Skileraar of kindercoach? Niveau anwärter?

Hi allemaal,
Aankomend schooljaar heb ik met een vriendin een tussenjaar en we willen graag een aantal maanden naar Oostenrijk. Mijn vriendin weet al zeker dat ze skiles wil gaan geven, zij skiet al heel haar leven dus de anwärter halen is voor haar (waarschijnlijk) geen probleem. Ikzelf twijfel tussen kindercoach (met 3-4 jarigen op de weide) of skilerares. Ik heb gelezen dat kindercoach voor even leuk is, maar voor het hele seizoen echt niet. Skilerares lijkt me ook heel leuk, omgaan met kinderen, Duits en lesgeven gaat geen probleem worden, maar ik ben bang dat ik de praktijk van de anwärter niet haal. Ik heb vanaf mijn 3e tot 10e geskied en les gehad, vervolgens tot m’n 14e niet geskied, en toen op m’n 15e en 16e weer op wintersport geweest (Ik ben nu 18). Ik kan skiën, de blauwe en rode gaat goed, zwarte gaat ook wel, maar vind ik zelf nog wat spannend. Ik heb verschillende topics gelezen, maar krijg niet echt een goed beeld welk niveau er van je verwacht wordt om de anwärter te halen. Zelf ben ik bang dat ik technisch niet goed genoeg ben.
Is er iemand die me kan vertellen welk niveau je moet hebben om een kans te maken om je anwärter te halen? En is er toevallig iemand die kindercoach is geweest en me hier meer over kan vertellen?
Alvast heel erg bedankt!

Het beste is dat je een dag privé les neemt in de bergen met de vraag:” heb ik het juiste niveau voor het examen”. Alleen zo kom je er werkelijk achter.
Dan hoef je ook niet meer bang te zijn dat je (mag ik het zeggen) voor schut staat tijdens de opleiding/ examen.

Het niveau van anwärter is niet heel erg hoog, en met goede opleidingen kun je snel veel bij leren. Zo te lezen heb je best wat ervaring, en met een goede cursus en een beetje goede wil is dat heel erg veel mogelijk.

Click. Click. Peace

PS
Kindercoach kan je altijd worden als je met kinderen kan opschieten.
Je bent dan eigenlijk gewoon kindermeisje.

Je hoeft niet als de beste te kunnen skiën, oefeningen goed voordoen en duidelijk kunnen uitleggen is de grootste vereiste.

@AFB79 allemaal leuk en aardig.
Maar als je leerlingen beter kunnen skiën als de leraar wordt het wellicht gênant.

Beginnersklasjes dus, @Annabelxx gewoon lekker doen, supermooie ervaring en eind vh seizoen ski je als de beste!

Je kan ook een gratis proeftraining in Nederland volgen, daar krijg je ook advies over je eigenvaardigheid: https://www.snowsportsacademy.com/snowsports-academy/opleidi…

Negeer aub mensen die je onmiddellijk afschrijven omwille van wat weinig zelfzekerheid…

De realiteit is dat een anwarter eigenlijk voor iedereen met een aantal weken ervaring haalbaar is. Het examen bestaat uit vier delen: theorie, praktijk les, praktijk demo, en eigen skiniveau.

  • Theorie is eenvoudig. Het examen is multiple choice dus je hoeft niet zelf Duitse zinnen te gaan formuleren en tijdens de theorielessen krijg je voortdurend hints wanneer er een examenvraag is over een bepaald thema. Een avondje goed studeren en je zou makkelijk voor de theorie moeten kunnen slagen.

  • Praktijk les. Dit is volledig in het Duits, maar je kan het wel gewoon van buiten leren. Mijn gesproken Duits is ook niet top en bij mij is het ook gelukt. Er zijn een tiental standaard lessen (bv een bepaalde oefening of een bepaalde beweging uitleggen en demonstreren). Deze oefen je op voorhand al meermaals met de groep en je hebt ze ook uitgeschreven in je boek staan. Deze kan je perfect uit het hoofd leren dus. Sommige trainers laten je zelf ook gewoon de les kiezen of laten je kiezen uit twee lessen. Heb ook geen schrik om er een woord Engels of Nederlands tussen te gooien.

  • Praktijk demo. Hier moet je een aantal bewegingen 100% volgens het boekje kunnen uitvoeren : ploegsturen, ploegdraaien, en elementaire beweging. Dit is volgens mij het onderdeel waarop sommigen falen, maar in feite is het niet zo moeilijk: per beweging leer je gewoon exact de “procedure” uit het hoofd.

  • Eigen skiniveau: Je moet hierbij een trechter skiën waarbij je een tempowissel doet tussen lange en korte bochten. Ook dit wordt heel vaak geoefend tijdens je opleiding.

Om je een idee te geven van het niveau, hierbij een video die ik onlangs terugvond van een oefening die we deden met m’n groepje op de korte bochten:

De meerderheid van mijn groep was geslaagd. Dus hoe schat je jezelf in tov de mensen in dit filmpje?

*bericht bewerkt door Arnh op 06 aug 2021 18:37

Kijk hier eens naar, er zijn skischolen die nu al vacatures hebben, precies wat je zoekt.
https://www.tiroler-skischule.at/de/jobs/jobs-skischulen/…

Skiën. What else.

Ik had 11 jaar geskied, vervolgens 7 jaar niet om dan de opleiding tot ski- en snowboardleraar te doen. Gewoon gehaald, dus dat hoeft echt geen probleem te zijn. Het gaat er vooral om dat je de oefeningen goed kan voordoen, je hoeft niet als een olympisch kampioen de berg af te kunnen.

Naar mijn idee slaag je al voor je anwärter als je zonder te vallen een blauwe piste af komt. Veel hoger dan dat is het niveau niet.
En iemand met anwärter zal in het begin ook niet veel verder komen dan de kinderwei ben ik bang.

Übung macht den meister!!!

Dan is het niveau wel akelig
slecht geworden @RFKANGOO

En dan heb ik het nog niet eens gehad over didactische vaardigheden die ze nodig hebben om te kunnen onderwijzen om andere iets te leren.

Volgens mij betaald de klant/gast van de Skischool veel te veel geld voor een les 😄😄

PS
En dat klopt ook wel.
Mijn dochtertje heeft in 5 dagen skischool helemaal niets geleerd.
En het lag niet aan haar 😄
Heeft mij 285 Euro gekost voor 5 dagen les en 5 x 10 Euro voor het eten om 12.00 uur (patat met worst of pizza)
Weggegooid geld dus.
Maar er zijn ook vast wel goede anwärter.

PS
En dat klopt ook wel.
Mijn dochtertje heeft in 5 dagen skischool helemaal niets geleerd.
En het lag niet aan haar 😄
Heeft mij 285 Euro gekost voor 5 dagen les en 5 x 10 Euro voor het eten om 12.00 uur (patat met worst of pizza)
Weggegooid geld dus.
Maar er zijn ook vast wel goede anwärter.

Hooykaas op 10 aug 2021 22:00

Volgend jaar toch Frankrijk eens overwegen? Hennie in iedercgeval altijd leraren die zelf goed kunnen skiën. Dat ze meestal geen Nederlands spreken boeit de kids in mijn ervaring nietcecht 😉

Edwin van Riel

Bij Snowsports Academy hebben ze ook een gratis proeftiraining waarbij ze kijken wat je niveau is: https://www.snowsportsacademy.com/snowsports-academy/agenda…

ik zou zeggen; doe daar aan mee en kijk aar je staat. Bij je opleiding leer je meestal wel genoeg om het te halen. Daar komt bij dat je met Anwarter alsnog (meestal) de absolute beginners krijgt, dus veelal zal je echt wel beter kunnen skiën dan de leerlingen :)
@RFKANGOO dat is wel een klein beetje overdreven, en ook niet mijn ervaring, maar het heeft natuurlijk een reden dat een Anwarter beginners lesgeeft, en niet de gevorderde skiërs/snowboarders :)

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Jeetje er wordt hier in dit topic toch echt wel wat bullshit verkocht. Hoewel het niveau van de anwarter niet enorm hoog ligt, ligt het ook niet bepaald laag. De beoordeling op demo’s skiën en eigen kunnen is best streng en ik geloof dat slechts 60% - 70% uiteindelijk slaagt voor de opleiding. Die mensen die met de hakken over de sloot hun anwarter behalen krijgen ook de allerkleinsten bij wie skiles eerder gelijk staat aan spelen in de sneeuw (en dat is didactisch even belangrijk).

*bericht bewerkt door Arnh op 11 aug 2021 11:09

@Annabelxx gewoon de opleiding lekker gaan doen.
Het niveau is niet bijzonder hoog, dat komt pas bij vervolgopleiding Landes en verder.
Didactiek is belangrijker dan eigen skivaardigheid.
Overigens ben ik het met veel critici wel eens dat de skivaardigheid op anwarterniveau matig is. Een van de redenen dat ik mijn beginnende kids niet in Oostenrijk liet lessen.
Maar het is wel een goed begin om een seizoen later je Landes te gaan halen en dan is het skiniveau echt een paar levels hoger. Dat betekent in je eerste seizoen wel dat je je skiniveau omhoog moet gaan brengen (training skischool).
Al zijn er ook genoeg anwarters die het wel best vinden en op het instapniveau blijven hangen. En dat laatste is de tourist trap van het oostenrijkse systeem.

Volgend jaar toch Frankrijk eens overwegen? Hennie in iedercgeval altijd leraren die zelf goed kunnen skiën. Dat ze meestal geen Nederlands spreken boeit de kids in mijn ervaring nietcecht 😉

evr66 op 11 aug 2021 08:16

Getypt zonder bril of was het heel gezellig… ;)

*bericht bewerkt door Matthieu op 12 aug 2021 08:40

Aftellen maar!

Volgend jaar toch Frankrijk eens overwegen? Hennie in iedercgeval altijd leraren die zelf goed kunnen skiën. Dat ze meestal geen Nederlands spreken boeit de kids in mijn ervaring nietcecht 😉

evr66 op 11 aug 2021 08:16

Getypt zonder bril of was het heel gezellig… ;)

Matthieu op 12 aug 2021 08:40

Ff snel op de fiets en zag het te laat om aan te kunnen passen. Tijdstip was voor mij wat vroeg om al half lam achter de pc te zitten ;)

Edwin van Riel

@Matthieu @evr66 🤪😄

Plaats een reactie