appartement kopen in Oostenrijk

Hallo,

sinds wij als gezin ooit zijn begonnen met skiën zijn wij verliefd geworden op de bergen.
Zowel de zomer als winter is het gewoon genieten in de bergen. Kids verliefd op SFL.

Nu overwegen we om een appartement te kopen in Oostenrijk. Vanzelfsprekend zoeken we iets in/aan een skigebied. Hebben jullie tips, mooie dorpjes waar het ook gewoon aangenaam verblijven is ook in de zomer
Uiteraard het liefst een skigebied vanaf 100 kilometer pistes. Uitwijk naar andere gebieden is mooi meegenomen.

We zien wel mogelijkheden maar meestal dure/luxe appartementen waar je zelf beperkt gebruik van mag maken. Voorkeur gaat dus uit naar eigen appartement (Zweitwohnsitz).

Alvast bedankt voor reacties.

Francis

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 28 jan 2021 08:59

Makkelijke vraag moeilijk/ingewikkelde materie.
En een tijdrovend onderwerp.
Trek er minimaal 2 jaar voor uit.
Er is hier een Post over geweest.Om dat nou helemaal over te doen heeft weinig zin.
Zoek even op of misschien weet iemand anders waar het staat. @sicnarf

Ik weet niet hoe de situatie in Oostenrijk is, maar er komen steeds meer ‘overheden’ (van wel niveau dan ook) die strikte eisen stellen bij het kopen van woningen door niet ingezetenen.

Zo was ik ooit in een wintersportdorp waar bewoners de plicht hebben om:
1: Een bloeiende plantenbak voor de ramen te hebben
2: Overdag de luiken open te hebben

En dat is niet alleen in het buitenland, ook in Nederland eisen steeds meer gemeenten permanente bewoning.
Anders krijg je gewoon geen woon resp. bouwvergunning.

Rob

Wat ik gister van een makelaar hoorde is dat onder de particuliere verkopers/kopers veel vraag is, maar weinig aanbod. Trek er dus de tijd voor uit en reken op een flinke aankoopsom voor vastgoed in geliefde toeristenoorden.
Houd er ook rekening mee dat je niet zomaar alles kunt kopen ivm bescherming van de lokale huizenmarkt in Oostenrijk. En de gewone appartementen zitten ook al snel boven de 3,5 ton als ik dat zo zie in regio Pinzgau. In SFL zal dat niet veel anders zijn vermoed ik.

https://www.willhaben.at/iad/immobilien/d/haus-kaufen/tirol/…

Kom ik net toevallig deze tegen. Ga je voor ver van de skigebieden, maar lekker dicht bij de snelweg dwars door Tirol kun je wel het één en ander vinden voor zeer aangename prijzen.

https://www.immowelt.at/expose/2n8vv4x
Net zo duur als de duurste plekken in Nederland.
Prijzen zijn verdubbeld de laatste 7 jaar.

Dank voor jullie reacties. Had even niet gezocht op al een topic. Zal die ook volgen.
Ik realiseer me terdege dat het een lange zoektocht gaat zijn. Dat is geen probleem.
Het is een droom die we hebben en en hoeft zeker niet binnen enkele maanden ingevuld te zijn.
Maar nu de mogelijkheden zijn ontstaan wil ik zeker proberen mijn droom na te jagen.

Ga altijd voor een A locatie
Heb je veel meer rendement.
Waarde stijging en rendement bij verhuur.
En onthoud.
“ Bezit van de zaak is vaak het eind van het vermaak” 😄

Wat zijn je wensen Francis? Aantal m2, budget? Mijn ervaring in 2019 is geweest dat je een aantal keer die kant op moet en dan met makelaars appartementen bezichtigen. In Hochkonig heb je bv in Hinterthal Zweitwohnsitz appartementen complexen en in Maria Alm/ grens met Saalfelden ook.

Zoals eerder al gezegd, het aanbod is enorm beperkt en je hebt niet echt een Funda verzamelsite waar je specifiek zweitwohnsitz tegen komt. Alleskralle.com is het ‘beste’ dat ik ben tegen gekomen.

*bericht bewerkt door Pedro187 op 24 jan 2021 17:35

Dank je Pedro voor je reactie. Budget deel ik liever niet op de site. Eventueel wel in een PM
Wens is in ieder geval 2 slaapkamers. Dan zit je denk ik rond de 75m2.

Ben al wat aan het oriënteren op www.immmo.at www.relox.com www.secondhome.nl (heb me ook voor de beurs ingeschreven) www.huiskopen-oostenrijk.nl www.alpendreams.eue
etc
Allekralle.com kende ik nog niet maar ga ik ook toevoegen aan het lijstje.

Mag ik uit je reactie concluderen dat jij ook een appartement hebt in Oostenrijk.

gr,

Francis

@sicnarf ja dat klopt. In 2019-12 gekocht en sleutel eind juni 2020 gekregen. Appartement ligt in Maria Alm/ Hochkonig

Ik zou nooit via Nederlandse aanbiedingen kopen.Betaal je meteen al de winst van de Nederlanders.
huiskopen.nl staat bijvoorbeeld een appartement in Sankt Anton.
Daar leuren ze al minimaal 4 jaar mee.
Ongezellige plek en te ver weg en voor die locatie te duur.
Terwijl goede objecten via de notaris al weg zijn in een paar weken. @sicnarf
Kopen in Italië.
Denk ook aan de plaatselijke Mafia waar je waarschijnlijk me te maken krijgt.
Verbouwen in Italië kan vaak een uitdaging zijn.

Is het een idee om eerst eens jaar te dauermieten?

Hallo,

In Oostenrijk staan veel appartementen te koop. Echter bij de meeste appartementen zal je er permanent moeten wonen. Wens je een appartement te kopen dat je enkel tijdens de vakanties betrekt, dan zal dit over een zgn. Zweitwohnsitz vergunning moeten beschikken.

Wanneer je via Google zoekt op Ferienwohnung kaufen of Zweitwohnsitz, dan zal je toch al enkele optrekjes vinden.

Zoals hier al eerder vermeld werd, zoek vooral via Oostenrijkse sites of op de websites van de locale makelaars. Hou er wel rekening mee dat in Oostenrijk zo is, dat de koper de commissie van deze makelaar betaalt.

Iets wat je kan overwegen, is om misschien een iets ouder appartement te kopen, en vervolgens voor een renovatie te gaan. Oostenrijkse aannemers leveren doorgaans erg goede kwaliteit af. Wel zou ik je dan aanraden zeker een architect/bouwopzichter (Baumeister) aan te stellen.

Je zal zeker wel appartementen vinden die nieuw zijn en deel uitmaken van een (groot) vakantiepark. Ik dacht dat Jaeger Bau nog wel dergelijke appartementen aanbiedt.

Wel zou ik je de tip willen geven om de zoektocht te starten als ‘toekomstig eigenaar’ en niet als vakantieganger. Klinkt uiteraard heel logisch, maar ik zou je toch aanraden om hier voldoende lang stil bij te staan. Misschien is een klein appartement in een bekend (verder gelegen) skioord, niet echt wat je wil na x aantal jaar. Kies je bv. voor een locatie waarbij je eerst nog voorbij München moet rijden, dan sluit je op voorhand weekendtrips naar de Alpen uit. Gaat jullie voorkeur uit naar Oostenrijk, dan is Vorarlberg allicht interessant.
Als eigenaar vind je finaal de nabijheid van een supermarkt, bakker, parkeerplaats enz belangrijker dan het feit dat de skipiste vlak voor je deur passeert.
Het is een persoonlijke keuze, maar een appartement in een rustig straatje zal je waarschijnlijk meer waarderen dan de drukte van de toeristen. Voldoende opbergruimte, idem.
Eenmaal je goed geïnstalleerd bent en de omgeving goed kent, dan zal je ook geen stress hebben om met de auto naar de skilift te rijden, in je dorp of vaak ook eens naar een nabijgelegen gebied. Op je terugweg hou je dan halt bij de supermarkt of andere winkel. De beleving is echt anders.

Wat de locale operationele kosten betreft (water, elektriciteit, internet, …), deze zijn in Oostenrijk zeer redelijk. Er is wel één verschil met de kosten in BE en NL, nl. de kosten van sneeuwruimer! Allemaal niet extreem, maar is wel een kostenpost.

Alvast veel succes met de zoektocht !

Plaats een reactie