Gedrag op de pistes

@Hessel
Klopt, ik beweer ook niet anders. Iemand die oversteekt en aangeskiet wordt (door iemand van boven) is niet perse onschuldig.

Plaatje bij het praatje:

null

Jij beweert dat "Vaste rechtspraak in de Alpenlanden: skiër/boarder die van boven komt zit fout" en dat is dus niet zo, denk ik ( niet alle rechtspraak gezien, jij wel?).
@DrPhil wat ik bedoel, dus niet juridisch kansloos bij een ongeluk. Ik heb het niet over roekeloos gedrag ofzo.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 03 mrt 2020 10:36

Dat klopt, @sjaak27, maar de discussie ging om een plotselinge richtingverandering tijdens het skiën door de onderste skiër.

Eigenlijk is de oversteekregel simpel: je mag niet zomaar (beginnen met) oversteken zonder te kijken. Volkomen logisch, lijkt me. Want daar kan een ander niet op anticiperen.
Het zijn dus appels en peren.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 mrt 2020 10:58

Zo zie je maar. 🤔

Elfendertig( lees41) tussenkomsten geleden vroeg ik de tussenkomst van juristen-wintersporters.
Zelfs tussen hen is er nog gerede twijfel of haalt men uitspraken over oude rechtszaken aan.
Heb je veel geld en een GOEDE jurist(lees duur) kom je heel ver.
Moraal van het verhaal voor MIJ:

Kom je van boven ALTIJD uitkijken voor benedenskiër, skie ik ONDER iemand en doe een richtingsverandering kijk ik ALTIJD achterom.
En dan nog…ik verbaas me elk skiverlof meer en meer dat er niet meer zware ongevallen gebeuren omwille van de massale aanwezigheid van ongeleide projectielen.

*bericht bewerkt door dan58 op 03 mrt 2020 12:16

Born to run. B.S.

Wat ze eigenlijk ook gewoon in de pisteregels zou komen, steek even een arm uit naar links of rechts bij splitsingen of als je opeens naar de zijkant van de piste gaat om daar bijv op iemand te wachten en een hand recht omhoog ofzo als je gaat stoppen. Dit is een kleine moeite en denk ik ook veel gevaarlijke situaties en (bijna) ongelukken voorkomen. Iedereen weet gelijk wat je gaat doen en waar hij of zij aan toe is.

Born to Ride

Wat ze eigenlijk ook gewoon in de pisteregels zou komen, steek even een arm uit naar links of rechts bij splitsingen of als je opeens naar de zijkant van de piste gaat om daar bijv op iemand te wachten en een hand recht omhoog ofzo als je gaat stoppen. Dit is een kleine moeite en denk ik ook veel gevaarlijke situaties en (bijna) ongelukken voorkomen. Iedereen weet gelijk wat je gaat doen en waar hij of zij aan toe is.

Matthias123 op 3 mrt 2020 12:07

Doe ik steevast als ik met snowboard een afslag neem, ook al omdat ik niet weet wat er achter mijn rug gebeurd.
Daar houden veel skiërs geen rekening mee (ik ben part-time skiër en snowboarder)

*bericht bewerkt door Triple-T op 03 mrt 2020 12:35

Kijken en wijzen doe ik doorgaans ook bij inderdaad bijv. een afslag, gewoon voor mijn eigen veiligheid. Diegene achterop mag dan wel fout zitten, het voorkomt wel ongelukken.

Kijken en wijzen doe ik doorgaans ook bij inderdaad bijv. een afslag, gewoon voor mijn eigen veiligheid. Diegene achterop mag dan wel fout zitten, het voorkomt wel ongelukken.

Tiny-M op 3 mrt 2020 12:43

Da’s vooral in ZTM af en toe noodzaak ;)

Edwin van Riel

Net terug van een weekje skiverlof.
Ik ben part-time skiër en snowboarder en heb vooral genoten maar toch ook geërgerd aan het gedrag van bepaalde mensen

  • Kamikazes die hun snelheid niet onder controle hebben
    Mijn vrouw is omver geknald toen ze even halt hield op een splitsing en volledig uit de weg stond
    Ze was even groggy gelukkig heeft ze er niks aan over gehouden, behalve een serieuze schrik de rest van de dag

  • Jonge gasten met speaker in hun rugzak, stop met die onzin, geniet van de natuur en val andere mensen niet lastig met je ‘slechte muziekkeuze’

  • Ongeduldige mensen die je snowboard volledig omsingelen met hun ski’s in de wachtrij aan de lift
    Als snowboarder moet je immers één voet kunnen zetten om je voort te bewegen

  • Skïers die bij het uitstappen plots afslaan en andere mensen uit balans brengen of zelfs gewoon los over je snowboard gaan
    Ben zo 2x maal te val gebracht, kreeg zelfs nog een middenvinger omdat ik me boos maakte

  • Maak de ruimte vrij boven aan de lift, als boarder met één voet los kan je niet zo makkelijk sturen of stoppen

  • Maak gaatjes in de sneeuw bij verveling tijdens het wachten en niet in mijn materiaal

  • Skiërs die boarders op trage smalle verbindingspaden zo dicht passeren dat je uit balans geraakt
    Trage smalle stukken zijn moeilijker dan het lijkt met een snowboard

  • Mensen die vlak na het instappen de beugel naar beneden sleuren zonder kijken, daar gaat je GoPro…

  • Skiërs die het vertikken om je ruimte te geven om je board op de beugel te zetten bij het instappen in de lift

  • Kinderen en soms ook volwassenen die plots de piste dwarsen zonder kijken
    Zo nam een kind vlak voor mij een paadje aan de zijkant en springt gewoon de piste op en dwarst die volledig zonder kijken.
    Gelukkig was ik op mijn hoede…

Als ik mijn lijstje bekijk heb ik me blijkbaar vooral als boarder geërgerd, ik doe het beide en het voor allebei evenveel respect maar dat kan van velen niet gezegd worden.

Jeetje wat een irritaties. Ik heb vorige week gewoon genoten.

Jeetje wat een irritaties. Ik heb vorige week gewoon genoten.

marklit op 3 mrt 2020 14:41

Ik ook hoor (zoals ik al vermelde) maar dit topic dient ervoor dus voila…

@Triple-T aan de meeste van je frustraties te zien, is het misschien handig om je het advies te geven om les te nemen.

Een deel van de punten die je opnoemt zijn dus echt aan jezelf te wijten:

  • Lastige paadjes? Vooral eigen skills: goed vaart maken en kunnen sturen
  • Omsingelen in de wachtrij? Wat had je dan verwacht, dat ze allemaal keurig achter je zouden staan?
  • Niet makkelijk sturen of remmen met een voet los? Oefen hierop of zoals ik net zei, neem les. Ik heb hier nooit last van en weet vrijwel altijd soepel de lift uit te komen.
  • Skiërs die plotseling afslaan bij het uitstappen. Ga dan zelf gelijk goed aan de goede kant staan in de wachtrij, zodat je dit zélf kan voorkomen. Daarnaast zie het vorige punt.

En betreft een GoPro op je helm? Tsjaa, je weet dat liften daar niet echt op gebouwd zijn. Gewoon goed je hoofd naar achteren doen. Risico van het vak. Het is immers je eigen keuze om eruit te zien als een Teletubbie op de piste.

Daarnaast, het punt over jonge mensen met een slechte muziekkeuze. Muzieksmaak is en blijft een persoonlijk iets. Dus in plaats van zo zuur te doen over al die dingen, geniet lekker van de natuur, net zoals wij jonge mensen dat moeten doen volgens jou.

*bericht bewerkt door Svennoo op 03 mrt 2020 15:35

Carnas on Tour

Afgezien van mijn brandende ogen als er weer een Nederlander met Napapijri jas en vizierhelm langs kwam skiën, nergens last van gehad in Serfaus.

Gang is alles

Enige ergernis afgelopen week: Een of andere idioot die niet kon stoppen en vol het rijtje voor de lift in knalde. Kon hem redelijk opvangen, had-ie eerst een paar kids omgekegeld, was het een stuk vervelender geweest. Wat een mafkezen heb je erbij, staan toch echt van de voren hele duidelijke aanwijzingen om je snelheid te matigen.

Edwin van Riel

Wat ze eigenlijk ook gewoon in de pisteregels zou komen, steek even een arm uit naar links of rechts bij splitsingen of als je opeens naar de zijkant van de piste gaat om daar bijv op iemand te wachten en een hand recht omhoog ofzo als je gaat stoppen. Dit is een kleine moeite en denk ik ook veel gevaarlijke situaties en (bijna) ongelukken voorkomen. Iedereen weet gelijk wat je gaat doen en waar hij of zij aan toe is.

Matthias123 op 3 mrt 2020 12:07

En als die armen de lucht in gaan dan gaan die stokken ook mee… krijg je daar niet meer ongelukken van dan?
Beetje te makkelijke redenering.
Maar zijn wij flachlanders nu regels aan het maken voor hoe ze zich in de alpen moeten gedragen? Dat wil je andersom toch ook niet.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

En als die armen de lucht in gaan dan gaan die stokken ook mee… krijg je daar niet meer ongelukken van dan?

Snowball op 3 mrt 2020 16:08

Daar is een oplossing voor:

null

Net terug van een weekje skiverlof.
Ik ben part-time skiër en snowboarder en heb vooral genoten maar toch ook geërgerd aan het gedrag van bepaalde mensen

  • Kamikazes die hun snelheid niet onder controle hebben
    Mijn vrouw is omver geknald toen ze even halt hield op een splitsing en volledig uit de weg stond
    Ze was even groggy gelukkig heeft ze er niks aan over gehouden, behalve een serieuze schrik de rest van de dag

  • Jonge gasten met speaker in hun rugzak, stop met die onzin, geniet van de natuur en val andere mensen niet lastig met je 'slechte muziekkeuze'

  • Ongeduldige mensen die je snowboard volledig omsingelen met hun ski's in de wachtrij aan de lift
    Als snowboarder moet je immers één voet kunnen zetten om je voort te bewegen

  • Skïers die bij het uitstappen plots afslaan en andere mensen uit balans brengen of zelfs gewoon los over je snowboard gaan
    Ben zo 2x maal te val gebracht, kreeg zelfs nog een middenvinger omdat ik me boos maakte

  • Maak de ruimte vrij boven aan de lift, als boarder met één voet los kan je niet zo makkelijk sturen of stoppen

  • Maak gaatjes in de sneeuw bij verveling tijdens het wachten en niet in mijn materiaal

  • Skiërs die boarders op trage smalle verbindingspaden zo dicht passeren dat je uit balans geraakt
    Trage smalle stukken zijn moeilijker dan het lijkt met een snowboard

  • Mensen die vlak na het instappen de beugel naar beneden sleuren zonder kijken, daar gaat je GoPro…

  • Skiërs die het vertikken om je ruimte te geven om je board op de beugel te zetten bij het instappen in de lift

  • Kinderen en soms ook volwassenen die plots de piste dwarsen zonder kijken
    Zo nam een kind vlak voor mij een paadje aan de zijkant en springt gewoon de piste op en dwarst die volledig zonder kijken.
    Gelukkig was ik op mijn hoede…

Als ik mijn lijstje bekijk heb ik me blijkbaar vooral als boarder geërgerd, ik doe het beide en het voor allebei evenveel respect maar dat kan van velen niet gezegd worden.

Triple-T op 3 mrt 2020 13:40

Ik ben ook net een paar dagen terug en weet je… Ik heb me echt nergens aan geergerd. Het kan natuurlijk zijn dat ik steke blind of stok doof ben, maar al die zaken waar mensen zich aan ergeren heb ik helemaal niet gezien of gehoord. Echt nergens speakers in rugzakken gehoord, nergens 'gele sneeuwmakers' gezien. Slechts een enkele keer iemand gezien die de snelheid niet helemaal onder controle had, maar deze personen probeerden dat wel te corrigeren of lagen op zijn snufferd voordat ze bij mij in de buurt waren. Veel hoffelijk gedrag in wachtrijen (nu is dat een groot woord, want negens langer dan 3 minuten moeten wachten) gezien. Sorry, ik herken echt heel weinig van deze ergenissen. Overigens moeten we dat ergeren ook niet overdrijven, iedereen maakt wel een keer een foutje (staat per ongeluk achter op de ski van iemand) of kijkt niet helemaal goed uit bij het weg skieen. Gewoon attend blijven en verdraagzaam zijn. Ik vind het helemaal niet erg als ik een keer in de ankers moet… ik geniet gewoon van het moois om mij heen en het gezelschap waar ik mee op pad ben!

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 03 mrt 2020 16:43

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Wat ze eigenlijk ook gewoon in de pisteregels zou komen, steek even een arm uit naar links of rechts bij splitsingen of als je opeens naar de zijkant van de piste gaat om daar bijv op iemand te wachten en een hand recht omhoog ofzo als je gaat stoppen. Dit is een kleine moeite en denk ik ook veel gevaarlijke situaties en (bijna) ongelukken voorkomen. Iedereen weet gelijk wat je gaat doen en waar hij of zij aan toe is.

Matthias123 op 3 mrt 2020 12:07

En als die armen de lucht in gaan dan gaan die stokken ook mee… krijg je daar niet meer ongelukken van dan?
Beetje te makkelijke redenering.
Maar zijn wij flachlanders nu regels aan het maken voor hoe ze zich in de alpen moeten gedragen? Dat wil je andersom toch ook niet.

Snowball op 3 mrt 2020 16:08

Gewoon je arm de lucht in en je hand wat draaien dat je stok langs je arm zit. Als je motorisch niet al te zwaar gestoord bent moet dat niet al te lastig zijn. Aangezien we flachlanders heel veel ervaring hebben met ons als los persoon op aanzienlijke snelheid in een drukke omgeving beweging (fietsen) waar ook degene die van achteren komt altijd fout is, kunnen wij flachlanders aardig goed inschatten hoe we de veiligheid in zulke gevallen wat zouden kunnen verbeteren. Zelf geef ik ook vaak richting aan bij splitsingen op pistes (zeker wanneer het druk is) en gelukkig zie ik het andere ook wel doen. Het geeft gewoon een heel stuk duidelijkheid en het maakt het daardoor een stuk veiliger zonder dat het eigenlijk extra moeite kost. Maar jij zou blijkbaar het liefst ook zo weinig mogelijk verkeersregels zien? De fis regels zijn volgens mij al tientallen jaren niet gewijzigd, verkeersregels worden door nieuwe inzichten gelukkig wel regelmatig gewijzigd waardoor het vaak er weer veiliger op word.

Born to Ride

Net terug van een weekje skiverlof.

Ik ben part-time skiër en snowboarder en heb vooral genoten maar toch ook geërgerd aan het gedrag van bepaalde mensen

  • Kamikazes die hun snelheid niet onder controle hebben
    Mijn vrouw is omver geknald toen ze even halt hield op een splitsing en volledig uit de weg stond
    Ze was even groggy gelukkig heeft ze er niks aan over gehouden, behalve een serieuze schrik de rest van de dag

  • Jonge gasten met speaker in hun rugzak, stop met die onzin, geniet van de natuur en val andere mensen niet lastig met je 'slechte muziekkeuze'

  • Ongeduldige mensen die je snowboard volledig omsingelen met hun ski's in de wachtrij aan de lift
    Als snowboarder moet je immers één voet kunnen zetten om je voort te bewegen

  • Skïers die bij het uitstappen plots afslaan en andere mensen uit balans brengen of zelfs gewoon los over je snowboard gaan
    Ben zo 2x maal te val gebracht, kreeg zelfs nog een middenvinger omdat ik me boos maakte

  • Maak de ruimte vrij boven aan de lift, als boarder met één voet los kan je niet zo makkelijk sturen of stoppen

  • Maak gaatjes in de sneeuw bij verveling tijdens het wachten en niet in mijn materiaal

  • Skiërs die boarders op trage smalle verbindingspaden zo dicht passeren dat je uit balans geraakt
    Trage smalle stukken zijn moeilijker dan het lijkt met een snowboard

  • Mensen die vlak na het instappen de beugel naar beneden sleuren zonder kijken, daar gaat je GoPro…

  • Skiërs die het vertikken om je ruimte te geven om je board op de beugel te zetten bij het instappen in de lift

  • Kinderen en soms ook volwassenen die plots de piste dwarsen zonder kijken
    Zo nam een kind vlak voor mij een paadje aan de zijkant en springt gewoon de piste op en dwarst die volledig zonder kijken.
    Gelukkig was ik op mijn hoede…

Als ik mijn lijstje bekijk heb ik me blijkbaar vooral als boarder geërgerd, ik doe het beide en het voor allebei evenveel respect maar dat kan van velen niet gezegd worden.

Triple-T op 3 mrt 2020 13:40

Ik ben ook net een paar dagen terug en weet je… Ik heb me echt nergens aan geergerd. Het kan natuurlijk zijn dat ik steke blind of stok doof ben, maar al die zaken waar mensen zich aan ergeren heb ik helemaal niet gezien of gehoord. Echt nergens speakers in rugzakken gehoord, nergens 'gele sneeuwmakers' gezien. Slechts een enkele keer iemand gezien die de snelheid niet helemaal onder controle had, maar deze personen probeerden dat wel te corrigeren of lagen op zijn snufferd voordat ze bij mij in de buurt waren. Veel hoffelijk gedrag in wachtrijen (nu is dat een groot woord, want negens langer dan 3 minuten moeten wachten) gezien. Sorry, ik herken echt heel weinig van deze ergenissen. Overigens moeten we dat ergeren ook niet overdrijven, iedereen maakt wel een keer een foutje (staat per ongeluk achter op de ski van iemand) of kijkt niet helemaal goed uit bij het weg skieen. Gewoon attend blijven en verdraagzaam zijn. Ik vind het helemaal niet erg als ik een keer in de ankers moet… ik geniet gewoon van het moois om mij heen en het gezelschap waar ik mee op pad ben!

Chrz!
D

dokteruk op 3 mrt 2020 16:40

Het zegt meer over de skigebieden die ze bezoeken. Het zijn vooral de Oostenrijkse gebieden met een overvloed aan (Nederlandse) jongelui waar dit erg speelt

Born to Ride

Ach hoe meer zielen hoe meer vreugd…euh meer ergenis :) Ook net terug van ruim een week Flachau…en geloof me als je je overal aan stoort dan heb je geen vakantie. Ik heb zeker wel genoeg dingen gezien om je aan te ergeren en deze zijn hier allemaal al de revue gepasseerd. Waar ik me wel over verbaasd heb is hoe weinig er eigenlijk gebeurt als je ziet wat er allemaal die berg af gaat/knalt, althans is heb vanuit de lift daar wel veel op gelet…er gaat ook gewoon veel goed!

MW Janssen

+1 voor @Matthias123
En dit meen ik want ik ben het heus niet altijd met hem eens.

@dokteruk
Niet eens.
Kom eens naar Livigno…daar blazen de ghettoblasters je om de oren en pissen vele ex-Oostblokkers op en naast de piste en lopen en skiën half dronken rond in een onderlijfje om hun kunstige tattoo’s te laten zien en zijn omsingeld door vriendinnetjes met opgeblazen borsten, volgespoten lippen en kleurrijke kapsels.
En neen …ik ben geen racist of zwart-wit denker maar ik kan me enorm ergeren aan lui die op vakantie het beest uithangen.

Born to run. B.S.

@dan58 klinkt interessant. Overigens zijn oost-blokkers geen ras…

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

@Sebastiaan

Vandaar ook " geen racist".

It is what is!
En we moeten niet alles met de mantel der liefde bedekken.
En uiteraard geld dit NIET voor elke Oostblokker…gelukkig maar.
Ander voorbeeld: Ooit al eens met Russen in een All- inclusive hotel gezeten?

Born to run. B.S.

Inderdaad ligt het ook aan welk publiek in een skigebied aanwezig is.

Van bovengenoemde ergernissen heb ik 1 of 2 dingen zien gebeuren deze week in Alpbach. En dat kwam dan van een bus lading pubers die losgelaten werden in het gebied.
En vandaag skiede een kind vanaf een zijpaadje voor mij de piste op, zonder te kijken. Ik had best wat vaart, kon niet meer remmen, wel ontwijken. Gevolg was wel dat ik met een noodvaart een andere piste op ging, gelukkig zag ik dat de piste leeg was.

Verder verloopt hier alles zeer gemoedelijk, en ik heb nog voor geen enkele lift moeten wachten.

Haha heerlijk Nederlands dit topic.

Ik erger me eigenlijk nooit echt op de piste. Volgens mij zijn het ook vaak mensen die zelf nog niet zo goed zijn die zich aan anderen ergeren. En dat kan ik wel begrijpen.

Ik probeer me niet te druk te maken en te genieten van t moment :)

Mooi dit! Wat doe ik het allemaal fout met de guppy’s… van links naar rechts over de piste zelfs zwarte pistes aan het einde van de week… grensverleggende kinderen met dadendrang van 5&7. Dat allemaal als gezins ski rups.

Op de piste krijgen de kinderen high fives en zie je de ervaren skiër lachen. Dat allemaal op geselecteerde pistes of op aanwijzing van mensen vanuit gesprekjes in de lift. Zonder boemboxen kan dat gewoon indien je in de lift zit. Onze oosterburen hebben hier overigens wel moeite mee…

M.b.t de boembox: dat is een geval van opvoeding en uitleg dat dit overlast kan veroorzaken voor anderen. Dit dient door de ouders gedaan te worden. Uiteraard kan je binnen alle fatsoensnormen ook aangeven dat dit asociaal gedrag is aan de betreffende verstoorder.

Het skiën van lijnen/sporen etc. daar is wel voldoende over aangegeven. Op daadwerkelijke piste is de boven skiënde verantwoordelijk voor de veiligheid van de onder skiënde. Indien er wijziging in ski patroon is en dit problemen veroorzaakt heeft de boven liggende skiër onvoldoende ruimtegegeven. Dit heeft toch te maken met timing. Snelle invoegers zijn altijd verantwoordelijk voor de veiligheid.

Stil staan: doe dat zichtbaar en waar maakt niet uit. Bij starten even kijken. Graag niet helemaal aan de zijkant van de piste op de strook waar de meeste skiërs korte bochten maken. Dit kan ook hinderlijk zijn.

Lift dicht gooien etc. GoPro’s etc zijn toevoegingen en daar ben jezelf verantwoordelijk voor. Indien je jezelf laat verrassen ben je niet scherp genoeg en/of dient er vooraf handelend opgetreden te worden.

Groepen: deze zijn altijd wat hinderlijker voor koppels of gezinnen… indien er een groep ontstaat vervagen altijd de kaders een beetje. Dit kan hinderlijk overkomen, maar mijdend en/of aanspreken hiervan is toch echt de oplossing…

Kortom: je hebt op alles je eigen invloed neem deze… ga niet lopen klagen. Dan geef je de ander de ruimte om een gelijkend te kunnen reageren.

Neem je ervaring mee in de selectie van een nieuw skigebied voor het volgende jaar of het volgende moment… het verschilt toch echt van plaats tot plaats incl afhankelijkheid van de omgeving.

##wijlachenheelveelweg

Ander voorbeeld: Ooit al eens met Russen in een All- inclusive hotel gezeten?

dan58 op 3 mrt 2020 20:53

Yup, was helemaal niets op aan te merken, ook daar heb je verschillende types tussen ;)

Vond ze een stuk beter te pruimen dat een paar west-Europeanen (zal er even geen land bij zetten), die 24/7 rondgingen met veel te jonge lokale meisjes. Dat was pas echt om kotsmisselijk van te worden.

Edwin van Riel

2 jaar terug zat ik met 12 Russen om me heen in de skikelder. Gezellig, spraken ook gewoon Engels. Niets op aan te merken. Was ook meer in gezinssituaties. Scheelt allicht.

Hen48

Stil staan: doe dat zichtbaar en waar maakt niet uit. Bij starten even kijken. Graag niet helemaal aan de zijkant van de piste op de strook waar de meeste skiërs korte bochten maken. Dit kan ook hinderlijk zijn.

Bruuuno op 4 mrt 2020 08:08

Ik vind het persoonlijk best hinderlijk als een groep mensen naast elkaar gaat staan op een smal punt. Ik kan dan niet beloven dat het altijd goed gaat.

Übung macht den meister!!!

@ RFKANGOO: versperren is ook niet wat ik bedoel. Er moet altijd voldoende ruimte zijn om doorgang te verlenen voor de doorgaande skiërs. Zie het wel positief als mensen voor de knik staan ipv na een knik. Dat is dan toch veiliger.

Alleen de positie van de zijkant van de piste kan ook als hinderlijk ervaren worden, aangezien dat vaak mooie plekken zijn om korte bochten te skiën op snelheid zonder veiligheids issues.

Lang verhaal kort: houd rekening met elkaar tijdens de wintersport zodat iedereen op een veilige en prettige manier van de bergen en alles wat daarbij hoort kan genieten. Van wat hoffelijkheid en vriendelijkheid is nog nooit iemand slechter geworden.

Plaats een reactie