Ski voor de Anwärter opleiding

Hallo allemaal! Deze herfst ga ik de Anwärter opleiding volgen en komend seizoen als leraar aan de slag. Nu ben ik wat aan het oriënteren welke ski geschikt voor mij is. Zowel voor de opleiding als het lesgeven aan beginners en licht gevorderde. Ik ben een redelijk ervaren skiër, maar moet het echte carven nog wel onder de knie krijgen. Ik ben niet super sportief 180cm en 85kg. Voor het zware werk heb ik al een paar zware latten met een redelijk grote radius. Daarom zoek nu een geschikt tweede paar. Criteria niet te zwaar en liefst beetje korte radius. Zodat ze geschikt zijn voor de opleiding als lesgeven, en weer heel wat anders als de huidige ski’s. Tot nu toe op het oog: Fischer rc4 superior pro 170cm radius 15m en de Fischer Progressor F18 174cm radius 14m. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies. Tschüss

Beide ski’s zullen aan je wensen voldoen. Misschien vind je de F18 wel een beetje licht qua gewicht, waardoor je deze iets minder fijn kan sturen.

Welke ski’s heb je dan voor het zwaardere werk? Dat geeft wat referentie.

Welke ski’s heb je dan voor het zwaardere werk? Dat geeft wat referentie.

elisabeth101 op 02 aug 2020 22:10

Blizzard Brahma 88 en daarvoor Fischer F19

Een goede lat is iedere lat waarmee je fatsoenlijk Schulefahren kunt demonstreren en waar niet teveel aan kapot kan of beschadiging geen probleem is (qua topsheet en zo, gaat regelmatig een cursist overheen). Dus niet te stijf, niet te lang en ergens uit het middensegment. Radiusje van ergens rond de 15 of zo. Beide genoemde latjes voldoen.

En het is je vraag niet, maar toch:

…Ik ben een redelijk ervaren skiër, maar moet het echte carven nog wel onder de knie krijgen. Ik ben niet super sportief…

Jeroen12 op 02 aug 2020 22:25

Nu hoef je voor Anwärter beslist geen Marcel Hirscher te zijn, maar fatsoenlijk kunnen carven is toch wel het minste dat je van een skileraar mag verwachten. Die Anwärter ga je misschien nog wel halen ook, maar dat is ook precies de reden dat mijn kids niet naar een Oostenrijkse skischool gaan…

Als je niet veel geld wilt uitgeven, dan heb ik nog een nette gebruikte set Blizzard RC Ti liggen, lengte 178cm.

Een goede (oude) allrounder is prima.Om de zelfde reden die Hessel ook al aangaf.
Je komt met je gasten trouwens niet aan Carven toe hoor.
De meesten blijven maar 3 dagen van zondag tot en met woensdag en denken dat ze het verder wel alleen kunnen 😄😄
Vraagje
Je gaat er blijkbaar vanuit dat het examen gaat lukken.
Hoe is het met je Duits en Engels.

Hessel en Hooikaas, bedankt voor jullie bezorgdheid wat betreft mijn ski kunsten en taalvaardigheid. Maar graag zou ik het even bij het onderwerp willen houden. Welke ski is lekker easy en goed te gebruiken zowel tijdens als na de opleiding?
Als jullie iets dwars zit wat betreft de Oostenrijkse skileraren/opleiding, zou ik je willen aanraden hier zelf een eigen topic voor op te zetten. De kans is groot dat jullie nog niet waren geboren, toen ik 40 jaar geleden voor het eerst op de latten stond. Ruim 10 jaar lang met mijn ouders iedere kerstvakantie twee weken ‘verplicht’ op skiles. Daarna tijdje niet of minder geskied Maar de laatste jaren gelukkig weer meerdere malen per seizoen in Oostenrijk mogen skiën. Veel gelezen, privé lessen gehad en heleboel geleerd. Met mijn talenkennis, zowel in woord als geschrift, zit het wel goed hoor. Na 25 hard gewerkt te hebben in de internationale handel, ben ik komend jaar in de gelukkige omstandigheid om eens even heel wat anders te kunnen doen. Met een voor mij zeer goed bekende skischool(eigenaar), afgesproken om hun
komend winter op diverse vlakken te gaan ondersteunen. Het geven van (privé)lessen zal zeker ook tot de mogelijkheden behoren. Vandaar dat ik dit najaar het Anwärter diploma ga halen, en vervolgens afreis naar Oostenrijk. Welterusten en iedereen heel veel skiplezier gewenst komend seizoen!

Mijn bezorgdheden over jou zijn beperkt hoor.
Maar of je daar op je plaats bent tussen al die 18 jarigen tijdens de opleiding en het werk/salariëring en huisvesting is de grote vraag.

De Oostenrijkse skileraren opleidingen op hogere niveaus zijn overigens prima.

Mijn bezorgdheden over jou zijn beperkt hoor.
Maar of je daar op je plaats bent tussen al die 18 jarigen tijdens de opleiding en het werk/salariëring en huisvesting is de grote vraag.

Bij de skischool waar ik naartoe ga is relatief klein, en ze geven nagenoeg alleen maar privélessen. Het team is dan ook redelijk op leeftijd, in vergelijking met wat jij in gedachten hebt. Wat betreft het skiën en lesgeven, vind ik het nog best lastig om rustig te skiën/carven met de juiste techniek en in de skileraren houding.

De Oostenrijkse skileraren opleidingen op hogere niveaus zijn overigens prima.

Hooykaas op 03 aug 2020 09:40

*bericht bewerkt door Jeroen12 op 03 aug 2020 09:54

Ik heb het met mijn cheater GS ski’s gehaald. De meeste trainers gebruikten ook een GS ski. Bij de studenten zag je zowat alles passeren. De ski maakt eerlijk gezegd niet veel uit. Als je er maar geslipte bochten mee kan skiën. Een zeer agressieve (slalom)ski zou ik daarom niet aanraden, maar het kan zeker ook.

Wanneer mensen vragen welke ski ideaal is om les mee te geven dan is m’n eerlijke antwoord: de ski waarmee je voor/na de les van de piste wil knallen. ;-)

*bericht bewerkt door Arnh op 03 aug 2020 10:04

Wanneer mensen vragen welke ski ideaal is om les mee te geven dan is m’n eerlijke antwoord: de ski waarmee je voor/na de les van de piste wil knallen. ;-)

Deze ski heb ik al. Maar die behoorlijk zwaar en vindt het niet zo fijn om te slippen en te rutschen.

@Jeroen12
Top ski voor lesgeven.

null

Je zou kunnen zeggen dat je een slalom ski nodig hebt owv de kortere radius, maar zo’n ski is dan niet allround genoeg of rustig te skiën. Een alternatief is een all-round ski te nemen in een kortere lengte (-10 / -15). De korte lengte komt met een kleinere radius en die is iets makkelijker nog wat kleiner te maken.

NB: De Fischer RC4 Superiors (tegenwoordig Curv lijn) staan te boek als pittiger en eenzijdiger dan de Progressors. Weet niet of dat een goede keuze is voor je verwachtingen.

@Jeroen12
Top ski voor lesgeven.
!

Sjaak27 op 03 aug 2020 18:05

Deze ski sluit helemaal aan bij je wensen! Een buitenkansje wellicht. Fijne ski.

.

*bericht bewerkt door Skimams op 03 aug 2020 20:41

mama on a mission in the snow

Hai @Jeroen12 ik kwam en kom prima weg met mijn Augment SC, een ski die door aardig wat skileraren wordt gebruikt. Toevallig zag ik er bij Daka Race Department nog wat in de aanbieding. Wie weet voor jou ook het overwegen waard.
Overigens hardstikke leuk dat je voor je Anwärter gaat en een superleuk vooruitzicht voor de winter. Niet dat het verder boeit voor je eigen keuzes wat een ander vindt, maar je bent ècht niet de enige niet-tiener in de opleiding ;-)
Veel plezier!

Skimams op 03 aug 2020 20:33
mama on a mission in the snow

@Jeroen12
Top ski voor lesgeven.
!

Sjaak27 op 04 aug 2020 09:56

Buitenkansje…al verkocht? :-)

@Jeffrey
Nee, nog niet verkocht. Wilde nog wachten tot winterseizoen eigenlijk. Maar heb nu 6 paar alpine ski’s staan, dus er moet wat weg 😁.

.

Skimams op 04 aug 2020 19:11

Hai @Jeroen12 ik kwam en kom prima weg met mijn Augment SC, een ski die door aardig wat skileraren wordt gebruikt. Toevallig zag ik er bij Daka Race Department nog wat in de aanbieding. Wie weet voor jou ook het overwegen waard.
Overigens hardstikke leuk dat je voor je Anwärter gaat en een superleuk vooruitzicht voor de winter. Niet dat het verder boeit voor je eigen keuzes wat een ander vindt, maar je bent ècht niet de enige niet-tiener in de opleiding ;-)
Veel plezier!

Skimams op 03 aug 2020 20:33
Skimams op 04 aug 2020 19:

Welke ski bedoel je?

Je zou kunnen zeggen dat je een slalom ski nodig hebt owv de kortere radius, maar zo’n ski is dan niet allround genoeg of rustig te skiën. Een alternatief is een all-round ski te nemen in een kortere lengte (-10 / -15). De korte lengte komt met een kleinere radius en die is iets makkelijker nog wat kleiner te maken.

NB: De Fischer RC4 Superiors (tegenwoordig Curv lijn) staan te boek als pittiger en eenzijdiger dan de Progressors. Weet niet of dat een goede keuze is voor je verwachtingen.

Hupla op 04 aug 2020 19:14

Zowel de Fischer RC4 superior pro en de Curv ti, beide in 170cm en een radius van 14/15m, zijn te testen bij Duivesteijn Zoetermeer. Dus dat moest ik maar eens gaan doen. Wanneer ik ze dan toch te heavy vind, en enigszins vergelijkbaar met mijn Brahma 88, kan ik altijd nog richting de Progressor gaan.

Wat ik schrijf: de Augment SC
Of bedoel je wat anders?
Als je even googled vind je meteen de aanbieding bij daka race department.

.

Skimams op 04 aug 2020 19:11

Hai @Jeroen12 ik kwam en kom prima weg met mijn Augment SC, een ski die door aardig wat skileraren wordt gebruikt. Toevallig zag ik er bij Daka Race Department nog wat in de aanbieding. Wie weet voor jou ook het overwegen waard.
Overigens hardstikke leuk dat je voor je Anwärter gaat en een superleuk vooruitzicht voor de winter. Niet dat het verder boeit voor je eigen keuzes wat een ander vindt, maar je bent ècht niet de enige niet-tiener in de opleiding ;-)
Veel plezier!

Skimams op 03 aug 2020 20:33
Skimams op 04 aug 2020 19:

Welke ski bedoel je?

Jeroen12 op 05 aug 2020 00:17

*bericht bewerkt door Skimams op 05 aug 2020 00:20

mama on a mission in the snow

Heb nog een paar mooie Fischers F19 in de lengte van 1.70m te koop. Kun je mooi mee les geven en daarna zelf gaan skiën.

Hoi!
Ik vind sowieso de Supershape-lijn van Head heel aangename ski’s, zowel om les op te geven als ook om vrij te gaan skiën. Kleine tip maar ;-)
Bij welke Skischool ga je lesgeven als ik vragen mag?
Groetjes!


Best verkochte ski in de wereld.
2 miljoen stuks per jaar.

Supershapes zijn een no-brainer als carven een hobby is. De Rally en de Magnum laten zich ook eenvoudig slippen, de Speed met wat gewicht ook. De eerste twee voelen altijd als een slalom ski, de Speed is tot 170 een toegankelijke slalomski, daarboven meteen door naar 184 gaan om een mooie cheater GS te skiën.

Of je koopt de tweedehands iGSR die een paar dagen geleden werd aangeboden over, maar met 180cm is die niet ideaal voor in pflug skiën. Verder heerlijk makkelijk skiën. Bied dan max €200, omdat ze nieuw voor 275 te koop zijn.

Of je pakt een dertien in dozijn rental uit de verhuur van de (broer van) de skischoolchef. Geen gedoe met krassen op je nieuwe latten. Ga je in je vrije uurtjes op je eigen toplat staan.

Als je niet veel geld wilt uitgeven, dan heb ik nog een nette gebruikte set Blizzard RC Ti liggen, lengte 178cm.

Sjaak27 op 09 aug 2020 09:34

Dat is een geweldige ski! Het is dat ie veel te lang is voor een klein mensje als ik, anders…

Plaats een reactie