Wielrentopic (deel II)

Ja, @evr, idd, maar veel mtb’s hebben tegenwoordig een vork met lockout. Dan heb je dat probleem niet. Bij andere vorken kun je vaak instellen wanneer hij begint te veren (een soort drempelwaarde, de zgn low speed compressie). Die kun je dan zo strak mogelijk zetten.
En als je die níet hebt: veer zo hard mogelijk oppompen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2020 13:20

Gebruik op de Tacx/Kickr de eenvoudigste fiets die je hebt met 9-10-11 speed cassette en een zitbuis met hoek die in de buurt van je wegfiets zit. Doe er wel een heel goed zadel op.

@drphil, heb wel zo’n lockout, maar dan nog veert het wat. Maar goed, het stoort me niet bovenmatig ;)

Edwin van Riel

Hier nog een mooi stuk over efficiëntie:https://ridersguide.nl/welke-versnellingen-kun-je-het-beste…
Het verhaal ging altijd dat een groter voorblad efficiënter is dan een kleiner. Dat is dus zo, maar nauwelijks tot niet merkbaar.

Gebruik op de Tacx/Kickr de eenvoudigste fiets die je hebt met 9-10-11 speed cassette en een zitbuis met hoek die in de buurt van je wegfiets zit. Doe er wel een heel goed zadel op.

Pino op 16 nov 2020 13:19

Dit is eigenlijk het beste antwoord. (En dat is in mijn geval mijn MTB absoluut niet)

Wat ik hierbij wil aanvullen is dat de zithouding op je fiets ook weer van belang is welk zadel je prettig vind, als je meer rechtop ziet is (voor mij) een ander zadel prettiger dan als je meer voorover zit.

Click. Click. Peace

Je kunt zithoek nog wel aanpassen door de trainer omhoog of omlaag te zetten. Beetje klooien met stuur om lekker te zitten. Let ook op de compatibiliteit van trainer en fiets. « Ouderwetse »trainers werken soms niet met steek Assen.

Een hele mooie docu over de afgelopen Vuela van Jumbo Visma:

Born to Ride

“gaten“ in je versnellingen" = cassette die je op de smart trainer hebt staan. Omdat je het achterwiel uit je MTB hebt verwijderd doen je normale MTB versnellingen er dus niet toe (behalve de voorbladen natuurlijk). De echte overbrengingsverhouding zal dan ook nog anders zijn omdat je mogelijk een andere wielomtrek simuleert.
Kan je zoiets trouwens via SW compenseren?
Hoe berekent Zwift eigenlijk je snelheid (uit de RPM van het vliegwiel of vanuit de wattages)?
Als dit vanuit de wattages is doen de echte tandwielen er eigenlijk niet toe en zou je net zo goed “virtueel kunnen schakelen” via de pc.

De vering van de voorvork zal je waarschijnlijk wel ook uitzetten indoor.

ivm geometrie heb ik mijn wegfiets eens uitgezet tegen mijn huidige mtb (ik heb maat L, maar weet niet zeker of dit nu 19" of 21" in onderstaande tabel)https://geometrygeeks.bike/compare/ridley-noah-2017-l,cube-… https://www.cube.eu/en/2017/hardtail/ltd/cube-ltd-sl-2x-bla…

Het lijkt me alsof dat allemaal vergelijkbaar is:
Reach: MTB is 13-30mm langer (bij de MTB rij je standaard met een veel kortere stuurpen)
Stack: MTB 30-39mm hoger (wat de meer comfortabele positie verklaart). Waarschijnlijk wel best een vlakke of zelfs licht neerwaards wijzende stuurpen gebruiken als je dezelfde zithouding als op de wegfiets wil hebben.
De zadelhoek scheelt slechts 0.5° wat je makkelijk wegwerkt door je zader naar voor/achter te schuiven.

Glide on!

Kan me niet herinneren op Zwift of in de Tacx de wiel maat te hebben ingesteld, waardoor ik vermoed dat hij een race wiel aanhoudt. Wel het gewicht 😥

Kan me niet herinneren op Zwift of in de Tacx de wiel maat te hebben ingesteld, waardoor ik vermoed dat hij een race wiel aanhoudt. Wel het gewicht 😥

Pino op 16 nov 2020 14:46

Als ik mijn garmin op mijn hometrainer aansluit krijg ik ook een hele andere snelheid dan dat zwift aangeeft. Dus zwift maakt er ook weer anders van de hometrainer zelf

Normaal maakt snelheid wat training al eigenlijk niets uit (alhoewel meer watt natuurlijk wel vaak sneller is) op Zwift is het natuurlijk helemaal een compleet fictief getal. Dus het maakt nou niet uit of er 30 / 20 of 10 staat. :-)

Ik zag trouwens dat ik 2 kilo zwaarder ben dan begin van het seizoen. Ik heb het nog niet aangepast in zwift ;-)

Click. Click. Peace

@vivace, dat van de cassette klopt natuurlijk. Maar een 11sp racecassette is bv breder dan een 11sp mtb cassette. Weliswaar maar 1,8mm, maar toch.
10speed is meen ik wel hetzelfde. Idem 9sp.
En dan moet je natuurlijk een extra cassette kopen. Maar dat hoeft niet duur te zijn. Want (licht)gewicht telt binnen toch niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 nov 2020 16:03

@vivace, dat van de cassette klopt natuurlijk. Maar een 11sp racecassette is bv breder dan een 11sp mtb cassette. Weliswaar maar 1,8mm, maar toch.
10speed is meen ik wel hetzelfde. Idem 9sp.
En dan moet je natuurlijk een extra cassette kopen. Maar dat hoeft niet duur te zijn. Want (licht)gewicht telt binnen toch niet.

DrPhil op 16 nov 2020 15:44

Bedenk wel dat als je een nieuwe casette koopt, en je ketting oud is dat soms niet helemaal lekker samen gaat. Je ketting wil dan wel eens overslaan.

Click. Click. Peace

Mijn bedoeling zou zijn om een vaste indoor opstelling te maken om te vermijden dat ik steeds met een fiets door het huis moet. Mijn Kettler staat nu ook op een vaste plek in mijn bureau. Ketting en cassette gaan dus samenblijven.

Glide on!

Heb er toen een vrij goedkope extra cassette en ketting voor gekocht. Voorblad was nog vrij aardig.

Edwin van Riel

Mijn bedoeling zou zijn om een vaste indoor opstelling te maken om te vermijden dat ik steeds met een fiets door het huis moet. Mijn Kettler staat nu ook op een vaste plek in mijn bureau. Ketting en cassette gaan dus samenblijven.

Vivace op 17 nov 2020 00:09

Als geld geen rol speelt is dit misschien een optie?https://www.mantel.com/smart-bikes

Übung macht den meister!!!

@vivace, je kunt de stack en reach van een mtb niet vergelijken met die van een racefiets, hoor. Een mtb heeft ten opzichte van een racefiets:
a) een recht stuur (=veel korter);
b) sommige mtb’s hebben tegenwoordig een hele korte stuurpen. (De Specialized Enduro heeft maar iets van 30mm uit mijn hoofd) (a en b: reach wordt gemeten tot aan het balhoofd, alles daarna telt niet mee maar moet je natuurlijk wel in de vergelijking meenemen)
c) een iets andere zithoek. Daardoor loopt het verschil op zadelhoogte verder op (Reach wordt gemeten op de hoogte van het balhoofd, en dus lager dan op zadelhoogte. Als de ene zitbuis schuiner staat dan de andere, verandert het verschil op zadelhoogte.)

En dan moet je ook nog het aantal spacers boven het balhoofd meenemen in de vergelijking (want stack en reach worden zoals gezegd gemeten ter hoogte van het balhoofd, dus zonder spacers).

Stack en reach is bedoeld om dezelfde type fietsen te vergelijken, bv triathonlonfietsen. Maar ook daar zorgen spacers en geïntegreerde stuurpennen en vaste armpads etc voor verschillende waardes. Daarom hebben ze daar al twee nieuwe maten geïntroduceerd: armpad hoogte (pad stack) en pad reach.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 nov 2020 09:23

Op tijdritfietsen zie je ook steeds meer (forse) stuurverhogers. Dit is (dacht ik) Wout van Aert:

null

null

Wilco Kelderman rijdt ook met zulke stuurverhogers:

null

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 nov 2020 09:39

Zo aero hoeft mijn indoor training ook weer niet te zijn, straks vang ik geen wind meer van mijn koelventilator.
Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom mijn Kettler Ergorace voorzien was met een tijdritstuur waarbij je net deze houding kan aannemen. Ik ga nooit op de steunen liggen (tenzij ik mijn bril niet op heb en het scherm niet goed kan aflezen misschien).

null

Glide on!
p tijdritfietsen zie je ook steeds meer (forse) stuurverhogers. § DrPhil op 17 nov 2020 09:35

Heb daar een tijdje terug nog een filmpje over gezien waarom dat ze nu juist weer hoger gaan. Dacht dat het op GCN voorbij kwam.

Übung macht den meister!!!
p tijdritfietsen zie je ook steeds meer (forse) stuurverhogers. § DrPhil op 17 nov 2020 09:35
eb daar een tijdje terug nog een filmpje over gezien waarom dat ze nu juist weer hoger gaan. Dacht dat het op GCN voorbij kwam. § RFKANGOO op 17 nov 2020 10:47

Wat is GCN? Het zal te maken hebben met de hoek tussen bovenbeen en bovenlichaam, denk ik. Die hoek moet open blijven. Allemaal mooie filmpjes over te vinden op YouTube.

p tijdritfietsen zie je ook steeds meer (forse) stuurverhogers. § DrPhil op 17 nov 2020 09:35
eb daar een tijdje terug nog een filmpje over gezien waarom dat ze nu juist weer hoger gaan. Dacht dat het op GCN voorbij kwam. § RFKANGOO op 17 nov 2020 10:47

Wat is GCN? Het zal te maken hebben met de hoek tussen bovenbeen en bovenlichaam, denk ik. Die hoek moet open blijven. Allemaal mooie filmpjes over te vinden op YouTube.

DrPhil op 17 nov 2020 10:51

GCN maakt veel van die mooie filmpjes op Youtube ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

https://www.youtube.com/gcn
O.a. partner van Eurosport. Gcn staat ook onder het Eurosport logo.
Ze hebben heel veel kanalen. O.a. over MTB dat heet dan GMBN.
Dacht dat jij als doorgewinterde wielersport liefhebber dit al wel ontdekt had.

Übung macht den meister!!!

Haha, thx, ik ga kijken.

Zo aero hoeft mijn indoor training ook weer niet te zijn, straks vang ik geen wind meer van mijn koelventilator.
Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom mijn Kettler Ergorace voorzien was met een tijdritstuur waarbij je net deze houding kan aannemen. Ik ga nooit op de steunen liggen (tenzij ik mijn bril niet op heb en het scherm niet goed kan aflezen misschien).

null

Vivace op 17 nov 2020 10:26

De nieuwere versie van mijn indoor trainer wordt tegenwoordig met een normaal racestuur geleverd (en electronische schakelhendeltjes om virtuele versnellingen te bedienen).

null

@DrPhil
Voor wat ik ermee zou willen doen zijn stack en reach eigenlijk net wel interessant.
Deze geven namelijk aan hoeveel aanpassingen je zou moeten doen met behulp van je zadelpen.
Het uitgangspunt hierbij is dat je zadel toch ongeveer op dezelfde positie zal moeten komen tov de trapas met behulp van de instelling van de zadelbuislengte + zadelrails.

Het zou voor mij niet ondenkbaar zijn om op een MTB-frame een racestuur te monteren moest dat handig blijken te zijn (bv om een race-derailleur te kunnen monteren), maar het is natuurlijk wel een raar zicht.
Nu: op de weg rij ik in de praktijk enkel op de “drops” onderaan het stuur bij felle tegenwind of om meer remkracht te kunnen zetten bij snellere afdalingen.
Meestal rij ik met mijn handen boven op de schakelhendels (“hoods”) en af en toe volledig bovenaan om meer adem te krijgen tijdens langere klimstukken.
Hierdoor denk ik dat ik met een smaller MTB stuur met bar ends wel een redelijk goede zithouding zal kunnen krijgen.
In het slechte geval moet ik op zoek gaan naar een lange MTB-stuurpen omdat de barends natuurlijk veel korter zijn dan normale afstand van een schakelhendel.
Ik maak me hierbij niet al te veel zorgen over het bochtengedrag van mijn indooropstelling (het stuur van mijn Kettler kan al helemaal niet draaien).

Glide on!

Ah zo. Waarom zou je er een raceshifter op willen zetten? Puur voor de racefiets houding?
Je kunt wel flinke barends krijgen. Misschien zoiets?

null

Is ook een verstelbare variant van.

null

Ah zo. Waarom zou je er een raceshifter op willen zetten? Puur voor de racefiets houding?
Je kunt wel flinke barends krijgen. Misschien zoiets?

null

Is ook een verstelbare variant van.

DrPhil op 17 nov 2020 15:00

Dat ontwerp zie je inderdaad ook vaker terug op hometrainers.
Raceshifter heeft enkel zin indien nodig om een race-derailleur te plaatsen (in een hogere post werd er gesteld dat de spacing tussen de tandwielen van de cassette anders is bij MTB dan bij race, dus kan ik mij voorstellen dat de kabellengte per klik in de shifter ook wel iets anders zal zijn).
Een andere cassette zal wel goedkoper zijn dan een set shifters + een extra stuur.

Glide on!

(nvt)

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 nov 2020 15:48

null

Pino op 17 nov 2020 15:07

Gaatje boren en deze erop lijkt me dan nog makkelijker (zonder klikjes, past dus altijd).

null

-> ga ik dus niet doen!
Straks ga ik nog moeten knutselen met een wasmachine-motor + Raspberry Pi om mijn eigen smarttrainer te bouwen.
(kan ik ineens een stalen frame op mijn eigen ideale geometrie lassen).
Misschien moet ik maar eens wat minder op het forum rondhangen en meer in mijn werkplaats (of op de fiets).

Glide on!

Op Zwift gebruik ik misschien 3 versnellingen, dus echt boeiend is het niet. Denk dat ik dat met 8 speed shifters op een 11 speed cassette heel aardig schakelend krijg (voor die drie versnellingen).
Meer aandacht aan je zadel geven.

Plaats een reactie