OMT wil waarschijnlijk negatief reisadvies geven voor kerst

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/omt-negatief-reisadvie…

Hier zojuist een artikel van AD waarbij het OMT zou aangeven een negatief reisadvies te geven voor de kerstvakantie.
Hoewel ik vind dat corona niet onderschat moet worden, vind ik het OMT zeer kort door de bocht met dit advies en geen enkel begrip voor de mensen in de skigebieden.
Ik ben er van overtuigd dat dit gewoon moet kunnen maar ze zullen absoluut maatregelen moeten treffen om drukte te voorkomen en om rijen met/en cabine liften grote opgepropte mensen massa’s ontstaan.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 29 okt 2020 13:05

Ik had niet anders verwacht. Bovendien staan de Alpenlanden nu al collectief op ‘oranje’ dus dat negatieve reisadvies ligt er al, en het is nog maar de vraag of ze daar nog voor de kerst uit komen. Het OMT kan geen rekening houden met de economische gevolgen voor Oostenrijk, daar zijn ze gewoon niet voor. In Oostenrijk wordt zelfs al getwijfeld aan het nut van seizoensopeningen voor de kerst. (Bron Tiroler Tageszeitung).

Life is what happens while you were checking your phone

Het OMT stelt in hun advies dat op basis van de huidige situatie en bijbehorende ontwikkelingen er geen reden is om aan te nemen dat rond de kerstvakantie de adviezen versoepeld kunnen worden.

Ze beoordelen het gewoon op besmettingsaantallen (dat lijkt me ook logisch), maar ik denk dat voor degenen die met kerst wilden gaan het wel billenknijpen kan gaan worden, al denk ik dat met name Oostenrijk er alles aan doet om tegen die tijd lage besmettingen te hebben…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

wat een financiële strop gaat dit worden voor alles wat met het toerisme te maken heeft.

Het zal ook discussies op gaan leveren mbt reeds betaalde borg. Oranje/rood vanuit NL/Bel en mogelijk zijn we wel welkom vanuit het standpunt van de Alpenlanden.

Het zal ook discussies op gaan leveren mbt reeds betaalde borg. Oranje/rood vanuit NL/Bel en mogelijk zijn we wel welkom vanuit het standpunt van de Alpenlanden.

Skizoeker op 28 okt 2020 11:30

Ik zou de grens van wat eventueel zou kunnen niet opzoeken.
Als het puntje bij het paaltje komt en iedereen echt een paar weken binnenblijft kan dit zich ontzettend snel oplossen. Echter met de feestjes onder viaducten… Kansloze bende. De onder andere in het buitenlandse feestende jongeren hebben een enorm bende met zich meegebracht. En maar mekkeren.

Benieuwd of ik mijn geld ga terugkrijgen of een voucher krijg. We zien wel.

It is an amazing world

Het zal ook discussies op gaan leveren mbt reeds betaalde borg. Oranje/rood vanuit NL/Bel en mogelijk zijn we wel welkom vanuit het standpunt van de Alpenlanden.

Skizoeker op 28 okt 2020 11:30

Ze gaan zich daar geen 2e keer aan laten vangen hè.
Geen lock-down is geen geld terug en een negatief advies is geen verbod en al zeker geen lock-down. 🙄😁

Bla, bla, bla.

Het aangeraden negatieve advies is natuurlijk een resultaat van de imago-schade die ‘Ischgl’ heeft veroorzaakt. ‘Wintersport’ werkte als een centrifuge die de besmettingen rondslingerde in maart. Als ik een virus was zou ik me ook manifesteren op een plek waar iedere week, maanden lang een nieuwe lading toeristen komt om vervolgens weer te vertrekken naar huis. Een perfect scenario voor besmettingen.
En het is nu aan de Alpenlanden om zo snel mogelijk het aantal besmettingen dáár naar beneden te krijgen, en laag te houden. Wij kunnen in Nederland alleen maar afwachten.

Life is what happens while you were checking your phone

Ik denk niet dat Ischl als oorzaak voor het huidig negatief advies genoemd kan worden. Eerder de huidige cijfers.
En het is misschien ook aan de Alpenlanden om de besmettingen omlaag te krijgen, maar we kunnen beter naar onszelf kijken. We zijn hier knetterrood.

Jammer… ik had wel graag de frisse berglucht opgesnoven.

It is an amazing world

Het reisadvies is een redelijke objectief iets, gebaseerd op het aantal besmettingen per 100k per 14 dagen, de positiveitspercentage en dat dan gekoppeld aan een wat subjectiever beeld over de maatregelen etc ter plekke.

Provincies met grote steden zijn wel in het nadeel (als provincie), omdat die grote steden het vaak minder goed onder controle hebben.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik wordt echt depressief als kerst wintersport niet door kan gaan. En ik maak niet eens een grapje.
In maart 2x wintersport geannuleerd, over 3 weken gaat niet door en als straks kerst ook niet kan…
Ja ik mis geen been, ja het is geen oorlog, ja ik heb mijn kinderen nog… maar ik (en partner) werken hard (ook aan een goede conditie) en wintersport is 1 van de zaken die voor mij het leven ‘leuk’ maken. Je kan dit zien als een luxeprobleem of met argumenten komen dat een kindje uit Afrika nooit op wintersport zal kunnen, sterker nog; niet eens eten heeft. Maar alles is relatief, en relatief gezien is mijn leven echt klote nu. Geen feestjes, geen avondjes doorzakken, geen festivals, weinig sociaal contact op de werkvloer, geen bedrijfsborrel, geen weekendjes weg etc enz. Ik kan ook een hoop dingen wel, maar nu teveel zaken die mijn leven ‘zin’ geven niet meer. En dit gaat echt wel weer over en over een jaar kan ik misschien 8x op wintersport en 4x naar Griekenland maar op dit moment voel ik me klote. Een lopende band arbeider, die 8 uur per dag in een donkere fabriekshal staat uitkijkend naar het einde van de dag. Wetende dat hij morgen weer moet en overmorgen weer… enz. Een gevoel van: waar doe ik het allemaal voor? En ik heb een super leuke baan, waar ik normaal energie van krijg, maar ook dat is minder nu doordat de sociale interactie veel beperkter is. Waarom werk ik nu nog zo hard?
Ik (en partner) kan het niet maken vanwege mijn baan om tegen het ‘advies’ in te gaan en toch af te reizen bij oranje/rood (al is de kans klein dat een opdrachtgever ‘er achter komt’). Maar mijn onderbuik zegt; krijg allemaal de klere ik ga gewoon, zoek het allemaal maar uit dan wordt ik maar een egoïst gevonden. Ik vraag mij af; hoelang duurt het nog voor mijn rationeel breekt en gevoel de overhand krijgt? En me mee sleurt richting destructief gedrag of onredelijkheid richting anderen wat schadelijk is (bijvoorbeeld onterecht uitvallen tegen collega’s of kinderen). Ik sta vrolijk en positief in het leven en heb nog nooit met depressie of een burnout te maken gehad, maar ik stel me voor dat dit is hoe iemand zich kan voelen. Leeg en doelloos, terwijl ik voldoende heb om voor te leven. En nu denk ik ook; Als ik er al last van heb, hoe erg is het dan bij anderen?
Ben ik nu een egoïst? Dat ik mezelf zo zielig vind omdat ik wat leuke dingen een jaar moet skippen? Waarom voel ik het belang niet voor de medemens om deze pandemie te stoppen? Mijn oma is 90+, mijn schoonvader zit in de grootste risicogroep (overgewicht, diabetes, slecht hart, 70), mijn partner werkt in de zorg en toch neem ik het niet zo serieus. Mis ik een sociaal-emotionele verbinding of het enigszins terecht dat ik denk; het middel is erger dan de kwaal.

*bericht bewerkt door HarryP op 28 okt 2020 15:03

Da’s mooi geschreven @HarryP
Je hart luchten kan eens deugd doen. 😉

En nu denk ik ook; Als ik er al last van heb, hoe erg is het dan bij anderen?
Ben ik nu een egoïst? Dat ik mezelf zo zielig vind omdat ik wat leuke dingen een jaar moet skippen?

HarryP op 28 okt 2020 14:41

Ik begrijp wel wat je voelt en zie niet in waarom dit egoïstisch zou moeten zijn. 🙂

*bericht bewerkt door bartvwg op 28 okt 2020 15:00

Bla, bla, bla.

@harryp: je zegt het zelf al: kinderen in Afrika hebben niet eens te eten.
Ik vind het persoonlijk bizar dat je reactie nog duimpjes krijgt ook.

@HarryP

Wintersport is mijn lust en leven, een noodzaak dus!, iets waar ik volledig naar uit kijk…maar voorpret is nu sowieso 0,0 ongeacht of het doorgaat of niet.
Mijn grootste rijkdom is mijn familie en vrienden, ik zorg dat we van tijd tot tijd af spreken en dan lekker genieten van goed eten en gezelschap!
Ik maak me grote zorgen over de wereld zeker nu met dit virus, ik zie het met de maanden voorbij komend steeds grimmiger worden…maar ik probeer voor mezelf en mijn naasten te genieten van het leven en van alles wat nog wel kan.
Hoewel het voelt alsof we gevangen zitten, zowat niets kunnen doen voor ontspanning en plezier geniet ik nu juist van de kleine dingen die langer duren dan een paar uur uit eten of een week wintersport.
Ik ben vooral DANKBAAR dat ik ook in de maak industrie werk in een magazijn en mijn vrouw ook, we hebben beide werk en hebben flink wat kunnen sparen dit jaar, en ik ben dankbaar dat iedereen die ik ken nog gezond is en leeft!

Mijn collega is zondag zijn schoonvader verloren aan Corona, het komt steeds dichterbij zo.
Maar de overheid moet ook begrijpen dat het middel niet meer schade gaat toe richten dan de kwaal!
Soms heeft de mensheid een reality check nodig om van het platform af te flikkeren en zo recht op de muil te vallen, de mensheid in zijn geheel heeft een soort ontastbare god syndroom waarbij gedacht word dat we alles kunnen maken en niks ons kan schaden.
Dieren die als vuil worden behandeld, de natuur die we alsmaar vernielen, de extreme over populatie die de wereld onbewoonbaar maakt als het zo doorgaat.

Wees maar dankbaar dat je niet ergens in de goot van een zeer arm en corrupt land bent geboren en een uitzichtloos leven moet lijden, terwijl je als slaaf uitgebuit word, dan maar leiden in luxe zullen we maar zeggen!

Ik wordt echt depressief als kerst wintersport niet door kan gaan. En ik maak niet eens een grapje.
In maart 2x wintersport geannuleerd, over 3 weken gaat niet door en als straks kerst ook niet kan…
Ja ik mis geen been, ja het is geen oorlog, ja ik heb mijn kinderen nog… maar ik (en partner) werken hard (ook aan een goede conditie) en wintersport is 1 van de zaken die voor mij het leven ‘leuk’ maken. Je kan dit zien als een luxeprobleem of met argumenten komen dat een kindje uit Afrika nooit op wintersport zal kunnen, sterker nog; niet eens eten heeft. Maar alles is relatief, en relatief gezien is mijn leven echt klote nu. Geen feestjes, geen avondjes doorzakken, geen festivals, weinig sociaal contact op de werkvloer, geen bedrijfsborrel, geen weekendjes weg etc enz. Ik kan ook een hoop dingen wel, maar nu teveel zaken die mijn leven ‘zin’ geven niet meer. En dit gaat echt wel weer over en over een jaar kan ik misschien 8x op wintersport en 4x naar Griekenland maar op dit moment voel ik me klote. Een lopende band arbeider, die 8 uur per dag in een donkere fabriekshal staat uitkijkend naar het einde van de dag. Wetende dat hij morgen weer moet en overmorgen weer… enz. Een gevoel van: waar doe ik het allemaal voor? En ik heb een super leuke baan, waar ik normaal energie van krijg, maar ook dat is minder nu doordat de sociale interactie veel beperkter is. Waarom werk ik nu nog zo hard?
Ik (en partner) kan het niet maken vanwege mijn baan om tegen het ‘advies’ in te gaan en toch af te reizen bij oranje/rood (al is de kans klein dat een opdrachtgever ‘er achter komt’). Maar mijn onderbuik zegt; krijg allemaal de klere ik ga gewoon, zoek het allemaal maar uit dan wordt ik maar een egoïst gevonden. Ik vraag mij af; hoelang duurt het nog voor mijn rationeel breekt en gevoel de overhand krijgt? En me mee sleurt richting destructief gedrag of onredelijkheid richting anderen wat schadelijk is (bijvoorbeeld onterecht uitvallen tegen collega’s of kinderen). Ik sta vrolijk en positief in het leven en heb nog nooit met depressie of een burnout te maken gehad, maar ik stel me voor dat dit is hoe iemand zich kan voelen. Leeg en doelloos, terwijl ik voldoende heb om voor te leven. En nu denk ik ook; Als ik er al last van heb, hoe erg is het dan bij anderen?
Ben ik nu een egoïst? Dat ik mezelf zo zielig vind omdat ik wat leuke dingen een jaar moet skippen? Waarom voel ik het belang niet voor de medemens om deze pandemie te stoppen? Mijn oma is 90+, mijn schoonvader zit in de grootste risicogroep (overgewicht, diabetes, slecht hart, 70), mijn partner werkt in de zorg en toch neem ik het niet zo serieus. Mis ik een sociaal-emotionele verbinding of het enigszins terecht dat ik denk; het middel is erger dan de kwaal.

HarryP op 28 okt 2020 14:41

Ik snap je helemaal! Ook ik kom tijdens een wintersport volledig bij en omdat het in het middelbaar onderwijs nu ontzettend hectisch en heftig is, ben ik nu al, voor het eerst van mijn leven, ontzettend moe… Met een fulltimebaan, alleenstaande mama en 2 vakanties (in combinatie met noodzakelijk familiebezoek geannuleerd, plus geel veel sociale activiteiten die niet doorgegaan zijn of niet doorgaan, is het lichtpuntje ook moeilijker te zien.

Wij hebben het ongelooflijke geluk gehad om 2 weken van een droomwintersport in Italië te kunnen genieten tijdens, wat later bleek, waarschijnlijk één van de laatste weken van het seizoen!

Ik heb mijn hoop gevestigd op februari…

Hoop doet leven!

*bericht bewerkt door mukkie op 28 okt 2020 15:58

Ik herken je gevoel @HarryP maar mijn reaktie daarop is meer zoals @Freerider het beschrijft. Ik ben ook erg positief ingesteld, had bij de eerste golf echt een “wir schaffen das”- gevoel en ondanks dat het heel heftig was, had ik er niet zo’n last van (ik woon in BE, daar was t dus echt een flink stuk strikter dan in NL). Van de zomer onze reis naar Corsica gecancelled en braaf in BE gebleven. Nu weer 100% thuiswerken, en (bijna) alles wat t leven leuk maakt staat on hold. Toch sterkt t me juist om door te gaan. Ik zie veel collega’s in de zorg op hun tandvlees lopen, zonder zicht op verlichting, en dat helpt me om te proberen mn plezier op andere manieren te vinden. Nieuwe hobbies, boeken lezen waar ik nooit aan toe kwam, vrienden die ik zelden zag (te ver weg) zijn via Zoom ineens toch heel bereikbaar…
Ja ik baal dat we waarschijnlijk niet de bergen in gaan. Maar t zal beter worden.

@DrPhil; Ik snap je reactie best. Maar ik zal een extreme illustratie geven: De volgende keer dat jij een naaste verliest zeg ik tegen je: Ach DrPhil jammer niet zo, iemand in Afrika heeft zijn hele gezin verloren. Dit lijkt me not done. Alles is terug te relativeren, maar dat maakt de emotie niet minder terecht.

Er zijn talloze mensen die hun baan verliezen.
Anderen dreigen alles kwijt te raken.
Weer anderen verliezen hun ouder aan Corona.
Dan vind ik klagen dat je depressief wordt omdat je niet op vakantie kunt én dat je tegelijkertijd “niet het belang voelt“ om bij te dragen aan de verdere verspreiding persoonlijk bizar.

*bericht bewerkt door DrPhil op 28 okt 2020 16:15

Geloof dat wintersport.nl zich zo langzamerhand ontwikkelt als alternatief voor de Gezond Verstand Krant…😤

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 28 okt 2020 16:32

Ik kan 1 ding begrijpen, en waarschijnlijk wel meer niet😉, en dat is het volgende.

Nederland zet Oostenrijk op oranje omdat daar een hoge besmettingsgraad heerst, schrijven ze.
Waarschijnlijk met kerst helemaal op rood.
Kijkend naar de cijfers van vandaag:

Nederland: 10324 besmettingen op 17 miljoen inwoners.

Oostenrijk: 2835 besmettingen op bijna 8 miljoen inwoners.

De besmettingsgraad is in Oostenrijk toch 2x zo laag.

Oostenrijk zou zich juist zorgen moeten maken over dat de Nederlanders gaan komen, waar de besmettingsgraad 2x zo hoog is.
Je zou eerder verwachten dat Oostenrijk de grens dicht gaat gooien voor Nederland dan dat Nederland negatief adviseert om naar Oostenrijk te gaan.

Wanneer Oostenrijk de grens openhoudt voor de Nederlanders dan zit ik lekker met kerst in Oostenrijk.
Met alle maatregelen die je daar moet nemen is het daar zeker niet “gevaarlijker” dan hier in Nederland waar niemand zich aan de regels houdt.

Wanneer Oostenrijk de grens openhoudt voor de Nederlanders dan zit ik lekker met kerst in Oostenrijk.
Met alle maatregelen die je daar moet nemen is het daar zeker niet “gevaarlijker” dan hier in Nederland waar niemand zich aan de regels houdt.

Tonruijs op 28 okt 2020 16:54

Dan is het ook netjes om je bij terugkomst in NL aan de regels te houden. Dwz de aangegeven quarantaine tijd respecteren. Anders is het een gevalletje “de pot verwijt de ketel”.

Ja, dit zat er natuurlijk aan te komen. Ik verbaas me meer over de mensen die hier enorm verrast en verontwaardigd op reageren dan over de mogelijke maatregelen.

Als ik een virus was zou ik me ook manifesteren op een plek waar iedere week, maanden lang een nieuwe lading toeristen komt om vervolgens weer te vertrekken naar huis. Een perfect scenario voor besmettingen.
En het is nu aan de Alpenlanden om zo snel mogelijk het aantal besmettingen dáár naar beneden te krijgen, en laag te houden. Wij kunnen in Nederland alleen maar afwachten.

Leon100 op 28 okt 2020 13:22

Met jouw eerste zin geef je eigenlijk al aan dat het aantal besmettingen onder de lokale bevolking niet relevant is. Al is er onder de lokale bevolking geen enkele besmetting, al die toeristen die uit verschillende landen en regio’s elkaar gaan ontmoeten in de liften, rijen, hotels en restaurants zouden het virus aan elkaar kunnen overdragen.
Ik begrijp het advies van het OMT daarom wel. Dit is een logischer advies dan de reisadviezen die gebaseerd worden op cijfers van de lokale bevolking. Daar komt ook nog bij dat die cijfers vaak sterk beïnvloed worden door grote steden die ver weg van de wintersportdorpen liggen.

Annoying skiers since 2003

Ik wordt echt depressief als kerst wintersport niet door kan gaan. En ik maak niet eens een grapje.

HarryP op 28 okt 2020 14:41

Als dit je grootste probleem is, kunnen we wel stellen dat je een enorme geluksvogel bent…

Begrijp niet helemaal waarom in deze discussie het gevoel van iemand anders belachelijk wordt gevonden. Denk dat een forum met metgezellen die wintersport fanaat zijn een goede plek is om dat gevoel te uiten. Dat het er elke dag over gaat in het nieuws en ook op het forum wil alleen maar aangeven hoe duivels de dilemma’s voelen. En dat is voor elk mensen weer anders.
Ondertussen hoop ik dat we deze winter wat met onze hobby kunnen doen. Hoop doet leven zegmaar. Verder kan ik zelf maar beter elke dag mijn bijdrage leveren om corona onder controle te krijg.

Ps zag dat Arjen in het 18 uur journaal van de NOS was!

Anderen dreigen alles kwijt te raken.
Weer anderen verliezen hun ouder aan Corona.
Dan vind ik klagen dat je depressief wordt omdat je niet op vakantie kunt én dat je tegelijkertijd “niet het belang voelt“ om bij te dragen aan de verdere verspreiding persoonlijk bizar.

DrPhil op 28 okt 2020 16:08

*bericht bewerkt door Chris. op 28 okt 2020 18:29

@DrPhil; Ik snap je reactie best. Maar ik zal een extreme illustratie geven: De volgende keer dat jij een naaste verliest zeg ik tegen je: Ach DrPhil jammer niet zo, iemand in Afrika heeft zijn hele gezin verloren. Dit lijkt me not done. Alles is terug te relativeren, maar dat maakt de emotie niet minder terecht.

HarryP op 28 okt 2020 16:05

Op persoonlijke emoties heb je natuurlijk recht. Om die zo maar te etaleren als klaagzang is een andere zaak en getuigt MIJN inziens van enige vorm van narcisme.
Kijk toch effe om je heen naar de mensen in de zorg die zich uit de naad werken omdat heel wat anderen ( en ik heb t NIET over jou) er hun kl.ten aan vegen.
Op dit moment heeft de wereld andere prioriteiten dan te moeten luisteren naar klaagzangen.

By the way : + véél voor @Freerider ++++

Born to run. B.S.

Wanneer Oostenrijk de grens openhoudt voor de Nederlanders dan zit ik lekker met kerst in Oostenrijk.
Met alle maatregelen die je daar moet nemen is het daar zeker niet “gevaarlijker” dan hier in Nederland waar niemand zich aan de regels houdt.

Tonruijs op 28 okt 2020 16:54

Dan is het ook netjes om je bij terugkomst in NL aan de regels te houden. Dwz de aangegeven quarantaine tijd respecteren. Anders is het een gevalletje “de pot verwijt de ketel”.

Skizoeker op 28 okt 2020 17:18

Natuurlijk Skizoeker, dat doen we zonder twijfel.

@dan58 @DrPhil; Ik hou me overigens vrij netjes aan de regels (ik zeg niet perfect. Ook ik hou wel eens minder dan 1.5m afstand of had mn mond kapje onder mn neus in de skihal). Ik klaag graag, dat lucht best op en ik zou liegen als ik zeg dat ik totaal geen narcistische trekjes heb. Mn partner is arts en zelf heb ik ook weekenden/nachten (met overtuiging) voor minVWS gewerkt. Ik ken het beleid, overwegingen en de politiek bijzonder goed. Ik ben geen virus wappie met alu hoedje die het beleid totale onzin vindt en denkt dat Bill Gates met Soros geld computerchips middels een vaccin probeert te verspreiden in chemtrails via het vliegtuig van Willem Alexander en daarom weigert zich aan de regels te houden. Ik ben ook maar een mens; en wintersport is een puntje was me net wat harder raakt dan andere zaken, en een grote druppel in een emmer. Een forum is een mooie discussie plek, waar gedeeld leed half leed wordt ;)

*bericht bewerkt door HarryP op 28 okt 2020 19:40

Ik wordt echt depressief als kerst wintersport niet door kan gaan. En ik maak niet eens een grapje.

HarryP op 28 okt 2020 14:41

Als dit je grootste probleem is, kunnen we wel stellen dat je een enorme geluksvogel bent…

Yippee op 28 okt 2020 18:23

Of dat wintersport gewoon je grootste passie is, waar je echt voor leeft en naar uitkijkt…

Peter Pos

Er zijn talloze mensen die hun baan verliezen.
Anderen dreigen alles kwijt te raken.
Weer anderen verliezen hun ouder aan Corona.
Dan vind ik klagen dat je depressief wordt omdat je niet op vakantie kunt én dat je tegelijkertijd “niet het belang voelt“ om bij te dragen aan de verdere verspreiding persoonlijk bizar.

DrPhil op 28 okt 2020 16:08

+100

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Plaats een reactie