Corona en wintersport 2021

Goedendag mede wintersporters,

Normaal boek ik rond deze tijd aug/sep mijn wintersport/begin met plannen.
Maar voor komend seizoen heb ik toch wel twijfels en denk ik dat ik beter last minute kan gaan boeken…

Is er al bekend of er corona maatregelen komen in de wintersport gebieden.
En die zullen dan waarschijnlijk per land gaan verschillen…

Zoals minder mensen per gondel/stoeltjeslift?
En de apresski dicht alleen restaurants geopend?

Uiteraard is dit koffie dik kijken…

Wat is jullie verwachting hiermee???

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 20 aug 2020 07:34

Ik wacht gewoon af. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Zoals je zegt " koffiedik kijken."☕

Born to run. B.S.

Retorische vraag! 🙄

When life gets too complicated.... SKI

Retorische vraag! 🙄

Alex op 06 aug 2020 23:29

@Alex de vraag “wat is jullie verwachting hiermee” is niet retorisch. Het is een open vraag van de TS.
Als je niks nuttigs hebt toe te voegen aan de discussie, zou ik dat ook niet doen. Verpest het voor de TS.

Ik wil op dit moment ook gaan boeken. Eerder stond hier ergens een overzicht van reismaatschappijen die flexibeler boekingsvoorwaarden hanteren als je door corona moet annuleren.
Ik boek normaliter altijd via sunweb en die doen dat helaas (nog) niet.
Ik denk dat zoeken naar manieren om flexibel te boeken de beste optie is… Maarja, als je een voucher krijgt is er altijd nog de kans dat de maatschappij failliet gaat… :/

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Leuk artikel in Financieel Dagblad vandaag (achter de betaalmuur helaas) wat Europa kan leren van Australie waar het wintersportseizoen nu volop bezig is. (account aanmaken is gratis en max 5 artikelen/maand).

Strekkking van het verhaal is dat ‘massa gebieden’ het moeilijk gaan krijgen omdat er simpelweg minder mensen tegelijk kunnen gaan skien. Met name die gebieden die een centrale eigendomsstructuur hebben (pistes, liften, appartementen, skischool, eettentjes) gaan een voordeel krijgen omdat ze minder afstemmingsproblemen gaan hebben rondom verschillende belangen.
https://fd.nl/weekend/1353281/skien-in-coronatijd-wat-europa…

*bericht bewerkt door Maarten80 op 07 aug 2020 15:40

Retorische vraag! 🙄

Alex op 06 aug 2020 23:29

@Alex de vraag “wat is jullie verwachting hiermee” is niet retorisch. Het is een open vraag van de TS.
Als je niks nuttigs hebt toe te voegen aan de discussie, zou ik dat ook niet doen. Verpest het voor de TS.

Ik wil op dit moment ook gaan boeken. Eerder stond hier ergens een overzicht van reismaatschappijen die flexibeler boekingsvoorwaarden hanteren als je door corona moet annuleren.
Ik boek normaliter altijd via sunweb en die doen dat helaas (nog) niet.
Ik denk dat zoeken naar manieren om flexibel te boeken de beste optie is… Maarja, als je een voucher krijgt is er altijd nog de kans dat de maatschappij failliet gaat… :/

Quisa2 op 07 aug 2020 17:47

Sorry, het is niet bedoeld om te narren. TS heeft het over maatregelen in de gebieden en niet over reisoperators waar jij naar refereert.

Vragen naar verwachtingen heb je niet zoveel aan als je het mij vraagt

When life gets too complicated.... SKI

Interessant artikel. Bottomline wmb: met name het hoogseizoen zal er iets van merken en wellicht dat het duurder wordt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik wacht af heb al geboekt maar wat er gaat gebeuren nu de paniek weer toeslaat is echt koffiedik kijken, ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren begin november. Ik ga zoals het er nu uit ziet naar Sölden, maar of dit dor gaat???

Dat de après ski even tijdelijk niet meer kan, jammer maar is niet het einde.

Bedankt voor de reacties :)

Mijn vrienden hebben vorige week geboekt voor Gerlos, omdat ze graag de in de apres ski zitten…
Maar hun verwachten dan ook dat er niks aan de hand is Jan 2021.

Ik heb dus helaas maar niet mee geboekt. Omdat mij de kans groot lijkt dat het niet open gaat de apres ski.
@maarten80 Is interessant stukje, eind afgelopen seizoen was Ischgl daarmee ook bezig toch. Zich profileren als een elite dorp ipv apres ski dorp.

Maarja, als je een voucher krijgt is er altijd nog de kans dat de maatschappij failliet gaat… :/

Quisa2 op 11 aug 2020 09:51

Risico van faillissement wordt meestal afgedekt door garantiefonds dacht ik? Dus dan wel even te controleren of de betreffende organisatie daarbij aangesloten is natuurlijk!

Edwin van Riel

Ik wacht ook gewoon af en zal wellicht proberen om last minute iets te boeken in het laagseizoen.

Normaal ga ik ook een 2 à 3 weken per jaar mee als skimonitor met een reisorganisatie. Voor die skireizen vrees ik wel een beetje. Ik kan me inbeelden dat het heel rustig zal zijn in de Alpen deze winter.

Ik ga ook even wachten, ik boek altijd rechtstreeks met het hotel maar dit jaar nog niet. Als ik mij niet vergis heeft Rusland ondertussen een vaccine op de markt gebracht, de Sputnik V. Ik denk dat als er een degelijk vaccine komt nog in de herfst dan bestaat de kans dat seizoen 2021 nog normaal zal verlopen. Als als als. Als mijn tante kloten had, dan was het mijn nonkel. We zullen zien.

. Ik denk dat als er een degelijk vaccine komt nog in de herfst dan bestaat de kans dat seizoen 2021 nog normaal zal verlopen.

hansvdz op 11 aug 2020 20:26

Ik hoop voor jou dat je ooit nog kan skiën na jezelf als proefkonijn te hebben aangeboden voor het vaccin!

Niets mee gekregen van het “belangrijke” vaccin van 2009? Als voorbeeld : https://www.nvkp.nl/ouders/ervaringsverhalen/gevolgen-van-de…

*bericht bewerkt door Unit106 op 11 aug 2020 20:34

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

. Ik denk dat als er een degelijk vaccine komt nog in de herfst dan bestaat de kans dat seizoen 2021 nog normaal zal verlopen.

hansvdz op 11 aug 2020 20:26

Ik hoop voor jou dat je ooit nog kan skiën na jezelf als proefkonijn te hebben aangeboden voor het vaccin!

Niets mee gekregen van het “belangrijke” vaccin van 2009? Als voorbeeld : https://www.nvkp.nl/ouders/ervaringsverhalen/gevolgen-van-de…

Unit106 op 11 aug 2020 22:53

Zeg pleur eens op met deze kwakzalverij.

Dat je kritisch bent op een razend snel al dan niet uitgevonden Russisch vaccin snap ik, maar om daarvoor deze kwakzalversclub aan te halen is… tja, ik zal mezelf verder aan de forumregels houden…

Zeg pleur eens op met deze kwakzalverij.

Dat je kritisch bent op een razend snel al dan niet uitgevonden Russisch vaccin snap ik, maar om daarvoor deze kwakzalversclub aan te halen is… tja, ik zal mezelf verder aan de forumregels houden…

Hessel op 11 aug 2020 23:41

Gewoon 1e de beste Google hit gepakt. Heb mij niet verdiept in de betreffende website. Geen idee waarom dit kwakzalverij zou zijn of niet (boeit mij ook niet).

Feit is dat mensen eens zelf moeten gaan nadenken i.p.v. alleen maar de media volgen. Lees eens goed wat de conclusies zijn van de aanpak in 2009 en trek dat eens door naar het heden. En overweeg dan nog eens of je echt interesse hebt in een vaccin!

Met de wintersport nog maanden weg : zorg dat je gezond bent! 75% van de Covid19 doden waren te zwaar. Wil je jezelf dus beschermen tegen Covid19 zodat je niet of minder ziek ervan wordt : beweeg en eet gezond. Heb je geen vaccin voor nodig en ben je ook meteen goed voorbereid voor je wintersport!

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Amaaaaai @Unit106

da’s nu eens een wetenschappelijk onderbouwd argument : Beweeg en eet gezond en je krijgt géén Covid…Tsjakaaa.🤔

Born to run. B.S.

@Unit106 Een kennis van mij, vrouw, 27 jaar, gezond, slank, sportief heeft door covid-19 nu longen van een 90 jarige. Na 4 maanden kan ze eindelijk weer maximaal 4 uur per dag werken en is daarna volledig uitgeblust en moet de dag erna volledig rust houden. De artsen zijn bang dat ze nooit meer helemaal zal herstellen en altijd sterk verzwakte longen zal houden. Wanneer ze niet verder herstellen zal ze de rest van haar leven als COPD patient moeten leven terwijl ze nooit gerookt heeft. Een groot deel van de mensen die overlijdt is inderdaad te zwaar, mensen die gezond waren en zwaar getroffen worden door corona hadden net genoeg kracht om er niet aan te overlijden, maar blijven dus met zwaar letsel achter.

Het punt is gewoon dat je van te voren niet weet of je zwaar of licht getroffen gaat worden, wat dat betreft is het ook gewoon een heel raar virus. De ene persoon heeft letterlijk helemaal geen klachten terwijl de andere persoon er zeer ernstig ziek van word.

Born to Ride

@hessel +++++ heleboel

Dit zijn dezelfde gasten als principieel tegen bv hpv vaccinatie zijn. Letterlijk Levensgevaarlijke idioten.

Als je een site wilt aanhalen, verdiep je dan ook even in de achtergrond ervan.

Edwin van Riel

Enneh, natuurlijk hebben fitheid en gezondheid een positief effect, maar da’s echt geen garantie om niet getroffen te worden door COVID. Wel lijken de gevolgen vaak wat minder ernstig (zeker niet altijd dus!), dan voor minder fitte/gezonde mensen. Maatje van me (echt topfit) was ook de sigaar, zat in n Italië bij de eerste golf. Is er goed doorheen gerold, maar echt erg beroerd geweest en heeft lang geduurd. Met een slechte basis-gezondheid waren de gevolgen wellicht ernstiger geweest, maar dat gaat naar mijn mening (vrijwel) altijd op

Edwin van Riel

Covid-19 is een griepvariant en daar zal zeker een vaccine voor gevonden worden. Normaalgezien duurt dat 5 / 10 jaar eer dat er een vaccine klaar is voor het grote publiek maar dit is een heel andere situatie, de meeste landen zitten al in test fase 3 (is de laatste fase) voordat de uitrol kan gebeuren. Een degelijk vaccine zal er zeker zijn voor het einde van het jaar.

Iedereen, idd ook gezonde mensen, kan getroffen worden door Covid19 en er ernstig ziek van worden. Van de besmette mensen wordt 98% niet ernstig ziek, van de 2% die wel ziek wordt moet 1,2% opgenomen worden in het ziekenhuis (cijfers RIVM).

Als het vaccin net zo veel schade aanricht als het heeft gedaan in 2009 en iedereen laat zich vaccineren dan zullen de gevolgen van het vaccin mogelijk erger zijn dan de ziekte Covid19 zelf!

Met de wintersport is de kans hoog op lichamelijk letsel. Gelukkig hebben de meeste door dat een helm kan bijdragen om letsel te beperken. Feit is dat we allemaal het risico nemen als we die berg opgaan.

En met Covid19 moet je goed voor jezelf afwegen : welk risico is hoger. Schade door Covid19 mocht je besmet raken en net bij die 1,2% van de besmette mensen horen die ernstig ziek wordt of schade door iets wat door een mens ontwikkeld is, niet ontwikkeld is via het gebruikelijke ontwikkeltraject inclusief alle bijbehorende studies en zich ook nog niet bewezen heeft.

Dat laatste lijkt aardig op een beginnende skier die na 1 dag les denkt wel off piste te kunnen skien. Dat vinden wel allemaal absurd toch? Waarom wel een commerciele partij geloven die alleen maar met een winstoogmerk bezig is als hetzelfde scenario zich in 2009 ook al heeft afgespeeld?

En ja, voor degene die erg ziek zijn door Covid19 is het vervelend. Maar een wintersporter die met een banaan afgevoerd is naar een ziekenhuis zal een jaar later waarschijnlijk gewoon weer op wintersport gaan en hetzelfde berekende risico op een ongeval accepteren. Risico’s horen bij het leven en het is elke keer kiezen voor het minst slechtste risico.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

de meeste landen zitten al in test fase 3 (is de laatste fase) voordat de uitrol kan gebeuren. Een degelijk vaccine zal er zeker zijn voor het einde van het jaar.

hansvdz op 12 aug 2020 12:37

Dat lijkt me een beetje te optimistisch lijkt me (en in de trend van de vele mensen die denken dat we in 2021 er van af zijn), een stukje uit onderstaande link:

"Er wordt enorm hard gewerkt door enorm veel bedrijven. Sommige fabrikanten gaan richting testfase 3. We mogen tegen het tweede kwartaal van 2021 vaccins verwachten die goed gedocumenteerd zijn op gebied van werkzaamheid en veiligheid. Dan wordt de grote uitdaging om die op grote schaal te produceren, en dan moeten we al spreken over midden tot eind 2021.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/11/epidemioloog-pierre-…

*bericht bewerkt door bartvwg op 12 aug 2020 12:42

Bla, bla, bla.

@Marco_ski Deze zomervakantie heb ik 2,5 in Oostenrijk verbleven en ben me rot geschrokken hoe gemakkelijk men omgaat met covid-maatregelen; zowel locals als (met name de Duitse) toeristen.
Ben nu in Frankrijk en de Fransen spannen helemáál de kroon, die gedragen zich of er niets aan de hand is.
Ben zéér benieuwd of we in oktober weer af kunnen reizen naar Oostenrijk… zie het somber in, ben zelf erg ziek geweest in februari en daar nog steeds herstellende van (zit conditioneel nu op zo’n 75%) en wil geen risico nemen voor mij en mijn kids.
Buiten dat vinden wij het niet fijn dat je telkens om je mondkapje moet denken, in theorie denk je “ach, mondkapje, buff, stelt niets voor toch” maar in de praktijk haalt het toch een stukje vakantieplezier voor ons weg. Intermenselijke contacten (wat wij 1 van de leuke dingen van rondreizen vinden) verlopen ook anders/minder leuk.
Het is inderdaad koffiedik kijken maar als ik vanmorgen lees over 3 calls in 1 van de gebieden waar wij regelmatig zitten dan heb ik echt een hard hoofd in een leuke start in oktober.

mama on a mission in the snow

Inmiddels heb ik al geboekt. Normaal rechtstreeks maar nu vanwege onzekerheden via een touroperator vanwege sgr en annuleringsvoorwaarden.
Ter plaatse verwacht ik weinig veranderingen, omdat het gebied toch al geen massagebied is en veel sleepliften heeft.

De antivaccerdiscussie is offtopic en ga ik verder niet op in. Tegen zoveel hersenloosheid is nog geen vaccin beschikbaar…

De antivaccerdiscussie is offtopic en ga ik verder niet op in. Tegen zoveel hersenloosheid is nog geen vaccin beschikbaar…

Hessel op 12 aug 2020 14:52

En waarom is dit dat offtopic? Wat als de meerderheid gevaccineerd is en het vaccin werkt niet? Dan kan Covid19 of bij mutatie inmiddels Covid20 nog steeds voor een verstoorde wintersport zorgen! Dit onderwerp heeft nog steeds de titel “Corona en wintersport”!

Je kan wel persoonlijk worden en anders denkende hersenloos noemen, je kan ook eens zelf gaan leren nadenken. Corona virussen bestaan al tientallen jaren en nog nooit hebben we een vaccin nodig gehad. We hebben een wonderlijk lichaam met een complex imuun systeem. Verrijk je eigen hersenen eens met kennis!

*bericht bewerkt door Unit106 op 12 aug 2020 15:00

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

De antivaccerdiscussie is offtopic en ga ik verder niet op in. Tegen zoveel hersenloosheid is nog geen vaccin beschikbaar…

Hessel op 12 aug 2020 15:10

Begreep dat Poetin hier al tegen gevaccineerd is. Bij de resultaten kun je nog vraagtekens hebben ;)

Edwin van Riel

Tsjakaaaa…

Ik ben fit en eet gezond, nu nog Poetins spuitje…ALLES komt GOED.😂😆🤔

Born to run. B.S.

Blijkbaar alvast 1 gebied dat niet open gaat komende winter als gevolg van Corona:https://www.demorgen.be/nieuws/zwitsers-skigebied-blijft-kom…

Het betreft weliswaar een klein gebiedje waar ik nog nooit van gehad gehoord. Normalerwijze heb ik in een normaal jaar ondertussen mijn skivakanties vaststaan of een duidelijk zicht op de opties. Dit jaar wacht ik precies liever af, en ik vrees voor de reisorganisaties dat ik niet de enige zal zijn.

edit: sorry, ondertussen blijkbaar dubbelpost

*bericht bewerkt door Wim7 op 12 aug 2020 20:51

better to be off piste, then to be pisted off

Plaats een reactie