Gedrag op de pistes

Manneke Pis te zien langs de zijkant van de piste.
De gele sneeuwmakers.

iSKI op 27 feb 2020 19:46

Bij hoge nood doe ik ook weleens een plasje langs de piste…Ik zie daar niet zoveel kwaad in eerlijk gezegd. Wat dacht je van de koeien die 's zomers in de wei staan? Die gaan ook niet naar een toilet om daar hun behoefte te doen. Uiteraard maak ik gebruik van de voorzieningen die aanwezig zijn, maar soms ontkom je er niet aan als de nood aan de man is.

Mensen die niet hard & ongecontroleerd van de piste afknallen… Er is toch niks mooiers dan zonder controle de piste afstormen?

A winter without powder isn't a winter!

alright,

  1. skiers (klasjes/families) die in een lange sliert over kleine bospaadjes slingeren. zij halen voor iedereen elk beetje vaart eruit, vooral voor snowboarders is dit onhandig aangezien deze geen stokken hebben. meestal zijn de snowboard-leraren wel zo slim om de snowboarders niet mee te nemen over dit soort paadjes.
  2. mensen die uit stilstand midden op de piste direct verder gaan zonder ook maar even achter zich te kijken.
  3. 4 man in een 6 persoonslift, 3 skiers 1 snowboarder en alsnog zit de snowboarder met iemand naast zich? toch een vreemd concept aangezien je vervolgens vies aan wordt gekeken dat je board over hun skies heen gaat op de beugel. schuif dan gewoon lekker een plekje op als je ziet dat de ruimte er toch is, als er geen rij is zal ik ook niet als 6e van de 6 instappen en het leven voor iedereen lastiger maken.
  4. bluetooth-speakers op de piste, in het funpark begrijp ik dit nog wel maar op de piste of lift-wachtrij is dit alleen maar vervelend.

zijn er vast nog wel een aantal maar hier kan ik mij toch echt aan ergeren :(

Elk skigebied heeft wel 1 of 2 pistes waarop vooral beginners skiën. In Maria Alm is dat bijvoorbeeld de 22 en de 25. Fijne pistes om te oefenen.

Ik vind het juist heel vervelend als er dan weer van die snelle jelles persé in een noodgang over die piste moeten scheuren. Dwars door klasjes heen. Vlak langs mensen die rustig aan het skiën zijn.

Nergens voor nodig. Er zijn genoeg pistes over om te scheuren maar pas je een beetje aan op de “oefenpistes”.

Speakers op de piste. Echt verschrikkelijk. Vorig jaar met iemand in de lift met harde muziek aan. Gewoon gevraagd of dit uit kon. Was geen probleem.

Roken ook geen feest. 🤮
Voor de rest “verbaas u niet, verwonder u slechts”.

Skiërs/snowboarders die groene/blauwe paadjes volledig van links naar rechts gebruiken en zelfs geen 50cm vrijlaten om ze voorbij te steken.
Bluetooth speakers totaal geen last van als het teminste niet belachelijk luid staat maar wel van die bendes die met 20 30 en meer in de rij staan en vervolgens roept de 1ste naar de laatste om een conversatie te starten. Heel vaak al meegemaakt en veel te vaak zijn dit nederlandse jongeren.

Skiërs/snowboarders die groene/blauwe paadjes volledig van links naar rechts gebruiken en zelfs geen 50cm vrijlaten om ze voorbij te steken.
Bluetooth speakers totaal geen last van als het teminste niet belachelijk luid staat maar wel van die bendes die met 20 30 en meer in de rij staan en vervolgens roept de 1ste naar de laatste om een conversatie te starten. Heel vaak al meegemaakt en veel te vaak zijn dit nederlandse jongeren.

tokko op 28 feb 2020 12:59

Ik snap jouw (en ook van anderen) frustratie over skiërs die paadjes helemaal gebruiken maar voor een niet zo ervaren skiër zijn die paadjes echt heel beangstigend. Ik kan mij dus veel meer irriteren als ik een ander rakelings langs zo’n verkrampte skiërs zie schieten, waardoor die alleen nog maar angstiger wordt. Ik snap dat we allemaal verschrikkelijk haast hebben op de piste maar kan men nu echt niet even wachten en een minder ervaren wintersporter de rust gunnen om in zijn/haar eigen tempo naar beneden te komen? Voor ervaren skiërs zijn paadjes goed te doen maar ik kan mij uit mijn eerste ski-jaren nog wel herinneren dat het ineens veel lastiger leek op zo’n smal pad om korte bochtjes te draaien. En als dan iemand ook nog eens achter je gaat zitten jagen of er langs probeert te glippen, dan kon je mij ook wel uit de hoogste boom halen…

De bluetooth speakers zijn mij ook echt een doorn in het oog, maar ik heb dan ook wel last van misofonie, misschien heeft het daarmee te maken… :-D

Skiërs/snowboarders die groene/blauwe paadjes volledig van links naar rechts gebruiken en zelfs geen 50cm vrijlaten om ze voorbij te steken.
Bluetooth speakers totaal geen last van als het teminste niet belachelijk luid staat maar wel van die bendes die met 20 30 en meer in de rij staan en vervolgens roept de 1ste naar de laatste om een conversatie te starten. Heel vaak al meegemaakt en veel te vaak zijn dit nederlandse jongeren.

tokko op 28 feb 2020 12:59

vaak hebben die paadjes een dalkant met een behoorlijke afgrond er naast. Aan die kant blijven beginners vaak angstvallig weg. Dat geeft jou net de benodigde ruimte om goed te kunnen passeren. Instinctmatig zoekt iedereen juist de bergkant op om te willen passeren, daar is vaak inderdaad geen ruimte.

Born to Ride

Skiërs/snowboarders die groene/blauwe paadjes volledig van links naar rechts gebruiken en zelfs geen 50cm vrijlaten om ze voorbij te steken.

Bluetooth speakers totaal geen last van als het teminste niet belachelijk luid staat maar wel van die bendes die met 20 30 en meer in de rij staan en vervolgens roept de 1ste naar de laatste om een conversatie te starten. Heel vaak al meegemaakt en veel te vaak zijn dit nederlandse jongeren.

tokko op 28 feb 2020 12:59

vaak hebben die paadjes een dalkant met een behoorlijke afgrond er naast. Aan die kant blijven beginners vaak angstvallig weg. Dat geeft jou net de benodigde ruimte om goed te kunnen passeren. Instinctmatig zoekt iedereen juist de bergkant op om te willen passeren, daar is vaak inderdaad geen ruimte.

Matthias123 op 28 feb 2020 13:55

Mee eens, al zie je in de praktijk vaak dat de passeerders juist ook de bergkant opzoeken…

Even met je stokken tikken en/of roepen op vriendelijke toon dat je zo komt passeren aan de dalkant is een kleine moeite om te voorkomen dat iemand erg schrikt. Aan de andere kant is veilig skien naar mijn mening ook een wisselwerking en hoor je van begin af aan te leren dat je ook op dat smalle pad wat ruimte overlaat. Kun je dat nog niet, dan hoor je daar ook eigenlijk niet te komen en dat bedoel ik vooral voor je eigen veiligheid. Genoeg aanrijdingen gezien op dat soort paadjes, omdat de achteropkomende skier/boarder die er langs wilde toch ook niet helemaal de skills had en niet verwachtte dat die langzame skier werkelijk elke centimeter van het pad zou gebruiken.

Ik erger me aan te veel Nederlands om me heen horen, dat is voor mij zo’n ontzettende sfeerverpester op vakantie. En daarbij neemt in mijn ervaring het aantal dingen waar je je aan kunt ergeren, zoals die hier allemaal worden genoemd, ook exponentieel toe naarmate het percentage Nederlanders in een skigebied stijgt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik erger me aan te veel Nederlands om me heen horen, dat is voor mij zo'n ontzettende sfeerverpester op vakantie. En daarbij neemt in mijn ervaring het aantal dingen waar je je aan kunt ergeren, zoals die hier allemaal worden genoemd, ook exponentieel toe naarmate het percentage Nederlanders in een skigebied stijgt.

Shane op 28 feb 2020 14:19

Maar da's wel vrij eenvoudig te voorkomen. Gewoon naar gebieden gaan waar je "ons" niet zoveel ziet in een periode dat "wij" niet zoveel op vakantie gaan… :)

Lukt me altijd vrij aardig… :D

*bericht bewerkt door Harm op 28 feb 2020 14:29

Maar da's wel vrij eenvoudig te voorkomen. Gewoon naar gebieden gaan waar je "ons" niet zoveel ziet in een periode dat "wij" niet zoveel op vakantie gaan… :)

Lukt me altijd vrij aardig… :D

Harm op 28 feb 2020 14:29

mAaR iK zIt VeRbOnDeN aAn ScHoOl VaKaNtIeS eN mOeT nAaR wEsTeNdOrF

A winter without powder isn't a winter!

Ik geniet zo met volle teugen tijdens de wintersport dat het heel erg lastig is om me te irriteren aan iets of iemand.

Ik snap dat we allemaal verschrikkelijk haast hebben op de piste maar kan men nu echt niet even wachten en een minder ervaren wintersporter de rust gunnen om in zijn/haar eigen tempo naar beneden te komen?

ankiepankie op 28 feb 2020 13:51

Het gaat wat mij betreft niet over het moeten wachten op anderen of haast, maar om het feit dat je bij veel paadjes kunt gaan prikken als je snelheid te laag ligt. Als het stijl genoeg is is er geen probleem, maar vaak zijn die paadjes niet heel stijl en halen de onervaren bange skieers de snelheid er onnodig uit.

Ik kan me eigenlijk niet druk maken om al die dingen, echt zonde van mijn tijd. Liever ga ik gewoon een beetje skiën, genieten van het uitzicht en de berglucht, een gezellig kletspraatje maken met wat medeskiërs/-boarders in de lift en achteraf een biertje drinken.

Maar da's wel vrij eenvoudig te voorkomen. Gewoon naar gebieden gaan waar je "ons" niet zoveel ziet in een periode dat "wij" niet zoveel op vakantie gaan… :)

Lukt me altijd vrij aardig… :D

Harm op 28 feb 2020 14:29

mAaR iK zIt VeRbOnDeN aAn ScHoOl VaKaNtIeS eN mOeT nAaR wEsTeNdOrF

Joostw op 28 feb 2020 14:41

proest

:p

Het gaat wat mij betreft niet over het moeten wachten op anderen of haast, maar om het feit dat je bij veel paadjes kunt gaan prikken als je snelheid te laag ligt. Als het stijl genoeg is is er geen probleem, maar vaak zijn die paadjes niet heel stijl en halen de onervaren bange skieers de snelheid er onnodig uit.

Thehenk op 28 feb 2020 14:55

Maar voor die onervaren of bange skiers, is het NIET onnodig…
Neemt niet weg dat toen ik nog onervaren was wel probeerde om mijn rem acties zo uit te voeren dat er nog ruimte naast was, maar soms kan dat niet, of vergeet iemand dat gewoon.
Dat is absoluut geen geval van ‘slecht gedrag’

Manneke Pis te zien langs de zijkant van de piste.

De gele sneeuwmakers.

iSKI op 27 feb 2020 19:46

Bij hoge nood doe ik ook weleens een plasje langs de piste…Ik zie daar niet zoveel kwaad in eerlijk gezegd. Wat dacht je van de koeien die 's zomers in de wei staan? Die gaan ook niet naar een toilet om daar hun behoefte te doen. Uiteraard maak ik gebruik van de voorzieningen die aanwezig zijn, maar soms ontkom je er niet aan als de nood aan de man is.

ErikM op 28 feb 2020 11:19

Ik denk dat het commentaar niet zozeer slaat op de urine zelf, maar op het feit dat je tegen een ‘wildplasser’ aan kijkt, en op de vieze gele sneeuw.

Inderdaad, is er niet onderaan iedere piste een toilet.
Maar dat beteken nog niet dat je aan de rand van de piste moet gaan staan plassen.
Ga gewoon een eindje het bos in, en schep na afloop weer sneeuw over de ‘target zone’ (en natuurlijk, voor de dames, wc papier even in een plastic zakje en beneden weggooien).
Dan heeft niemand last van mijn zwakke blaas ;)

*bericht bewerkt door Slim op 28 feb 2020 15:07

Ik heb nog nooit iemand aan de rand van de piste zien staan plassen.

Ik denk dat het commentaar niet zozeer slaat op de urine zelf, maar op het feit dat je tegen een ‘wildplasser’ aan kijkt, en op de vieze gele sneeuw.

Inderdaad, is er niet onderaan iedere piste een toilet.
Maar dat beteken nog niet dat je aan de rand van de piste moet gaan staan plassen.
Ga gewoon een eindje het bos in, en schep na afloop weer sneeuw over de ‘target zone’ (en natuurlijk, voor de dames, wc papier even in een plastic zakje en beneden weggooien).
Dan heeft niemand last van mijn zwakke blaas ;)

Slim op 28 feb 2020 15:06

Off-piste gaan is hartstikke gevaarlijk :).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik kan me eigenlijk niet druk maken om al die dingen, echt zonde van mijn tijd. Liever ga ik gewoon een beetje skiën, genieten van het uitzicht en de berglucht, een gezellig kletspraatje maken met wat medeskiërs/-boarders in de lift en achteraf een biertje drinken.

Bacchus op 28 feb 2020 14:58

Als je naast mij komt zitten graag wel in het Duits converseren aub ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Jawohl! Herr @Shane

Ik snap dat we allemaal verschrikkelijk haast hebben op de piste maar kan men nu echt niet even wachten en een minder ervaren wintersporter de rust gunnen om in zijn/haar eigen tempo naar beneden te komen?

ankiepankie op 28 feb 2020 13:51

Het gaat wat mij betreft niet over het moeten wachten op anderen of haast, maar om het feit dat je bij veel paadjes kunt gaan prikken als je snelheid te laag ligt. Als het stijl genoeg is is er geen probleem, maar vaak zijn die paadjes niet heel stijl en halen de onervaren bange skieers de snelheid er onnodig uit.

Thehenk op 28 feb 2020 14:55

In zo’n geval wacht ik vaak even bovenaan tot de beginner wat verderop is zodat ik rustig in eigen tempo naar beneden kan zonder iemand de afgrond in te skien.

Jawohl! Herr @Shane

Sjaak27 op 28 feb 2020 15:32

Merci beaucoup monsieur @Sjaak27!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Jawohl! Herr @Shane

Sjaak27 op 28 feb 2020 15:32

Merci beaucoup monsieur @Sjaak27!

Shane op 28 feb 2020 15:56

Hem @Shane, je bedoelt: “ Merci beaucoup monsieur @Jaques27!

Ga gewoon een eindje het bos in, en schep na afloop weer sneeuw over de ‘target zone’ (en natuurlijk, voor de dames, wc papier even in een plastic zakje en beneden weggooien).
Dan heeft niemand last van mijn zwakke blaas ;)

Slim op 28 feb 2020 15:06

Off-piste gaan is hartstikke gevaarlijk :).

Shane op 28 feb 2020 15:16

Nou snap ik ineens wat tree wells zijn, onderin een put staat immers water, dus daar komen die “boom-Putten” vandaan, van al die bosplassers!

*bericht bewerkt door Slim op 28 feb 2020 16:38

Met stip op 1: skiën met een bluetooth speaker.

havana op 27 feb 2020 19:53

Grappig, ik krijg net complimenten “eindelijk goede muziek!”

Het gaat wat mij betreft niet over het moeten wachten op anderen of haast, maar om het feit dat je bij veel paadjes kunt gaan prikken als je snelheid te laag ligt. Als het stijl genoeg is is er geen probleem, maar vaak zijn die paadjes niet heel stijl en halen de onervaren bange skieers de snelheid er onnodig uit.

Thehenk op 28 feb 2020 14:55

Maar voor die onervaren of bange skiers, is het NIET onnodig…
Neemt niet weg dat toen ik nog onervaren was wel probeerde om mijn rem acties zo uit te voeren dat er nog ruimte naast was, maar soms kan dat niet, of vergeet iemand dat gewoon.
Dat is absoluut geen geval van ‘slecht gedrag’

Slim op 28 feb 2020 15:00

Nee, dat is waar, is geen slecht gedrag, maar wel vervelend als je weet dat er een vlak stuk aan zit te komen.

Ik vlieg er ook zeker niet langs als een malle, en wanneer ik iemand inhaal op zo’n pad probeer ik altijd meer dan een meter over te houden en indien nodig even te waarschuwen dat ik er aan kom. Heb er zelf ook een hekel aan als mensen rakelings voorbij komen gevlogen of ik van mijn lijn af moet wijken wanneer ik ingehaald wordt.

Wachten op de trage skiërs kan vaak en doe ik ook vaak maar zij durven onderweg ook wel eens stoppen waardoor je er toch achter hangt en dan kom je inderdaad op een punt waar zij beginnen prikken. En dit doen ze dan vaak ook naast elkaar ipv achter elkaar en zo het hele paadje in beslag nemen. Het is een ergernis maar ik zeg er niets van aangezien ik iedereen het genot gun om dit te leren. We mogen al blij zijn dat we elk jaar opnieuw op reis kunnen denk ik dan👍

Als ik al die ergenissen lees, kunnen een hoop schrijvers voor hun gemoedsrust beter thuis blijven.

Plaats een reactie