Nieuwe ski’s 9 jarige dochter?

Onze dochter van 9 is toe aan nieuwe ski’s. 141 cm, 33 kg.

Volgende maand begint haar 6e skiseizoen, 5e op de borstelbaan. (Wekelijks) Elk jaar een week sneeuw, twee jaar geleden 2x. Afgelopen seizoen helaas natuurlijk niet. 😞
Ze skiet zeer goed en heel gemakkelijk. Op de borstelbaan heeft ze afgelopen seizoen op Head worldcup Rebels i.Race Team

Waar doen we goed aan, welke maat? Welk type ski?

Bij kinderski’s zijn er eigenlijk twee type modellen: standaard (vrij zachte ski’s, ideaal voor beginners) of de stevige wedstrijdski’s waar de skiclubs in de Alpen de kinderen ook op laten skiën.
Dus eigenlijk heb je twee keuzes. Bij de eerste genoemde zachtere ski’s zijn het vooral de plaatsjes die anders zijn op de ski’s. Bij de tweede versie heb je het over echte stevige ski’s. Het verschil tussen al deze ‘junior-race-ski’s’ is in ijn ervaring minder groot dan bij volwassenski’s. De Rebels i.Race Team is zo’n junior race ski. Als ze hier lekker op stond dan zou ik op zo’n ski blijven skiën.
Dus een mooie junior race ski uitzoeken. Verder kun je natuurlijk ook aan haar trainer vragen wat hij denkt qua lengte. Ik zou persoonlijk niet snel te lang (of op de groei) kopen… Dus rond de 130-135 zoiets.

Click. Click. Peace

Ik lees ook graag even mee ivm onze goed skiënde kinderen. Ik zag hier een overzicht van dergelijke race ski’s: https://www.xspo.com/s/fis-kids-juniors-race-skis?p=1…

De prijzen lopen nogal ver uiteen. Kun je iets meer vertellen over de verschillen @rogier? SL/ GS en leeftijden (U16/U14) snap ik, maar wel/ geen raceplaat op die leeftijd? En verder het verschil tussen een ski van €200 en een van €600?

En zou mijn 12-jarige zoon bijvoorbeeld op mijn oude Atomic Doubledecks SL kunnen skiën of raad je dat enorm af? Hij is nu nog maar 6cm korter dan ik en 10kg lichter, maar heeft ivm het vele sporten al een stuk steviger beenspieren.

Hoor graag!

Onze dochter van 9 is toe aan nieuwe ski’s. 141 cm, 33 kg.

Volgende maand begint haar 6e skiseizoen, 5e op de borstelbaan. (Wekelijks) Elk jaar een week sneeuw, twee jaar geleden 2x. Afgelopen seizoen helaas natuurlijk niet. 😞
Ze skiet zeer goed en heel gemakkelijk. Op de borstelbaan heeft ze afgelopen seizoen op Head worldcup Rebels i.Race Team

Waar doen we goed aan, welke maat? Welk type ski?

EliB op 22 aug 2021 21:52

Mijn dochter van 13 skiet ook erg goed, normaal minimaal 2 weken sneeuw per seizoen, daarbij de nodig indoor uren. Daarom vind ik, überhaupt vind ik dit, dat het materiaal goed moet zijn. Goed wil niet per definitie zeggen duur. Maar goed moet passen bij haar lengte, gewicht en skills (niveau) Het laatste paar was voor het eerst een stijvere race ski. Hierop heeft ze dus 2x geskied, maar zijn inmiddels te klein. De race skies zijn over het algemeen wat duurder, vooral vanwege de materialen die gebruikt worden in de ski en binder.

Ik laat me altijd goed informeren bij speciaal zaken of zelfs ook vaak in Oostenrijk, zei hebben toch echt het beste zicht op wat er zou moeten passen, ook kunnen zij, en dat is niet geheel onbelangrijk, de skies en bindingen afstellen zodat dit geschikt is voor mijn dochter.

Ik geef liever mijn geld uit aan goed materiaal als dat het allemaal niet lekker loopt. goed skien is toch echt een combinatie van techniek, ervaring en materiaal.

William & José

Laat u evt ook even goed informeren door trainer/leraar. Die hebben hier prima zicht op en een vrij objectieve mening omtrent niveau van de kids ;)

Materiaal te hoog grijpen kan even goed belemmerend werken als wanneer het onder hun niveau is. Een beetje uitdaging is mooi, maar het moet wel behapbaar blijven. Modellen van ski’s van bv 2 jaar terug is echter niets mis mee natuurlijk, daar zit vaak (ook/zeker voor de jeugd) heel mooi spul bij voor fijne prijzen.

Edwin van Riel

Precies, wat @evr66 zegt. Let op dat je kinderen ook niet te hoog inschat. Raceplaten zijn vaak echt alleen nodig voor wedstrijd niveau skiertjes en meestal voor clubs. Dit heeft ook erg met lichaamsbouw/gewicht te maken. Bij 9 jarige kinderen (topic start) echt zelden nodig.

Click. Click. Peace

Ik lees ook graag even mee ivm onze goed skiënde kinderen. Ik zag hier een overzicht van dergelijke race ski’s: https://www.xspo.com/s/fis-kids-juniors-race-skis?p=1…

De prijzen lopen nogal ver uiteen. Kun je iets meer vertellen over de verschillen @rogier? SL/ GS en leeftijden (U16/U14) snap ik, maar wel/ geen raceplaat op die leeftijd? En verder het verschil tussen een ski van €200 en een van €600?

En zou mijn 12-jarige zoon bijvoorbeeld op mijn oude Atomic Doubledecks SL kunnen skiën of raad je dat enorm af? Hij is nu nog maar 6cm korter dan ik en 10kg lichter, maar heeft ivm het vele sporten al een stuk steviger beenspieren.

Hoor graag!

Claire op 23 aug 2021 15:55

Mmm ik ken je zoon niet, maar in de skiwinkels waar ik hier werkte waren hier extreem voorzichtig mee. Deze volwassenen ski’s hebben vaak wel dat extra lichaamsgewicht nodig. En dat helpt dan de skitechniek van jongere kinderen niet.

Click. Click. Peace

Dank voor de reacties. Ik ga toch nog maar even mailen en om advies vragen wat zij vinden bij de baan. Het is zo lastig want onze ervaring is dat echt niet alle zaken kunnen omgaan met kinderen die wekelijks skiën. En je ook niet overal eerlijk advies krijgt helaas.
Het wordt sowieso een junior race ski, maar nu nog welke.

Denk dat je in de categorie junior-race al gauw goed zit eigenlijk. De verschillen daartussen zijn niet zo groot als bij de senioren. En wat @rogier zegt, hoe groot de verleiding ook is, de serieuzere senioren-latten zijn meestal echt nit de juiste weg.

Edwin van Riel

Ik lees ook graag even mee ivm onze goed skiënde kinderen. Ik zag hier een overzicht van dergelijke race ski’s: https://www.xspo.com/s/fis-kids-juniors-race-skis?p=1…

De prijzen lopen nogal ver uiteen. Kun je iets meer vertellen over de verschillen @rogier? SL/ GS en leeftijden (U16/U14) snap ik, maar wel/ geen raceplaat op die leeftijd? En verder het verschil tussen een ski van €200 en een van €600?

En zou mijn 12-jarige zoon bijvoorbeeld op mijn oude Atomic Doubledecks SL kunnen skiën of raad je dat enorm af? Hij is nu nog maar 6cm korter dan ik en 10kg lichter, maar heeft ivm het vele sporten al een stuk steviger beenspieren.

Hoor graag!

Claire op 23 aug 2021 15:55

Mmm ik ken je zoon niet, maar in de skiwinkels waar ik hier werkte waren hier extreem voorzichtig mee. Deze volwassenen ski’s hebben vaak wel dat extra lichaamsgewicht nodig. En dat helpt dan de skitechniek van jongere kinderen niet.

Rogier op 23 aug 2021 21:39

OK veel dank hiervoor Rogier. We gaan een goede skiwinkel om advies vragen, die hem ook kan zien!

Plaats een reactie