Skigebied (Zwitserland) eist vaccinatiebewijs of testbewijs Covid-19

Op het Alpinforum een bericht gelezen over een klein skigebied in Zwitserland dat van zijn bezoekers een vaccinatie- dan wel testbewijs eist. Ben heel erg benieuwd met welke maatregelen de andere skigebieden gaan komen. Kan me voorstellen dat meer gebieden dit verplicht gaan stellen

Heb zelf weer geboekt voor Serfaus/Fiss/Ladis. Hier zou dit kunnen worden gecheckt bij de gondels die uit de dorpen vertrekken. Geeft natuurlijk wel vertraging maar ik denk dat veel bezoekers dit wel zullen accepteren (in ruil voor bijvoorbeeld geen mondkapjesplicht in de gondels en liften).
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=35&t=65671… https://www.blick.ch/schweiz/graubuenden/erster-outdoor-ort-…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 02 sep 2021 09:03

Zou het zelf positief vinden. De kans dat je besmetting oploopt door een willekeurige vreemde wordt gewoon weer kleiner. En wie zich niet wil laten vaccineren, ook prima, blijf wat mij betreft lekker thuis ;)

Edwin van Riel

Zou het zelf positief vinden. De kans dat je besmetting oploopt door een willekeurige vreemde wordt gewoon weer kleiner. En wie zich niet wil laten vaccineren, ook prima, blijf wat mij betreft lekker thuis ;)

evr66 op 01 sep 2021 15:52

Even los van of je wel of niet gevaccineerd wilt worden, het slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je kan nog steeds besmettelijk zijn als je gevaccineerd bent en corona hebt.

Niet helemaal met je eens, de kans is gewoon een stuk kleiner dan bij een ongevaccineerd/ongecontroleerd iemand. Het gaat er niet om, besmetting onmogelijk te maken (is niet haalbaar) maar wel om de kansen zo klein mogelijk te maken.

Als ik (zelf gevaccineerd) kan kiezen tussen een cabine met gevaccineerde/geteste mensen en een cabine met ongevaccineerden/niet geteste, is mijn afweging vrij simpel gemaakt. Ondanks dat ook in het eerste geval besmetting niet onmogelijk is.

Edwin van Riel

Je kan nog steeds besmettelijk zijn als je gevaccineerd bent en corona hebt.

Mike150202 op 01 sep 2021 16:23

Ja en nee . . .

Het vaccin beschermt je inderdaad niet tegen besmetting, je kunt nog steeds besmet raken en het overdragen.
Echter, het vaccin onderdrukt wel de symptomen zoals hoesten en proesten en verkleint daarmee wel degelijk de kans dat je het overdraagt en de kans dat je in een ziekenhuis belandt en daarmee het zorgstelsel belast.

En om dát te voorkomen stellen sommige landen resp. organisaties een vaccinatieplicht of vergelijkbaar in.

En terecht . . . (maar dat is mijn mening)

Rob

Dit is niet anders zoals het in Oostenrijk de hele zomer al is de drie G’s.

Dienten Die Alte schule

Dit is niet anders zoals het in Oostenrijk de hele zomer al is de drie G’s.

Elly3 op 01 sep 2021 17:17

Maar in de gondels werd hier deze zomer niet naar gevraagd, alleen in een aantal restaurants.

Opzich vind ik het prima, maar in Oostenrijk stelde dat testen niets voor, als je een antigeen test afspreekt, krijg je gewoon een zelftest mee waarbij niemand controleert of je dat ding echt in je neus steekt voordat je de test weer inlevert. Dus dan hoop ik maar dat dat echt gebeurd anders is het echt schijnveiligheid.

Gondels worden in Oostenrijk als ov gezien, daarom had je daar niet met de 3g regel te maken.

Afgelopen winter werden er in Zwitserland ook stevige discussies gevoerd over het al dan niet openhouden van de skiliften, toen werd er ook gezwaaid met recht op openbaar vervoer (waar de skiliften, cabines… onder vallen). Los van het feit dat ik dit een begrijpelijke beslissing vind, stel ik mijzelf de vraag of skigebieden dit überhaupt - en vooral hoever - mogen invoeren. Het gebeurd wel vaker dat bedrijven of lokale overheden initiatieven nemen die nadien worden teruggefloten.

Hoorde ook al van familie en vrienden in Zwitserland dat de vaccinatiebereidheid in Zwitserland niet zo heel hoog is. Ruime meerderheid van de Zwitsers vindt bv ook dat niet-gevaccineerden hun hospitalisatiekosten niet zelf moeten betalen. Kan mij voorstellen dat in België (of toch zeker Vlaanderen) en Nederland over dit soort onderwerpen toch net iets anders wordt gedacht.
https://www.srf.ch/news/schweiz/forderungen-auf-dem-pruefsta…

Skitreinen zoals die in Grindelwald en Zermatt bv vervoeren ook veel voetgangers, en niet enkel skiërs. Ben benieuwd hoe (lokale) overheden en belangenverenigingen gaan omgaan met dit soort initiatieven.

Ik hoop alleszins dat wanneer ze controles op vaccinaties en/of testen gaan invoeren, die controles toch mogen plaatsvinden bij het kopen van de skipas… Bij iedere lift een QR-code laten zien lijkt mij toch vrij omslachtig.

Hoorde ook al van familie en vrienden in Zwitserland dat de vaccinatiebereidheid in Zwitserland niet zo heel hoog is. Ruime meerderheid van de Zwitsers vindt bv ook dat niet-gevaccineerden hun hospitalisatiekosten niet zelf moeten betalen. Kan mij voorstellen dat in België (of toch zeker Vlaanderen) en Nederland over dit soort onderwerpen toch net iets anders wordt gedacht.

DavidW op 02 sep 2021 08:30

Hoe denk jij hierover? Uit je comment lijk je het logisch te vinden…
Hoezo ziekenhuiskosten zelf betalen door mensen die niet gevaccineerd zijn? Zij betalen toch ook zorgpremie? Zou je het dan ook normaal vinden dat wintersporters zelf hun medische kosten betalen na een ongeluk? Immers is wintersport ook een risico dat ze zelf nemen…

*bericht bewerkt door Nics op 02 sep 2021 10:23

^^de kosten zijn het probleem niet denk ik. In Nederland betaalt iedereen premie, dus iedereen heeft recht op zorg. Een veel betere, ethische discussie zou zijn: moet een bewust niet-gevaccineerde Corona patient een bed bezet houden op de IC waardoor tientallen andere mensen niet geholpen kunnen worden. Hartoperaties, kankeroperaties, nieuwe knieen en heupen etc. Maarja, niemand durft zn vingers eraan te branden…

Terug naar Zwitserland. Ik vind het 3g systeem wel prima. Dat geeft iedereen keuzevrijheid of ze wel of niet willen vaccineren en toch draagt iedereen bij aan een zo veilig mogelijke situatie. Ff een testje doen is ook zo gebeurd. Ik verwacht ook wel dat dit komende winter zal blijven. De mondkapjes in de liften mogen wat mij betreft wel achterwege blijven. Die doen niet zoveel meer als ze nat en verfrommeld uit een jaszak gepakt worden bij iedere lift.

Skitreinen zoals die in Grindelwald en Zermatt bv vervoeren ook veel voetgangers, en niet enkel skiërs. Ben benieuwd hoe (lokale) overheden en belangenverenigingen gaan omgaan met dit soort initiatieven.

In 2020 (maart) hebben wij daags voor vertrek onze trip naar Grindelwald geannuleerd.
Want hoewel Jungfraubahn AG in de eerste instantie had aangegeven dat de dienstregeling als ‘business as usual’ zou worden uitgevoerd, werden ze die zelfde dag nog door ‘Bern’ teruggefloten en moesten ze de tent sluiten.

Rob

^^de kosten zijn het probleem niet denk ik. In Nederland betaalt iedereen premie, dus iedereen heeft recht op zorg. Een veel betere, ethische discussie zou zijn: moet een bewust niet-gevaccineerde Corona patient een bed bezet houden op de IC waardoor tientallen andere mensen niet geholpen kunnen worden. Hartoperaties, kankeroperaties, nieuwe knieen en heupen etc. Maarja, niemand durft zn vingers eraan te branden…

elisabeth101 op 02 sep 2021 10:57

Dat niemand zijn vingers er aan durft te branden begrijp ik wel, want die vraag kun je ook niet fatsoenlijk beantwoorden. Je komt op een hellend vlak, want wat doe je met rokers? Mensen met obesitas? Mensen die te hard rijden en daardoor een ongeluk krijgen?

On-topic, dergelijke maatregelen zouden voor ons de vakantiestemming wel iets drukken. Niet voor onszelf, wij zijn gevaccineerd, maar wel voor de kinderen. Als die elke dag een test moeten om de gondel in te kunnen zijn ze er wel snel klaar mee vermoed ik.

@RCGrootveld,

Wees blij dat je niet bent gegaan. Wij wilden met zijn tweeen eind juni naar de top van de Jungfraujoch. Dat zou neer komen op meer dan 400 euro (104 franken p.p. Enkele reis)

Dat vonden wij toch iets teveel van het goede.

Paul

De Gletscherschlucht in Grindelwald was ook heel mooi en maar 19 franken p.p.

Paul

Hoorde ook al van familie en vrienden in Zwitserland dat de vaccinatiebereidheid in Zwitserland niet zo heel hoog is. Ruime meerderheid van de Zwitsers vindt bv ook dat niet-gevaccineerden hun hospitalisatiekosten niet zelf moeten betalen. Kan mij voorstellen dat in België (of toch zeker Vlaanderen) en Nederland over dit soort onderwerpen toch net iets anders wordt gedacht.

DavidW op 02 sep 2021 08:30

Hoe denk jij hierover? Uit je comment lijk je het logisch te vinden…
Hoezo ziekenhuiskosten zelf betalen door mensen die niet gevaccineerd zijn? Zij betalen toch ook zorgpremie? Zou je het dan ook normaal vinden dat wintersporters zelf hun medische kosten betalen na een ongeluk? Immers is wintersport ook een risico dat ze zelf nemen…

Nics op 02 sep 2021 10:22

Mijn mening doet denk ik weinig ter zake, heb eerlijk gezegd hierover nog niet nagedacht en of en hoe de kosten van die vermijdbare coronahospitalisaties betaald worden maakt mij persoonlijk weinig uit. Ik stel vooral vast dat in Vlaanderen (vaccinatiegraad rond 90%) en Nederland er steeds minder “begrip” is voor mensen die zich niet laten vaccineren, en er zodoende ook steeds groter wordende groep is die op de een of andere manier toch reactie tegen vaccinweigeraars verwacht.

*bericht bewerkt door DavidW op 02 sep 2021 19:52

@RCGrootveld,

Wees blij dat je niet bent gegaan. Wij wilden met zijn tweeen eind juni naar de top van de Jungfraujoch. Dat zou neer komen op meer dan 400 euro (104 franken p.p. Enkele reis)

Dat vonden wij toch iets teveel van het goede.

Denktank op 02 sep 2021 12:53

We zijn inderdaad blij dat we niet zijn gegaan, maar dat had niets met de Jungfraujoch te maken, maar met het feit dat we niet hadden kunnen skiën en waarschijnlijk zelfs terug hadden gemoeten omdat het hotel ook gesloten dreigde te worden.
Ik ken het gebied bij wijze van spreken als m’n broekzak (al 10tallen keren geweest, zomer en winter), incl. de Jungfraujoch. Nu al weer gereserveerd voor maart '22

Jungfraujoch is inderdaad duur, maar wel een hele belevenis. Inmiddels meerdere keren geweest en nooit spijt gehad.
Overigens overigens aanzienlijk goedkoper als je ski/wandelpas van min 4 dagen, dan kost het laatste stuk maar iets van € 50 pp oid

Rob

De Gletscherschlucht in Grindelwald was ook heel mooi en maar 19 franken p.p.

Denktank op 02 sep 2021 12:55

Het hele gebied is mooi . . .
Niet alleen om te skiën, ook om 's zomers te wandelen (kost niks).

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 03 sep 2021 12:11

Rob

De Gletscherschlucht in Grindelwald was ook heel mooi en maar 19 franken p.p.

Denktank op 02 sep 2021 12:55

Het hele gebied is mooi . . .
Niet alleen om te skiën, ook om 's zomers te wandelen (kost niks)

RCGrootveld op 03 sep 2021 12:10

Dat is een feit …

null
null
null

Paul

Dat is een feit …

Denktank op 03 sep 2021 12:34

Eigertrail al eens gelopen?
Of van First naar Grosse Scheidegg?
Faulhorn?

Rob

hoe zit het eigenlijk met Oostenrijk gaan ze die lijn van dagelijkse testing voor niet-gevaccineerden doortrekken? (die ze al deden in de hoRECA ?) zijn die testen gemakkelijk te organiseren?
ik vind het bizar dat ze die regels niet duidelijk vastleggen voor het hele seizoen al. als je artikels ziet passeren dat het nu of nooit is om het toerisme te redden… nu komt zowat de boekingsperiode van de meesten er toch aan denk ik? of ben ik verkeerd? misschien dat er in de enquete van deze website daar meer info over beschikbaar zal zijn.

Knettergek is dit. Er kan uren gediscussieerd worden over hoe onverantwoord het is dat mensen zich niet laten vaccineren en je kunt daar ook van alles tegen in werpen (zoals andere zaken die ook slecht voor de gezondheid zijn en ook het feit dat bepaalde personen wel een hele kleine kans hebben om naar het ziekenhuis te gaan en simpelweg het feit dat je dat in Nederland allemaal zelf mag beslissen).

Maar als je dat allemaal laat liggen en je kijkt puur naar wat ze hier doen is er echt geen ander woord dan ‘schijnveiligheid’. De conclusies uit Israel en andere landen zijn heel duidelijk; vaccinatie remt de kans op ziek worden met zo’n 40% bij de deltavariant. De hoeveelheid besmettelijke deeltjes zijn gelijk aan die bij ongevaccineerden. De conclusie is dus dat een gevaccineerde verre van ‘veilig’ is voor een ander. Je ontkomt dan echt niet aan iedereen testen. Maar goed, daar zijn ook zat zaken tegenin te brengen (zoals het feit dat testen bij gebrek aan klachten niet zinvol zou zijn). Maar daar wil ik mijn vingers niet aan branden, maar een gevaccineerde beschouwen als veilig is echt door en door fout.

Knettergek is dit. Er kan uren gediscussieerd worden over hoe onverantwoord het is dat mensen zich niet laten vaccineren en je kunt daar ook van alles tegen in werpen (zoals andere zaken die ook slecht voor de gezondheid zijn en ook het feit dat bepaalde personen wel een hele kleine kans hebben om naar het ziekenhuis te gaan en simpelweg het feit dat je dat in Nederland allemaal zelf mag beslissen).

Maar als je dat allemaal laat liggen en je kijkt puur naar wat ze hier doen is er echt geen ander woord dan ‘schijnveiligheid’. De conclusies uit Israel en andere landen zijn heel duidelijk; vaccinatie remt de kans op ziek worden met zo’n 40% bij de deltavariant. De hoeveelheid besmettelijke deeltjes zijn gelijk aan die bij ongevaccineerden. De conclusie is dus dat een gevaccineerde verre van ‘veilig’ is voor een ander. Je ontkomt dan echt niet aan iedereen testen. Maar goed, daar zijn ook zat zaken tegenin te brengen (zoals het feit dat testen bij gebrek aan klachten niet zinvol zou zijn). Maar daar wil ik mijn vingers niet aan branden, maar een gevaccineerde beschouwen als veilig is echt door en door fout.

MiKeZZa op 03 sep 2021 17:20

In Israël en veel andere landen is de vaccinatiebereidheid veel lager als België (uitgezonderd Brussel) en Nederland, dat ze daar nu weer een golf hebben kan ook daar aan liggen… Maar goed, discussies over al dan niet vaccineren voeren we volgens mij best anders.

Wat dit skigebied doet (of wilt doen) schept wel het voordeel van de duidelijkheid. En dat is iets wat men wat mij betreft overal in ieder skiland én skigebied stilaan mag gaan doen. Het merendeel van de skiërs moet vakantie vragen, rekening houden met werk, schoolvakanties, opvang huisdieren … Als veel landen/skigebieden hun regels pas bekend maken in pakweg november/december, is het voor veel mensen simpelweg al te laat om in 2021/2022 te gaan skiën. Genoeg sectoren waar werknemers een half jaar of zelfs eerder vakantie moeten aanvragen. Ik heb daar zoveel last niet van en kan vaak nog 2-3 dagen op voorhand een paar dagen vakantie nemen, maar ken helaas ook andere situaties.

*bericht bewerkt door DavidW op 03 sep 2021 19:35

Ja die situaties ken ik ook. En ik snap ook zeker de behoefte aan duidelijkheid. Daar is ook niets mis mee. Ik kan me ook niet herinneren dat ik dat afgekeurd heb. Ik vind alleen de manier waarop duidelijkheid geschept wordt door en door misleidend.

Maar goed, men kan duidelijkheid geven wat ze willen vanuit een skigebied, maar duidelijkheid krijg je niet. Want wie zegt dat je het betreffende land in mag als je nog geen vaccinatie hebt gehad, of niet je 2e booster gehaald hebt of dat je niet eerst in quarantaine gaat of wat dan ook? Want dat het nog een onrustige winter wordt moge helaas duidelijk zijn, dus gebieden kunnen doen wat ze willen, maar ze zullen afhankelijk zijn van wat de politici gaan doen.

En aangezien de politici momenteel slechts symboolpolitiek bedrijven en niet weten wat er gaande is (zowel qua ‘pandemie’) als qua wet- en regelgeving (vb; men ontdekt gisteren in NL dat per 20-9 1,5m loslaten wettelijk helemaal niet kan) is het een illusie om te denken dat er veel garanties te geven zijn. Helaas helaas helaas…

Ps; v.w.b. Israël zijn er hele sterke onderzoeken, uitgevoerd onder hen die wel gevaccineerd zijn. Niemand praat hier over een golf, het gaat om de mate van besmettelijkheid als we het hebben over de ‘zekerheden’.

Laten we niet over het nut van vaccinatie/ coeronapassen gaan discusieren hier. Daar zijn genoeg andere plekken voor op het internet.

On-topic dus, alle andere reacties zal ik verwijderen.

Click. Click. Peace

.

.

Dat is een feit …

Denktank op 03 sep 2021 12:34

Eigertrail al eens gelopen?
Of van First naar Grosse Scheidegg?
Faulhorn?

RCGrootveld op 03 sep 2021 13:36

Meestal zijn wij in Wallis of wat dichter bij de stad Bern in de buurt.

Maar bedankt voor de tips. Is wat voor de volgende ronde Zwitserland.

*bericht bewerkt door Denktank op 04 sep 2021 08:01

Paul

Plaats een reactie