PCR / vaccinatieplicht in Oostenrijk zomer 2021

Weet iemand wat nu het pcr test beleid is in Oostenrijk als ik nu vertrek heb ik een geldige pcr test nodig maar lees ook dat je je binnen 24 uur in Oostenrijk zelf kan laten testen ik dit waar en word er dan niet moeilijk aan de grens gedaan
Want 2 maal 90€ in nederland is een hoop geld als je 3 dagen naar Oostenrijk wilt gaan eind juni

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 14 jun 2021 12:14: Titel aangepast

https://letmegooglethat.com/?q=nederlandwereldwijd+oostenrijk+…

…dan heb je het gevraagde beleid uit eerste hand

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 09 jun 2021 13:32

Voor Oostenrijk geldt het vlgd… GGG, genesen geimpft oder getested…
Heb je een van de drie voordat je de grens overgaat hoef je geen Pre-travelclearence in te vullen. Je kunt je gratis laten testen in AT maar dan moet je wel het inreisformulier online invullen. Wil je uit eten gaan en niet gevaccineerd moet je bij het binnen gaan van hotel of restaurant een test sneltest afnemen, deze zijn daar aanezig.
De sneltest bij aankomst moet binnen 24 uur, op afspraak digitaal, met 10 min heb je de uitslag en is gratis. https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir… https://anmeldung.salzburg-testet.at/#/public deze is voor het Salzburgerland maar is er ook voor andere Bundeslanden, je kunt een dorp zoeken welke vlak bij je accomodatie ligt.

Dienten Die Alte schule

@sneeuwzeker dat klopt al niet meer

Dienten Die Alte schule

Is de quarantaineplicht voor Nederlanders inmiddels opgeheven?

Dienten Die Alte schule

Voor Oostenrijk geldt het vlgd… GGG, genesen geimpft oder getested…
Heb je een van de drie voordat je de grens overgaat hoef je geen Pre-travelclearence in te vullen. Je kunt je gratis laten testen in AT maar dan moet je wel het inreisformulier online invullen. Wil je uit eten gaan en niet gevaccineerd moet je bij het binnen gaan van hotel of restaurant een test sneltest afnemen, deze zijn daar aanezig.
De sneltest bij aankomst moet binnen 24 uur, op afspraak digitaal, met 10 min heb je de uitslag en is gratis. https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir… https://anmeldung.salzburg-testet.at/#/public deze is voor het Salzburgerland maar is er ook voor andere Bundeslanden, je kunt een dorp zoeken welke vlak bij je accomodatie ligt.

Elly3 op 09 jun 2021 19:14

Weet jij ook hoe het zit met die vaccinatie, is 1 prik genoeg of moet je volledig gevaccineerd zijn?

Volledige vaccinatie en anders nog testen

Dienten Die Alte schule

Ook ik wil er even tussen uit naar het Kleinwalsertal,
Mijn plan was om daar drie nachten te zijn (aankomstdag, 2 dagen daar, vertrekdag)

De website van Kleinwalsertal geeft veel informatie aan maar er is mij iets niet duidelijk.
(De onduidelijkheid komt voornamelijk omdat ik zelf tot nu toe nog geen enkele test heb hoeven doen.)

Als ik Oostenrijk, het hotel of een restaurant/hut wil binnen komen heb ik een negatieve test nodig,
Deze test moet ik dan in Nederland laten doen bij een ander iets dan GGD toch, dus hiervoor moet ik betalen.
Wat voor soort bewijs krijg ik dan geleverd dat het negatief is? Want is die negatieve melding wel geldig in een ander land met andere taal, of moet die in het Duits of Engels zijn?

Wat ik mij ook afvroeg is of is de test dan daar de heletijd kan gebruiken, want zoals ik het nu lees mag de test niet ouder dan dan 72 uur, dus op een bepaald punt is de test van Nederland daar niet meer geldig om bijvoorbeeld een restaurant binnen te komen. Dus dan moet ik mij daar sowieso nog laten testen?

Volledige vaccinatie en anders nog testen

Elly3 op 13 jun 2021 00:03

Eeeeeuh, overal staat:

Vaccinatie reeds geldig drie weken na de eerste inenting.

Ook ik wil er even tussen uit naar het Kleinwalsertal,
Mijn plan was om daar drie nachten te zijn (aankomstdag, 2 dagen daar, vertrekdag)

De website van Kleinwalsertal geeft veel informatie aan maar er is mij iets niet duidelijk.
(De onduidelijkheid komt voornamelijk omdat ik zelf tot nu toe nog geen enkele test heb hoeven doen.)

Als ik Oostenrijk, het hotel of een restaurant/hut wil binnen komen heb ik een negatieve test nodig,
Deze test moet ik dan in Nederland laten doen bij een ander iets dan GGD toch, dus hiervoor moet ik betalen.
Wat voor soort bewijs krijg ik dan geleverd dat het negatief is? Want is die negatieve melding wel geldig in een ander land met andere taal, of moet die in het Duits of Engels zijn?

Wat ik mij ook afvroeg is of is de test dan daar de heletijd kan gebruiken, want zoals ik het nu lees mag de test niet ouder dan dan 72 uur, dus op een bepaald punt is de test van Nederland daar niet meer geldig om bijvoorbeeld een restaurant binnen te komen. Dus dan moet ik mij daar sowieso nog laten testen?

KKRT70 op 13 jun 2021 14:03

Wat ik zou doen in uw geval is het volgende.

  1. In Nederland laten testen vlak voor vertrek. Dan ben je ook beetje geruster moest je bv in Duitsland iets tegen komen. Er is een formulier dat kan ingevuld worden.
    https://www.bmeia.gv.at/nl/oostenrijkse-ambassade-brussel/…

Als uw test ongeldig wordt doordat de 72u verstreken is, ter plaatse test laten uitvoeren. Meestal is dat dan een antigeen test die 48u geldig is. Is naar wat ik gelezen heb overal mogelijk en heel makkelijk. De zelftests en die door bv de accomodaties worden afgenomen zijn maar 24u geldig.

Maar, ik ben ook geen expert. Dit is hoe ik het nu interpreteer.

Ook ik wil er even tussen uit naar het Kleinwalsertal,
Mijn plan was om daar drie nachten te zijn (aankomstdag, 2 dagen daar, vertrekdag)

De website van Kleinwalsertal geeft veel informatie aan maar er is mij iets niet duidelijk.
(De onduidelijkheid komt voornamelijk omdat ik zelf tot nu toe nog geen enkele test heb hoeven doen.)

Als ik Oostenrijk, het hotel of een restaurant/hut wil binnen komen heb ik een negatieve test nodig,
Deze test moet ik dan in Nederland laten doen bij een ander iets dan GGD toch, dus hiervoor moet ik betalen.
Wat voor soort bewijs krijg ik dan geleverd dat het negatief is? Want is die negatieve melding wel geldig in een ander land met andere taal, of moet die in het Duits of Engels zijn?

Wat ik mij ook afvroeg is of is de test dan daar de heletijd kan gebruiken, want zoals ik het nu lees mag de test niet ouder dan dan 72 uur, dus op een bepaald punt is de test van Nederland daar niet meer geldig om bijvoorbeeld een restaurant binnen te komen. Dus dan moet ik mij daar sowieso nog laten testen?

KKRT70 op 13 jun 2021 14:03

Wat ik zou doen in uw geval is het volgende.

  1. In Nederland laten testen vlak voor vertrek. Dan ben je ook beetje geruster moest je bv in Duitsland iets tegen komen. Er is een formulier dat kan ingevuld worden.
    https://www.bmeia.gv.at/nl/oostenrijkse-ambassade-brussel/…

Als uw test ongeldig wordt doordat de 72u verstreken is, ter plaatse test laten uitvoeren. Meestal is dat dan een antigeen test die 48u geldig is. Is naar wat ik gelezen heb overal mogelijk en heel makkelijk. De zelftests en die door bv de accomodaties worden afgenomen zijn maar 24u geldig.

Maar, ik ben ook geen expert. Dit is hoe ik het nu interpreteer.

GeensMaarten op 13 jun 2021 14:24

Ja leek mij ook het meest handige, wat geld besparen door daar te testen is leuk maar dit is beter om iets anders te voorkomen gok ik.
Waarvoor is dat formulier?

Nu een andere vraag, zit er verschil in wat mensen aanbieding qua test hier in Nederland, want moet ik dan de uitslag in een andere taal zoals Duits of Engels mee?

Ja daar testen moet blijkbaar ook gratis en goed kunnen, dat zou ook vast wel te doen zijn, gaat me nu vooral of de Nederlandse negatieve test daar geldig is /

Ook ik wil er even tussen uit naar het Kleinwalsertal,
Mijn plan was om daar drie nachten te zijn (aankomstdag, 2 dagen daar, vertrekdag)

De website van Kleinwalsertal geeft veel informatie aan maar er is mij iets niet duidelijk.
(De onduidelijkheid komt voornamelijk omdat ik zelf tot nu toe nog geen enkele test heb hoeven doen.)

Als ik Oostenrijk, het hotel of een restaurant/hut wil binnen komen heb ik een negatieve test nodig,
Deze test moet ik dan in Nederland laten doen bij een ander iets dan GGD toch, dus hiervoor moet ik betalen.
Wat voor soort bewijs krijg ik dan geleverd dat het negatief is? Want is die negatieve melding wel geldig in een ander land met andere taal, of moet die in het Duits of Engels zijn?

Wat ik mij ook afvroeg is of is de test dan daar de heletijd kan gebruiken, want zoals ik het nu lees mag de test niet ouder dan dan 72 uur, dus op een bepaald punt is de test van Nederland daar niet meer geldig om bijvoorbeeld een restaurant binnen te komen. Dus dan moet ik mij daar sowieso nog laten testen?

KKRT70 op 13 jun 2021 14:03

Wat ik zou doen in uw geval is het volgende.

  1. In Nederland laten testen vlak voor vertrek. Dan ben je ook beetje geruster moest je bv in Duitsland iets tegen komen. Er is een formulier dat kan ingevuld worden.
    https://www.bmeia.gv.at/nl/oostenrijkse-ambassade-brussel/…

Als uw test ongeldig wordt doordat de 72u verstreken is, ter plaatse test laten uitvoeren. Meestal is dat dan een antigeen test die 48u geldig is. Is naar wat ik gelezen heb overal mogelijk en heel makkelijk. De zelftests en die door bv de accomodaties worden afgenomen zijn maar 24u geldig.

Maar, ik ben ook geen expert. Dit is hoe ik het nu interpreteer.

GeensMaarten op 13 jun 2021 14:24

Ja leek mij ook het meest handige, wat geld besparen door daar te testen is leuk maar dit is beter om iets anders te voorkomen gok ik.
Waarvoor is dat formulier?

Nu een andere vraag, zit er verschil in wat mensen aanbieding qua test hier in Nederland, want moet ik dan de uitslag in een andere taal zoals Duits of Engels mee?

Ja daar testen moet blijkbaar ook gratis en goed kunnen, dat zou ook vast wel te doen zijn, gaat me nu vooral of de Nederlandse negatieve test daar geldig is /

KKRT70 op 13 jun 2021 14:42

Bij 8 staat een link naar een medisch attest dat kan ingevuld worden. Duits of Engels. Daar kan je arts in Nederland invullen wanneer je getest bent en wat het resultaat was.

Ook ik wil er even tussen uit naar het Kleinwalsertal,
Mijn plan was om daar drie nachten te zijn (aankomstdag, 2 dagen daar, vertrekdag)

De website van Kleinwalsertal geeft veel informatie aan maar er is mij iets niet duidelijk.
(De onduidelijkheid komt voornamelijk omdat ik zelf tot nu toe nog geen enkele test heb hoeven doen.)

Als ik Oostenrijk, het hotel of een restaurant/hut wil binnen komen heb ik een negatieve test nodig,
Deze test moet ik dan in Nederland laten doen bij een ander iets dan GGD toch, dus hiervoor moet ik betalen.
Wat voor soort bewijs krijg ik dan geleverd dat het negatief is? Want is die negatieve melding wel geldig in een ander land met andere taal, of moet die in het Duits of Engels zijn?

Wat ik mij ook afvroeg is of is de test dan daar de heletijd kan gebruiken, want zoals ik het nu lees mag de test niet ouder dan dan 72 uur, dus op een bepaald punt is de test van Nederland daar niet meer geldig om bijvoorbeeld een restaurant binnen te komen. Dus dan moet ik mij daar sowieso nog laten testen?

KKRT70 op 13 jun 2021 14:03

Wat ik zou doen in uw geval is het volgende.

  1. In Nederland laten testen vlak voor vertrek. Dan ben je ook beetje geruster moest je bv in Duitsland iets tegen komen. Er is een formulier dat kan ingevuld worden.
    https://www.bmeia.gv.at/nl/oostenrijkse-ambassade-brussel/…

Als uw test ongeldig wordt doordat de 72u verstreken is, ter plaatse test laten uitvoeren. Meestal is dat dan een antigeen test die 48u geldig is. Is naar wat ik gelezen heb overal mogelijk en heel makkelijk. De zelftests en die door bv de accomodaties worden afgenomen zijn maar 24u geldig.

Maar, ik ben ook geen expert. Dit is hoe ik het nu interpreteer.

GeensMaarten op 13 jun 2021 14:24

Ja leek mij ook het meest handige, wat geld besparen door daar te testen is leuk maar dit is beter om iets anders te voorkomen gok ik.
Waarvoor is dat formulier?

Nu een andere vraag, zit er verschil in wat mensen aanbieding qua test hier in Nederland, want moet ik dan de uitslag in een andere taal zoals Duits of Engels mee?

Ja daar testen moet blijkbaar ook gratis en goed kunnen, dat zou ook vast wel te doen zijn, gaat me nu vooral of de Nederlandse negatieve test daar geldig is /

KKRT70 op 13 jun 2021 14:42

Bij 8 staat een link naar een medisch attest dat kan ingevuld worden. Duits of Engels. Daar kan je arts in Nederland invullen wanneer je getest bent en wat het resultaat was.

GeensMaarten op 13 jun 2021 16:01

Hm dat begrijp ik niet helemaal, moet ik dan betalen voor een PCR test en dan ook nog via een arts dat laten invullen?

Wij zijn vorig weekend naar Oostenrijk gegaan (vanuit België). Naast het ingevulde PTC-formulier heb je ook je negatieve testbewijs nodig in het engels of het duits. Wanneer je dit duidelijk vermeldt wanneer je je laat testen kan je dit testbewijs in verschillende talen downloaden.
Je hebt dit echt wel nodig om ergens binnen te kunnen gaan. Je kan je wel bijna overal laten testen indien je test verlopen is. Wij hebben aan de grens geen controle gehad, maar ik zou het risico toch niet durven lopen om er zonder negatieve test heen te gaan. Vergeet ook je FFP2-maskers niet!
Op voorhand zagen we enorm op tegen al die verplichtingen, maar ter plaatse verloopt alles eigenlijk heel vlot en zonder enige stress. Iedereen doet wat hij moet doen en de bergen en de sneeuw doen alle administratieve beslommeringen bij vertrek onmiddellijk vergeten…

Wij zijn vorig weekend naar Oostenrijk gegaan (vanuit België). Naast het ingevulde PTC-formulier heb je ook je negatieve testbewijs nodig in het engels of het duits. Wanneer je dit duidelijk vermeldt wanneer je je laat testen kan je dit testbewijs in verschillende talen downloaden.
Je hebt dit echt wel nodig om ergens binnen te kunnen gaan. Je kan je wel bijna overal laten testen indien je test verlopen is. Wij hebben aan de grens geen controle gehad, maar ik zou het risico toch niet durven lopen om er zonder negatieve test heen te gaan. Vergeet ook je FFP2-maskers niet!
Op voorhand zagen we enorm op tegen al die verplichtingen, maar ter plaatse verloopt alles eigenlijk heel vlot en zonder enige stress. Iedereen doet wat hij moet doen en de bergen en de sneeuw doen alle administratieve beslommeringen bij vertrek onmiddellijk vergeten…

Koen78 op 13 jun 2021 16:59

Als je 22 dagen geleden uw eerste vaccin hebt gekregen dan moet je niet getest worden.

Daarenboven dien je ondertussen (als je voldoet aan 1 van de drie g’s) het formulier ook niet in te vullen als ik het goed heb.

null

*bericht bewerkt door GeensMaarten op 14 jun 2021 12:12

Ook ik wil er even tussen uit naar het Kleinwalsertal,
Mijn plan was om daar drie nachten te zijn (aankomstdag, 2 dagen daar, vertrekdag)

De website van Kleinwalsertal geeft veel informatie aan maar er is mij iets niet duidelijk.
(De onduidelijkheid komt voornamelijk omdat ik zelf tot nu toe nog geen enkele test heb hoeven doen.)

Als ik Oostenrijk, het hotel of een restaurant/hut wil binnen komen heb ik een negatieve test nodig,
Deze test moet ik dan in Nederland laten doen bij een ander iets dan GGD toch, dus hiervoor moet ik betalen.
Wat voor soort bewijs krijg ik dan geleverd dat het negatief is? Want is die negatieve melding wel geldig in een ander land met andere taal, of moet die in het Duits of Engels zijn?

Wat ik mij ook afvroeg is of is de test dan daar de heletijd kan gebruiken, want zoals ik het nu lees mag de test niet ouder dan dan 72 uur, dus op een bepaald punt is de test van Nederland daar niet meer geldig om bijvoorbeeld een restaurant binnen te komen. Dus dan moet ik mij daar sowieso nog laten testen?

KKRT70 op 13 jun 2021 14:03

Wat ik zou doen in uw geval is het volgende.

  1. In Nederland laten testen vlak voor vertrek. Dan ben je ook beetje geruster moest je bv in Duitsland iets tegen komen. Er is een formulier dat kan ingevuld worden.
    https://www.bmeia.gv.at/nl/oostenrijkse-ambassade-brussel/…

Als uw test ongeldig wordt doordat de 72u verstreken is, ter plaatse test laten uitvoeren. Meestal is dat dan een antigeen test die 48u geldig is. Is naar wat ik gelezen heb overal mogelijk en heel makkelijk. De zelftests en die door bv de accomodaties worden afgenomen zijn maar 24u geldig.

Maar, ik ben ook geen expert. Dit is hoe ik het nu interpreteer.

GeensMaarten op 13 jun 2021 14:24

Ja leek mij ook het meest handige, wat geld besparen door daar te testen is leuk maar dit is beter om iets anders te voorkomen gok ik.
Waarvoor is dat formulier?

Nu een andere vraag, zit er verschil in wat mensen aanbieding qua test hier in Nederland, want moet ik dan de uitslag in een andere taal zoals Duits of Engels mee?

Ja daar testen moet blijkbaar ook gratis en goed kunnen, dat zou ook vast wel te doen zijn, gaat me nu vooral of de Nederlandse negatieve test daar geldig is /

KKRT70 op 13 jun 2021 14:42

Bij 8 staat een link naar een medisch attest dat kan ingevuld worden. Duits of Engels. Daar kan je arts in Nederland invullen wanneer je getest bent en wat het resultaat was.

GeensMaarten op 13 jun 2021 16:01

Hm dat begrijp ik niet helemaal, moet ik dan betalen voor een PCR test en dan ook nog via een arts dat laten invullen?

KKRT70 op 13 jun 2021 16:55

Geen idee hoe dat in Nederland zit.

Hier in België is in principe vanaf woensdag het coronacertificaat beschikbaar.

Koen78 op 13 jun 2021 16:59

Als je 22 dagen geleden uw eerste vaccin hebt gekregen dan moet je niet getest worden.

Daarenboven dien je ondertussen (als je voldoet aan 1 van de drie g’s) het formulier ook niet in te vullen als ik het goed heb.

GeensMaarten op 14 jun 2021 12:11

Dit gaat hoogstwaarschijnlijk veranderen aangezien morgen (15 juni) er meer over bekend wordt vanuit EU in Brussel om regels gelijk te trekken binnen EU omtrent reizen tijdens Covid-19. De 27 ambassadeurs van lidstaten keurden 11 juni voorstel van EU Commissie goed zie hieronder enkele van de afspraken. Verwacht wordt dat de Raad de update formeel zal aannemen op dinsdag 15 juni Politico meld maandag, maar overige bronnen dinsdag).

Toegang EU land mits:

  • gevaccineerd: 2 prikken met 2e prik minimaal 2 weken voor vertrek
    of
  • tot 180 dagen geleden (ong. 6 maanden) geleden Covid-19 doorgemaakt
    of
  • recente (48-72 uur) negatieve (PCR) test

Daarnaast:

  • kids tot 11 jaar geen test nodig mits ouders volledig gevaccineerd: mits tweede prik minimaal 2 weken voor reis
  • geen quarantaine mits land geel/groen (is al geval)
  • kleurcode groen wordt 50 besmettingen/100.000 was dacht ik nu 30/100.000 geel

Dit zou betekenen dat voor Oostenrijk qua 2 prikken iets strenger wordt waar in Duitsland iets versoepelt voor kinderen vanaf 12 jaar test i.pv. nu 7 jaar.

bronnen: https://nos.nl/artikel/2384580-gevaccineerden-mogen-deze-zom… https://www.politico.eu/article/eu-ambassadors-sign-off-on-n…

Goed overigens om te zien dat in Oostenrijk in de buitenruimte niet langer een FFP2 mondneusmasker verplicht is per 10 juni behalve voor medewerkers van bijv. restaurant. In buitenruimtes zoals supermarkt is voor zover ik weet nog wel steeds FFP2 verplicht.

*bericht bewerkt door pacorob op 14 jun 2021 14:19

Koen78 op 13 jun 2021 16:59

Als je 22 dagen geleden uw eerste vaccin hebt gekregen dan moet je niet getest worden.

Daarenboven dien je ondertussen (als je voldoet aan 1 van de drie g’s) het formulier ook niet in te vullen als ik het goed heb.

GeensMaarten op 14 jun 2021 12:11

Dit gaat hoogstwaarschijnlijk veranderen aangezien morgen (15 juni) er meer over bekend wordt vanuit EU in Brussel om regels gelijk te trekken binnen EU omtrent reizen tijdens Covid-19. De 27 ambassadeurs van lidstaten keurden 11 juni voorstel van EU Commissie goed zie hieronder enkele van de afspraken. Verwacht wordt dat de Raad de update formeel zal aannemen op dinsdag 15 juni Politico meld maandag, maar overige bronnen dinsdag).

Toegang EU land mits:

  • gevaccineerd: 2 prikken met 2e prik minimaal 2 weken voor vertrek
    of
  • tot 180 dagen geleden (ong. 6 maanden) geleden Covid-19 doorgemaakt
    of
  • recente (48-72 uur) negatieve (PCR) test

Daarnaast:

  • kids tot 11 jaar geen test nodig mits ouders volledig gevaccineerd: mits tweede prik minimaal 2 weken voor reis
  • geen quarantaine mits land geel/groen (is al geval)
  • kleurcode groen wordt 50 besmettingen/100.000 was dacht ik nu 30/100.000 geel

Dit zou betekenen dat voor Oostenrijk qua 2 prikken iets strenger wordt waar in Duitsland iets versoepelt voor kinderen vanaf 12 jaar test i.pv. nu 7 jaar.

bronnen: https://nos.nl/artikel/2384580-gevaccineerden-mogen-deze-zom… https://www.politico.eu/article/eu-ambassadors-sign-off-on-n…

Goed overigens om te zien dat in Oostenrijk in de buitenruimte niet langer een FFP2 mondneusmasker verplicht is per 10 juni behalve voor medewerkers van bijv. restaurant. In buitenruimtes zoals supermarkt is voor zover ik weet nog wel steeds FFP2 verplicht.

pacorob op 14 jun 2021 14:11

Mja, Landen blijven nog altijd vrij om zelf dit in te vullen. Strenger zal niemand zijn, soepeler miss wel. Regels zouden ook pas ingaan op 1 juli.

Speculeren heeft dus geen zin, enkel wat er op dit moment vast ligt is zeker…

*bericht bewerkt door GeensMaarten op 14 jun 2021 14:42

Mja, Landen blijven nog altijd vrij om zelf dit in te vullen. Strenger zal niemand zijn, soepeler miss wel. Regels zouden ook pas ingaan op 1 juli.

Speculeren heeft dus geen zin, enkel wat er op dit moment vast ligt is zeker…

GeensMaarten op 14 jun 2021 14:41

Strenger niet, maar soepeler vraag ik mij dus wel af. Ze spreken niet voor niets dit met zijn allen af tenzij dit morgen toch wordt afgeschoten.

Ik speculeer niet. Ik baseer mij op de bronnen zoals genoemd en inderdaad 1 juli zou zit dit in moeten gaan dus tot die tijd gelden bestaande regels. Er stond overigens ook een artikel op de Trouw site, maar die is wellicht niet door iedereen te lezen.

*bericht bewerkt door pacorob op 14 jun 2021 15:08

Moet eerlijk zeggen dat het mij nog niet helemaal duidelijk is…
Aangezien je niet zomaar een test kan doen via GGD moet je natuurlijk in de buurt een betaalde PCR test vinden, hier bieden ze ook zo genaamde ‘‘reiscertificaten’’ aan, is dat voldoende? Of moet ik zoals ik nu lees ook nog een formulier door een arts laten invullen.
Excuses voor de vragen haha

Moet eerlijk zeggen dat het mij nog niet helemaal duidelijk is…
Aangezien je niet zomaar een test kan doen via GGD moet je natuurlijk in de buurt een betaalde PCR test vinden, hier bieden ze ook zo genaamde ‘‘reiscertificaten’’ aan, is dat voldoende? Of moet ik zoals ik nu lees ook nog een formulier door een arts laten invullen.
Excuses voor de vragen haha

KKRT70 op 15 jun 2021 11:12

Een reiscertificaat zou bij een recente (48-72 uur) negatieve (PCR) test voldoende moeten zijn om te reizen. Qua brief arts is volgens mij omtrent het feit als je laatste 180 dagen / 6 maanden Covid-19 hebt doorgemaakt.

Er is inmiddels een update van de EU raad die de eerder aanbevelingen van de 27 ambassadeurs van de verschillende lidstaten heeft goedgekeurd.

Aangezien Nederland momenteel (nog) rood gebied is geldt onderstaand (nog) voor ons. Met de EU wijziging (zie onderstaand) wordt Nederland echter een oranje gebied met de huidige (trend in) cijfers (gisteren: 54/100.000) en misschien binnen een paar weken al groen. Landen als Oostenrijk (18,4/100.000) en Duitsland (15,5/100.000) zullen al naar groen gaan op basis van deze nieuwe afspraken.

groen: als het 14-daagse meldingspercentage lager is dan 50 en het testpositiviteitspercentage lager dan 4%, of als het 14-daagse meldingspercentage lager is dan 75 en het testpositiviteitspercentage lager dan 1%

oranje: als het 14-daagse meldingspercentage lager is dan 50 en het testpositiviteitspercentage 4% of meer is; als het 14-daagse meldingspercentage tussen 50 en 75 ligt en het testpositiviteitspercentage 1% of meer is; of als het 14-daagse meldingspercentage tussen 75 en 200 ligt en het testpositiviteitspercentage lager is dan 4%

rood: als het 14-daagse meldingspercentage tussen 75 en 200 ligt en het testpositiviteitspercentage 4% of meer is; of als het 14-daagse meldingspercentage tussen 200 en 500 ligt

donkerrood: de drempel voor deze kleur wordt gehandhaafd met een meldingspercentage van meer dan 500

Laatste versie van de EU afspraken geeft aan:

Lidstaten zouden kunnen blijven eisen dat mensen die uit een oranje of rood gebied reizen in het bezit zijn van een negatief testcertificaat. Als ze niet in het bezit zijn van een dergelijk certificaat, kunnen mensen die vanuit een rood gebied reizen, worden verplicht in quarantaine/zelfisolatie te gaan totdat ze een negatief testresultaat hebben en kunnen mensen die vanuit een oranje gebied reizen na aankomst worden getest.

Kinderen onder de 12 jaar moeten worden vrijgesteld van de verplichting om tests te ondergaan. Dit zou een versoepeling betekenen voor bijv. Duitsland waar dit nu tot 1 juli op vanaf 7 jaar testen stond mits dit boven de lokale (scherpere) wetgeving gaat.

Gevaccineerde en herstelde personen
Houders van vaccinatiecertificaten die zijn afgegeven in overeenstemming met de EU-verordening inzake digitale COVID-certificaten mogen niet worden getest of in quarantaine/zelfisolatie worden geplaatst als ze volledig zijn gevaccineerd met een door de EMA goedgekeurd vaccin en er ten minste 14 dagen zijn verstreken sinds volledige vaccinatie. De lidstaten zouden dergelijke beperkingen ook kunnen opheffen na de eerste dosis van een reeks van twee doses. (Oostenrijk en Nederland vinden dit al voldoende o.a.)

Hersteld van Covid-19 personen die in het bezit zijn van een certificaat dat aangeeft dat er minder dan 180 dagen zijn verstreken sinds de datum van een positief testresultaat, mogen niet worden getest of in quarantaine/zelfisolatie worden geplaatst.

Minderjarigen zouden niet verplicht moeten worden om in quarantaine te gaan/zichzelf te isoleren als de persoon die hen vergezelt dit niet verplicht is, bijvoorbeeld omdat ze zijn ingeënt of herstelde personen.

bron: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2021…

*bericht bewerkt door pacorob op 15 jun 2021 14:11

Ik ga 20 augustus en ben dan 2x geprikt en dat is dan 3 weken geleden dat ik de 2e heb gehad, dus als het goed is hoef ik daar helemaal niks meer, gelukkig. Behalve zo’n corona ausweiss tonen als daarom gevraagd wordt. Maar gelukkig niet testen.

Not all who wander are lost

Ben benieuwd hoe ze die twee keer prikken norm gaan doen bij de mensen met het Janssen vaccin.

Ben benieuwd hoe ze die twee keer prikken norm gaan doen bij de mensen met het Janssen vaccin.

marklit op 16 jun 2021 00:57

Dat gaan ze niet doen - in het bericht van @pacorob wordt niet voor niets gesproken van volledige vaccinatie met een door de EMA goedgekeurd vaccin en niet van twee keer prikken. Ook met Janssen zit je dus goed.

Ben benieuwd hoe ze die twee keer prikken norm gaan doen bij de mensen met het Janssen vaccin.

marklit op 16 jun 2021 00:57

Ja, zeker nu je wellicht volgende week even snel voor een janssen spuitje kunt afspreken. Heb mijn eerste Pfizer gehad, 2e staat vlak voor de zomervakantie (<2 weken). Mag niet eerder volgens ggd omdat ze zich aan minimaal 5 weken zouden houden. Als voor Janssen ook 2 weken gehanteerd wordt, zou dat me een testje+romslomp besparen. Als ze daarvoor 4 weken hanteren, voegt het weinig toe, kan ik even goed op de tweede pfizer prik wachten. Omdat Spanje 48 uur vanaf moment van test hanteert, zou ik dit liever voorkomen.

Edwin van Riel

In zijn algemeenheid is de termijn voor Jansen 4 weken

Ik ben sinds gisteren in Oostenrijk.

Bij de grens was er controle maar ik mocht zoals de meeste anderen gewoon doorrijden. Er stond wel een testbus aan het tankstation van Vils. Voor de rest weinig gedoe hier. Code scannen in de horeca en mondmasker.

Ze vertelden me hier dat in heel het dal in totaal slechts enkele gevallen geweest zijn.

Wel iets dat speelt. Horecazaken vinden geen personeel meer. En dat is ook zo voor de hutten. Hou dus rekening met (extra) sluitingsdagen.

Ik ben sinds gisteren in Oostenrijk.

Bij de grens was er controle maar ik mocht zoals de meeste anderen gewoon doorrijden. Er stond wel een testbus aan het tankstation van Vils. Voor de rest weinig gedoe hier. Code scannen in de horeca en mondmasker.

Ze vertelden me hier dat in heel het dal in totaal slechts enkele gevallen geweest zijn.

Wel iets dat speelt. Horecazaken vinden geen personeel meer. En dat is ook zo voor de hutten. Hou dus rekening met (extra) sluitingsdagen.

GeensMaarten op 17 jun 2021 13:55

Klopt dat geldt ook in Frankrijk, horeca, hutten, restaurants: ze hebben allemaal heel veel moeite om personeel te vinden.

Click. Click. Peace

ik vond dit op de site van buitenlandse zaken België

“De regering heeft besloten om vanaf 19 mei 2021 wederom het sociale leven op te starten in Oostenrijk. Zowel winkels, restaurants, bars, contactberoepen, bioscopen, musea, theaters, etc. mogen opnieuw de deuren openen. Opgelet: een bezoek aan bovenstaande plaatsen (met uitzondering van winkels, apotheken, postkantoren en banken) kan enkel plaatsvinden indien men beschikt over een attest dat bewijst dat men of gevaccineerd, genezen of getest is. Daarnaast is iedereen verplicht om een masker te dragen wanneer men binnen is of zich op een drukke plaats in de buitenlucht bevindt.”

dus als ik het goed begrijp moeten wij om op restaurant of café te gaan een PCR test voorleggen van max 72 uur oud?
wordt dit ook werkelijk toegepast? iemand die veel op café is geweest in Oostenrijk de laatste tijd? :)

@derjean Nee geen pcr test, iedere restauranthouder heeft sneltests liggen, dus testen bij een negatieve test mag je binnen eten met max 8 personen aan een tafel, de test is geldig gedurende de tijd dat je daar bent. Buiten mag je met 16 aan een tafel, geen test nodig. En dit wordt gecontroleerd, ws steekproefgewijs.

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie