Nieuw board gekocht als beginner, huurboard ging veel vlotter?...

Dag iedereen,

Zoals de titel zegt heb ik een nieuw board gekocht als beginner. Omdat ik tijdens het jaar door indoor snowboard en het beu was om telkens eentje te huren. Meestal ga ik naar Snowworld in Terneuzen omdat dit het dichtst bij is en daar kreeg ik altijd een 155 board van Burton, meer van specs weet ik niet…

Mijn board is een Salomon Sight 158W, ben zelf 1m81 en ik weeg 85 kg dus dacht dat dit board de perfecte lengte was voor mij, bindingen zijn medium van stijfheid (Union Contact Pro).
Dit weekend mijn board dus uitgeprobeerd, kon zelfs niet draaien! Ben nog meer gevallen dan dat ik voor het eerst op een board stond, werd er pissed en gek van…kon niet draaien en ik had niets controle over mijn board, hoe komt dit?

Ik heb mijn bindingen er wel zelf op gezet en merkte wel dat mijn voeten nogal ver uiteen staan, men bindingen staan wel in de middelste gaatjes van het board. Men linkervoet sta op ongeveer 15° en men achterste voet -5° a -15° graden, duck stance dus.

Aan wat zou dit nu liggen?
Ik heb mijn board wel nog niet gewaxed…misschien men bindingen ook wat dichter bijeen zetten zodat ik meer controle heb over mijn board en wat vlotter kan draaien?
Vind het zonde dat ik nu een deftig board en bindingen heb en dat het alsnog slechter gaat dan een huurboard.

Iemand die wat advies kan geven?

Kan aan een aantal dingen liggen bijv. Dat het huurboard geen wide board was ( welke schienmaat heb je ). Afstelling/stance van de bindingen en zoals je zelf aan aangaf dat je 2 totaal verschillende boards hebt gereden

Dit kan enorm verschillen van stijfheid en shape ( camber, rocker, hybride rocker etc)

welke maat schoenen heb je?
je hebt een wel erg soft flex board gekocht?
bij wie heb je die gekocht en waarom deze board?

het probleem kan te maken hebben met veel verschillende problemen, bindingen niet goed, te zachte board, te brede board. ga eens langs snowworld en vraag ze hoe ze meestal hun bindingen zetten op een huurboard, dan heb je al een referentie voor je eigen board

Men boots zijn schoenmaat 44.5, 11 US en maat large van bindingen. Boots passen perfect in de bindingen, alleen komt men hiel en tenen een beetje over het board.

Ja het is een redelijk soft flex board maar zag dat dit één van de beste boards was voor een beginner op tal van reviews en snowboardprocamp.

De Salomon Sight heeft een Cross profiel De mix van een rocker en camber heeft het board een perfecte balance van kantcontrole, vergevingsgezindheid en drijfvermogen in de poeder. Voor een naadloze overgang van de piste, naar het park en naar de poeder in de backcountry. De Aspen Strong kern geeft het board extra pop voor freestyle tricks en een responsief gevoel bij het surfen in de poeder.

Rij stijl
Een all mountain / freestyle board voor beginners en gevorderde riders. Je kunt op de hele berg shredden. Op de piste, in de poeder of bij het leren van je eerste tricks in het park, alles is mogelijk.

Kan aan een aantal dingen liggen bijv. Dat het huurboard geen wide board was ( welke schienmaat heb je ). Afstelling/stance van de bindingen en zoals je zelf aan aangaf dat je 2 totaal verschillende boards hebt gereden

Dit kan enorm verschillen van stijfheid en shape ( camber, rocker, hybride rocker etc)

franky82 op 10 mrt 2020 12:12

Het huurboard was idd iets kleiner, een 155 en geen wide board.

De overstap van een normale breedte naar een wide maakt het al lastiger als beginner om de bochten te maken, dat is een kwestie van wennen! Verschil tussen rocker en camber maakt het maken van bochten ook lastiger, geen idee natuurlijk wat voor huurboard je hebt gebruikt. Maar gewoon weer gaan boarden, dan zul je zien dat het al gemakkelijker gaat.

Laten waxen om uit te sluiten dat het aan de gijeigenschappen ligt en les nemen. Dit klinkt als een gebrek aan techniek. De huurboardjes draaien zó makkelijk, dat je daar nauwelijks techniek voor nodig hebt om er mee een heuvel af te komen. Komt er een klein beetje camber om de hoek kijken, dan legt dat al snel de tekortkomingen blood.
Goed door de knieën, druk op de tenen of de hakken, bovenlichaam recht en in lijn met je onderlichaam, gewicht verplaatsen vanuit je heupen en genieten van mooie bochtjes!

Het kan ook zijn dat het boardje gewoonweg geen match is, al lijkt dat volgens de specs wel zo te zijn. Daarom is het zo belangrijk om van te voren te testen welk boardje bevalt.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 10 mrt 2020 15:38

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ja ik ben van plan om binnenkort les te nemen, ik zou toch graag met men eigen board verder doen, als het écht voor beginners geschikt moet dat wel uiteindelijk lukken. Ik heb een jaarabo bij snowworld maar ik ben precies toch niet zo tevreden over hun pistes…Véél te smal en te klein tov een echt skigebied. Als ik één dag ga snowboarden in de bergen kan ik het waarschijnlijk eens zo goed dan maandenlang een keertje indoor te gaan, maarja, beter dan niets voorlopig. Ik ga zeker die lessen nemen maar dat zal pas na zelf nog een keertje te gaan zijn, hopelijk is het niet te laat dan om eventuele foute techniek af te leren maar uiteindelijk voel je toch zelf wanneer je het goed doet?

Ja ik ben van plan om binnenkort les te nemen, ik zou toch graag met men eigen board verder doen, als het écht voor beginners geschikt moet dat wel uiteindelijk lukken. Ik heb een jaarabo bij snowworld maar ik ben precies toch niet zo tevreden over hun pistes…Véél te smal en te klein tov een echt skigebied. Als ik één dag ga snowboarden in de bergen kan ik het waarschijnlijk eens zo goed dan maandenlang een keertje indoor te gaan, maarja, beter dan niets voorlopig. Ik ga zeker die lessen nemen maar dat zal pas na zelf nog een keertje te gaan zijn, hopelijk is het niet te laat dan om eventuele foute techniek af te leren maar uiteindelijk voel je toch zelf wanneer je het goed doet?

LodeVG op 10 mrt 2020 18:21

De grootste toppers trainen indoor, dus daar is nog genoeg uitdaging. En, natuurtalenten buiten beschouwing gelaten, kan het uiterst contraproductief zijn om het eerst zelf aan te gaan leren om vervolgens te gaan lessen. Je voelt niet altijd dat er iets in je techniek sluipt wat jou later weer enorm kan belemmeren progressie te maken.

Met wat YouTube-ondersteuning en een ijzeren discipline kom je een flink eind de eerste paar weken, maar om uiteindelijk technisch goed te kunnen boarden heb je toch echt een extra paar ogen nodig om bij te sturen

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 10 mrt 2020 19:15

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Indoor kun je inderdaad zat leren. Eerst gewoon nette bochten met je nieuwe board en dan maar eens goed gesneden van links naar rechts over de baan.
Nog een paar dingen die ik kan bedenken wat betreft bindingen: staan ze goed centraal (niet te ver naar de toeside of backside?) en zit je highback goed tegen de schoen aan?

Wide board is wel even wennen als je daar nooit op gestaan hebt.

Bedankt voor de reacties allemaal :)

Indoor kun je inderdaad zat leren. Eerst gewoon nette bochten met je nieuwe board en dan maar eens goed gesneden van links naar rechts over de baan.
Nog een paar dingen die ik kan bedenken wat betreft bindingen: staan ze goed centraal (niet te ver naar de toeside of backside?) en zit je highback goed tegen de schoen aan?

Wide board is wel even wennen als je daar nooit op gestaan hebt.

Tiny-M op 10 mrt 2020 20:03

Mijn bindingen staan nu in duckstance, voorste voet ongeveer 15° gedraaid en de achterste tussen de 0°-15°. Ik heb precies wel ondervonden dat men voeten nogal ver uiteen staan, tegen de volgende keer ga ik men bindingen wat meer naar binnen verplaatsen, misschien dat dat ookwat helpt bij het draaien.
En ik las overal dat je vanaf schoenmaat 45 best een wide board neemt?

Vanaf welke maat je het beste een wideboard neemt is afhankelijk van de schoen, de een is aan de buitenkant groter dan de ander. En dat geldt ook voor de breedte van het board. Voor nu de bindingen een paar keer aanpassen zodat je zelf op een gegeven voelt wat het beste staat en meest comfortabel is. Kwestie van uitproberen

Laat ook even bij een bekwame skiman je kanten nakijken. Ik heb 1x een board gekocht waarvan ik dacht dat het vertrekkensklaar was🙄maar ik schrok me lam toen ik vertrok!Na de kanten te laten bijwerken was het probleem weg.

Mocht je de mogelijkheid hebben wat beelden van jezelf te plaatsen waar je bochtjes draait op je nieuwe boardje, helpt dat enorm om te bepalen waar het mogelijk fout gaat.

Een manier om je stance te bepalen:

https://www.wintersport.nl/tips-en-tricks/bindingspositie-be…

Omdat het boardje (zo goed als) een twin is en het daar ook min of meer de bedoeling bij is dat je deze beide kanten op kunt boarden zou ik de bindingen op 15,-15 zetten om het gevoel beide kanten op gelijk aan elkaar te maken. Al is het eerst even wennen, je hebt er veel aan om al vanaf het begin een beetje switch te leren rijden.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 10 mrt 2020 22:21

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Vanaf welke maat je het beste een wideboard neemt is afhankelijk van de schoen, de een is aan de buitenkant groter dan de ander. En dat geldt ook voor de breedte van het board.

Marijnt op 10 mrt 2020 20:48

Ik zou eerder zeggen de combinatie schoenen en kantenhoek. Ik zie zat mensen met maat zeilboot op een “normaal” board maar die zo weinig kantenhoek hebben dat het alsnog geen enkel probleem is.

Übung macht den meister!!!

Mijn bindingen staan nu in duckstance, voorste voet ongeveer 15° gedraaid en de achterste tussen de 0°-15°. Ik heb precies wel ondervonden dat men voeten nogal ver uiteen staan, tegen de volgende keer ga ik men bindingen wat meer naar binnen verplaatsen, misschien dat dat ookwat helpt bij het draaien.
En ik las overal dat je vanaf schoenmaat 45 best een wide board neemt?

LodeVG op 10 mrt 2020 20:28

Zorg dat als je met beide benen vast staat dat je soepel door de knieën kan zakken.

Übung macht den meister!!!

Indoor kun je inderdaad zat leren. Eerst gewoon nette bochten met je nieuwe board en dan maar eens goed gesneden van links naar rechts over de baan.

Nog een paar dingen die ik kan bedenken wat betreft bindingen: staan ze goed centraal (niet te ver naar de toeside of backside?) en zit je highback goed tegen de schoen aan?

Wide board is wel even wennen als je daar nooit op gestaan hebt.

Tiny-M op 10 mrt 2020 20:03

Mijn bindingen staan nu in duckstance, voorste voet ongeveer 15° gedraaid en de achterste tussen de 0°-15°. Ik heb precies wel ondervonden dat men voeten nogal ver uiteen staan, tegen de volgende keer ga ik men bindingen wat meer naar binnen verplaatsen, misschien dat dat ookwat helpt bij het draaien.
En ik las overal dat je vanaf schoenmaat 45 best een wide board neemt?

LodeVG op 10 mrt 2020 20:28

Dit bedoelde tiny-M niet… kijk eens goed of je bindingen goed centraal staan tenopzichte van de kantlijnen.

merk je dat bijv frontside bochten moeilijker zijn dan backside… dan kan het zijn dat je binding te veel naar de backside op je board staat. dit maakt alles heel onnatuurlijk en heb je het gevoel dat het board niet doet wat je wilt.

ook kan het zijn dat je het board even moet detunen zodat hij wat minder direct grijpt.

From a galaxy far far away.............

Indoor kun je inderdaad zat leren. Eerst gewoon nette bochten met je nieuwe board en dan maar eens goed gesneden van links naar rechts over de baan.

Nog een paar dingen die ik kan bedenken wat betreft bindingen: staan ze goed centraal (niet te ver naar de toeside of backside?) en zit je highback goed tegen de schoen aan?

Wide board is wel even wennen als je daar nooit op gestaan hebt.

Tiny-M op 10 mrt 2020 20:03

Mijn bindingen staan nu in duckstance, voorste voet ongeveer 15° gedraaid en de achterste tussen de 0°-15°. Ik heb precies wel ondervonden dat men voeten nogal ver uiteen staan, tegen de volgende keer ga ik men bindingen wat meer naar binnen verplaatsen, misschien dat dat ookwat helpt bij het draaien.
En ik las overal dat je vanaf schoenmaat 45 best een wide board neemt?

LodeVG op 10 mrt 2020 20:28

Dit bedoelde tiny-M niet… kijk eens goed of je bindingen goed centraal staan tenopzichte van de kantlijnen.

merk je dat bijv frontside bochten moeilijker zijn dan backside… dan kan het zijn dat je binding te veel naar de backside op je board staat. dit maakt alles heel onnatuurlijk en heb je het gevoel dat het board niet doet wat je wilt.

ook kan het zijn dat je het board even moet detunen zodat hij wat minder direct grijpt.

From a galaxy far far away.............

Plaats een reactie