Hangende braam weghalen

Voor de slijpers onder ons … hoe halen jullie de hangende braam weg na het slijpen / polijsten?

Ik gebruik de ceramic edge former van FK-SKS tools (zie: http://www.kunzmann-skitools.de/gb/kantentrimmer.html… )

Alternatief kan je gewoon licht met een fijne diamant of keramische vijl over de base edge gaan.

@morzel, mooi, ken ik niet

Ik gebruik gewoon diamantvijltje hiervoor

Edwin van Riel

Oxydesteen. Maar bij fijn polijsten met diamant zou de braam toch weg moeten zijn?

*bericht bewerkt door Gaston op 15 jan 2020 21:01

Tijd voor een uitpakparty?!

Fijne diamantvijl met lichte druk onder kleine hoek via de base kant. @Gaston, je houdt altijd een kleine minimale braam over.

Thanks. Ik gebruikte laatst de gummi stone haaks op de hoek maar die haalt wat meer weg dan alleen de braam. Beetje dom eigenlijk. De wat grovere diamant vijl of oxide steen zachtjes langs de base halen lijkt me ook de beste oplossing maar als je die niet haaks genoeg houdt, duw je de braam gewoon de andere kant op.

Daarom moet je dus je onderkant en zijkant om en om slijpen. Als je dit van grof naar fijn doet en dan als laatste met een ceramische steen zul je merken dat er geen (voelbare) braam ontstaat.
Maar nu de vraag, hoe ver wil je gaan in deze vorm van perfectionisme?
Zelf gebruik ik als de juiste hoek er in zit en ik geen gekke beschadigingen heb een 18 tands vijl. Daarna 3 of 4 verschillende diamantvijlen en als laatst nog de ceramische steen. En dit dan dus om en om.
Het kost wat tijd maar dan weet ik iig. zeker dat het goed is.

Übung macht den meister!!!

Daarom moet je dus je onderkant en zijkant om en om slijpen. Als je dit van grof naar fijn doet en dan als laatste met een ceramische steen zul je merken dat er geen (voelbare) braam ontstaat.
Maar nu de vraag, hoe ver wil je gaan in deze vorm van perfectionisme?
Zelf gebruik ik als de juiste hoek er in zit en ik geen gekke beschadigingen heb een 18 tands vijl. Daarna 3 of 4 verschillende diamantvijlen en als laatst nog de ceramische steen. En dit dan dus om en om.
Het kost wat tijd maar dan weet ik iig. zeker dat het goed is.

RFKANGOO op 15 jan 2020 23:24

Dit dus! 👍🏻

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie