Wielrentopic (deel II)

@roel ook mooi, maar ff wat te gek voor een weekend denk ik ;)

Edwin van Riel

Ik heb Climbfinder maar eens gesteund met een abbo. Supersite.
Morgenochtend naar Bergen en met windkracht 9 over het strand.

@drphil. Dat is ook maar 1 kant op leuk.🙃 Wel mooie tijd laag water😄

Ik heb Climbfinder maar eens gesteund met een abbo. Supersite.
Morgenochtend naar Bergen en met windkracht 9 over het strand.

DrPhil op 10 mrt 2021 20:34

Top ;-)

Click. Click. Peace

Hm, ik heb eigenlijk liever vloed. Ik rij toch op de waterlijn en met vloed is dat leuker. Slalom om de golven te vermijden.

Echt? Nou ik vind een keihard strand super, maar dat zand wat hard lijkt, maar waar je centmeters in wegzakt laat ik aan me voorbij gaan. Heb ook geen goede banden daarvoor

*bericht bewerkt door pimmetje op 10 mrt 2021 22:03

Echt? Nou ik vind een keihard strand super, maar dat zand wat hard lijkt, maar waar je centmeters in wegzakt laat ik aan me voorbij gaan. Heb ook geen goede banden daarvoor

pimmetje op 10 mrt 2021 22:02

Als je alleen maar op een keihard strand rijdt, kun je dus net zo goed ergens anders gaan rijden… Google anders eens met welke bandjes 's lands bekendste crossers op het strand actief zijn.😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eb, he 😜

Spring-eb denk ik, t is bijna voorjaar toch hahaha

Edwin van Riel

Met vloed rijden?
Heb je dan niet zo een beetje last van alles?

  • de schurende werking van de combinatie water+zand+zout
  • de golven die af en toe tegen je benen slaan (waarna het water lekker uit je schoenen kan stromen)
  • af en toe verplicht door de schelpjes moeten rijden met verhoogde kans op lekrijden

Nu ja, om te fietsen moet je zowiso een klein beetje masochist(e) zijn.

Gelukkig woon ik ver genoeg van de zee voor deze waterritten.

Glide on!

Eb of vloed, het is allebei killing. Na 5 minuten kraakt en piept alles dat het een lieve lust is. Mijn overschoenen hielden het water goed tegen. Schelpen is idd een risico, maar ik reed maar met 0,5 bar of zo.
Wat me wel tegenviel: er was werkelijk geen hard stukje strand te bekennen en op sommige plekken liep ik steeds vast. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Maar spectaculair was het.

Eb of vloed, het is allebei killing. Na 5 minuten kraakt en piept alles dat het een lieve lust is. Mijn overschoenen hielden het water goed tegen. Schelpen is idd een risico, maar ik reed maar met 0,5 bar of zo.
Wat me wel tegenviel: er was werkelijk geen hard stukje strand te bekennen en op sommige plekken liep ik steeds vast. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Maar spectaculair was het.

DrPhil op 12 mrt 2021 09:45

Hoe maak je daarna je fiets schoon? Ik zou mijn fietsen niet in het zout mee durven/willen nemen ;-)

Click. Click. Peace

Hogedrukspuit. Het is eigenlijk erg makkelijk schoon te krijgen. Veel makkelijker dan bv Limburgse löss, dat vind ik echt een ramp. (Dat spuit je schoon en dan zit er een half uur later gewoon weer op). Na het afspuiten alle draaipunten weer even inspuiten. Eigenlijk niet anders dan anders.
Misschien is het juist zo makkelijk omdat het grof zand is. Het zout plakt ook niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 12 mrt 2021 21:39

Strand is zo leuk.😍 ( voor de wind) ik let wel op het getij. Fiets in principe alleen bij eb. Maar ook dan is er verschil in hardheid van het zand. Soms keihard. Soms denk je dat het hard is en graaf je jezelf in. Dit ligt ook zeker aan het soort banden en hoeveel barr. Ik wil ze nooit te zacht, want ga over de weg terug. Misschien toch eens een pomp meenemen. Ik gebruik nooit een hoge drukspuit. Maar spoel hem af met de tuinslang. En dan drogen in de zon of voor de kachel. Ketting en tandwielen droog ik met een doek. En dan weer wax erop.

Overigens is het strand op bepaalde plekken altijd zachter. Die weet je op een gegeven moment gewoon

*bericht bewerkt door pimmetje op 12 mrt 2021 23:24

Ik zou persoonlijk ook nooit met mijn fiets over het strand gaan. Zout kruipt op plekken waar je zelfs het met een hogedrukreiniger niet goed weg krijgt en is gewoon een langzame sloper van alle mechaniek. Het enige metaal dat fatsoenlijk zeewater bestendig is is A4 rvs.

Born to Ride

Welk mechaniek bedoel je? (Op een mtb)
En wat doet dat zout dan precies? Dat het gaat roesten?

*bericht bewerkt door DrPhil op 13 mrt 2021 09:57

Ik zou persoonlijk ook nooit met mijn fiets over het strand gaan. Zout kruipt op plekken waar je zelfs het met een hogedrukreiniger niet goed weg krijgt en is gewoon een langzame sloper van alle mechaniek. Het enige metaal dat fatsoenlijk zeewater bestendig is is A4 rvs.

Matthias123 op 13 mrt 2021 09:10

Zolang je niet hele dagen in de zee ligt te spartelen met je fiets zal het wel loslopen. Slijtage delen moet je toch om de zoveel tijd vervangen en een frame dat wegroest heb ik ook nog niet gezien na 3x over het strand fietsen. Beetje onderhoud zal ook wel meehelpen.
En er zijn wel meer metalen die fatsoenlijk tegen zeewater kunnen hoor. Maar die worden dan waarschijnlijk niet gebruikt in de fietsindustrie.

Übung macht den meister!!!

@pimmetje, CO2 patroon is veel makkelijker.

@pimmetje, CO2 patroon is veel makkelijker.

DrPhil op 13 mrt 2021 11:00

Als je veel strandritten doet en/of vaak van bandendruk wisselt is misschien zo’n elektrisch pompje wel handig. Heb er zelf geen ervaring mee maar als je elke rit een co2 patroon moet gebruiken word het op den duur ook een prijzige aangelegenheid.

Übung macht den meister!!!

Daar heb ik ook naar zitten kijken zo.n electrisch pompje. Maar ik denk dat het gewoon een handpompje gaat worden. Co2 patronen hebben we ook. Maar meer mee voor als er een band verwisseld moet worden.

Rijden jullie nu met die lage druk over de strekdammen. .?25 jaar gelden met smalle bandjes en hoge druk waren die passages wel een dingetje

strandritje MvdP ziet er wel plezant uit:

Maar uit respect voor mijn eigen materiaal pas ik hier toch voor.
Trouwens: hogedrukspuit + lagers is moordend.
in plaats van de harde korrels weg te spoelen ga je deze net met druk in de alle mogelijke openingen persen en dan moet je je lagers sneller wisselen.

Glide on!

Krijgen jullie Nederlanders het al benauwd na de zege van Pidcock gisteren? :) #Tokyo
Ik las wel dat Dumoulin geselecteerd is voor de Olympische tijdrit.

Benauwd is een groot woord, was het ook niet met het WK veldrijden dat ie de week ervoor nog dik verloor. Heb meer problemen met zijn voorbereiding waar ie nog de ronde van Zwitserland en de Tour (waarschijnlijk alleen de eerste 2 weken) rijdt. Na 2 van die weg rondes dan de MTB op?
Dumoulin heeft zijn weg terug weer gevonden, ben benieuwd hoe snel ie het wedstrijd ritme weer heeft opgepakt

Niet Nederlander, maar wat een mooie wedstrijd van Pidcock. Niet alleen Pidcock, maar ook van Aert, twee Slovenen, God en Bernal hebben er een geduchte concurrent bij.

Krijgen jullie Nederlanders het al benauwd na de zege van Pidcock gisteren? :) #Tokyo
Ik las wel dat Dumoulin geselecteerd is voor de Olympische tijdrit.

jessedeconinck op 17 mei 2021 14:28

Ik vind dit ongeacht wie er wint nou niet echt leuk om naar te kijken. Ik zie liever een titanen gevecht om leven en dood tot aan de streep. En dat dan de beste mag winnen.
Ook denk ik dat de voorbereiding van MvdP voor de olympische spelen niet ideaal is maar dat hij door zijn eigen succes nu een beetje in de tang zit bij zijn ploeg. Bij Ineos is Pidcock gewoon 1 van de velen en is hij misschien wel meer vrij om te doen wat hij wil dan MvdP. Waar MvdP juist bij zo’n kleine ploeg is blijven rijden om te kunnen doen wat hij zelf leuk vind.

Übung macht den meister!!!

Just another manic monday dat ik dacht dat het topic was gesloten 🥴

When life gets too complicated.... SKI

Krijgen jullie Nederlanders het al benauwd na de zege van Pidcock gisteren? :) #Tokyo
Ik las wel dat Dumoulin geselecteerd is voor de Olympische tijdrit.

jessedeconinck op 17 mei 2021 14:28

Pidcock was zeker indrukwekkend sterk gister, ook al had ik ergens wel het gevoel dat het verschil een vertekend beeld gaf. MvdP kon duidelijk niet mee toen Pidcock versnelde, maar ik had wel het idee dat hij het daarna liet lopen. Toen hij later moest strijden met Flückiger om de 2e plek werd er opeens weer gefietst

Dus zeker wel werk aan de winkel om Pidcock wel te kunnen volgen, maar hopelijk nog geen verloren zaak

Mooie wedstrijd vandaag. Er kan nog van alles gebeuren, maar een slechte dag of een ongelukje en er staan een paar op scherp om het mes in de wond te wroeten. Misschien wordt het het eerste pinksterweekend deze eeuw zonder zelf buiten fietsen, maar alleen voor de TV hangen, want spannend is het nog steeds. Caruso vond ik goed en ik word een steeds grotere fan.

Hebben jullie nog een beetje genoten van de Giro of was het (mede door een rit die niet te zien was) niet om aan te gluren?

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie