Sella Ronda links of rechtsom skien?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

In Januari ga ik met mijn gezin skien in de De Dolimiti super ski.
Wat is de beste keuze om de Sella Ronda te skiën linksom of rechtsom qua mooiste pistes?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 24 sep 2021 08:04: titel inhoud gegeven en in subcategorie gezet

Doe ze allebei een keer. En wijk af van de route, daar vind je de mooiste pistes.

Met de zon mee, is oranje.

Het ligt ook aan het startpunt, als jullie met de zon mee kunnen gaan is wel lekker.

null

Ik vind de deelgebieden die samen de Sella Ronda vormen en rond het Sella massief liggen, het mooiste en ook het beste aaneengesloten skigebied van Europa. Zoals Hessel eerder vermelde wijk af van de route. Ik heb zelf alle deelgebieden een dag of meerdere dagen bezocht,
hele mooie pistes gezien en voora routes uitgestippeld.
Het skigebied biedt genoeg mogelijkheden om mooie tochten te maken met een specifieke bestemming .Zoals de gletsjer van Arabba, een dag naar Lagazuoi, een bepaald restaurant in Alta Badia, de WC afdaling in Val Gardena , de WO1 skitours enz. Er staat genoeg info op deze site om je goed te informeren. Voor mij waren de verbindingen van de Sella Ronda meer een transport middel dan een doel op zich. Met de zon mee is inderdaad wel het fijnst.

Born to run. B.S.

Sella Ronda leuk om keer te doen, zowel CW al CCW, maar wij gebruiken hem meestal als verbindingsroute naar de deelgebieden om daar dan de hele dag te blijven.
Als je op je gemak de hele dag in een deelgebied verblijft komt de schoonheid van de Dolomieten pas echt bij je binnen, als je Sella Ronda doet voel je je toch min of meer een kuddedier en ben je ongemerkt toch wat aan het jakkeren om de volgende lift te bereiken, want je wilt de ronde toch binnen de dag afgelegd hebben (wat met iets minder haast overigens ook goed te doen is).
Als je de tijd er voor neemt, desnoods de route opknippen in 2 of 3 dagen, is de Giro della Grande Guerra (zie ook het weblog op deze site) overigens ook zeer de moeite waard… een ronde met verhalen, kun je wel stellen.
Vooral als je de tijd neemt om de restanten en/of musea uit/over de strijd in de bergen gedurende WW1 te bezoeken zoals op Lagazuoi of Marmolada.

Thanks voor de info
Kan je de sella ronda met kinderen skien en hoelang doe je erover?

Als de kinderen zonder problemen van rood af kunnen is het goed, en de tijd is afhankelijk van de drukte ( januari niet al te druk) en ervaring, als je de weg beter leert kennen is het steeds makkelijker. Mijn tip maak de ronde en ga bij het voorlaatste gebied skiën tot de tijd dat je terug moed,en de volgende keer een gebied eerder.

Linksom of rechtsom … beide leuk. Zeker wat al geschreven is de diverse deelgebieden doen. Hoelang je over de ronde doet? Hangt vooral af van hoeveel restaurantjes je aandoet 😁! Zal primair afhangen van het tempo van de kids, het kan druk zijn bij sommige belangrijke liften ( ook in januari … ben er dan zelf ook altijd) en het tijdstip waarop je vertrekt ( kom je bijvb. om 09.30/10.00 bij een van de dorpen dan is het drukker ) . Met beetje handg plannen is dat laatste wel te vermijden … koffiestop doen? Geniet er zeker van!! Kijk er zelf ook weer naar uit komende winter.

Als gevorderde skier red je dan de Sella ronda in 4 uur?
Of moet je echt de eerste lift nemen om het rondje te maken ?

Vier uur kan je redden ja, maar dan mag je geen lange liftrijen treffen of zelfvertrouwen verliezen op buckelige pistes en het tempo naar beneden brengen.
Gezien alle uren die je in een lift doorbrengt is veel sneller dan 3,5u haast niet te doen, zeker als je af en toe de borden moet checken of je de juiste piste/lift hebt. En dan ben je dus al flink aan het knallen.

Het zit 'm niet zo in al of niet gevorderd zijn om de Sella Ronde in een bepaalde tijd te skiën.
Iedereen die redelijk een rode piste af komt, kan de SR vlot skiën.

Het punt is dat de SR zo populair is. Dus bij (bijna alle) verbindingsliften staat een wachtrij.
Als je bij 10 verbindingsliften 12 minuten moet wachten, zit je al aan 2 uur wachttijd.

Het grappige is dat die drukte bij de populaire verbindingsliften ‘mee schuift’ met de horde skiërs die 's ochtends vanuit bijvoorbeeld Wolkenstein vertrekken.

Als je de hele SR voor jezelf hebt (dus geen wachtrijen) dan is de SR -rustig skiënd- in 2,5 uur te doen (incl. tijd in de lift).

Niet overdrijven. Ik ski sinds 1994 de sella ronda en ik kon eerder skiën dan fietsen,
maar 2.5 uur ??? Dat is niet voor normale mensen te doen . Ga er maar vanuit dat je de hele dag lekker bezig bent en op je klokje kijkt of je het wel haalt. Later wordt het makkelijker als je het leert kennen

Als gevorderde skier red je dan de Sella ronda in 4 uur?
Of moet je echt de eerste lift nemen om het rondje te maken ?

renéaby op 26 sep 2021 20:30

Een paar man van mijn groep heeft het een keer gepresteerd om hem 2x op één dag te doen.
1x links om en 1x rechtsom
Maar: Geen koffie, geen lunch, vroeg weg en de hele dag door skiën . . .

Rob

Ik heb m vorig jaar in één dag (met lunch) twee keer gedaan. Als je een ervaren skiër bent, dan gaat dat prima maar je moet wel doorskiën. Maar waarom haasten, het is daar zo mooi. Ook de pistes buiten de ronde zijn mooi en vaak veel minder druk. Ik adviseer je om de ronde zeker één keer te skiën maar voor de rest gewoon elke dag ergens anders naar toe skiën. Dan ontdek je het hele (prachtige) gebied.

seiseralm niet vergeten mee te pakken, zeker voor de kinderen.
er is een busverbinding (20 min) boven op den berg vanaf monte pana
tenminste als ge daar in de buurt verblijft

Effe terug oppikken ;-)

Dit jaar een paar keer de sella ronda gedaan, meestal met tussen uitstapjes (marmolada, sasslong, porta vescovo), maar de laatste keer hadden we een groepje mee met licht gevorderden, en tijdens de lunch was een van de gespreksonderwerpen… hoeveel keer sella ronda op 1 dag.

Wel 't antwoord op deze vraag is al beantwoord door een groepje italianen, die in 2015 de oranje route 4x hebben geskied. (http://blog.holimites.com/en/skiing-sellaronda-in-one-day/)

Maar de groene route is een stuk trager (meer liften en verbindingsstukken). Paolo (een goede ski vriend) en ik begonnen te contempleren. Wat heb je nodig?

  • Geen wachttijden aan de liften: dwz laagseizoen
  • Langer licht en de liften langer open: dwz maart/april
  • Goede sneeuw: valt meestal minder te rijmen met bovenstaande maar goed ;-)
  • Alle pistes in 1 ruk skieen, niet stoppen, recuperatie kan in de talrijke liften.

Ik had vandaag een dag verlof, dus waarom niet proberen?! 't is een beetje een domme uitdaging, maar is iets anders, dan naar mijn typische oefenweide gaan ;-) Het weer was niet optimaal, laaghangende bewolking met een klein pietsje sneeuw af en toe… dus kijken naar de omgeving zat er niet in… het vlakke licht namen we er maar bij. Het idee, gewoon vlammen en zien waar we uitkomen.

Om 6u uit de veren, en om 8u45 stond ik klaar toen de pisteur de Arabba Fly lift activeerde. De eerste paar pistes en liften was ik quasi alleen, de sneeuw nog lekker strakke corduroy. De eerste paar pistes niet spectaculair, maar dan de eerste van 3 erg leuke afdalingen op de groene sella ronda, de afdaling naar Corvara. In Colfosco een klein paniekje, de sella ronda groen afgesloten door problemen met de lift richting rifugio Jimmy. Even gedacht, ok ik kan 'm ook proberen in de Oranje richting te doen, maar door 't tijdverlies, 45 minuten later, werd dat krap. Gelukkig kregen de pisteurs de lift terug aan de gang en verdween de aanwijzing dat de groene sella geblokkeerd was.

2de hoogtepunt Dantercepies… juist uit de lift passeer ik een bord dat aangaf “als je moe bent, neem dan de lift naar beneden ipv de piste”… dat in gedachte houdend vol vlammend naar beneden op een van de leukste pistes op de Sella Ronda (IMO).

In Wolkenstein voor 't eerst wat volk aan de kabelbaan. Niet veel, voor de eerste keer niet alleen in de lift ;-) Een zweeds koppel dat op zoek was naar de Comici hut. Even later al zicht op de Passo Pordoi, maar de Marmolada was verscholen achter de wolken. Van de passo Sella toch ook een leuke afdaling richting Frataces. Eenmaal boven op de Pordoi, de lange afdaling naar Arabba. Ik pakte wel de nieuwe (?) lift ipv de blauwe afdaling helemaal te doen naar Arabba (Pont de Vauz die moest ik opzoeken). Terug aan de Arabba Fly om 11:10, dus 2:25 om een rondje groene sella te doen.

Direct zonder plas pauze de 2de ronde. Al wat meer volk, voornamelijk in Corvara (de 4 of 5 liften na elkaar). 2 x gestopt om een ski/stok aan te geven bij mensen die gevallen waren. Al iets meer lintjes skiers op de pistes, heel even de zon er door. Wat een verschil in zichtbaarheid van de sneeuw, maar spijtig genoeg verdween ze alweer na een 20 minuten. Een paar leuke babbels op de liften, aanmerkelijk meer britten en ook een paar Nederlanders. Dantercepies weer geweldig, de afdaling naar plan de gralba al redelijk stuk geskied ('t eerste steile stuk), blij dat ik mijn korte skies heb meegepakt. Kleine pitstop aan de snackbar van Frataces en verder, eten is knabbelen aan chocolade in de liften. De Canazei/passo pordoi pistes ondertussen erg druk, maar niet erg ik pak gewoon de liften en ben er snel voorbij. Terug aan de bekende Arabba Fly om 13:45.

Ok wat doen we… nog een keer?! Alle liften zijn open tot 16:30, en een paar belangrijke zelfs tot 17:00, dus tijd genoeg. De laatste ronde was moeilijker voor deze overjarige, lagelander met wat kilo’s teveel :-) Ik begon de benen al te voelen richting afdaling naar Corvara, veel volk op de pistes, meer bukkels, en door het vlak licht, eigenlijk geen idee hoe de sneeuw was… dus meer op gevoel, minder snelheid en meer korte bochten… Nog even getwijfeld om terug te draaien, maar tijd genoeg, gewoon wat langzamer. Techniek was in combo met minder zicht, meer volk en trash pistes op sommige momenten wel een dingetje…

Uiteindelijke aankomst in Arabba na 3 x de groene sella, 16:35. Omkleden, pintje drinken, vriendin bellen, en dan naar huis.

Stats:

  • 81 km geskied
  • 47 liften genomen (1tje minder laatste ronde)
  • Circa 45-50 min effectief skieen per ronde
  • tussen 2:25 en 2:45 per ronde.
  • 3rde ronde best pittig…

Conclusie: Ik denk dat die gasten die 4 rondes gedaan hebben (oranje) redelijke supermannen zijn. Pff die moeten hun benen toch gevoeld hebben ;-) 2 rondes op een dag is relatief gemakkelijk te doen (bv beide richtingen), zelfs met lunch break, maar wel in klein groepje. 3 x moet je toch een beetje aan de bak.

@asterino, wat een leuk verslag.

Xx10

Inderdaad een zeer leuk verslag.
Ik ben vanaf volgende week donderdag 3 dagen in Arabba.

Zou ik toch een poging wagen om hem 4x te doen?
(Ik lees iets van: 45 minuten tijdverlies en kleine pitstop :))

Hey Forzam, ik zou evalueren tijdens de ronde zelf, maar ik geloof niet dat 4x mogelijk is (in de groene richting). Ik vertrok om 8u45 en kwam aan om 16:35, op dat moment beginnen de eerste liften al te sluiten, ik was op passo pordoi pak 10 minuutjes vroeger (laatste lift). Mijn tijdsverlies was 15-20 min over de hele dag. 10 minuutjes in Colfosco door een technische panne aan de lift, en dan 5 a 10 minuutjes plaspauze. That’s it. Voor de rest was het de hele dag het volgende scenario: Aankomen bovenaan de lift, direct wegskieen en in 1 ruk naar beneden tot de volgende lift, en zo snel mogelijk de volgende lift in. Ik heb nergens moeten aanschuiven en kon quasi overal direct de volgende lift in, zonder enige rij.

Dus veel marge heb je niet en al zeker niet de 2u15-2u30 die je nodig hebt voor een 4rde ronde (in groene richting). Als je 4x wilt proberen zou ik klokswijs (oranje) skieen. 12 liften vs 17 in de groene richting. Dat opzich is enorme tijdswinst, want wat je vertraagt zijn de stukken in de lift… van elke ronde aan gemiddeld 2u30 ski je hoop en al 45/50 minuten, de rest van de tijd zit je in een lift.

Ben benieuwd hoe je 't ervaart ;-)

Aha, had niet gezien dat die italianen de oranje richting gedaan hadden.
Die vind ik op zich toch leuker ook.

Anyway, ik ga me proberen niet laten te verleiden om eraan te beginnen. Bij m’n eerste bezoek aan DSS begin December heb ik de ronde vanuit Corvara in beide richtingen op 1 dag gedaan met de nodige uitstapjes (Porto Vescovo, Edelweisstal, Saslong en dan nog over Gran risa tot aan Santa Croce en terug,…).
Dit was tijdens korte openingstijden, lateopening van liften wegens verse sneeuw, en nog wat zoeken naar de juiste weg van mijn kant.
Vanuit m’n persoonlijke inclinatie om alles te loggen en te tracken kwam dan direct de vraag boven hoe vaak het op 1 dag zou kunnen in perfecte omstandigheden.

Als jij dan nu dit nog post triggert me dat natuurlijk enorm, en dat terwijl ik me net voorgenomen had deze keer zover mogelijk van de Ronda af te blijven, en wat meer uitstapjes te maken :)

Hahaha sorry Forzam om jou nu te triggeren om de relatief “saaie” sella te lappen. 't is ook dom natuurlijk, beter om leuke pistes te pakken in Arabba of Alta Badia of wherever. 't was bij mij gewoon omdat ik een dag had en niet goed wist wat te doen. Dacht er aan om eens naar Kronplatz of Sesto te rijden, maar relatief ver (meer dan 4 u heen en terug), tijd die ik dan liever op de latten doorbreng. 't is einde seizoen en na 30+ skidagen is 't nieuwe er weer wat af…en dan begint die hamster in mijn hoofd te draaien.

Diezelfde Paolo van hierboven in mijn bericht had een beetje 't zelfde… die is 2 weekends terug op een zaterdag naar Kronplatz gereden met als enige doel om meer dan 100km te skieen (dus niet liften, alleen skieen) op 1 dag. Uiteindelijk is dat ook maar gewoon om eens een ander doel te hebben.

Soit dit weekend eens geen dolomieten maar samen met hem 2 dagen Monta Rosa… nog nooit geweest, ben benieuwd.

Hahaha sorry Forzam om jou nu te triggeren om de relatief “saaie” sella te lappen. 't is ook dom natuurlijk, beter om leuke pistes te pakken in Arabba of Alta Badia of wherever. 't was bij mij gewoon omdat ik een dag had en niet goed wist wat te doen. Dacht er aan om eens naar Kronplatz of Sesto te rijden, maar relatief ver (meer dan 4 u heen en terug), tijd die ik dan liever op de latten doorbreng. 't is einde seizoen en na 30+ skidagen is 't nieuwe er weer wat af…en dan begint die hamster in mijn hoofd te draaien.

Diezelfde Paolo van hierboven in mijn bericht had een beetje 't zelfde… die is 2 weekends terug op een zaterdag naar Kronplatz gereden met als enige doel om meer dan 100km te skieen (dus niet liften, alleen skieen) op 1 dag. Uiteindelijk is dat ook maar gewoon om eens een ander doel te hebben.

Soit dit weekend eens geen dolomieten maar samen met hem 2 dagen Monta Rosa… nog nooit geweest, ben benieuwd.

Asterino op 16 mrt 2022 10:48

Ik zou precies goed bij jullie passen qu’à mindset :).

Ik track altijd de volledig afgelegde afstand, dus inclusief liften, en mik dan op 150km per skidag.

Net eens gekeken, en bij m’n eerste dagje Kronplatz kwam ik daarmee niet aan de 100km effectief skien:

null

Tijdens m’n beste dag (sinds Strava, al m’n oude data stond op een ineens verdwenen platform…) waar ik net de 200km aantikte zit ik daarmee wel vlotjes over die 100km effectief skien:

null

Stiekem droom ik van een keer een dag >300km, maar daarvoor zou ik dan op een vrijdag in Maart in St. Moritz moeten zijn waar je tijdens de Corviglia Snow Night nog uren kan doorskien.

Da’s al aardige afstand ;-)

Plaats een reactie