Materiaal huren in NL of op locatie, of gewoon zelf kopen

In een ver verleden was de kwaliteit van het ski (en later snowboard) materiaal dat men kon huren in de verschillende gebieden dusdanig onder de maat dat mijn vader en een vriend besloten om één van de eerste verhuur bedrijven in NL te beginnen, naast hun bestaande werk.

Zo kon men zowel ski’s als schoenen huren maar ook onderhoud werd bij ons in de garage uitgevoerd. Na verloop van tijd ging hier echter dusdanig veel tijd in zitten dat ze hebben besloten om de zaak te verkopen.

En wat is de rede voor je keuze hierin?

Ikzelf heb al jaar en dag mijn eigen materiaal, zowel ski als schoenen, dat ik meestal hier laat onderhouden en soms ook wel op lokatie.

Nu ben ik benieuwd wat voor jullie gangbaar is geworden;

Materiaal huren in NL of BE, of toch op de plaats van bestemming. Of hebben jullie eigen materiaal dat je hier in NL of BE in onderhoud hebt?

*bericht bewerkt door WillemHvdW op 29 jan 2021 09:32

Voor het gemak is huren op locatie meestal prima. De laatste 15 jaar eigenlijk altijd vrijwel nieuw materiaal meegekregen. En als er wat is kun je snel en eenvoudig materiaal wisselen. Iets wat ik vaak heb gedaan, want de juiste schoen heb je vaak niet in één keer. Qua materiaal is Winterberg daarop een uitzondering, daar heb je toch vooral beginnersmateriaal met de nodige levenservaring.
Op locatie zijn alleen de drukste weken op de zaterdag en zondag niet zo heel prettig. Weinig tijd om wat meer te passen en te meten met je schoenen.
Dan kan het lonen om je eigen materiaal te nemen. Dat kun je van te voren testen en alvast goed afstellen. Dat kan niet met in NL gehuurd materiaal.

Helemaal mee eens @Bennie

Wij hebben allemaal eigen materiaal. De kinderen begonnen met tweedehands snowboards en kleding. Schoenen zijn wel nieuw aangeschaft. En nu ze langzaamaan uitgegroeid raken, vervangen we t tweedehands spul ook 1 voor 1 met nieuw. Bindingen, goggles, handschoenen, boots. Zo hebben ze tegen de tijd dat ze zelf met hun vrienden gaan kwalitatief goede eigen spullen en is de eerste zelfbetaalde wintersport voor hen goed te doen (ook geen lessen meer nodig)

In de grotere skigebieden is het materiaal inderdaad vaak (vrij) nieuw en voor ski’s vaak ruime keuze. Voor snowboarden is de keuze nog altijd vaak klein.

Ik kies altijd voor eigen materiaal. Dan heb ik altijd de plank die ik wil en met het aantal keer dat ik normaal per jaar ga, is het ook goedkoper dan huren.

Keuze 1 Ik ga meestal vier weken per seizoen dus is eigen materiaal hebben beduidend goedkoper. De huurprijs voor economy is al rond de 115 euro premium 150 euro en de superior gaat over de 200 euro per week .Dit zijn prijzen van intersport Solden.Zonder schoenen komt er nog bij.
Hier gaat dan nog wel het onderhoud en vaak gratis depot vanaf,maar dan nog heb ik mijn ski.s premium segment in 2 seizoenen ruim terug verdient.

Keuze 2 Ja je schoenen zijn het belangrijkste geen gedoe in drukke winkels en eenmaal goed jaren plezier.Dit heb ik ook met mijn ski,s ik hou ze meestal behoorlijk lang ,een jaar of 6 zo wie zo.Je weet wat je hebt en wat het kan ,dus plezier van de eerste meter.

Keuze 3 Wij laten ons materiaal altijd in Oostenrijk onderhouden meestal bij enkele shops waar we goede ervaringen mee hebben, met name het slijpen,waxen doe ik zelf tussendoor en aan het eind van het seizoen.Hier in Nederland enkele malen niet het beste resultaat gehad wat onderhoud betreft.

Keuze 4 Ik zou zeker gaan huren ( ter plaatse) als ik 1 of 2 weken zou gaan,bij de meeste verhuur bedrijven is het materiaal goed tot zeer goed .en als het niet bevalt of eens wat anders wilt ,kan je het kosteloos omruilen.En misschien nog belangrijker je hoeft het niet mee te nemen dus ook geen skibox nodig als het niet in de auto past of zomers thuis opslaan.Schoenen en helmen enz zou ik blijven kopen.

Wat is de achtergrond van je vraag?
Mensen hier actief op het forum hebben waarschijnlijk vaker eigen materiaal dan het gros van de wintersporters.

Goede argumenten om te huren zijn er, maar ik vind het zelf prettig om eigen materiaal te hebben omdat we meestal meerdere keren per jaar met de auto gaan en het financieel uitkan. De skibox gebruiken we ook in de zomer. Ik heb geen zin in gedoe bij een drukke shop of ik kom net aan tijdens middagpauze. Geen behoefte heb aan de allernieuwste ski. Het onderhoud (waxen/slijpen) vind ik leuk om te doen en is deel van de voorpret.
Ter plaatse auto parkeren, liftpas kopen, klik/klik en gaan.

Fun Lovin' Skier

Eerlijk gezegd prefereer ik eerder huren in BE (voor de kids dan toch, wij hebben zelf eigen materiaal). Reden hier is dat wij vooral naar Italië gaan hetgeen toch een eind rijden. Hierdoor komen we altijd redelijk laat aan op zaterdag. Die eerste dag (zondag) is altijd zo hectisch (kids zijn nog klein) en dan kan ik die stress om nog snel naar de shop te gaan voor de lessen beginnen echt wel missen. De kwaliteit van het materiaal is inderdaad niet top, maar op die leeftijd maakt dat toch niet uit. Waarschijnlijk veranderen we dit wel over enkele jaren wanneer we de kids 's morgens wat zelfstandiger worden.

better to be off piste, then to be pisted off

Mijn ervaring met ter plaatsen huren is net beter dan in BE huren. Ter plaatsen altijd recent materiaal terwijl de Belgische verhuurshops vaak met verouderd materiaal zitten.

Sinds mijn 16de eigen schoenen en een paar jaar later ook eigen ski’s gekocht. Toen we het onderhoud nog niet zelf deden, was het hoe het uitkwam, hier of ter plaatse.

Voor de kinderen weet ik het nog niet goed. Ski’s kopen is nog wel “rendabel” maar de schoenen?
Peuter/kleuter voetjes groeien zo snel dat je al geluk moet hebben om ze bij beide kinderen te kunnen gebruiken.

We hebben “gelukkig” nog bijna een jaar de tijd om een keuze te maken.
Vorig jaar voor onze 1,5jarige wel gehuurd in be omdat de plaatselijke shops geen mini skischoenen in de verhuur hadden (voor maatje 22). En dat doen we nooit meer. De avond van vertrek nog half de provincie doorkruisen om daar in de drukte aan te schuiven terwijl je een paar uur later wilt vertrekken. Dan liever op zaterdag de plaatselijke verhuur-drukte in.

Per seizoen 2x een week skiën.
De skischoenen gekocht in NL.
Puur vanuit gemak nog steeds gekozen ter plaatse ski’s huren.
Laatste jaren ca €140 voor zes dagen “midden segment”.
Mijn zwager zit een beetje te pushen om ski’s te kopen. Ik maak nog steeds de gemak afweging. Blijf ook liever weg van een skibox. We kunnen nu nog steeds comfortabel met drie volwassenen en alle bagage in de wagen.

Nadeel van huren. Elke keer wat anders qua merk/type.
Ik maak de laatste jaren een foto van de set, dat helpt wel om in dezelfde range te huren.
Ooit wel een beetje spijt gehad dat ik een huurset set niet (nieuw) gekocht heb. Was een set waar ik echt mee “kon lezen en schrijven”.

Gemak blijft wat mij betreft nog wel de doorslaggevende factor.

Hier eigen materiaal voor mij en mijn vrouw en dit bestaat uit meerdere sets, die uiteraard altijd mee moeten i.v.m. de verschillende plannen, hierdoor koffer op dak. Die kan dus vol…

Voor de kinderen huren wij nog vaak en vooraf bepalen wij waar we dat doen. Wij gaan meerdere keren per jaar ook met de kinderen en afhankelijk de locatie doen we dat op locatie of NL. In Oostenrijk huren wij vaak op locatie en in Frankrijk of Italië nemen wij het vaak mee vanuit NL. Wel nemen wij nu in overweging om setjes te gaan kopen voor de kinderen. Dat is bij 3x (2x week, 1x lang weekend en dagje(s) Winterberg) rendabel. De vakanties naar FR en IT zijn wel altijd de tweede week waardoor we een helder beeld hebben van de behoefte van de kinderen m.b.t. materiaal.

Bij het huren in AT zijn er vaak voordelen voor het huren indien je als familie/gezin huurt en de kinderen Skiles hebben, hiermee betaal je vaak niets voor de skies van de kinderen incl. de schoenen. (nou ja, ze verplaatsen daarmee de kosten naar de skies voor de ouders)

Het onderhoud aan de eigen ski’s doe ik zelf of ik laat ze op locatie voorzien van wat wat liefde door een lokale held, afhankelijk waar we zijn.

Het positieve blijft dat je bij het huren op locatie altijd kunt wisselen/omruilen of kunt laten aanpassen en dat is voor de kinderen wel handig indien ze bijvoorbeeld ineens skistokken nodig hebben of stappen maken en ze kunnen overstappen op een iets langer latje…

Voor de kinderen weet ik het nog niet goed. Ski’s kopen is nog wel “rendabel” maar de schoenen?
Peuter/kleuter voetjes groeien zo snel dat je al geluk moet hebben om ze bij beide kinderen te kunnen gebruiken.

We hebben “gelukkig” nog bijna een jaar de tijd om een keuze te maken.

Goeleg op 29 jan 2021 12:36

Wij hebben voor de kinderen roces verstelbare schoenen, bevallen heel goed. Ook eigen ski’s voor de meiden, ze skiën elke week op de borstelbaan, in de sneeuw met een maatje groter, die kunnen t jaar daarna dus op de baan gebruikt worden.

Zelf ook eigen materiaal, huur in Zwitserland is echt schrikbarend duur, dus t kan al best snel uit. M’n schoenen gebruik ik elke week op de borstelbaan, ski dat op een oud setje ski’s die blijven altijd in NL, nieuwere set gaat mee.

Ik heb al jaren eigen materiaal, ik vind dit makkelijker en ik weet dat het altijd goed is (ik wax ook zelf). Ik beleef ook plezier aan het uitzoeken/aanschaffen van materiaal (=hobby).
Voor de twee kinderen koop en verkoop ik dit gewoon via marktplaats, gezien ze ieder jaar een maat opschuiven. Tweedehands materiaal is prima, het blijven kinderen die niet altijd (onbedoeld) even zuinig zijn op het materiaal.
Alleen bij vliegen vind ik eigen materiaal minder praktisch.

Ik ski al ruim 20jaar, waarvan de eerste 10j 1week per jaar. Hierna ging ik meer op les(NL rollerbaan) en 2x per jaar skiën voor verbeteren van techniek en voor het plezier dat ik er in had. Skischoenen had ik al vrij vlot zelf en ben nu mijn 3de paar aan het verslijten. Skies heb ik altijd gehuurd met volle tevredenheid op locatie. Tot ik een aanbieding febr.2020 kreeg op de skies die ik het voorgaande jaar gehuurd had niet kon weerstaan, heb ik deze skies gekocht maar tot nu toe nog niet van kunnen genieten. Ik denk als ik deze aanbieding niet gekregen had nog vele jaren gewoon de skies gehuurd had. Nu denk ik waar ik voorheen geen omkijken naar had: waxen / slijpen, transport naar de bestemming(en past de dakkoffer op evt weer nieuwe auto), evt. reparatie ter plaatse en bij bv off piste dat je over een takje of een stuk steen heengaat zal mij nu wel wat meer pijn doen. Mijn advies blijft toch, probeer zo lang mogelijk je skies te huren.

Ik heb eigen materiaal. Dit heeft het voordeel dat je het materiaal kent zonder de zoektocht naar ideaal materiaal als je huurt. Je hoeft niet naar de verhuurlocatie te gaan, waar het tijdens piekmoment wel druk kan zijn.
Ik laat mijn ski’s onderhouden bij in België. Ik moet er een half uurtje voor rijden, maar alles wordt met de hand gedaan.
Het nadeel aan eigen materiaal is dat je het ter plaatse moet krijgen. Dit neemt plaats in de wagen of zorgt voor gedoe in de luchthaven.
Voor mijn zoontje huur ik wel materiaal.

Al jaren eigen materiaal welke ik zelf onderhoud. Voordeel is dat je bij aankomst in het skigebied niet op zoek hoeft naar schoenen en skies. En je weet wat je hebt.

Wij hebben eigen materiaal, ski’s, schoenen,stokken. Met het gezin (3 pers) gaan wij 2 keer per jaar en ga zelf nog 1/2 keer extra (vrienden/collega’s) qua aanschaf goedkoper dan huren voor die periode. Vervoer lukt in de auto, gezin bestaat uit 3 dat is geen probleem. Onderhoud doen ik ook zelf om en om, dus zelf, uitbesteden, zelf.
Wij kopen ons materiaal in Livigno, is belasting vrij en tijdens de voorjaar vakantie extra korting als je cash betaald aangezien in maart nieuwe modellen komen, vb Atomic Redster S9 met X14 binnen, gekocht voor € 405, nieuw geen overjarig type. Gaan na 2 jaar op marktplaats 50/75 extra heb ik weer nieuwe.

Groeten, Harald

Hier een mix eigenlijk… we hebben in 2020 gehuurd in Belgie (net als 2018 and 2019) bij AS Adventure. 2018 hadden we nieuw materiaal, 2019 1 jaar out, 2020 weer nieuw. Omdat de schoenen van mijn vrouw niet lekker zaten hebben we in Oostenrijk andere schoenen gehuurd. Dit bedrag hebben we keurig terug gekregen van AS Adventure (en de verzekering daarna de rest omdat we eerder terug moesten komen ivm ziekte).

Voordeel voor ons was dat we zaterdag in de ochtend aankwamen, meteen de piste op konden en toch een dakkoffer bij hadden voor de eigen spullen (kids en ik hebben eigen spullen). Inmiddels heeft mijn vrouw ook eigen ski’s en schoenen ivm een abonnement op club snowworld…

Voordeel voor ons van huren in Belgie was dat het 60 euro was voor een week (10 dagen) en in Oostenrijk liep het tegen de 200 euro… dat was de moeite wel waard…

Hier een mix eigenlijk… we hebben in 2020 gehuurd in Belgie (net als 2018 and 2019) bij AS Adventure. 2018 hadden we nieuw materiaal, 2019 1 jaar out, 2020 weer nieuw. Omdat de schoenen van mijn vrouw niet lekker zaten hebben we in Oostenrijk andere schoenen gehuurd. Dit bedrag hebben we keurig terug gekregen van AS Adventure (en de verzekering daarna de rest omdat we eerder terug moesten komen ivm ziekte).

Voordeel voor ons was dat we zaterdag in de ochtend aankwamen, meteen de piste op konden en toch een dakkoffer bij hadden voor de eigen spullen (kids en ik hebben eigen spullen). Inmiddels heeft mijn vrouw ook eigen ski’s en schoenen ivm een abonnement op club snowworld…

Voordeel voor ons van huren in Belgie was dat het 60 euro was voor een week (10 dagen) en in Oostenrijk liep het tegen de 200 euro… dat was de moeite wel waard…

Miel op 30 jan 2021 11:58

Hoe was je ervaring met het materiaal van as adventure? Wij twijfelen namelijk om eens bij hun materiaal te huren inplaats van ter plaatse.

Hier een mix eigenlijk… we hebben in 2020 gehuurd in Belgie (net als 2018 and 2019) bij AS Adventure. 2018 hadden we nieuw materiaal, 2019 1 jaar out, 2020 weer nieuw. Omdat de schoenen van mijn vrouw niet lekker zaten hebben we in Oostenrijk andere schoenen gehuurd. Dit bedrag hebben we keurig terug gekregen van AS Adventure (en de verzekering daarna de rest omdat we eerder terug moesten komen ivm ziekte).

Voordeel voor ons was dat we zaterdag in de ochtend aankwamen, meteen de piste op konden en toch een dakkoffer bij hadden voor de eigen spullen (kids en ik hebben eigen spullen). Inmiddels heeft mijn vrouw ook eigen ski’s en schoenen ivm een abonnement op club snowworld…

Voordeel voor ons van huren in Belgie was dat het 60 euro was voor een week (10 dagen) en in Oostenrijk liep het tegen de 200 euro… dat was de moeite wel waard…

Miel op 30 jan 2021 11:58

Hoe was je ervaring met het materiaal van as adventure? Wij twijfelen namelijk om eens bij hun materiaal te huren inplaats van ter plaatse.

Nash op 09 aug 2021 08:45

Zoals beschreven heel erg goed. Hebben in Genk gehuurd en hebben steeds erg netjes hulp en materiaal gekregen. Was prima spul! Netjes afgesteld, gewaxt, geslepen enz enz… niks afgetrapt of zo…

Hier een mix eigenlijk… we hebben in 2020 gehuurd in Belgie (net als 2018 and 2019) bij AS Adventure. 2018 hadden we nieuw materiaal, 2019 1 jaar out, 2020 weer nieuw. Omdat de schoenen van mijn vrouw niet lekker zaten hebben we in Oostenrijk andere schoenen gehuurd. Dit bedrag hebben we keurig terug gekregen van AS Adventure (en de verzekering daarna de rest omdat we eerder terug moesten komen ivm ziekte).

Voordeel voor ons was dat we zaterdag in de ochtend aankwamen, meteen de piste op konden en toch een dakkoffer bij hadden voor de eigen spullen (kids en ik hebben eigen spullen). Inmiddels heeft mijn vrouw ook eigen ski’s en schoenen ivm een abonnement op club snowworld…

Voordeel voor ons van huren in Belgie was dat het 60 euro was voor een week (10 dagen) en in Oostenrijk liep het tegen de 200 euro… dat was de moeite wel waard…

Miel op 30 jan 2021 11:58

Hoe was je ervaring met het materiaal van as adventure? Wij twijfelen namelijk om eens bij hun materiaal te huren inplaats van ter plaatse.

Nash op 09 aug 2021 08:45

Zoals beschreven heel erg goed. Hebben in Genk gehuurd en hebben steeds erg netjes hulp en materiaal gekregen. Was prima spul! Netjes afgesteld, gewaxt, geslepen enz enz… niks afgetrapt of zo…

Miel op 09 aug 2021 12:36

Wij gaan nu huren bij DelSport in Waregem - het materiaal is nog iets recenter dan bij AS Adventure. Maar we zijn altijd wel heel tevreden geweest van AS Adventure.

Zelf heb ik m’n eigen ski’s. Ik ga maar 1 à 2 keer skiën per jaar, maar ik denk dat ik ze er nu toch ook heb kunnen uithalen. Over enkele jaren vernieuw ik wel eens, en dan mag mijn set weg voor een appel en een ei.

Ik heb na jaren niet te hebben gesnowboard niets meer. Helaas! Omdat het budget er. Niet is om alles te kopen, ga ik geld uitgeven aan de aanschaf van een paar nieuwe snowboardboots. Ik zou het liefst ook mijn eigen snowboard hebben, omdat ik soms ook een dagje Bottrop doe en lol wil hebben als er hier in NL ineens een pak sneeuw valt.
Ik wil echter niet een goedkoop afgeragd ding van 15 jaar oud aanschaffen. Ik houd dus een beetje in de gaten wat er voor overjarige en demo-modellen langskomen. Zit er niets bij, dan huur ik mijn board ter plekke óf in Nederland (Burnside). Denk dat het NL wordt, omdat ik vermoed dat als iedereen op zaterdag zijn spullen gaat ophalen, het een beetje druk wordt en daar heb ik geen zin in.

Op lokatie wil ik maar ding en dat is niet in de winkel op zoek naar goed passend materiaal :)

Ik heb mijn eigen snowboard. Dat zit hem vooral in mijn flowbindingen. Als je huurt kun je vaak niet eens kiezen wat voor bindingen je wilt.
Voor vrouw en kinderen huren we ski’s. De prijs voor de kinderen valt erg mee. Ski’s en schoenen voor €60 ofzo. Voor een waxbeurtje hier betaal je ook snel €20,=
Mijn vrouw heeft wel eigen schoenen. Dat luistert wel nauw of dat lekker zit. Je wil ook niet lang passen naar lekkere schoenen of nog een keer terug naar de winkel.
Meestal zijn we in de shop op zaterdagochtend. Dan is het nog helemaal niet druk.
3 paar ski’s extra past ook niet lekker in de auto, dus dan moet je ook weer een box.
Wij vinden het goed zo.

Alles in eigendom, zowel voor de kids als voor ons. Voordeel; als ik eens een dagje spontaan wil, is de drempel om te gaan een stuk lager. Ski’s achterin, of als er meerderen meegaan in de dakbox, en gaan. Enige wat je nog nodig hebt is skipassen.

Ook qua kosten is dit verreweg het goedkoopste.

eigen materiaal = je weet wat je eraan hebt + de schoenen zitten als gegoten + je bespaart een heleboel tijd op de wisseldagen om niet naar een verhuurzaak te moeten.

Glide on!

Hier een mix aan ervaringen

Hebben zelf eigen materiaal. Voor skiërs zou ik sowieso eigen schoenen aanraden. Want er iets niets minder dan niet goed passende schoenen waardoor je zere voeten krijgt. Snowboarders hebben daar (IMHO) minder snel last van, want (normaal gesproken) geen hardshell. Bevalt heel erg goed. En we doen lang met ons eigen materiaal (als het niet gestolen word). Dus dan kan het makkelijk uit. Zeker omdat ik zelf kan waxen.

Vrienden huren altijd in Nederland, goede ervaringen mee. Huren elke keer. Maar gaan dan ook 1x per jaar of 1x per 2 jaar. En de komende jaren helemaal niet verwacht ik (kinderen).

Huren op locatie zou ik zelf sneller doen. Juist omdat je kan wisselen als het niet bevalt. Zus ooit een snowboard gehuurd ter plaatse (snowboard stond in Zuid Afrika, foutje van Schiphol) en na een uurtje toch maar even omgewisseld want wel een erg stijf boardje. 2e boardje sloot veel beter aan bij haar wensen en niveau.

Dit jaar voor het eerst ook huren op locatie. Skietjes voor mijn zoontje van 5. Die ga ik niet kopen want:

  1. Hij groeit snel
  2. Hij klaagt nu al dat die wil snowboarden
  3. Misschien valt het hem wel enorm tegen

Dus dan maar huren op locatie. Dan maar even wachten op de wisseldag. Ik ben sowieso niet van plan héél veel te snowboarden deze wintersport.

Eigen materiaal vanwege deze argumenten:

  1. ben vele malen goedkoper uit dan met huren
  2. ik ken mijn materiaal beter en haal dus het maximale uit een ski op die manier
  3. eigen skischoenen zitten nou eenmaal 3000% beter dan huurschoenen

Ga je voor het eerst op wintersport, dan zou ik beginnen met huren, in elk geval de eerste paar jaar. Je maakt progressie en leert snel dus een beginnersski ben je zo uitgegroeid. Weet je zeker dat je blijft skien, begin dan met eigen skischoenen en daarna pas ski’s aanschaffen. En ik zou op locatie huren, dan kun je makkelijk terug om nog wat te wisselen of af te laten stellen, dat wordt wel erg lastig als je in NL gehuurd hebt.

Helemaal met Sheila eens en bijkomend voordeel is wanneer je je eigen materiaal zelf onderhoud heb je al een stukje wintersportgevoel te pakken tijdens de werkzaamheden.

Niet echt relevant voor mij aangezien ik vlakbij (of quasi) in de bergen woon en skieen dus gewoon dagtripjes zijn. Als je dan (zeker in 't weekend) een uurtje kwijt bent met verhuur dan verlies je teveel tijd. Vriendin heeft verschillende sets en is er mee opgegroeid, dus na advies hier, ook maar een setje aangeschaft.

Plaats een reactie