Gedrag op de pistes

Deze week heb ik mij helaas toch wel weer verbaasd over het gedrag op de pistes.

  1. Bij het verlaten van de lift niet direct het gebied er achter vrijmaken;
  2. Stoppen midden op de piste en niet aan de zijkant maar met een groep breeduit over de piste;
  3. Dwars door klasjes heen skien;
  4. Zelf roepen tegen langzamere skiërs dat ze moeten uitkijken terwijl degene die dat riep van boven kwam.

Dit zijn zomaar wat voorbeelden van 1 week skien. Waar verbazen jullie je over en hoe kunnen we het leuk houden voor iedereen met inachtneming van de regels?

Manneke Pis te zien langs de zijkant van de piste.
De gele sneeuwmakers.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Met stip op 1: skiën met een bluetooth speaker.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften
  • mensen die vanuit stilstand weer gaan skiën zonder even om te kijken
  • mensen die van buiten de piste zonder te kijken de piste op komen
  • mensen die denken dat wanneer je wacht bij de lift de wachttijd verkort wordt door op je ski’s te gaan staan
  • mensen die hun tanden s’ochtends niet gepoetst hebben waardoor anderen die in de drukke rij staan te wachten enigszins belast worden met hun onplezierige mondgeur
  • mensen die de beugel van de stoeltjeslift naar in een rotvaart naar beneden trekken
Spookie

@iSKI hoe verzinnen ze het om dat in die mooie natuur te doen. Er zijn voldoende gelegenheden op je behoefte te doen.

@havana ohja ook zo een. Skien met een rugzak met boxen erin. Geniet lekker van de wind en de geluiden die de natuur je geven.

Van skileraren (ahum) die heel de rode pistes van de ene kant naar de andere gebruiken met hun klasje (ahum).
En zelfs na oogcontact er niets aan veranderen.
Ik vlam er dan gewoon door, vermits er geen andere optie is. Want wachten doe ik niet.
Mensen die gaten laten in de liftrij en lift als het druk is.
Vaders die hun kinderen uitschelden.
De beugel te vroeg willen openen: lukt bij mij niet, gewoon je arm er op leggen.

*bericht bewerkt door monoskito op 27 feb 2020 20:02

@spookie ja ook zo herkenbaar. Hoppa ik ben er alleen en ik ga gewoon zonder te kijken

  • mensen die bij een drukke rij bij de lift heel graag perse bij hun groepje willen blijven waardoor er plekken leeg blijven in de stoeltjeslift en de wachtrij dus lang blijft
  • mensen die ineens afwijken van hun skiritme
  • mensen die door skiën als je gevallen bent
Spookie

Helemaal met je eens @Ronski
Ben vandaag ook op 1 cm na omver gesnowboard door iemand van boven met een grote snelheid die geen controle meer had. Levensgevaar op de piste tegenwoordig.
En een grote mond natuurlijk in het Engels.

Heel irritant: zorgen dat je een voorspelbare route kiest voor de mensen achter je, en dan alsnog bijna omver geskied worden. Gebeurt mij elke vakantie een paar keer, tot en met mensen die over mijn ski’s heen skiën of m’n stokken uit m’n handen slaan. En ik ski al niet heel langzaam dus schrik me elke keer dood…

@hooykaas: dat dus…

Heel veel dingen herkenbaar, maar het meest irritante is toch wel stil staan midden op de piste. Soms zelf met een hele groep. Waarom niet gewoon aan de kant… :-(

Bij mij met stip op 1, mensen die harder skien dan ze kunnen en daar anderen mee lastig vallen, dus eens met @Lein en @Hooykaas.

Die rij irritaties snap ik wel, maar heb ik in het rij-loze seizoen gelukkig minder last van. BT speakers op de piste, anders dan in het funpark, heb ik nog nooit gezien, gelukkig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
  • mensen die denken…
Spookie op 27 feb 2020 19:57

Mensen die zeggen te weten wat anderen denken…😉

Oke, on topic dan :)

We kunnen het leuk houden door niet met z’n allen in dezelfde week naar hetzelfde gebied te gaan. (Even los van hoe je dat dan doet)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ook dat ja @biebs… en dan het liefst achter zo’n hobbel, waardoor je ze laat ziet…

Spookie

Deze week heb ik mij helaas toch wel weer verbaasd over het gedrag op de pistes.

  1. Bij het verlaten van de lift niet direct het gebied er achter vrijmaken;
  2. Stoppen midden op de piste en niet aan de zijkant maar met een groep breeduit over de piste;
  3. Dwars door klasjes heen skien;
  4. Zelf roepen tegen langzamere skiërs dat ze moeten uitkijken terwijl degene die dat riep van boven kwam.

Dit zijn zomaar wat voorbeelden van 1 week skien. Waar verbazen jullie je over en hoe kunnen we het leuk houden voor iedereen met inachtneming van de regels?

Ronski op 27 feb 2020 19:31

@Ronski Je geeft terecht aan dat midden op de piste stop-pen ipv aan de zijkant not done is. Daar ging ikzelf ook altijd vanuit. Echter, soms kan stoppen midden op de piste veiliger zijn voor anderen alsmede voor jezelf. Het ligt er namelijk maar net aan op welke plek je het best zichtbaar bent voor achteropkomende skiers.

Hier had ik in de lift omhoog een aardige discussie over met een pisteur. Hij stelde dat je bij het stoppen op de piste zichtbaar moet zijn zonder de doorgang te versperren. Maar aangezien dat voor de meeste pistegebruikers te onduidelijk is, stelt men dat de zijkant van de piste de meest veilige plek is om te stoppen.

Ik zou me er niet aan storen waar gestopt wordt, zolang het op een zichtbare plek is en de doorgang niet versperd wordt.

Het meest irritante is in mijn ogen wel als mensen als een ongeleid projectiel zonder iets van controle naar beneden komen. Soms zelfs met te veel alcohol en/of drugs! Ik ben het dus met @hooykaas @Lein en @Roy83 volledig eens! Wordt het niet een keer tijd voor een ski vaardigheidsbewijs?

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 27 feb 2020 20:36

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Met stip op 1: skiën met een bluetooth speaker.

havana op 27 feb 2020 19:53

Heel irritant… wat bezielt die mensen toch? Absolute vervuiling!

Bij mij met stip op 1, mensen die harder skien dan ze kunnen en daar anderen mee lastig vallen, dus eens met @Lein en @Hooykaas.

Die rij irritaties snap ik wel, maar heb ik in het rij-loze seizoen gelukkig minder last van. BT speakers op de piste, anders dan in het funpark, heb ik nog nooit gezien, gelukkig.

Roy83 op 27 feb 2020 20:19

Dit jaar helaas regelmatig gezien. Dat het in de rij bij de lift net een apresskitent lijkt

Deze week heb ik mij helaas toch wel weer verbaasd over het gedrag op de pistes.

  1. Bij het verlaten van de lift niet direct het gebied er achter vrijmaken;
  2. Stoppen midden op de piste en niet aan de zijkant maar met een groep breeduit over de piste;
  3. Dwars door klasjes heen skien;
  4. Zelf roepen tegen langzamere skiërs dat ze moeten uitkijken terwijl degene die dat riep van boven kwam.

Dit zijn zomaar wat voorbeelden van 1 week skien. Waar verbazen jullie je over en hoe kunnen we het leuk houden voor iedereen met inachtneming van de regels?

Ronski op 27 feb 2020 19:31

@Ronski Je geeft terecht aan dat midden op de piste stop-pen ipv aan de zijkant not done is. Daar ging ikzelf ook altijd vanuit. Echter, soms kan stoppen midden op de piste veiliger zijn voor anderen alsmede voor jezelf. Het ligt er namelijk maar net aan op welke plek je het best zichtbaar bent voor achteropkomende skiers.

Hier had ik in de lift omhoog een aardige discussie over met een pisteur. Hij stelde dat je bij het stoppen op de piste zichtbaar moet zijn zonder de doorgang te versperren. Maar aangezien dat voor de meeste pistegebruikers te onduidelijk is, stelt men dat de zijkant van de piste de meest veilige plek is om te stoppen.

Ik zou me er niet aan storen waar gestopt wordt, zolang het op een zichtbare plek is en de doorgang niet versperd wordt.

Het meest irritante is in mijn ogen wel als mensen als een ongeleid projectiel zonder iets van controle naar beneden komen. Soms zelfs met te veel alcohol en/of drugs! Ik ben het dus met @hooykaas volledig eens! Wordt het niet een keer tijd voor een ski vaardigheids bewijs?

Chrz!
D

dokteruk op 27 feb 2020 20:23

Zeker interessant waar je goed kan staan. Uiteraard is zichtbaarheid van groot belang en doe je dat niet achter een stuk waar je niet zichtbaar bent.

  • mensen die ineens afwijken van hun skiritme
Spookie op 27 feb 2020 20:04

Dat is negen van de tien keer onkunde, geen ritme behouden tijdens skien en om de haverklap gekke bochten maken omdat ze angstig beginnen te worden.

Jep, gebeurd inderdaad veel te vaak op deze manier. Merk het ook bij vrienden van me dat sommigen aan een aantal van deze kenmerken voldoen. Vooral het midden op de piste stoppen, door klasjes heen skieen en het afsnijden van mensen tijdens het inhalen.

En als je ze er op aan spreekt dan krijg je een vervelend antwoord terug.

@dokteruk een ski vaardigheidsbewijs is ook een leuke discussie. Maar aso gedrag verander je daar niet mee. Soms zie inderdaad mensen te hard skien voor hun techniek. Hoort zo vaak zeggen oh ik pf mijn kinderen hebben geen les meer nodig. Wat moet iemand zijn niveau minimaal zijn om “los” te kunnen skien zonder leraar? Ook ik heb er wel eens aam gedacht of het zou helpen.

Mensen die in een overgang van vlak naar stijl precies achter de knik stil gaan staan wachten waardoor je een hartverzakking krijgt als je met flinke snelheid over de richel aan komt zetten.

Born to Ride

Mensen die in een overgang van vlak naar stijl precies achter de knik stil gaan staan wachten waardoor je een hartverzakking krijgt als je met flinke snelheid over de richel aan komt zetten.

Matthias123 op 27 feb 2020 20:55

dus: gas er af als je geen overzicht hebt, of racetraining gaan doen op afgezete gedeeltes ;)

Edwin van Riel

Dubbel

*bericht bewerkt door evr66 op 27 feb 2020 20:58

Edwin van Riel

Mensen die in een overgang van vlak naar stijl precies achter de knik stil gaan staan wachten waardoor je een hartverzakking krijgt als je met flinke snelheid over de richel aan komt zetten.

Matthias123 op 27 feb 2020 20:55

dus: gas er af als je geen overzicht hebt, of racetraining gaan doen op afgezete gedeeltes ;)

evr66 op 27 feb 2020 20:58

Gewoon op gokken en de sprong inzetten ;)

Ergerlijk hé … hier is mijn lijstje.

  1. Mensen op de lift met overdreven haast die het me niet eens gunnen dat ik nog even mijn buckles check wanneer ik uit de stoeltjeslift kom. Staat er iets op het fornuis of zo?
  2. Slechte skiërs die vinden dat ik in de weg sta als ik even een pauze neem of nog een biertje uit m’n rugzak wil halen. Hoezo midden op de piste? Leer eens skiën joh.
  3. Sukkels die in hinderlijke slierten achter elkaar aan skiën, ook al is humpapa carnaval al lang voorbij. De truuk is om de eerste omver te skiën. Dan stopt de hele sliert vanzelf.
  4. Van die trage slakken die doen alsof ze je niet horen wanneer je roept en ook nooit de moeite nemen om eens achterom te kijken.

Ik kan er zo boos om worden, al die aso’s op de piste 😉

Sinds ik gestopt ben met me ergeren, durf ik tegenwoordig ook weer in Winterberg te skiën. En dat bevalt prima.

Met stip op 1: skiën met een bluetooth speaker.

havana op 27 feb 2020 19:53

Ja! Eerste keer dat ik het zag en hoorde in Italië! Te aso voor woorden!

Ergerlijk hé … hier is mijn lijstje.

  1. Mensen op de lift met overdreven haast die het me niet eens gunnen dat ik nog even mijn buckles check wanneer ik uit de stoeltjeslift kom. Staat er iets op het fornuis of zo?
  2. Slechte skiërs die vinden dat ik in de weg sta als ik even een pauze neem of nog een biertje uit m’n rugzak wil halen. Hoezo midden op de piste? Leer eens skiën joh.
  3. Sukkels die in hinderlijke slierten achter elkaar aan skiën, ook al is humpapa carnaval al lang voorbij. De truuk is om de eerste omver te skiën. Dan stopt de hele sliert vanzelf.
  4. Van die trage slakken die doen alsof ze je niet horen wanneer je roept en ook nooit de moeite nemen om eens achterom te kijken.

Ik kan er zo boos om worden, al die aso’s op de piste 😉

Hupla op 27 feb 2020 21:05

🤣👍🏼

Spookie

Mensen die in een overgang van vlak naar stijl precies achter de knik stil gaan staan wachten waardoor je een hartverzakking krijgt als je met flinke snelheid over de richel aan komt zetten.

Matthias123 op 27 feb 2020 20:55

dus: gas er af als je geen overzicht hebt, of racetraining gaan doen op afgezete gedeeltes ;)

evr66 op 27 feb 2020 20:58

Ik neem idd net genoeg gas terug dat ik op tijd in de rem kan maar dan nog schrik je je wezenloos als er daar zo’n idioot zit

Born to Ride

Plaats een reactie