Buckelpiste gevaarlijk?

Hier dan het filmpje. Vimeo is niet meer zo gebruiksvriendelijk.
En buckels hoef je echt niet elke dag te skiën om je techniek te kunnen onderhouden.

Geen idee hoe je linkt naar filmpje.

*bericht bewerkt door SanderKan op 25 dec 2020 15:37

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Toch nog een klein stukje gevonden van de Tortin

Edwin van Riel

@Slim

Ik doe nog eens een poging maar ik verpest doorgaans Topics. Ik zie duidelijk een beginner die alles onder controle heeft.

Zo’n jasje met startnummer zal een Aliexpressje zijn geweest want zo lekker gaat het niet. ;-)
Sorry beetje in een melige bui het is namelijk kerst en ik vind het ‘amusant’ dat anderen dit soort filmpjes niet tevoorschijn kunnen toveren maar ‘ik dus wel’.

De bückels stoppen je uiteindelijk vanzelf en het applaus en ontzag is doorgaans groter dan je in een rechte lijn naar beneden streept.

Maar goed, ik heb geloof ik wel een puntje gemaakt win er niets mee dat hoeft ook niet.

*bericht bewerkt door Gourmetpannetje op 25 dec 2020 15:57

Toch nog een klein stukje gevonden van de Tortin

evr66 op 25 dec 2020 15:50

Dit valt me een beetje van je tegen hoor. De piste in Zoetermeer ziet er over het algemeen slechter uit dan dit en daar kom je een stuk soepeler naar beneden. Vaak zit het ook tussen de oren. Als je maar hard genoeg denkt steil, moeilijk of eng is ga je er vanzelf in geloven.

Übung macht den meister!!!

@Slim

Ik doe nog eens een poging maar ik verpest doorgaans Topics. Ik zie duidelijk een beginner die alles onder controle heeft.

Zo’n jasje met startnummer zal een Aliexpressje zijn geweest want zo lekker gaat het niet. ;-)
Sorry beetje in een melige bui het is namelijk kerst en ik vind het ‘amusant’ dat anderen dit soort filmpjes niet tevoorschijn kunnen toveren maar ‘ik dus wel’.

De bückels stoppen je uiteindelijk vanzelf en het applaus en ontzag is doorgaans groter dan je in een rechte lijn naar beneden streept.

Maar goed, ik heb geloof ik wel een puntje gemaakt win er niets mee dat hoeft ook niet.

Gourmetpannetje op 25 dec 2020 15:56

Dat eerste filmpje kan de beste overkomen.
Die laatste 2 lijken meer op “laagvliegen” dan op buckelskiën. Het zijn dan ook niet de allom gevreesde keiharde op een hoop geschraapte sneeuwbulten. Dit is gewoon heerlijke verse poeder.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 25 dec 2020 17:04

Übung macht den meister!!!

Uiteindelijk stop je vanzelf maar zoals je zelf zegt, onvindbaar die filmpjes.

Jullie krijgen allemaal de hartelijke kerstgroetjes van Ninormaal ;-)
Die heeft als kerstkadootje een BAN gekregen omdat hij altijd zo scherp, on-point en direct is met onderbouwde feitjes.

We Bückelen!

Gourmetpannetje op 25 dec 2020 14:50

Dat filmpje is echt 🙈🙈🙈 zo moet het dus niet. Maarja was niet gebeurd als ie wat voorzichtiger aan was komen skien. Iets met zelfoverschatting wellicht.

Maar heb je nou serieus binnen een dag na je ban een nieuw account gemaakt🤣🤣🤷‍♀️

Die piste in Dienten is toch geen buckelpiste? Laatste stukje is wel smal, steil, ijzig en druk.

Martin7182 op 24 dec 2020 22:43

En als het niet heel koud is en veel sneeuw ligt, dan krijg je op dat eindstuk buckels van meer dan een halve meter hoogte. Dat is voor veel mensen een te moeilijke opgave.

*bericht bewerkt door peterpos op 25 dec 2020 17:21

Peter Pos

…geen buckels iig. Het is alleen de laatste 25 meter.

Martin7182 op 24 dec 2020 23:48

Dit is ook de Gabuhel. Vanuit de gondel genomen. Daardoor lijkt het misschien mee te vallen, maar het waren echt flinke buckels. Voor een goede skiër een mooie uitdaging, voor de meesten heel lastig.

null

Peter Pos

Lijkt me iets meer dan 25 meter.

Lijkt me iets meer dan 25 meter.

DrPhil op 25 dec 2020 17:21

Dit is een eerder stuk op die piste. Ik zag het toevallig vanuit de gondel en verheugde me er al dat ik er op de terugweg langs moest ;-)
Maar dat laatste beruchte stuk op de Gabuhel kan nog veel lastiger zijn dan dit stuk.

Peter Pos

…geen buckels iig. Het is alleen de laatste 25 meter.

Martin7182 op 24 dec 2020 23:48

Dit is ook de Gabuhel. Vanuit de gondel genomen. Daardoor lijkt het misschien mee te vallen, maar het waren echt flinke buckels. Voor een goede skiër een mooie uitdaging, voor de meesten heel lastig.

null

peterpos op 25 dec 2020 17:19

Er liggen hopen niet hoger dan kniehoogte. Heel veel rode pistes liggen er zo bij aan einde van een warme dag. Een buckelpiste vind ik toch wel iets anders.

@SanderKan even voor de goede orde.
Met elke dag bedoel ik niet 365 dagen per jaar.
Als je gemiddeld 7 dagen in het jaar op de ski’s staat is het aan te bevelen dat dan(7x) elke dag te trainen.

Als dit idd kniehoogte is, is het mijn favoriete piste!

Heb liever een bubbelpiste om naar beneden te komen dan sommige piste met ijs van boven tot beneden

Als dit idd kniehoogte is, is het mijn favoriete piste!

DrPhil op 25 dec 2020 17:58

Ik heb de afgelopen 3 winters gemiddeld zo’n 35 dagen per seizoen in Hochkonig geskied en geloof me, die hopen aan het einde van de Gabuhel zijn op ‘slechte dagen’ echt véél hoger dan kniehoogte.
Het is idd geen buckelpiste, maar het eindstuk kan gewoon heel vervelend zijn. Ik heb daar regelmatig mensen zien ploeteren. Die de bocht niet meer durfden te maken en helemaal naast de piste uitkwamen. Daar hun ski’s uit moesten doen om voorzichtig naar beneden te klauteren.

Peter Pos

@rfkangoo doe hem gerust een keer mee, praten we verder😉. ZTM heeft geen hellingshoek en geen buckels (hoogstens een keer wat losse hoopjes), geen vergelijk 😂😂

Edwin van Riel

@rfkangoo doe hem gerust een keer mee, praten we verder😉. ZTM heeft geen hellingshoek en geen buckels (hoogstens een keer wat losse hoopjes), geen vergelijk 😂😂

evr66 op 25 dec 2020 21:50

Anytime, anywhere. Kom dit soort moois maar zelden tegen eerlijk gezegd.

Übung macht den meister!!!

@Slim
Ik las nog even terug maar een Bückelpiste als ‘zeer gevaarlijk’ bestempelen.

evr66 op 08 dec 2020 21:44

Alleen al het stukje gefilmd ‘naar’ de Tortin laat mij zien, dit is iemand die het doet om te zeggen: I did it.
Dit zijn toch van die pistes waarvan je je als arts kan afvragen waarom zijn ze er en waarom trekt dit mensen zo aan.

Wij kennen allen van die mensen die dan zeggen na 2 dagen skiën: ik ben van de zwarte geweest als een soort kruistocht. Nu ben ik heilig verklaard want ik durf het en ik kan het. De beelden en ongelukken spreken vaak genoeg voor zich. Blijf gewoon uit de buurt van dit soort uitdagingen. Een beginnend bestuurder zet je ook niet in een Ferrari om vervolgens te melden dat de bolide anders rijdt dan de 0.9 TCE motor van mams.

Leuk als je goed de bückeltjes kan nemen anders dan dat, waarom zou je jezelf en anderen zo stom in gevaar willen brengen. Ik zit vaak genoeg in de lift van die helden te bekijken en bij bocht 1 zie je al: oh god daar heb je weer zo’n wannabe kneus die het doet voor de foto/film. Geniet gewoon zoek soms een grens op, ga er soms overheen want een uitdaging is en blijft leuk maar weet wat je wel en niet kan.

Ninormaal op 20 dec 2020 16:18

Valt toch wel mee, goed onderbouwd. De filmpjes getoond hier, zoals gezegd kan je vermoeien met filmpjes en heb dat hier gedaan. Zowel de beginner als pro lekker stuiteren.

Een doorgewinterde wintersporter heeft herkenning in de moeilijkheid of moeilijkheden die Bückels kunnen geven zo blijkt uit je geopende topic.

@rfkangoo doe hem gerust een keer mee, praten we verder😉. ZTM heeft geen hellingshoek en geen buckels (hoogstens een keer wat losse hoopjes), geen vergelijk 😂😂

evr66 op 25 dec 2020 21:50

Anytime, anywhere. Kom dit soort moois maar zelden tegen eerlijk gezegd.

RFKANGOO op 25 dec 2020 23:42

Zou mooi zijn @rfkangoo “boarders en skiërs united” of samen in de problemen, maar net hoe het uitpakt natuurlijk 😂😂😂

Edwin van Riel

Een van de mooiere buckel afdalingen in Zwitserland

null

Mont Fort 3330m, Nendaz, Les 4 Vallées!
Rechts op de foto is een zwarte afdaling. Ongeveer 35° steil over 250 hoogte meters.
Links was ooit een route van 300 hoogte meters lang en 38° steil, maar tegenwoordig off-piste aangezien de gletsjer volledig verdwenen is van het bovenste gedeelte van de helling. Ziet er tegenwoordig zo uit van boven (42°+ steil);

null

*bericht bewerkt door SanderKan op 26 dec 2020 09:52

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Gaat dat me dat lukken met 2 dagen ofzo trainen met jou @sanderkan :)?

Met slechte pistes (zoals die foto van Dienten) aan het einde van de dag heb ik niet zoveel moeite meer, maar van die harde ijzige hoge bulten (de echte buckels?) heb ik nog iets meer schrik…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ook een hele mooie is col de Chassoure 2785m, Nendaz, Les 4 Vallées, Zwitserland.

null

Afdaling van col de Chassoure naar Tortin. Skiroute aangegeven als geel-zwart gestippelde lijn op de overzichtskaart. Gemiddelde hellingshoek van de face is 35° steil. Deze is waar Edwin zijn filmpje van is. Is meestal een buckelpiste, na verloop van tijd. @evr66
Ook mooi te zien zijn het banane couloir vanaf pointe de Chassoure en het S-couloir vanaf de gassex installatie (links van het kleine zonnestraaltje in de schaduwflank) en op de achtergrond de Mont Blanc 8810m (hoogste berg van de Alpen).
Top van mt. Gelé 3023m mooi in de zon op links. Vanaf hier gaan ook 2 skiroutes naar beneden, waarvan 1 altijd een heftige buckelafdaling wordt.

*bericht bewerkt door SanderKan op 26 dec 2020 10:10

Never ski faster than your guardian angel can fly!

@sanderkan : teken dan meteen even in waar ik naar beneden donderde 2 jaar terug. Had jij het beste zicht op denk ik vanaf de eerste rang 😂😂😂. Mooi plaatje. Erg Jammer dat de trainingen in November en december niet door konden gaan. Volgend jaar herkansing. Hopelijk eerst nog in februari 💪💪

Edwin van Riel

Hmm, die mt gele, was ook even slikken het eerste stuk geloof ik hahaha. Was toch dat ding waar die enkele hele rustige cabine heen ging @sanderkan ?

Edwin van Riel

@rfkangoo doe hem gerust een keer mee, praten we verder😉. ZTM heeft geen hellingshoek en geen buckels (hoogstens een keer wat losse hoopjes), geen vergelijk 😂😂

evr66 op 25 dec 2020 21:50

Losse hoopjes? Die zijn niet bepaald los hoor, geven geen millimeter mee kan ik je vertellen 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als dit idd kniehoogte is, is het mijn favoriete piste!

DrPhil op 25 dec 2020 17:58

Ik heb de afgelopen 3 winters gemiddeld zo’n 35 dagen per seizoen in Hochkonig geskied en geloof me, die hopen aan het einde van de Gabuhel zijn op ‘slechte dagen’ echt véél hoger dan kniehoogte.
Het is idd geen buckelpiste, maar het eindstuk kan gewoon heel vervelend zijn. Ik heb daar regelmatig mensen zien ploeteren. Die de bocht niet meer durfden te maken en helemaal naast de piste uitkwamen. Daar hun ski’s uit moesten doen om voorzichtig naar beneden te klauteren.

peterpos op 25 dec 2020 21:21

Wanneer noem je het dan wel een buckelpiste? Ik kan hier bij lange na niet overheen carven, en noem dat gewoon een buckelpiste. Geen zwarte buckelpiste uiteraard, maar een buckelpiste zeer zeker.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een van de mooiere buckel afdalingen in Zwitserland

null

Mont Fort 3330m, Nendaz, Les 4 Vallées!
Rechts op de foto is een zwarte afdaling. Ongeveer 35° steil over 250 hoogte meter.

SanderKan op 26 dec 2020 09:38

Kijk, dat is nou wat ik een buckelpiste noem! Het gevaarlijkste aan deze piste is dat het uitzicht zo fantastisch is. Mooie foto ook trouwens :)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 26 dec 2020 11:47

@Sanderkan

null

Foto van ongeveer 10 jaar terug. Dit zou weleens op dezelfde plek kunnen zijn? Jij kent 't vanuit alle hoeken en gaten daar… Ik was onder de indruk van de afdaling en maakte daarom een foto toen ik beneden stond.

Als dit idd kniehoogte is, is het mijn favoriete piste!

DrPhil op 25 dec 2020 17:58

Ik heb de afgelopen 3 winters gemiddeld zo’n 35 dagen per seizoen in Hochkonig geskied en geloof me, die hopen aan het einde van de Gabuhel zijn op ‘slechte dagen’ echt véél hoger dan kniehoogte.
Het is idd geen buckelpiste, maar het eindstuk kan gewoon heel vervelend zijn. Ik heb daar regelmatig mensen zien ploeteren. Die de bocht niet meer durfden te maken en helemaal naast de piste uitkwamen. Daar hun ski’s uit moesten doen om voorzichtig naar beneden te klauteren.

peterpos op 25 dec 2020 21:21

Wanneer noem je het dan wel een buckelpiste? Ik kan hier bij lange na niet overheen carven, en noem dat gewoon een buckelpiste. Geen zwarte buckelpiste uiteraard, maar een buckelpiste zeer zeker.

Shane op 26 dec 2020 11:09

Ook een buckelpiste kan je carven, zolang de piste breed genoeg is en er iets mis is in de bovenkamer. 😜

Ivm bückelpistes + gevaarlijk:
Is dat niet een beetje zoals elke piste:
Doe zelfstandig vooral het soort pistes waar je al in lesverband geweest bent (in gelijkaardige omstandigheden).
Als je er vooraf al tegen opziet gaat het waarschijnlijk toch niet leuk worden.
Spreek desnoods af met de rest van je groep om later ergens anders af te spreken en laat je zeker niet meesleuren.

Als je je niet op je gemak voelt, blijf er dan gewoon weg (plan je routes dus) en neem als je dat wil gerichte privéles. Je zal versteld staan hoeveel je niveau kan stijgen als je enkele uren instucties hebt gekregen (en als je instructeur dan zegt dat je er nog niet klaar voor bent, dan heeft hij in 99,9% van de gevallen gelijk, zwarte Bückelpistels zijn zwart voor een reden, doe ze dus aub niet met 3-4 weken ervaring).

Wanneer je verstijfd van angst op een piste staat kan het volgens mij wel gevaarlijk worden. In Bückels vooral voor jezelf, maar de snelheid ligt hier meestal zo laag (basispriciepe blijft nog steeds dat je je altijd op je zij kan leggen als je merkt dat je snelheid ongecontroleerd oploopt).
In dat opzicht vind ik strakke ijs-muren veel gevaarlijker als je niet het juiste niveau hebt.
Op een zwarte muur zal je bij een (geplande of ongeplande) val soms tegen hoge snelheid blijven doorschuiven en van de piste afschuiven of andere wintersporters onderuit maaien. Dit is volgens mij een veel gevaarlijkere situatie dan een Bückelpiste.

Cfr piste “descente olympique du Bellevarde” in Val d’Isère.
Toen ik deze voor het eerst deed (in lesverband) was dit een strakgetrokken ijsmuur, had ik redelijk veel schrik en ben ik ook stukken doorgeschoven (maar we hadden al instructies gekregen over hoe hiermee overweg te gaan).
Enkele jaren later had het skigebied beslist om het bovenste deel van deze piste niet meer vlak te trekken, waardoor het een steile Bückelpiste is geworden.
De reden hiervoor was om de snelheid op dit steile stuk naar beneden te halen en de ernst van eventuele ongevallen te verminderen.
(Het is al een tijdje geleden dat ik er was en ik weet niet hoe deze piste de laatste jaren geprepareerd wordt).

Glide on!

Plaats een reactie