OMT wil waarschijnlijk negatief reisadvies geven voor kerst

@Shane
Ja hoor, heel goed gelezen.
Maar helaas, je overtuigt me niet.
Ik blijf toch maar in het kamp van onze democratisch verkozen regeringen en de overgrote meerderheid van Europa.

En toch kriebelt het. Rustig hoekje met minimaal gebruik van liften, andere openbare voorzieningen en horeca. Dan gewoon bij thuiskomst die 10 dagen quarantaine maar slikken, dat wel natuurlijk ;). Thuiswerken is toch al de norm tenslotte ;)

evr66 op 29 okt 2020 09:28

Goede samenvatting, voorlopig tel ik maar verder af zolang er geen verbod komt. 🤗

Bla, bla, bla.

@Shane
Ja hoor, heel goed gelezen.
Maar helaas, je overtuigt me niet.
Ik blijf toch maar in het kamp van onze democratisch verkozen regeringen en de overgrote meerderheid van Europa.

Wunderkammer op 29 okt 2020 10:23

Ha, ben je nu nog steeds bezig om te proberen morele superioriteit te veinzen @Wunderkammer? Dat gaat je nog steeds erg slecht af hoor, gezien het feit dat je mij weer allerlei zaken ten onrechte wilt aanwrijven.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane
Nee hoor, gewoon de democratische meerderheid.

Toen Lombardije op slot ging op 8 maart, was het aantal (bekende) besmettingen 1100 per dag, in totaal 5800. Nu zitten we in Nederland op meer dan 10.000 per dag…

DrPhil op 29 okt 2020 10:03

Hoeveel werd er getest in maart? Nu kan iedereen die een keer geniest heeft zich laten testen. Toen werden alleen mensen die opgenomen werden, getest. Doordat je “bekende” tussen haakjes zet, geef je aan dat je zelf ook wel weet dat er toen veel meer besmettingen waren dan de geregistreerde.

Annoying skiers since 2003

@Shane
Met jouw oplossing gaat het erg druk worden bij de ambulance-ingang van de ziekenhuizen.
Jij gaat kiezen wie er wel, en wie er niet in mogen? En legt het uit aan de familie?
Want dat zijn de vragen die je jezelf moeten stellen. Stel jij bent Rutte, ga je daadwerkelijk de verantwoording dragen voor een dergelijke situatie. Het is nogal makkelijk dingen te roepen (en er duimpjes bij te zetten).
Maar in-the-end moeten de politici de morele verantwoordelijkheid dragen.
Kun jij dat? Jij gaat dus opeens heel anders reageren dan alle Europese leiders, allemaal toch best verstandige mensen? Jij gaat tegen mensen zeggen: “Ah, Corona, sorry, maar u komt het ziekenhuis niet in. Daar is een tent, gaat u daar maar liggen wachten tot de dood. Nee sorry, u krijgt ook geen beademing”
Ja, @Shane , jij gaat dat doen?

Wunderkammer op 28 okt 2020 22:39

Hoezo @Wunderkammer ?

Er zijn 39.000 ziekenhuisbedden en 1831 (29/10) zijn bezet door mensen met corona.
Nog geen 5% dus hoezo overbelasting?
Waarschijnlijk zou een aanzienlijk deel van deze mensen toch al in het ziekenhuis hebben gelegen aangezien veruit de meeste coronaslachtoffers (gemiddelde leeftijd: 82) veel en ernstig onderliggend lijden hebben.
Dus hoezo overbelasting?

De gemiddelde IC bezetting in 2018 was 850.
Nu zijn het er rond de 1000. Is dat een onoplosbaar probleem?

en over doodgaan gesproken. Volgens het RIVM waren er 4 weken geleden ongeveer 125.000 mensen besmettelijk; dat resulteert 3 weken later in een sterftecijfer van 198 (vorige week)

Slechts 0.0016% van de mensen die besmet zijn geweest met Corona overlijdt hieraan (en is gemiddeld 82 jaar)
vervelend; maar oude mensen gaan nu eenmaal een keer dood.

99.9984% overleeft het. Moet daar alles en iedereen voor wijken? Moet daar alles en iedereen voor naar de klote geholpen worden? De maatregelen staan in geen enkele verhouding tot het risico.

Bovendien als je consequent bent zou je dus vanaf nu ieder jaar 16 weken (griepseizoen) in lockdown moeten.
Leuk vooruitzicht?

Verdiep je in feiten en cijfers en geloof niet klakkeloos wat er op nu.nl staat…
Ook mensen in de zorg, OMT of kabinet hebben een eigen agenda.
Never waste a good crisis.
.

Daffie op 29 okt 2020 10:22

Wilde geen olie op het vuur gooien door er op in te gaan. Maar dit wordt echt viruswappie niveau. Dus toch even dit tegengeluid, voordat er iemand langskomt die er nog enige vorm van waarheid in gaat lezen.

Alle argumenten hierboven benoemt, zijn menselijk, maar totaal niet relevant, of er worden conclusies getrokken die er niet uit te halen zijn. Doe iedereen een plezier en stop met het verspreiden van onzin verhalen en uit zijn verband gerukte facebook wijsheden.

Je laatste zin maakt het echt een conspiracy verhaal. Prima en de aarde is ook vast plat. Maar @Daffie… ik snap dat je misschien gefrustreerd of boos bent… allemaal prima. Maar houdt het bij feiten en een beetje vertrouwen in de mensen met verstand van zaken graag. Vragen daarbij stellen mag. Feiten verdraaien niet. Meningen zijn geen feiten. Dat je iets niet snapt, kan. Betekent niet dat Facebook het je uit kan leggen.


Kleine toevoeging. Ik snap dat het hier niet de plek is om op de persoon te spelen @Rogier, excuus daarvoor. Maar dit is echt onzin en nog gevaarlijk ook. Dus als me dat een ban oplevert, is dat het waard ;)

*bericht bewerkt door Bens op 29 okt 2020 11:22

Laten we allemaal proberen elkaar niet persoonlijk aan te vallen. Het is een lastige en emotionele discussie. Maar laat iedereen in z’n waarde.

Rogier op 29 okt 2020 09:47

Ik herhaal dit nog een keer.

Click. Click. Peace

Toen Lombardije op slot ging op 8 maart, was het aantal (bekende) besmettingen 1100 per dag, in totaal 5800. Nu zitten we in Nederland op meer dan 10.000 per dag…

DrPhil op 29 okt 2020 10:03

Hoeveel werd er getest in maart? Nu kan iedereen die een keer geniest heeft zich laten testen. Toen werden alleen mensen die opgenomen werden, getest. Doordat je “bekende” tussen haakjes zet, geef je aan dat je zelf ook wel weet dat er toen veel meer besmettingen waren dan de geregistreerde.

sterko op 29 okt 2020 11:16

Zeker. Maar het viel me op dat “slechts” bij een totaal 5800 bekende besmettingen de boel op slot ging, terwijl we in Nederland nu op meer dan 10.000 per dag zitten. Niet dat ik voor een lockdown pleit, allerminst zelfs. Ik ben voor het Zweedse model. Maar ik vond het opmerkelijk. En om aan te geven dat de tijden (inderdaad) zijn veranderd.

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 okt 2020 11:27

Mijn mening over de maatregelen, waarvoor we het doen en of wintersport dan een optie is.
Ik vind het logisch dat vrijwel alle landen drastische maatregelen nemen om het aantal besmettingen met SARS-CoV2 binnen de perken te houden. Een veelgehoord argument is dat er bij een griepepidemie ook geen maatregelen worden genomen. Daarom eerst een vergelijking tussen SARS-CoV2 en het influenza virus.

  • SARS-CoV2 is dodelijker dan het influenza virus, ongeveer een factor 10 hoger. Wel schever verdeeld met de nadruk op de hoogste leeftijdsgroepen.
  • Het percentage ziekenhuisopnames als gevolg van SARS-CoV2 is veel hoger dan bij influenza.
  • SARS-CoV2 heeft een veel hoger reproductiegetal dan influenza. Ofwel, de besmettelijkheid is veel hoger dan influenza. De exponentiele groei van het aantal besmettingen die plaats vindt bij een uitbraak gaat dus veel sneller dan bij influenza.

Zie voor meer info over bovenstaande in onderstaand artikel:
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3…

Gevolg van bovenstaande kenmerken is dat bij een uitbraak de druk op de (acute) zorg heel snel toeneemt. Als ziekenhuizen vol komen te liggen neemt het sterftepercentage nog eens enorm toe omdat mensen dan niet de benodigde zorg kunnen krijgen. Op dit moment (peildatum gisteren) liggen er 2358 mensen in het ziekenhuis waarvan 529 op de IC. In totaal zijn er maximaal 12 500 bedden effectief te gebruiken. Gezien de extra maatregelen die er voor Covid afdelingen en patiënten moeten worden genomen is dit aantal waarschijnlijk nog lager. Daar bovenop komt dan nog de uitval van personeel wat het aantal nog lager maakt. De druk op ziekenhuizen en personeel is al groot en neemt voorlopig alleen nog maar toe. Voorlopig kan essentiële reguliere zorg voor bv kankerpatiënten nog doorgang vinden maar dit zal bij een verdere toename steeds lastiger worden. Mijn mening is dan ook dat vergaande maatregelen essentieel zijn om de ziekenhuiszorg beschikbaar te houden voor iedereen die dat nodig heeft.

Dan het punt op wintersport gaan tijdens een pandemie, dit hangt wat mij betreft af van het niveau van besmettingen zowel hier als ter plaatse en de maatregelen die als gevolg daarvan gelden. Als ziekenhuizen ter plaatse vol liggen is het risico aanwezig dat je geen of mindere zorg krijgt als je ter plaatse acute zorg nodig hebt als gevolg van bv een ongeluk of bv een besmetting met SARS-CoV2. Nog afgezien van het feit of je verzekering wel gaat uitkeren voor deze zorg als er bv een negatief reisadvies geldt. In een situatie zoals nu zou ik dus niet gaan.
Dan is er nog het morele aspect, als veel mensen en bedrijven offers (financieel als ook het onthouden van leuke uitjes of sporten) brengen om het aantal besmettingen naar beneden te krijgen vind ik het egoïstisch om zelf op pad te gaan. Het is zowel tijdens de reis als ter plaatse onvermijdelijk om in de buurt te komen van andere mensen bij bv de liften, supermarkt, WC’s, benzinestations of restaurants. Het aantal besmettingen zal hierdoor toenemen, met als mogelijk gevolg dat er dus weer extra maatregelen komen waar ook anderen weer voor opdraaien. De kans dat ik deze winter richting de Alpen ga acht ik dus helaas niet heel groot. Hopelijk kan een vaccin deze winter nog voor een ommekeer zorgen maar ik vrees dat deze te laat zal komen.

@Daffie heeft het over een ‘agenda’.
Is agenda het nieuwe woord voor complot?
Zoiets als ‘gedeelde agenda met Bill & Melinda’ ?

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 29 okt 2020 11:32

Mijn mening over de maatregelen, waarvoor we het doen en of wintersport dan een optie is.
Ik vind het logisch dat vrijwel alle landen drastische maatregelen nemen om het aantal besmettingen met SARS-CoV2 binnen de perken te houden. Een veelgehoord argument is dat er bij een griepepidemie ook geen maatregelen worden genomen. Daarom eerst een vergelijking tussen SARS-CoV2 en het influenza virus.

  • SARS-CoV2 is dodelijker dan het influenza virus, ongeveer een factor 10 hoger. Wel schever verdeeld met de nadruk op de hoogste leeftijdsgroepen.
  • Het percentage ziekenhuisopnames als gevolg van SARS-CoV2 is veel hoger dan bij influenza.
  • SARS-CoV2 heeft een veel hoger reproductiegetal dan influenza. Ofwel, de besmettelijkheid is veel hoger dan influenza. De exponentiele groei van het aantal besmettingen die plaats vindt bij een uitbraak gaat dus veel sneller dan bij influenza.

Zie voor meer info over bovenstaande in onderstaand artikel:
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3…

Gevolg van bovenstaande kenmerken is dat bij een uitbraak de druk op de (acute) zorg heel snel toeneemt. Als ziekenhuizen vol komen te liggen neemt het sterftepercentage nog eens enorm toe omdat mensen dan niet de benodigde zorg kunnen krijgen. Op dit moment (peildatum gisteren) liggen er 2358 mensen in het ziekenhuis waarvan 529 op de IC. In totaal zijn er maximaal 12 500 bedden effectief te gebruiken. Gezien de extra maatregelen die er voor Covid afdelingen en patiënten moeten worden genomen is dit aantal waarschijnlijk nog lager. Daar bovenop komt dan nog de uitval van personeel wat het aantal nog lager maakt. De druk op ziekenhuizen en personeel is al groot en neemt voorlopig alleen nog maar toe. Voorlopig kan essentiële reguliere zorg voor bv kankerpatiënten nog doorgang vinden maar dit zal bij een verdere toename steeds lastiger worden. Mijn mening is dan ook dat vergaande maatregelen essentieel zijn om de ziekenhuiszorg beschikbaar te houden voor iedereen die dat nodig heeft.

Dan het punt op wintersport gaan tijdens een pandemie, dit hangt wat mij betreft af van het niveau van besmettingen zowel hier als ter plaatse en de maatregelen die als gevolg daarvan gelden. Als ziekenhuizen ter plaatse vol liggen is het risico aanwezig dat je geen of mindere zorg krijgt als je ter plaatse acute zorg nodig hebt als gevolg van bv een ongeluk of bv een besmetting met SARS-CoV2. Nog afgezien van het feit of je verzekering wel gaat uitkeren voor deze zorg als er bv een negatief reisadvies geldt. In een situatie zoals nu zou ik dus niet gaan.
Dan is er nog het morele aspect, als veel mensen en bedrijven offers (financieel als ook het onthouden van leuke uitjes of sporten) brengen om het aantal besmettingen naar beneden te krijgen vind ik het egoïstisch om zelf op pad te gaan. Het is zowel tijdens de reis als ter plaatse onvermijdelijk om in de buurt te komen van andere mensen bij bv de liften, supermarkt, WC’s, benzinestations of restaurants. Het aantal besmettingen zal hierdoor toenemen, met als mogelijk gevolg dat er dus weer extra maatregelen komen waar ook anderen weer voor opdraaien. De kans dat ik deze winter richting de Alpen ga acht ik dus helaas niet heel groot. Hopelijk kan een vaccin deze winter nog voor een ommekeer zorgen maar ik vrees dat deze te laat zal komen.

Dauerschneefall op 29 okt 2020 11:25

Misschien wat recentere publicaties pakken als uitgangspunt voor je cijfers… Bijvoorbeeld deze recente meta studie van Stanford prof gepubliceerd door de WHO:
https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf…

  • Median IFR = 0.23% (0.09-0.57% in low-high mort. areas)
  • Age<70j IFR = 0.05% (0.0-0.31% idem)

Dus grofweg IFR=0.1-0.6% (~ gewone tot zeer stevige griep).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wilde geen olie op het vuur gooien door er op in te gaan. Maar dit wordt echt viruswappie niveau. Dus toch even dit tegengeluid, voordat er iemand langskomt die er nog enige vorm van waarheid in gaat lezen.

Alle argumenten hierboven benoemt, zijn menselijk, maar totaal niet relevant, of er worden conclusies getrokken die er niet uit te halen zijn. Doe iedereen een plezier en stop met het verspreiden van onzin verhalen en uit zijn verband gerukte facebook wijsheden.

Je laatste zin maakt het echt een conspiracy verhaal. Prima en de aarde is ook vast plat. Maar @Daffie… ik snap dat je misschien gefrustreerd of boos bent… allemaal prima. Maar houdt het bij feiten en een beetje vertrouwen in de mensen met verstand van zaken graag. Vragen daarbij stellen mag. Feiten verdraaien niet. Meningen zijn geen feiten. Dat je iets niet snapt, kan. Betekent niet dat Facebook het je uit kan leggen.


Kleine toevoeging. Ik snap dat het hier niet de plek is om op de persoon te spelen @Rogier, excuus daarvoor. Maar dit is echt onzin en nog gevaarlijk ook. Dus als me dat een ban oplevert, is dat het waard ;)

Bens op 29 okt 2020 11:20

Je zou natuurlijk ook inhoudelijk kunnen reageren, i.p.v. alleen maar “onzin”, “viruswappie” en “conspiracy” te roepen.
Ik zal je even op weg helpen. Die 39.000 ziekenhuisbedden zijn inclusief heel veel speciale afdelingen, kinderziekenhuizen, couveuses, revalidatiecenra enz. Het aantal voor corona-patienten beschikbare bedden is een heel stuk kleiner.

Annoying skiers since 2003

Ik ga gewoon op wintersport. De kans dat deze pandemie nog enkele jaren duurt is groot, als we allemaal thuisblijven zijn er straks heel veel mensen failliet, waaronder families die ik in de loop der jaren heb leren kennen omdat ik geregeld terugkom. Het risico van buitensport is nihil. Natuurlijk is er wel een beperkt risico bij de gesloten liften.

Het advies van het OMT snap ik verder helemaal. En ik denk ook zeker dat zaken als apres ski nu niet kunnen. Maar helemaal niet gaan vind ik ook maatschappelijk een verkeerde oplossing. Ik blijf nu weg op de drukke momenten (dus met kerst/oudnieuw en carnaval zul je mij niet zien) en hou mijzelf goed in de gaten. Heb ik koorts dan is het jammer en snel rechtsomkeert. Ik wil best mijn verantwoordelijkheid nemen. Om die reden zal mijn normale 30 dagen achter elkaar skiën dit jaar niet gebeuren, want je zal maar ziek worden op dag 1.

Maar helemaal niet gaan is voor mij geen optie. Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als we allemaal een jaar niet gaan. Dan is zodra we weer kunnen ineens een hoop niet meer open. Hotels, eetgelegenheden, gebieden…

Misschien wat recentere publicaties pakken als uitgangspunt voor je cijfers… Bijvoorbeeld deze recente meta studie van Stanford prof gepubliceerd door de WHO:
https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf…

  • Median IFR = 0.23% (0.09-0.57% in low-high mort. areas)
  • Age<70j IFR = 0.05% (0.0-0.31% idem)

Dus grofweg IFR=0.1-0.6% (~ gewone tot zeer stevige griep).

Shane op 29 okt 2020 11:38

Die IFR is nogal variabel per studie en voor mijn verhaal niet zo relevant, behalve dat deze enorm toeneemt als de zorg overbelast is. Ik zie op 1 oktober deze cijfers:

COVID versus FLU mortality by age:

Data on Infection Fatality Ratio (IFR) by age of #COVID19 vs seasonal influenza shows COVID is MULTIPLE TIMES more fatal at all ages above 30:

📌2.9× more fatal at age 30
📌5.0× at 40
📌8.6× at 50
📌13.6× at 60
📌14.4× at 70![]
https://twitter.com/drericding/status/1311774194993168389…

null

*bericht bewerkt door Dauerschneefall op 29 okt 2020 12:03

@quick](/profiel/quick), Ja, zo had ik je ook ingeschat. § DrPhil op 29 okt 2020 09:01

Ik begrijp dit geloof ik niet helemaal.

Mr. Slow

@Daffie heeft het over een ‘agenda’.
Is agenda het nieuwe woord voor complot?
Zoiets als ‘gedeelde agenda met Bill & Melinda’ ?

Wunderkammer op 29 okt 2020 11:32

Nee dat heeft er niets mee te maken. Maar jij denkt dat alle mensen in het management van de zorg, bij de overheid of OMT alleen maar het absolute goede doen?
erg naief.

De kwalijke belangenverstrengelingen van de OMT leden zeker alweer vergeten?
De eerste versie van de spoedwet? (de 2e is iets minder erg, maar nog steeds eng)
Voor zorgmanagers is dit een ideale tijd om meer budget voor de langere termijn te verkrijgen.

Vandaag nog het bericht van groen links en pvdd. zij willen toch al een vuurwerkverbod; laten we dat er met als excuus corona nu ff snel doorheen jagen. Dat bedoel ik met “eigen agenda’s”

@harryp: je zegt het zelf al: kinderen in Afrika hebben niet eens te eten.
Ik vind het persoonlijk bizar dat je reactie nog duimpjes krijgt ook.

DrPhil op 28 okt 2020 15:17

Waarom vindt je dat bizar? @harryp beschrijft mooi z’n eigen gevoel en geeft daarbij in mijn ogen ook aan dat hij het rationeel gezien kan relativeren maar dat dit gevoelsmatig anders ligt. Ik herken dat wel.

@Shane
Met jouw oplossing gaat het erg druk worden bij de ambulance-ingang van de ziekenhuizen.
Jij gaat kiezen wie er wel, en wie er niet in mogen? En legt het uit aan de familie?
Want dat zijn de vragen die je jezelf moeten stellen. Stel jij bent Rutte, ga je daadwerkelijk de verantwoording dragen voor een dergelijke situatie. Het is nogal makkelijk dingen te roepen (en er duimpjes bij te zetten).
Maar in-the-end moeten de politici de morele verantwoordelijkheid dragen.
Kun jij dat? Jij gaat dus opeens heel anders reageren dan alle Europese leiders, allemaal toch best verstandige mensen? Jij gaat tegen mensen zeggen: “Ah, Corona, sorry, maar u komt het ziekenhuis niet in. Daar is een tent, gaat u daar maar liggen wachten tot de dood. Nee sorry, u krijgt ook geen beademing”
Ja, @Shane , jij gaat dat doen?

Wunderkammer op 28 okt 2020 22:39

Hoezo @Wunderkammer ?

Er zijn 39.000 ziekenhuisbedden en 1831 (29/10) zijn bezet door mensen met corona.
Nog geen 5% dus hoezo overbelasting?
Waarschijnlijk zou een aanzienlijk deel van deze mensen toch al in het ziekenhuis hebben gelegen aangezien veruit de meeste coronaslachtoffers (gemiddelde leeftijd: 82) veel en ernstig onderliggend lijden hebben.
Dus hoezo overbelasting?

De gemiddelde IC bezetting in 2018 was 850.
Nu zijn het er rond de 1000. Is dat een onoplosbaar probleem?

en over doodgaan gesproken. Volgens het RIVM waren er 4 weken geleden ongeveer 125.000 mensen besmettelijk; dat resulteert 3 weken later in een sterftecijfer van 198 (vorige week)

Slechts 0.0016% van de mensen die besmet zijn geweest met Corona overlijdt hieraan (en is gemiddeld 82 jaar)
vervelend; maar oude mensen gaan nu eenmaal een keer dood.

99.9984% overleeft het. Moet daar alles en iedereen voor wijken? Moet daar alles en iedereen voor naar de klote geholpen worden? De maatregelen staan in geen enkele verhouding tot het risico.

Bovendien als je consequent bent zou je dus vanaf nu ieder jaar 16 weken (griepseizoen) in lockdown moeten.
Leuk vooruitzicht?

Verdiep je in feiten en cijfers en geloof niet klakkeloos wat er op nu.nl staat…
Ook mensen in de zorg, OMT of kabinet hebben een eigen agenda.
Never waste a good crisis.
.

Daffie op 29 okt 2020 10:22

Wilde geen olie op het vuur gooien door er op in te gaan. Maar dit wordt echt viruswappie niveau. Dus toch even dit tegengeluid, voordat er iemand langskomt die er nog enige vorm van waarheid in gaat lezen.

Alle argumenten hierboven benoemt, zijn menselijk, maar totaal niet relevant, of er worden conclusies getrokken die er niet uit te halen zijn. Doe iedereen een plezier en stop met het verspreiden van onzin verhalen en uit zijn verband gerukte facebook wijsheden.

Je laatste zin maakt het echt een conspiracy verhaal. Prima en de aarde is ook vast plat. Maar @Daffie… ik snap dat je misschien gefrustreerd of boos bent… allemaal prima. Maar houdt het bij feiten en een beetje vertrouwen in de mensen met verstand van zaken graag. Vragen daarbij stellen mag. Feiten verdraaien niet. Meningen zijn geen feiten. Dat je iets niet snapt, kan. Betekent niet dat Facebook het je uit kan leggen.


Kleine toevoeging. Ik snap dat het hier niet de plek is om op de persoon te spelen @Rogier, excuus daarvoor. Maar dit is echt onzin en nog gevaarlijk ook. Dus als me dat een ban oplevert, is dat het waard ;)

Bens op 29 okt 2020 11:20 [@Bens](/profiel/bens)

je kunt me wel meteen in de gekkieshoek proberen te framen; maar dat geeft alleen maar jouw niveau aan.

Ik geloof niet in complottheorien; baseer me op data van de RIVM, WHO e.d.
maar geloof helaas niet meer in de absolute goedheid en eerlijkheid van de overheid.
Daarvoor zijn er te veel affaires geweest en gaande.

Corona bestaat en bepaalde maatregelen zijn nodig; het is alleen niet het killer virus wat de overheid en de media ons nog steeds wil doen geloven.

eb ik koorts dan is het jammer en snel rechtsomkeert. § DSvier op 29 okt 2020 11:42

Misschien wel de meest zinnige opmerking in dit topic ;-)
Hou jezelf gewoon goed in de gaten en hou je aan de overige regels (1,5 meter, geen apres ski, mondkapje/buff etc).
En als je lekker gaat hou je erna ook aan de regels en zeur niet dat je dan 2 weken in quarantaine moet

*bericht bewerkt door Togi op 29 okt 2020 12:50

@Daffie het is niet heel handig om ook vuurwerk in deze discussie te gooien. Dat verwardt het overzicht, daar ga je alleen maar meer gedeelde agenda’s van zien. Vrees toch dat jij daar erg gevoelig voor bent
Er zijn vast ook leuke vuurwerkforums?

je kunt me wel meteen in de gekkieshoek proberen te framen; maar dat geeft alleen maar jouw niveau aan.

Ik geloof niet in complottheorien; baseer me op data van de RIVM, WHO e.d.
maar geloof helaas niet meer in de absolute goedheid en eerlijkheid van de overheid.
Daarvoor zijn er te veel affaires geweest en gaande.

Corona bestaat en bepaalde maatregelen zijn nodig; het is alleen niet het killer virus wat de overheid en de media ons nog steeds wil doen geloven.

Daffie op 29 okt 2020 12:38

Ik frame je helemaal niet. Ik reageer alleen. Ik mag je niet in de gekkieshoek plaatsen, maar in dezelfde regel zeg je dat het niet het killervirus is “wat de media en de overheid ons wil doen geloven”. Prima. Mensen doen dit natuurlijk puur en alleen vanwege hun agenda’s. Die ziekenhuizen ook joh. Die werken zich kapot, vanwege Rutte z’n politieke agenda, of omdat Jetten z’n vuurwerkverbod wil. Mag niemand zich druk over maken dat dat zo even geroepen wordt. Nee dan schieten we ineens in de verdediging.

Je baseren op cijfers van RIVM en WHO is allemaal goed, maar als je daar dan onterechte conclusies aan gaat hangen, kán gewoon niet. Dan kun je die meningen waarde geven door die cijfers erbij te noemen, maar de redenering klopt gewoon niet. @Dauerschneefall doet zijn best volgens mij om het rustig uit te leggen of om over te discussiëren. Ik ben er inderdaad wat anderen aangaven niet in staat rustig inhoudelijk op te reageren (mijn gebrek).

Maar wat ik eerder al zei, als iedereen zich desalniettemin aan de regels houdt prima. Het is een gewoon flink griepje… waar maken we ons druk om. (Dat iedereen met letterlijk 1 google opdracht kan zien, waarom dat niet zo is, ach…).

*bericht bewerkt door Bens op 29 okt 2020 13:03

@DSvier @Togi Laat ik beginnen met: ik neem je niets kwalijk (ik speel met dezelfde overwegingen) en het is geen verwijt. Ik vind het juist goed dat je het serieus neemt. Maar je redenering “als ik koorts heb draai ik om” is hoe nobel ook, is wel een issue. Want ook voor je koorts hebt ben je besmettelijk, als je überhaupt al koorts krijgt. Hoe goed jij je aan de regels houdt, dat hoeft niet te gelden voor iemand anders die jou besmet… of die jij besmet omdat hij zich aso last-minute in jouw gondeltje propt (voordat je doorhad dat je besmet bent). Niemand besmet een ander bewust en ook ‘brave borsten’ raken besmet, daarom een ingrijpende maatregel als een lockdown.
Neem dit mee in je overwegingen, wat de uitkomst hiervan ook is.

*bericht bewerkt door HarryP op 29 okt 2020 13:28

Hmm lees dat Zwitserland weer geel gebied is voor Nederlanders. I.p.v. een harde grens te trekken, kiezen de Zwitsers ervoor mensen uit GROOT risicogebieden, dat wil zeggen 60 infecties per 100.000 inwoners MEER dan in Zwitserland, in quarantaine te laten gaan. Dat kan nog interessant worden als in Nederland het aantal infecties gaat dalen. Ze bekijken het denk ik van dag tot dag? :)

Vergis je niet, Zwitserland is momenteel hard op weg om koploper qua besmettingen te worden. Het beleid dat ze daar gevoerd hebben de afgelopen tijd heeft blijkbaar ook niet echt zoden aan de dijk gezet.

Edwin van Riel

Ik ga gewoon op wintersport. De kans dat deze pandemie nog enkele jaren duurt is groot, als we allemaal thuisblijven zijn er straks heel veel mensen failliet, waaronder families die ik in de loop der jaren heb leren kennen omdat ik geregeld terugkom. Het risico van buitensport is nihil. Natuurlijk is er wel een beperkt risico bij de gesloten liften.

Het advies van het OMT snap ik verder helemaal. En ik denk ook zeker dat zaken als apres ski nu niet kunnen. Maar helemaal niet gaan vind ik ook maatschappelijk een verkeerde oplossing. Ik blijf nu weg op de drukke momenten (dus met kerst/oudnieuw en carnaval zul je mij niet zien) en hou mijzelf goed in de gaten. Heb ik koorts dan is het jammer en snel rechtsomkeert. Ik wil best mijn verantwoordelijkheid nemen. Om die reden zal mijn normale 30 dagen achter elkaar skiën dit jaar niet gebeuren, want je zal maar ziek worden op dag 1.

Maar helemaal niet gaan is voor mij geen optie. Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als we allemaal een jaar niet gaan. Dan is zodra we weer kunnen ineens een hoop niet meer open. Hotels, eetgelegenheden, gebieden…

DSvier op 29 okt 2020 11:42

Ik denk dat velen in hetzelfde schuitje zitten. Je bekommeren om de ‘berg-economie’ is leuk en nobel echter ik vermoed dat de lokale horeca-ondernemer ook blij is met je voornemen om als ‘gulle gever’ te dienen.

Ik vermoed dat men in de zorg blij is dat dit jaar deze cijfers sowieso naar beneden zullen gaan als de wintersport aan banden wordt gelegd. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5024846/bo…
https://www.snowrepublic.nl/dit-seizoen-drie-keer-zoveel-dod…

Ja, een zucht van verlichting door de ziekenhuizen, die aantallen gaan er echt voor zorgen dat de zorg géén tekort aan capaciteit krijgt…Ze zullen ook wel blij zijn dat er niet gesport mag worden in teamverband. Alle voetbalblessures ook in één keer tot bijna 0 gereduceerd, prima!

@DSvier @Togi Laat ik beginnen met: ik neem je niets kwalijk (ik speel met dezelfde overwegingen) en het is geen verwijt. Ik vind het juist goed dat je het serieus neemt. Maar je redenering “als ik koorts heb draai ik om” is hoe nobel ook, is wel een issue. Want ook voor je koorts hebt ben je besmettelijk, als je überhaupt al koorts krijgt. Hoe goed jij je aan de regels houdt, dat hoeft niet te gelden voor iemand anders die jou besmet… of die jij besmet omdat hij zich aso last-minute in jouw gondeltje propt (voordat je doorhad dat je besmet bent). Niemand besmet een ander bewust en ook ‘brave borsten’ raken besmet, daarom een ingrijpende maatregel als een lockdown.
Neem dit mee in je overwegingen, wat de uitkomst hiervan ook is.

HarryP op 29 okt 2020 13:09

Ik gaf slechts aan hoe ik erin sta. En ik realiseer mij dat er geen 100% veilig bestaat, maar ik neem wel voorzorgsmaatregelen om het risico te beperken. Ik denk dat dat ook de enige manier is. Een balans zoeken.

En waar het optimum is daarvan, daar zal vast iedereen weer anders over denken. Ik neem niemand de maat, tenzij ze echt idioot doen.

Ik ga gewoon op wintersport. De kans dat deze pandemie nog enkele jaren duurt is groot, als we allemaal thuisblijven zijn er straks heel veel mensen failliet, waaronder families die ik in de loop der jaren heb leren kennen omdat ik geregeld terugkom. Het risico van buitensport is nihil. Natuurlijk is er wel een beperkt risico bij de gesloten liften.

Het advies van het OMT snap ik verder helemaal. En ik denk ook zeker dat zaken als apres ski nu niet kunnen. Maar helemaal niet gaan vind ik ook maatschappelijk een verkeerde oplossing. Ik blijf nu weg op de drukke momenten (dus met kerst/oudnieuw en carnaval zul je mij niet zien) en hou mijzelf goed in de gaten. Heb ik koorts dan is het jammer en snel rechtsomkeert. Ik wil best mijn verantwoordelijkheid nemen. Om die reden zal mijn normale 30 dagen achter elkaar skiën dit jaar niet gebeuren, want je zal maar ziek worden op dag 1.

Maar helemaal niet gaan is voor mij geen optie. Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als we allemaal een jaar niet gaan. Dan is zodra we weer kunnen ineens een hoop niet meer open. Hotels, eetgelegenheden, gebieden…

DSvier op 29 okt 2020 11:42

Ik denk dat velen in hetzelfde schuitje zitten. Je bekommeren om de ‘berg-economie’ is leuk en nobel echter ik vermoed dat de lokale horeca-ondernemer ook blij is met je voornemen om als ‘gulle gever’ te dienen.

Ik vermoed dat men in de zorg blij is dat dit jaar deze cijfers sowieso naar beneden zullen gaan als de wintersport aan banden wordt gelegd. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5024846/bo…
https://www.snowrepublic.nl/dit-seizoen-drie-keer-zoveel-dod…

Ninormaal op 29 okt 2020 13:56

Zodra het weer mag zit ik weer in het restaurant. En momenteel doe ik veel afhaal.

Lijkt hier wel een debat te worden die totaal geen enkel nut heeft, niemand van ons hier maakt die berekeningen, zit in het OMT of is een viroloog…toch weten we het allemaal zo goed omdat we dingen lezen die anderen hebben gepubliceerd hebben of wat anderen zeggen.
Ik heb een ding geleerd van dit virus, Nederland heeft een heeeele hoop dommeriken die in een keer denken dat ze slimmerken zijn en dat het internet vol met waardheden en juistheden staat en ze nemen alles klakkeloos aan zonder ook maar een fractie van het totale plaatje van deze pandemie te begrijpen!
Niemand kan de complete omvang sturen, daar zijn expertises voor mensen die echt slim zijn en geleerd hebben op hoog niveau.
Deze crisis heeft een gezamenlijke aanpak nodig waarbij we de koppen bij elkaar steken…niet een of andere Wannabee google/facebook professor die met wat grafieken komt die tie zelf niet eens berekend heeft :P

10.000 jaar geleden liepen we met een stok in ons handen, we waren barbaars, beukte op elkaar in en we gunden elkaar niets, we waren hebberig en we wilde steeds meer.
In de afgelopen 10.000 jaar zijn enkele “briljante” mensen opgestaan die ruimer konden denken en in verbeteringen dachten.
Dit heeft er tot geleid dat de mens van nu geen stok meer in zijn handen heeft maar en smartphone, afstandsbediening, stuur van een auto…etc etc.
Maar moge het nou een stok zijn of een smartphone, de mensheid zelf in 10.000 jaar is voor de grote gedeelte echt geen spat veranderd!

Jawel, 10.000 jaar geleden klaagden ze niet 😜

Plaats een reactie