Waar mee te beginnen : skiën of snowboarden?

Ik kreeg een vraag van iemand die de komende winter voor het eerst met mij mee naar Sölden gaat. DIe wil zowel skiën als snowboarden leren. Waar mee te bginnen en wanneer overstappen? We zullen er 4 weken zijn dus alle tijd,

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 21 jun 2021 11:01

Skiën. What else.

Ha Ha dat weet je toch wel @SkileraarJohn
Altijd beginnen met skiën.
Als je eerst begint met snowboarden gaan ze de eerste jaren niet meer skiën.
Dat komt dan meestal na vele jaren.
En dan valt skiën zwaar tegen om te leren.

Ja natuurlijk weet ik dat wel maar ik heb zelf echt he-le-maal niks met snowboarden. Dat je het bevestigd is alleen maar goed. Ik begin eerst maar eens met een paar lessen van beide op een rollerbaan en zie het dan wel.

Skiën. What else.

Daarnaast misschien ook rekening houden met het gebied. De perfecte beginnerspistes in Sölden zijn wat mij betreft beter geschikt voor skiërs. Denk bijv. aan de verbinding van Gaislachkogl naar Giggijoch. Ook de Gletscherstrasse is denk ik veel leuker als beginnend skiër dan boarder.

Dank je Thom. Ik denk dat ik het gebied wel aardig ken. Ga er jaarlijks skien sinds 1981 en was er skileraar. Maar je hebt helemaal gelijk met je antwoord!

Skiën. What else.

Ik denk beginnen met skien
Het leren in en uitstappen van een lift, het leren herkennen van een berg (lees gebruik maken van de vorm van een berg om snelheid te krijgen en af te remmen) omgaan met oneffenheden op een piste (iets wat je niet leert op een rollenband) is voor mijn gevoel makkelijker op skies.
Als die basis er is, het gevoel ervoor is dan overstappen.

Ook ben ik zelf fan om de basis te leren door enkele weken in Nederland aan de slag te gaan (en dit ook enkele jaren te blijven doen). Door iedere week te herhalen blijft de basis beter dan die ene week per jaar (al gaat deze persoon wel gelijk 4 weken lang de echte sneeuw in dus dat is echt een voordeel)

Indien die persoon geen enkele voorkeur heeft, zou ik zeker skiën aanraden. Het is iets intuïtiever en meestal is een beginner na een tweetal dagen in staat om rustig een lichte helling af te komen. Snowboarden is de eerste dagen pure ellende voor de meeste beginners. Voortdurend op je bek gaan na iedere bocht en opnieuw moeten opstaan maakt het fysiek ook een pak zwaarder.

*bericht bewerkt door Arnh op 21 jun 2021 17:31

Beginnen met skiën… indien er dan toch nog interesse is voor het snowboard aansluitend het een week op de grond gaan zitten en steppen….

Mocht het een jongere betreffen zou je eventueel met snowboarden kunnen starten. Er is daarmee wel degelijk sneller een steilere piste af te komen.
Echter durf ik de gok aan dat het een leeftijdsgenoot is, en dan is skiën wat fijner. Van al dat op de kont zitten en omvallen in het begin bij snowboarden heb ik menig oudere jongere zien afhaken 🤫

Heel lastig, er is niet te zeggen waar je mee “moet” beginnen (vind ik zelf). Ik ben begonnen met snowbarden in de sneeuw, en het begin is gewoon echt veel lastiger dan met skien. Je bent constant aan het vallen en op staan, dus ik zou voor snowboarden zeker aanraden om te beginnen op een rollenband in Nederland.

Skien heb ik daarna opgepakt op een rollenband, en dat heb je (voor je gevoel) sneller onder de knie, omdat je veel minder valt, en al sneller bochtjes kan maken. Wel denk ik dat, als je eenmaal begonnen bent met skien, je echt niet meer gaat beginnen (of doorzetten) met snowboarden. Juist omdat je al skiend goed naar beneden komt, voelt het constant zitten en vallen als een (te) grote uitdaging voor vergelijkbaar plezier. Daarom zou ik zeggen; begin met boarden op een rollenbaan, als dat niet bevalt, lekker gaan skien.

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 22 jun 2021 10:14

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Snowboard heb ik nooit echt doorgezet.
Dus daar kan ik niet over oordelen.
Met skiën kan je eindeloos bezig zijn je technische vaardigheden te verbeteren.
Dat maakt het juist zo interessant.
Je bent eigenlijk nooit uitgeleerd.

@Hooykaas Voor snowboarden geldt eigenlijk wel hetzelfde, maar de stabiliteit en snelheid van het skiën maakt dat ik het net iets meer [i]rewarding[/i] vind.

*bericht bewerkt door Bennie op 22 jun 2021 16:30

Ik zou de gene net de vraag het advies geven voor één van de twee te kiezen als je slechts een weekje gaat, jaren geleden zou ik gezegd hebben, boarden en met name carven maar met de huidige ski’s is de start zo ongelofelijk makkelijk geworden dat skiën de handigste keus is. Wel zou ik een 10 tal lessen op een goede rollerbaan nemen, scheelt de eerste dagen in de sneeuw ploeteren.

.

Snowboarden, dan hoef je aan dat skiën ik niet meer te beginnen.

Snowboard is veel te duur @Tiny-M
Je koopt één board met twee kanten.

Terwijl je bij het kopen van ski’s twee ski’s twee bindingen en twee stokken en maar liefst vier kanten krijgt voor dezelfde prijs als een Snowboard .

Dan ben je toch dief van je eigen portemonnee als je voor een board gaat.
Of zie ik het nou verkeerd 😄😄

Dank voor alle reacties tot dusver,

Ik was zelf ook van mening dat je eerst beter kan leren skien en dan eens snowboarden gaan proberen. We gaan eerst maar eens een paar x op de rollerbaan wat oefenen zodra die weer open is.

Maar kan niet wachten tot we naar Sölden kunnen, Tickets en verblijf zijn inmiddels geboekt!

Skiën. What else.

Rollerbaan @SkileraarJohn ga liever naar een sneeuwbaan (bv Zoetermeer) of borstelbaan (bv Huizen NH) als ze in de buurt zijn.

·@hooykaas In de buurt… Zoetermeer is precies 9276 KM in een rechte lijn. Moet hier eerst 4 uur met de bus naar vliegveld, dan 11 uur vliegen… De reis naar Solden is nog wat langer maar wel de moeite waard…

Skiën. What else.

😂😂😂 waar woon je in Godsnaam.
Toch niet op de maan hoop ik.
Want daar is weinig atmosfeer en niet echt gezellig.

Via PM
Thailand dus 😄

Plaats een reactie