Beginner die in de dolomieten woont heeft nood aan een ski

Hoi allemaal,

Eerste berichtje hier… (maar wel al een tijdje aan 't meelezen). Ik ben op zoek om nieuwe skiboots en skis aan te schaffen. Beetje achtergrond… ik ben van 't vlakke land (Belg), en heb vroeger een aantal weken op de latten gestaan (eerste keer 10 jaar en dan om de 2 jaar een week of 2 tot circa 20 jaar). Telkes met wel groepslessen. Daarna niet meer aan wintersport gedaan tot nu 20 jaar later.

Mijn vriendin is Italiaanse, oorspronkelijk van Feltre - Belluno (dolomieten). We wonen in de buurt en zijn elk weekend in Feltre. Zij is gepassioneerd door bergsport en is er mee opgegroeid (ook competitie geskied). Tot hiertoe was 't vooral zomersport (klimmen, hiken, etc), maar we hebben een 1 jarig zoontje en geloven dat bv wintersport een leuke familie activiteit is in de toekomst.

Deze winter zijn we dus al een aantal keer gaan skieen… telkens een dagje of een weekend, wat lekker makkelijk is als de meeste zuidelijke dolomieten gebieden op een uur of anderhalf uur rijden liggen (san martino, civetta, obereggen, san pellegrino, arabba). Ik ben er (grappig eigenlijk) ingestapt met een licht gevoel van overschatting, maar stond erg snel (na 10 minuten de eerste keer op de latten na 20 jaar) terug met de voetjes op de grond, als je mij met de locals (vrienden en mijn vriendin) vergelijkt kan ik er eigenlijk niets van. (en ik maak me ook geen illusies dat ik dat niveau kan bereiken).

Momenteel huur ik skis en boots voor het volledige seizoen (200€ voor 't volle seizoen), maar wil me op 't einde van 't seizoen wel mijn eigen stel aanschaffen (boots en skis).

Waarom hier voor advies… eigenlijk eerlijk, omdat zij en haar vrienden mij een beetje overschatten. Zoiets van, je techniek trekt op niets maar je kan ons volgen, dus ski zus of zo zijn goed voor jou want ze zijn goed voor mij.

Ben dus op zoek naar een 2nd (objectieve opinion) om me wat te sturen, wanneer ik ski’s ga testen. Familie van haar hebben een ski shop, dus testen (bepaalde merken) moet redelijk makkelijk te regelen zijn.

Oef, lange inleiding, nu de vraag.

Op zoek naar ski’s die kunnen meegroeien maar die groei en mijn huidig skieen niet in de weg zitten.
Lengte: 1m91
Gewicht: 108 kg (sleur wat overgewicht mee maar ben redelijk sportief, loop halve marathons en ben technisch duiker), dus wel een ski die wat gewicht kan hebben.
Huidig niveau: Mja ik heb mijn lesje geleerd en zet me maar als beginner. Ik ga vlot parallel blauw en licht rood af, ook met gecarvede bochten (niet altijd gelinkt). Wanneer het donker rood of zwart is in wat moeilijkere omstandigheden (einde van de dag, bulten, ijzig, smallere pistes) dan zie je dat ik eigenlijk te weinig techniek heb. Vriendin zegt dat ik dan teveel nog bovenlichaam gebruik om in te draaien, niet genoeg de skies kant, en mijn poleplants dan gewoon op niets trekken.
Groei marge: Mja… zelfs met de kleine puk erbij, dit jaar toch al 13 dagen geskied en 't seizoen is halfweg dus misschien wel wat meer, ga ook wat prive les nemen, om bij te schaven, en voor de rest wordt ik meegetrokken door de vriendin en haar vrienden, dus hoop nog wel wat lichte progressie te maken.
Type ski: On piste, all rounder, zowel voor langere radius bochten als iets kortere radius, voor mijn gewichtsklasse, en met wat groeimarge.

Dacht aan volgende modellen:

  • Fischer F19 maar misschien wat kort)
  • Salomon S max 12
  • Dynastar Speedzone 12

Maar alle suggesties zijn goed :-)

Dankjewel voor 't advies!

De F19 in 182 zal zeker niet te kort zijn. ;)
Ik ben wel jaloers op je woonplaats, lijkt me wel lekker zo elk weekend een plaatsje kunnen uitzoeken om te gaan skiën. :)

Bla, bla, bla.

Tot (en eerlijk) verhaal! F19 zou kunnen, als het allemaal niet zo subtiel hoeft maar wel lekker doortrappen is met jouw postuur en vermoedelijk kracht/conditie een Rossi Experience 88 ti ook het testen wel waard. Beetje zwaar maar super stabiel en heerlijk als de omstandigheden wat minder zijn (slush, ijs of buckels). Ramt er gewoon doorheen.

Edwin van Riel

Ik weet niets van ski’s, maar leuk om te lezen en mooi om te zien hoe je zo goed mogelijk aangeeft wat je zoekt :)

Eerst goede schoenen kopen.

De 3 ski’s die je noemt kunnen allemaal prima. De s max 12 zal het pittigst zijn in slush en buckels. In italie zie je ook veel Nordica. Een Spitfire Pro zou ook goed kunnen.

Hoi allemaal, dankjewel voor de reacties.

Ja schoenen zijn belangrijk… zie ik ook bij mijn vriendin, die 5 paar ski’s heeft, maar maar 1 paar erg goed (en nauw/vast) zittende schoenen. Ze gaan al een aantal jaren, maar als ik voorstel om tegelijkertijd met mij een nieuw paar aan te schaffen, krijg ik toch wat lauwe reacties van haar… ze is er niet zo happig op om te veranderen :-)

Dus zowiezo eerst wel schoenen, en dan (oftewel tegelijkertijd) skis. Jullie suggesties gaan allemaal in 't lijstje. Moet ik eigenlijk ook naar bindingen kijken, en dan meer bepaalt hogere din bindingen (ivm mijn gewicht?)

Groetjes,

Wat voor DIN waarde gebruik je? ik schat 6, mss 7, dan kun je met alle standaard bindingen gewoon goed uit de voeten.

Edwin van Riel

Ja zal tss 6.5 en 7.5 zitten denk ik.

Tsja, voor een huurprijs van €200 per seizoen kun je overwegen om te blijven huren. Heb je elk jaar voor slechts €200 "vers" materiaal.
Uiteraard wel investeren in eigen schoenen dan. Misschien krijg je dan nog wel goedkoper die ski's mee.

*bericht bewerkt door Bennie op 24 jan 2020 15:05

Gewoon kijken wat er standaard wordt meegeleverd dan. Zolang hij tot laten we zeggen minimaal DIN 10 loopt, is het prima. Dat verwacht ik eigenlijk bij de systeembindingen van alle hier genoemde ski’s wel.

Edwin van Riel

Mja de huurski’s zijn niet het meest recente materiaal (head the link xxl), als ook de schoenen. Als ik per dag huur dicht bij de ski pistes dan is 't wel allemaal recent materiaal. Alleen dan sta je elk weekend opnieuw in de rij voor een uurtje.

Dus oftewel wordt het huren per seizoen, ofwel kopen.

Kopen 100%. je eigen materiaal hebben is zo veel beter, ik ben op dit moment ook aan het upgraden. Op 5 jaar skiën heb je ze al terugbetaald en op 10 jaar skiën heb je 1000 EUR uitgespaard

If you are reading this you are not skiing

Kopen 100%. je eigen materiaal hebben is zo veel beter, ik ben op dit moment ook aan het upgraden. Op 5 jaar skiën heb je ze al terugbetaald en op 10 jaar skiën heb je 1000 EUR uitgespaard

StefDeFeyter op 24 jan 2020 17:50

@StefDeFeyter net daarom mijn eigen ski’s verkocht.
Onderhoud was snel €100 per jaar. Na 10j ook €1000.
Nu elke afdaling met laatste (huur)topmateriaal.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Is het onderhoud inbegrepen bij die huurprijs van €200? Of moet je daar nog apart voor betalen? Ik neem aan dat je om de zoveel skidagen toch even laat slijpen en waxen. €200 voor een heel seizoen is niet veel geld. Aan de andere kant, met een vriendin erbij die 5 paar ski’s heeft, loont het vast om zelf het onderhoud te doen (in totaal 6 paar ski’s). De eenmalige aanschaf kost wel wat, maar daarna kost het onderhoud alleen nog wat tijd.
Ik heb zelf net de F19 in 1.82m gekocht (80kg/1.87m) en ik vind het een hele toegankelijke, voorspelbare ski. Hij laat zich makkelijk slippen en carven (geen idee hoe dat bij andere ski’s is).

Huren vs kopen. 't gaat wat verder dan het puur economische. Typisch als je vanuit de lage landen op wintersport gaat, is dat een volle week of toch op zijn minst een short ski. Wat wilt zeggen dat je 1x de skihuurtoko binnenstapt en een uurtje spendeert om je materiaal te passen, af te laten stellen, etc.

Ik ga meestal een dagje per weekend (of af en toe een vol weekend) en telkens weer die winkel binnen om een uur later buiten te staan (en dan 's avonds omgekeerde verhaal) dat is er wat teveel aan.

F19 progressor heb ik idd, leuke dingen over gehoord.

Qua onderhoud, zij waxed haar ski’s zelf, dus dat leer ik wel denk ik.

Kopen 100%. je eigen materiaal hebben is zo veel beter, ik ben op dit moment ook aan het upgraden. Op 5 jaar skiën heb je ze al terugbetaald en op 10 jaar skiën heb je 1000 EUR uitgespaard

StefDeFeyter op 24 jan 2020 17:50

@StefDeFeyter net daarom mijn eigen ski’s verkocht.
Onderhoud was snel €100 per jaar. Na 10j ook €1000.
Nu elke afdaling met laatste (huur)topmateriaal.

iSKI op 26 jan 2020 19:14

Kijk, zo willen we allemaal wel rekenen… Geen gezeik, iedereen rijk!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Grappig, kwam al surfend in het forum terug bij mijn eerste postje uit. Dacht wel leuk om een kleine update te geven.

Uiteindelijk zelf schoenen laten passen, bij een plaatselijke bootfitter. Zijn Atomic Hawkx Magna’s geworden (130s), omdat ik een redelijk brede voet heb, wel een redelijk korte mondo (1 schoenmaat kleiner dan mijn reele schoenmaat), maar passen goed.

De ski’s zijn uiteindelijk dynastars geworden, de speedzone 14, omdat ik die echt voor een prikje kon aanschaffen. Spijtig genoeg maar 3x op deze latten gestaan voordat het skiseizoen 2020 finaal dicht ging (begin maart).

Hopelijk lukt het dit jaar wel, en gaan de pistes 7 jan gewoon open.

Wat leuk om je update te lezen. Het moet een bizar jaar zijn geweest om in Noord Italië te wonen? Ik wens je veel mooie ski dagen toe en vooral ook een goede gezondheid.

sneeuw witje en de 7 bergen

Hey Sandra, dank je ;-)

Valt wel mee hoor… we wonen aan de Oost kant dus het viel hier wel mee met covid cases. Wel waren we sinds begin maart in lockdown (en een serieuze) en werd het forenzen voor 't werk (ik werk in Parijs) volledig thuiswerk. Ook de geplande internationale vakanties (ook naar de vrienden en familie in België) gingen niet door.

Maar goed 't is niet echt een straf om de vakantie in Italie door te brengen wanneer je dicht bij bergen en zee woont ;-)

Plaats een reactie