Reizen naar Oostenrijk enkel mogelijk met recent doktersbewijs?

Hallo iedereen,

Ik lees dat Oostenrijk in de zomervakantie voor Belgen en Nederlanders enkel te betreden zal zijn via een recent gezondheidsattest.

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/06/welk-land-in-europa-…

Andere bron: het nieuwsblad

null

Als ik kijk naar mijn persoonlijke situatie leidt dit tot een moeilijkheid aangezien wij Oostenrijk pas aandoen (begin augustus) nadat we al een 10-daagse reis achter de rug hebben (we gaan eerst met de auto naar Italië en sluiten af met een weekje Oostenrijk, deze reis was trouwens al geboekt in 2019, lang voor de corona-crisis uitbrak). Ik las ook ergens anders dat de test maximum 4 dagen oud mag zijn.

Wat is jullie advies: nog even de situatie afwachten (de regels veranderen continu) of de reis herplannen en Oostenrijk niet aandoen (wij zien het eerlijk gezegd niet zitten om tijdens onze vakantie ergens deze test te laten uitvoeren)?

Ik heb trouwens ooit ergens gelezen dat deze test vrij duur zou zijn (we zijn een gezin van 4).

Volgens mij is dat enkel tot 15 juni het geval. Na 15 juni kun je vrij reizen voor zover ik het kan beoordelen.

Übung macht den meister!!!

Heel veel nieuwsbladen lijken soms wat vrij de regels te interpreteren. Zo was hier in Nederland in het nieuws dat de hele zomer geen Nederlanders welkom zijn in Denemarken, maar op het officiele kanaal (de politie in dit geval), is er alleen maar iets over de grenzen zelf te vinden én dat alles continu bijgesteld kan worden.

Dit tip is om vooral de sites van de lokale overheid goed in de gaten te houden, al weet ik niet exact wat nu de beste site voor Oostenrijk is (mijn Duits is nogal matig). Op de site van Wenen staat in ieder geval dat er geen quarantaine of test nodig is voor buitenlanders, maar goed, dat lijkt een toeristische site te zijn.

edit: https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

*bericht bewerkt door Roy83 op 06 jun 2020 12:53

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat artikel geeft de huidige stand van zaken. Weinig misleidends aan.

Je kunt nu sowieso niet via Oostenrijk en Zwitserland naar Italië, en terug ook niet.
En het is ook lang niet zeker of dat op 15 juni verandert

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 06 jun 2020 14:19

Je kunt nu sowieso niet via Oostenrijk en Zwitserland naar Italië, en terug ook niet.
En het is ook lang niet zeker of dat op 15 juni verandert

Wunderkammer op 6 jun 2020 14:18

Zwitserland opent de grenzen wel degelijk.

Bla, bla, bla.

Ik las in de Volkskrant een reisverslag voor Oostenrijk.

Om binnen te komen is doktersverklaring nodig.
Of alleen als doorreisland, je mag de auto dan niet uit. Dan geen verklaring nodig

Het is zo ergelijk omduidelijk, overal lees of hoor je wat anders, daar wordt je gek van :(
Maar als ik het goed lees zowel bij NL en AT zijde, zijn de grenzen met buurlanden van Oostenrijk open op en paar uitreizen na. Als je er heen gaat voor 15 juni moet je een vast adres hebben waar je twee weken in quarantaine moet blijven, of bij de grens met AT een negatieve test van niet meer dan vier dagen oud laten zien.
Na 15 juni vervalt deze laatste regeling, mits NL dalende cijfers laat zien.
Bondskanselier Kurz heeft voor ruim een week terug ws iets te vroeg die mededeling gedaan.
Dus nu maar hopen dat we niet nog meer berichten van positieve corona horen bij verschillende bedrijven waar veel immigranten werken.

Dienten Die Alte schule

Je kunt nu sowieso niet via Oostenrijk en Zwitserland naar Italië, en terug ook niet.
En het is ook lang niet zeker of dat op 15 juni verandert

Wunderkammer op 6 jun 2020 14:18

Je kunt zeer zeker wel in Noord-Italie komen via Duitsland. Bij de de Oostenrijkse grens vanuit Duitsland moet je alleen wat formulieren invullen dat je niet stopt in Oostenrijk. Verder op de Brenner geen controles. Dit was vorige week al. Hoe het deze week is heb ik nog niet gehoord.

May the ski force be with you !!

Grens tussen Oostenrijk en Italië gaat ook weer open komende week.

"Vanaf 16 juni is het weer mogelijk via Oostenrijk naar Italië te reizen. Vorige week kondigde Oostenrijk al aan de grenzen weer open te stellen voor bijna alle andere EU-landen. Het land wilde in eerste instantie de grens met Italië gesloten houden vanwege de hevige uitbraak van het coronavirus daar. Dat zorgde voor spanning tussen beide landen.

Alleen Zweden zijn ook na 16 juni nog steeds niet welkom in Oostenrijk vanwege de soepele coronamaatregelen en het grote aantal besmettingen in dat land."

Bron: NOS

Die informatie van de NOS is zo niet juist. Vanaf 4 juni kan je al Oostenrijk vanuit Duitsland inkomen zonder enkele controles. De doorreis naar Italië staat sinds dien een ieder vrij. Alleen bij terugkomst uit Italië was er aan de Oostenrijkse grens controle, en moet je een formulier ondertekenen dat je meteen zonder stops doorrijdt naar Duitsland. Dat laatste vervalt dus per 16 juni.

Tot die tijd is voor Nederlanders niet Oostenrijk het probleem, maar Duitsland. Ook al zijn er geen grenscontroles tussen Nederland en Duitsland, reizen door Duitsland zijn alleen toegestaan met dringende noodzaak. Op vakantie gaan zit daar niet bij. Terug naar huis rijden echter wel. Vanaf 15 juni is echter Duitsland voor al haar buurlanden weer open, dus ook voor Nederlanders en Belgen.

Einreise aus 31 Ländern ab 16. Juni wieder möglich
Online seit heute, 12.07 Uhr

Die Regierung stellt die Reisefreiheit zu den meisten EU-Ländern wieder her. Zu 31 Ländern würden mit Ende des 15. Juni Einschränkungen bei der Einreise aufgehoben, sagte ÖVP-Außenminister Alexander Schallenberg heute im Pressefoyer nach dem Ministerrat.

Vier europäische Länder sind von den Lockerungen allerdings ausgenommen: Schweden, Großbritannien, Spanien und Portugal. Hier bleiben die Grenzen laut Schallenberg „bis auf Weiteres geschlossen“. Es gelten damit bei der Einreise aus diesen Ländern weiterhin die Auflagen, wonach eine negativer Coronavirus-Test vorgewiesen oder eine 14-tägige Heimquarantäne angetreten werden muss.

Somit sind auch Rückreisen aus Italien wieder ohne Einschränkungen möglich. Eine Ausnahme gilt allerdings für die Lombardei. Für die Region werde eine „partielle Reisewarnung verhängt“, so Schallenberg.

mars, ORF.at

Bron: https://orf.at/stories/3169068/?fbclid=IwAR3mR91eeMEySw2Rzy7…

Plaats een reactie