Sneeuwzeker voorjaarsskien met de trein

ik wil graag op wintersport met Pasen 9 tot 13 april,
ik zoek hiervoor een skigebied wat makkelijk te bereiken is met de trein en sneeuwzeker voor die periode
iemand enige suggesties?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 09 jan 2020 15:21: Titel inhoud gegeven

Het viel me enkele jaren geleden op hoe makkelijk Schoppernau te bereiken was met het OV. (Een vriend wou ons vergezellen, maar had geen vervoer. Hij is uiteindelijk niet meegegaan)
Vanuit Schoppernau kan je dan dagelijks de bus nemen naar Salober waar je in die periode nog vrij goed kan skiën. (wel beetje slush naar het einde van de dag toe)
Ischgl & Samnaun zijn wat moeilijker te bereiken, maar tevens niet onmogelijk.

Trein naar Zell am See en dan de bus naar Kaprun. Is een gletscher.

Les Arcs heeft een eigen tgv station. Als het goed is zijn meerdere van de Franse gebieden goed via het Franse hogesnelheidsnet te bereiken maar ik ben geen ervaringsdeskundige.

Sankt Anton.
Vanaf het perron lopend naar de piste

Het Zillertal kan, de dorpen liggen laag, maar de skigebieden hoog zat. Of Jungfrauregion, met de trein tot in het skigebied.
Qua sneeuwzekerheid geldt in de Alpen dat gemiddeld rond eind maart op 2000 meter de meeste sneeuw ligt, dus begin april is zeker sneeuwzeker te noemen.

Ik zal vooral naar de grotere en hooggelegen Franse gebieden kijken. Gebieden zoals Paradiski en Serre Chevallier hebben hebben een eigen treinstation en zijn door de hoogte erg sneeuwzeker. Ook gaat de reis naar de Franse gebieden veel sneller en met minder overstappen dan richting Oostenrijk.

Born to Ride

Mwah, Paradiski vind ik niet echt heel sneeuwzeker. Ben er 15 jaar geweest in verschillende periodes en in april zou ik toch kijken naar gebieden met wat meer mogelijkheden op hoogte. Verbinding met de tgv naar Bour St Maurice is wel top natuurlijk, en je stapt direct vanaf het station in de funi.

Kunt ook eens kijken naar bv Zermatt.

Edwin van Riel

Ischgl is redelijk goed te bereiken je kunt met de trein tot landeck komen waarna je alleen nog maar de bus naar ischgl hoeft te nemen of een van de naast gelegen dorpen

Van Bourg St. Maurice met de shuttle naar Val d’Isere/Tignes is ook een prima optie. Thalys meen ik

Riederalp of Bettmeralp in Zwitserland. De trein gaat tot aan de gondel die je naar boven moet nemen. Dorpen zijn auto vrij en onbereikbaar op een andere manier. Wij gaan altijd met de trein, meestal overstappen in Bern of Basel en dan in Brig. Vanaf Brig is het nog maar 10 minuten met de trein naar de gondel naar Riederalp of Bettmeralp. Grindelwald in Zwitserland is ook een optie, ook daar stop de trein in het dorp

In Arosa is er ook een station, en dat dorp ligt ook op 1800m.

Champéry?
Heeft een eigen treinstation én een gondel die je naar les Crozets brengt en vandaar in het gehele gebied van PDS.
April is natuurlijk einde seizoen, maar normaal gezien moet er nog voldoende sneeuw liggen.
Vorig jaar hadden wij nog heerlijke condities 2de week van de paasvakantie.

PDS kan dan wel erg slushy zijn, al heb ik ook goede condities gehad in die periode. Bourg st maurice en dan shuttle naar Tignes is denk ik beter.

Plaats een reactie