Nieuwe ski’s

Naar aanleiding van het vorige aantal topics begint het bij mij ook te kriebelen om nieuwe ski’s te gaan kopen. Ik ben twee jaar geleden overgestapt van snowboarden naar skien. Het werd me warm aanbevolen om meteen te gaan lessen en dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb eerst 10 lessen op de rolmat genomen en vervolgens een week les in de Alpen gehad. Het jaar erna heb ik weer 10 lessen op de rolmat gehad en ik ben van plan er deze winter ook nog een aantal te volgen. Ik kom elke piste wel naar beneden, maar op het einde van de dag als er hobbels liggen en het ijzig is, wordt het voor mij werken. Er is dus nog ontzettend veel aan mijn techniek te verbeteren. Nu is de vraag wat voor ski moet ik hebben? Ik wil een ski van mijn niveau, maar ik wil er ook een waar ik in kan doorgroeien.

Vorige jaar heb ik op de Volkl Racetiger GS geskied en daar was ik erg tevreden over. Ik heb nog even getwijfeld deze meteen te kopen na de huur, maar ik had als leek geen idee of dat nou een goede ski was en of ik nou een goede deal kreeg.

Verder ga ik natuurlijk ook skischoenen kopen, die ga ik me gewoon in de winkel laten aanmeten.

Ik ben 28 jaar oud, weeg 92 kg en ben 1.93m lang.

Als iemand een tip heeft van een bepaalde ski die het onderzoeken waard is dan hoor ik het graag!

Even een paar vragen: weet je zeker dat een Volkl racetiger GS geskied hebt? Dit is namelijk niet een ski die je normaal in de verhuur treft. Was het niet de RC of een andere variant die er heel erg op lijkt? Heb je er een foto van toevallig?

Zou je verder nog iets kunnen toelichten over je skistijl? Als de piste er goed bij ligt, wat voor tempo ski je het liefst en wat voor bochtgrootte? Als je moeite hebt met buckels of ijs, hoe pak je dat aan of wat gebeurt er dan? Dit soort dingen geeft vaak wat informatie over wat voor ski zou kunnen passen. Mocht je een filmpje van jezelf hebben dan zou dat helemaal ideaal zijnn (rolbaan of in de sneeuw).

Vorig jaar in Kirchberg had een vriend van mij de GS ook gewoon gehuurd, dus dat zou prima kunnen…

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Zou best kunnen maar ik wil dan graag de jaargang weten. Het nieuwste model is wat pittiger dan die daarvoor. Maar er zit een flinke tip rocker in waardoor ie de bocht vrij makkelijk initieert.

voor de eerste:

null

Glide on!

Ik weet 99% dat het de GS van jaargang 2019/2020 is, herken hem aan de gele tijger onderop. Bij de RC is die in een andere kleur. Ik weet niet of er andere varianten zijn met die gele tijger onderop, kon er zo snel geen vinden op Google.

Ik vind het erg lastig om mijn skistijl te omschrijven merk ik, ik denk dat het het slimste is om een filmpje te maken volgende keer dat ik op de rolband sta. Van mijn skileraar in Saalbach hoorde ik dat de stand van mijn heup verkeerd was. Hij zei altijd: “you have to put it in.” Dus bekken naar voren kantelen. Ik denk dat ik middelgrote bochten maak, heb een paar keer geprobeerd te carven. Maar ik moet bekennen dat ik geen idee heb wat ik dan aan het doen ben.

Wat betreft de ijzige piste/hopen, ik ga altijd naar de zijkant waar de minste hopen liggen en ga daar naar beneden. Ik denk dat ik dan de ski’s omgooi en minder in een ritme zit. Dan ben ik meer bezig met waar kan ik de bocht het beste inzetten. Hang ik genoeg naar voren, is m’n bekken goed gekanteld en elke keer vergeet je dan weer iets. Het is niet dat ik dan qua snelheid onderdoe voor de andere mensen in mijn groep die al veel langer skien of andere mensen op de piste. Maar ik kom dan uit m’n comfortzone.

Ik zie model 19/20 bij sport-bittl staan voor slechts 298 EUR (zonder bindingen, met raceplaat) = koopje.

Maar … dit zijn wel high-end pisteracers (met extra raceplaat), die volgens mij best passen bij ver gevorderde skiërs.
Als je zegt “op het einde van de dag als er hobbels liggen en het ijzig is, wordt het voor mij werken”, weet ik niet zo zeker of je hier wel bij zou passen en of je dus meer vooruitgang zou krijgen met een iets meer vergevingsgezinde ski.
Dit zal ook het aanpassen aan Bückels en zo vergemakkelijken.

Ik vind het trouwens wel top dat je op 2 jaar tijd al zoveel moeite hebt gestoken in lessen nemen.
Je lijkt me echt gemotiveerd om elk jaar veel vooruitgang te boeken, top!

Glide on!

Voor mij klinkt het alsof je naar een stevigere ski kan met een langere radius, maar wel wat vergevingsgezinder dan een consumenten gs ski. Ik denk aan de K2 Disruption MTI, een Nordica Spitfire Pro of de Volkl Racetiger RC.

Ik zou wel eerst goede schoenen laten aanmeten.

NB. je moet echt geen ski met raceplaat kopen. Dat is echt overkill. Je gaat niet beter skien van zo’n ski.

Als die Racetigers bevielen dan zou ik die kopen, je hebt ze tenslotte goed getest.
Verder kan je kijken naar de Rossignol Hero LT Ti , de Nordica Dobermann Spitfire 76 Ti/Pro of Atomic X9 WB , lengte 180-185cm.

Als die Racetigers bevielen dan zou ik die kopen, je hebt ze tenslotte goed getest.
Verder kan je kijken naar de Rossignol Hero LT Ti , de Nordica Dobermann Spitfire 76 Ti/Pro of Atomic X9 WB , lengte 180-185cm.

Sjaak27 op 09 dec 2020 14:04

Die Rossignol vind ik wel een goede toevoeging inderdaad. De Atomic X9 wb had ik in dit geval niet gedaan, die draait als een tierelier door z’n korte radius en past m.i. niet helemaal bij iemand die een gs ski fijn vindt.

Bedankt voor de input allen! Ik ga hier in Nederland skischoenen kopen en nog wat oefenen op de rolband. Dan hopelijk in maart naar Sölden en dan daar eerst testen en dan kopen. Ik weet nu in ieder geval in welke richting ik moet gaan kijken! Hopen dat het allemaal doorgaat

@WSmets, I, denk dat de vraag naar ski stijl niet (alleen) slaat op je ski techniek, maar vooral op je stijl en voorkeur:
Bijvoorbeeld:
Freestyle, switch <> puur directional
Vloeiend <> rammen
Korte bochten <> lange bochten ,
Op slechte piste door rammen <> gas terug en je weg zoeken
Scherp de hele bocht door carven <> slarve, pivot en “surfy”
“Aanvallend”, 100% concentratie <> relaxed, genieten van de omgeving.
Energiek, veel rebound <> stabiel, rustig
Licht en wendbaar, langzaam door kleine ruimtes (bos, couloirs, hoge buckels) <> stabile en snel, grote open hellingen

*bericht bewerkt door Slim op 09 dec 2020 14:50

Zelf testen is inderdaad de beste manier.

Plaats een reactie