Eerste keer wintersport met hele familie

Goedenavond,

Wij hebben wilde plannen om van de winter op wintersport te gaan. Het plan is om met 8 personen zonder ervaring een week op wintersport te gaan naar een betaalbaar gebied. Het is ons alleen niet helemaal duidelijk hoe we hieraan moeten beginnen. Er zijn veel onduidelijkheden die ons in de weg staan:

Kosten: wat kost een week wintersport met acht personen?
De meesten van ons hebben geen ervaring met skiën/snowboarden.

  • Er moeten dus lessen geboekt worden voor ten minste 5 personen;
  • Daarnaast moet er voor 8 personen materiaal gehuurd worden;
  • Er moeten skipassen worden aangeschaft;
  • Kosten voor accommodatie;
  • Overige kosten?

Huur accommodatie:
Hoe wordt dit in de regel gedaan? In lodges/huisjes of in hotels/resorts? Wat is de goedkoopste optie? Wat is het makkelijkst?

Vervoer:
Veel reisaanbieders bieden reizen aan met vliegtickets. Maar wij zouden juist met de auto willen. Wordt dit vaker gedaan? Waar moet daarbij op gelet worden?

We denken erover om dit alles te laten regelen door een reisbureau omdat we er zelf nog niet uit komen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Groet,
Joost

Globaal en in een notendop voor een gemiddelde volwassene:

-aanschaf skikleding: warme jas, skibroek, skisokken, helm, skibril, thermokleding, goede handschoenen - kun je zo duur maken als je zelf wil. Voor een beginner is spul van Decathlon of Lidl prima. Het kan erg koud worden bovenop een berg. Ongeveer een graad kouder per 100 hoogtemeters. Hou daar rekening mee.
-de meeste mensen gaan op wintersport met de auto. Reken op ongeveer 250 a 300 euro benzine per auto. De auto moet winterbanden of all season banden met sneeuwvlok (verplicht in Duitsland en echt wenselijk!!! in winterse omstandigheden). Winterbanden op velg 500-700 euro. Sneeuwkettingen kun je vaak tweedehands op marktplaats kopen. Reken op 50 a 100 euro. Op sommige wegen zijn ook sneeuwkettingen verplicht dus zorg dat je die bij je hebt. Oefen van te voren met omleggen.
-Hou rekening met drukte op de weg in het weekend in hoogseizoen. Vertrek op tijd want in het donker door de sneeuw rijden vindt niet iedereen prettig.
-skipas 300 euro p.p. Let op een skipas voor een beperkt deel van een skigebied is vaak goedkoper. Als beginner ga je nog niet ver weg.
-huren ski’s plus skischoenen 150 euro. Je kunt van te voren in NL huren of ter plekke op locatie huren.
-skilessen: zeg 50 euro pppd voor een klasje
-accomodatie: kun je zelf regelen bijv via deze website. Appartement is het goedkoopst, zelf koken dus. Acco kun je zo duur maken als je zelf wil. Mijn streven is vaak 50 euro pppd. Hotel halfpension kan ook, reken op 600-1000 euro pppw voor een fatsoenlijk hotel.
-verder nog kosten voor lunch en drankjes op de piste, zeg 20 a 30 euro pppd
-organisaties zoals sunweb verkopen pakketreizen, dan is de skipas vaak inbegrepen en vaak kun je via hen ook skiles regelen en materiaal huren. Kan goedkoper uitvallen.

Andere mensen hebben vast aanvullingen…

Ik sluit me aan bij alles wat @elisabeth101 hierboven zegt, en vooral bij haar laatste opmerking: laat je informeren door Sunweb. Je betaalt dan misschien ietsje meer, maar je wordt volledig ontzorgd. Veel beter dan alles zelf uitzoeken en regelen.

Uitrusten doen we thuis wel!

@Boost

Leuk dat jullie met wintersport willen starten! Je hebt in ieder geval het juiste forum al gevonden ; )
Een meer ervaren wintersporter heeft zijn eigen materiaal en de juiste kleding e.d. En dan is het een kleine moeite om een accommodatie te boeken en een ski pas te regelen. Zie bovenstaande opsomming.

Maar ik kan me best voorstellen dat jullie niet weten waar je moet beginnen. Wij zijn zelf ooit begonnen bij een tour operator met een all in concept. Verblijf, maaltijden en ski lessen in een pakket. Dat was via https://siegitours.com/
Laaaang geleden dus ik ken de kwaliteit van nu niet. Maar het enige wat we nog hoefden te doen is met ski kleding in de kofferbak met eigen auto naar Oostenrijk te rijden. Ter plekke werd voor de rest alles geregeld (of begeleid). Maar het was geen groepsreis! Je was met je eigen familie.
We vonden dit een prettige start van onze wintersport avonturen.

P.s. draag een ski helm

sneeuw witje en de 7 bergen

Dank voor de snelle reacties! Fijn dat jullie zo meedenken. Ik ga dan toch eens kijken bij een reisorganisatie als Sunweb.

+1 voor het boeken via een reisorganisatie. Daarmee maak je het jezelf een stuk makkelijker / stressvrij.

Nog een tip: als het kan, ontwijk de drukste weken van de vakantieperiodes. Op deze site staat een goed overzicht.

Tot slot: een sfeervol besneeuwd dorp draagt bij aan een leuke eerste wintersportervaring. Denk aan Valloire, Val Cenis of Les Gets bijvoorbeeld. (Frankrijk is goedkoper dan Oostenrijk).

Voor een eerste keer heb je echt geen groot gebied nodig. Dat zou ik zelfs afraden, en dan is een weekpas opeens duidelijk goedkoper dan 300 euro :-)

Denk inderdaad aan gebieden als Val Cenis, Montgenevre (alleen Montgenevre), Puy Saint Vincent, Grand Bornard.

Hier kun je naar accommodaties + skipasprijzen zoeken, vaak zijn dit soort pakkage deals heel vele goedkoper: https://www.wintersport.nl/accommodatie#2022-02-26:7nachten:…

En kijk ook dit, mochten jullie in de kerstvakantie kunnen: https://www.wintersport.nl/weblog/06/06/2021/waarom-je-deze-…

Click. Click. Peace

Frankrijk is idd een heel stuk goedkoper. Een paar jaar geleden had ik een chalet/appartement geboekt met mijn familie (8 personen) in Val Cenis via sunweb voor ongeveer 400€ per persoon met skipas inclusief. Maar let wel op, je kan het heel goedkoop maken maar wat je krijgt is dan ook naargelang de prijs.

Ik Frankrijk zijn de accommodaties nogal minimalistisch.
Ben je met 8pers boek dan maar iets voor 12pers.

Of 2 accommodaties naast één.

Op elke site van een skigebied staat een map met de plattegrond van het dorp, kan je nakijken waar je accommodaties is. Waar de bus stopt? In DE winkelstraat BOVEN een de aprs-ski? Naast de skilift, piste (opwarmen, eten, omkleden)? Bij de skischool (is bij de skilift)?..?

Bij Sunweb kan je de skipassen annuleren, wel voor minder geld dan de officiële prijs. Die kopen dat in het groot aan.
Maar hoe je busreis kan annuleren weet ik niet.

Laatste week van januari is meestal het goedkoopst. Kan ook koud zijn, maar met winddichte kleding en gezichtbedekking is het niet snel té koud. Zoals eerder gezegd, een klein gebied heb je genoeg aan bij een eerst keer. Skihuur lekker ter plaatse doen. Dat kan ook veel schelen per gebied. Dat moet voor < 100 eur lukken. Kan je ook nog wisselen als je schoenen niet lekker zitten. Kwaliteit van materiaal is doorgaans prima.
Ik adviseer hele dagen les te nemen. Zeker de eerste 3 dagen. Dan kun je echt nog niet op pad. Je kunt overwegen om met de groep een privé leraar te nemen. Echter heb je dan mogelijk last van niveauverschil tussen mensen met/zonder aanleg.

@boost
Misschien is t goed als ke nog iets meer info aanleverd mbt het volgende:

  • groepssamenstelling: ouders/grootouders/kinderen -> handig voor de adviezen mbt skigebied
  • periode die je wilt gaan -> handig voor bepalen gebied, hoogte van het gebied ivm kou, veiligheid voor beginners en evt. kinderen.
  • verwachting: sfeer/omgeving/culinair/sportief/gezellig (après-ski) -> ook handig voor keuze locatie en gebied
    -budget
    Hiernee kunnen we je vast beter in de richting sturen qua land, regio en gebied.
    Zeker voor een eerste reis lijkt me dit wrl heel belangrijk.
    Succes en geniet vooral ook van de voorbereiding

Neem in Nederland alvast les. Op (bijvoorbeeld) een rollenbaan leer je erg snel de eerste techniek en kun je na een paar lesjes al redelijk bochtjes draaien. als je dan op vakantie ook nog op les gaat kom je meteen in de 2e klas en sta je niet de eerste 3 dagen op de babyweide. Dit maakt het meteeen een stuk leuker. Ook heb je de juiste spieren al een paar keer belast; dus dat is ook prettig.

Dank voor alle tips! Hier hebben we veel aan.
@Pascal6
Jazeker:

  • groepssamenstelling: Allemaal volwassenen tussen de 26 en 53. Wel allemaal beginner.
  • periode: Voorjaarsvakantie (week van 26 februari)
  • verwachting: Hier nog niet zo over nagedacht. We zijn met familie, apres ski is niet per se een must. Het moet vooral gezellig zijn. Een beetje culinair is leuk maar moet ook passen bij het budget.
    -budget: 500-650 pp. Om het goedkoop te houden denken we eraan om naar het Reuzengebergte in Tsjechië te gaan.

Alvast dank voor eventuele reacties hierop.

In Oostenrijk heb je het gebiedje Rangger Köpfl bij het plaatsje Oberperfuss.
De dalafdaling is wellicht nog wat te pittig maar tussen 1400m en 1650m heb je een blauwe piste die ideaal voor starters is en de sleeplift is ook nog eens vervangen door een 8 persoons gondel. bovenaan heb je nog een aantal pistes die wat moeilijker zijn.

Zelf ben ik 6 jaar een week in Oberperfuss geweest hier heb ik in de jaren 90 leren Skiën. 1e 2 jaar alleen in het gebiedje Rangger köpfl de jaren daarna afgewisseld met de gebieden van Seefeld, Axams en Kühtai. Als je net begint is mijn ervaring dat dit kleine gebied ideaal is. Skiërs met meer ervaring hebben hier niks te zoeken na een dagje ben je er dan wel klaar mee.

Mooi verslag over het gebiedje: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/347713/rangger-kop…

Denk eens aan het Zwartewoud, een mooi beginnersgebied betaalbaar en redelijk sneeuwzeker ( Feldberg )

Dat is wel een heel krap budget voor de duurste week van de wintersport.
Als je vast zit aan schoolvakanties, is misschien de meivakantie en dan een hoog gelegen gebied een goedkopere optie.
Als echte beginner heb je trouwens niet overal een skipas nodig, de liftjes op de oefenpiste zijn vaak gratis als deze in het dal zijn, of je bent goedkoper uit met een puntenkaart. (Dat is als je besluit om niet vooraf les te nemen in Nederland).

Ik ben zelf als student in Tsjechie geweest en voor beginners is dat inderdaad prima, maar volgens mij ook niet meer zo goedkoop als 20 jaar geleden.

Denk eens aan het Zwartewoud, een mooi beginnersgebied betaalbaar en redelijk sneeuwzeker ( Feldberg )

Harry6 op 27 sep 2021 20:17

Feldberg is absoluut een leuk gebiedje. (Vond ik als ervaren snowboarder zelfs leuk voor 2 a 3 dagen maar dat terzijde)

Het probleem is alleen de drukte vind ik. Wij waren er begin maart een weekendje maar het had net goed gesneeuwd. Geen parkeerplaats meer te vinden en voor mijn gevoel stond heel zuid-west Duitsland in de rij bij de lift 😉

🏂

Een paar puntjes ter overweging.

  • materiaal zou ik ter plekke huren en niet in Nederland (als er wat mee is kan je er direct mee heen).
  • spreken jullie allemaal Duits/Frans oid?
  • Ik zou denk ik niet beginnen met Tsjechie (en nu gok ik). Ik denk dat de totale beleving van skiën en gezelligheid op de piste wel een fijne bijkomstigheid is. Wellicht levert Frankrijk je net een taalprobleem op. Maar… Schwarzwald is een mooie, en anders skigebied van beperkte omvang in Oostenrijk. Mijn persoonlijk advies zou Oostenrijk zijn, echter dat lijkt me budgettechnisch in de duurtste week van het jaar een uitdaging.
It is an amazing world

Kijk ook eens naar de skigebieden van Hörnerdörfer in het zuiden van Duitsland, tegen de Oostenrijkse grens aan. Daar kun je echt betaalbaar op wintersport. Zowel de lessen, skihuur, skipassen als de accommodaties zijn betaalbaar. Ook tijdens de voorjaarsvakantie. Dan houden jullie met een budget van 500/600 euro pp absoluut geld over :-). https://www.wintersport.nl/skigebieden/fischen

Ik zou in ieder geval opschieten met boeken. Voor die week zijn de goedkopere accommodaties al aardig uitverkocht aan het raken.

Voor beginners zijn kleine skigebieden vaak al voldoende. Een dorp met een paar pistes is dan al voldoende. In Oostenrijk, net over de grens met Duitsland, kan je b.v. naar het Tannheimerstal of Kleinwalsertal gaan. Die dalen zijn beide makkelijk aan te rijden en het prijsniveau ligt ook wat lager.

Dank voor de reacties weer! We merken toch dat we waarschijnlijk wat flexibeler zijn in de periode die we kunnen gaan. De voorjaarsvakantie heeft nog steeds voorkeur maar wellicht dat we ook al eerder kunnen (eind januari begin februari).

Een paar puntjes ter overweging.

  • materiaal zou ik ter plekke huren en niet in Nederland (als er wat mee is kan je er direct mee heen).
  • spreken jullie allemaal Duits/Frans oid?
  • Ik zou denk ik niet beginnen met Tsjechie (en nu gok ik). Ik denk dat de totale beleving van skiën en gezelligheid op de piste wel een fijne bijkomstigheid is. Wellicht levert Frankrijk je net een taalprobleem op. Maar… Schwarzwald is een mooie, en anders skigebied van beperkte omvang in Oostenrijk. Mijn persoonlijk advies zou Oostenrijk zijn, echter dat lijkt me budgettechnisch in de duurtste week van het jaar een uitdaging.
Henrike op 29 sep 2021 11:45

We spreken vrijwel allemaal duits/frans. Dat komt dus wel goed.

Via Tsjechoreizen hebben we een aantal gebieden en huisjes aangeraden gekregen. We kijken nu naar drie gebieden in Tsjechie:

  • Een huisje in de buurt van Dolni Dvur, dit lijkt een erg klein gebied met maar twee korte afdalingen en ik denk dat de de beginners met iets meer ervaring hier snel op uitgekeken zijn. Wel prettig voor de absolute beginners onder ons misschien. Het gebied spreek mij niet zo aan.
  • Harrachov, dat lijkt nog redelijk klein en ook best gezellig. Redelijk lange afdalingen, zeker voor ons als beginners. Ook de uitzichten van bovenaf zien er mooi uit. Een leuke optie lijkt mij.
  • Huis aan de rand van het dorp Mlade Buky, een dorp dat centraal ligt ten opzichte van de ski arealen van Skiresort Cerna Hora Pec. Dit lijkt mij een goede optie met een redelijk groot ski areaal in de buurt voor beginners en wat meer gevorderden.

Waar ik nog benieuwd naar ben: Als je in een vakantiehuis zit, neem je dan gewoon de auto naar de skigebieden toe? Zet je die dan neer bij de skischool vanwaar je ook je materiaal en kleding huurt? Moet dat na het skiën elke dag weer worden ingeleverd of mag dat mee naar het huisje?

Eind januari lijkt me de beter optie, zowel qua prijs als qua drukte.
Een klein gebied is prima voor de eerste keer, maar 2 korte afdalingen is wel héél klein. Ik zou gaan voor iets van minimum 50km. Er zijn altijd pistes die te moeilijk zijn of gewoon toe zijn, dus die gaan er alvast af.
Vakantiehuisje zou ik zo dicht mogelijk bij de pistes zoeken, liefst ski-in/ski-out. Iedere dag met de auto of skibus is echt te mijden, zowel qua vakantiesfeer als om praktische redenen. Iets vergeten, droge of gewoon andere kledij aandoen, bij slecht weer thuis eten of even rusten, dan is het echt veel praktischer als je even naar huis kan.
Gehuurd materiaal hou je voor de hele week, tenzij je iets wil veranderen. Kleding huur je normaal gezien niet. Best ook reservekledij voorzien, dat hoeft geen topmateriaal te zijn.

Er zij in Europa ook veel pakket reizen met de bus of auto. Zo ben ik jaren geleden eens met een man of 8 naar een Chalte in Les Deux Alpes geweest. Alle kosten en organisatie inbegrepen, inclusief busreis en kok.
Ik weet niet wat voor grope dit is, of julie eigen auto’s met winterbanden hebben, en of je van koken houdt of niet. Moet het goedkoop, of mag het wat kosten?

Een chalet of huisje huren lijkt me wel aangewezen met 8 personen, dan heb je immers gezellig samen een woonkamer om te relaxen, en niemand ander om je zorgen om te maken.

Ik zou niet zeggen dat je met alleen volwassenen zo nodig dicht bij de piste moet zitten. 's Ochtends heen met auto of bus, 's middags terug. a’s toch geen probleem? Al helemaal niet als je ook les hebt, dan heb je immers toch geen flexibiliteit. Ski in ski out is vooral nuttig met kleine kinderen of niet skiënde vakantie gangers.

En als je een week lang gaat, dan zou ik ofwel een groter gebied opzoeken, ofwel een vallei met meerdere kleine gebiedjes. Als je eenmaal 2 dagen les hebt gehad komen de meeste mensen makkelijk de eenvoudigere pistes af, en dan is het wel fijn als je nog eens ergens anders heen kan voor de variatie, of een tochtje maken. Ook , zoals @errant zie, zeker beginners, moeten sommige pistes overslaan omdat ze te moeilijk zijn, wellicht vanwege de sneeuw condities. Dan is het wel fijn als er nog een andere piste is met betere sneeuw, om jezelf wat uitdaging of variatie te geven. Het hoeft heus geen Trois Vallees te zijn, maar een beetje opties is wel fijn.

En minimaal twee keer een les in Nederland indoor. Die eerste les is vaak niet meer dan wat rondstappen op een baby weetje, dan kun je beter in Snowworld zitten.

Dank voor de reacties weer! We merken toch dat we waarschijnlijk wat flexibeler zijn in de periode die we kunnen gaan. De voorjaarsvakantie heeft nog steeds voorkeur maar wellicht dat we ook al eerder kunnen (eind januari begin februari).

Een paar puntjes ter overweging.

  • materiaal zou ik ter plekke huren en niet in Nederland (als er wat mee is kan je er direct mee heen).
  • spreken jullie allemaal Duits/Frans oid?
  • Ik zou denk ik niet beginnen met Tsjechie (en nu gok ik). Ik denk dat de totale beleving van skiën en gezelligheid op de piste wel een fijne bijkomstigheid is. Wellicht levert Frankrijk je net een taalprobleem op. Maar… Schwarzwald is een mooie, en anders skigebied van beperkte omvang in Oostenrijk. Mijn persoonlijk advies zou Oostenrijk zijn, echter dat lijkt me budgettechnisch in de duurtste week van het jaar een uitdaging.
Henrike op 29 sep 2021 11:45

We spreken vrijwel allemaal duits/frans. Dat komt dus wel goed.

Via Tsjechoreizen hebben we een aantal gebieden en huisjes aangeraden gekregen. We kijken nu naar drie gebieden in Tsjechie:

  • Een huisje in de buurt van Dolni Dvur, dit lijkt een erg klein gebied met maar twee korte afdalingen en ik denk dat de de beginners met iets meer ervaring hier snel op uitgekeken zijn. Wel prettig voor de absolute beginners onder ons misschien. Het gebied spreek mij niet zo aan.
  • Harrachov, dat lijkt nog redelijk klein en ook best gezellig. Redelijk lange afdalingen, zeker voor ons als beginners. Ook de uitzichten van bovenaf zien er mooi uit. Een leuke optie lijkt mij.
  • Huis aan de rand van het dorp Mlade Buky, een dorp dat centraal ligt ten opzichte van de ski arealen van Skiresort Cerna Hora Pec. Dit lijkt mij een goede optie met een redelijk groot ski areaal in de buurt voor beginners en wat meer gevorderden.

Waar ik nog benieuwd naar ben: Als je in een vakantiehuis zit, neem je dan gewoon de auto naar de skigebieden toe? Zet je die dan neer bij de skischool vanwaar je ook je materiaal en kleding huurt? Moet dat na het skiën elke dag weer worden ingeleverd of mag dat mee naar het huisje?

Boost op 30 sep 2021 18:04

Hier vind je de reviews van een van de ski gebieden die je hebt uitgezocht. https://www.wintersport.nl/skigebieden/janskelazne/ervaringe…
Ik heb geen ervaring met Tsjechië als ski land, maar de reviews laten zien dat het prima bij jullie behoeftes past.

Zoals eerder aangegeven kan je eigenlijk geen ski kleding huren (hoogstens een helm). Je kan bij de Decathlon echt prima slagen voor +/- E150,- p.p. Ook heeft de Lidl vaak goedkope ski items. Behoefte aan meer kwaliteit komt met de jaren (ervaring). Probeer anders iets te lenen van familie of vrienden. Wat je nodig hebt is:
-ski broek
-ski jack (ook prima in NL te gebruiken bij een winterwandeling)
-ski sokken (2 a 3 paar)
-ski handschoenen (ook prima in NL te gebruiken bij een winterwandeling)
-thermo ondergoed (2 a 3 stuks). In ieder geval de shirts. Broek is optioneel.
-skicol. Een sjaal gaat wapperen.
-skibril
-zonnebril (een ski bril is meer voor sneeuwval, een goede UV beschermende zonnebril is voor zonnige dagen).
-ski helm
-zonnebrand
-lippenbalsem
Dit is zo’n beetje de basis wat mij betreft. Dat kan je natuurlijk uitbreiden met allerhande luxe- of prestige items : )
maar dit is wat ik oprecht zou missen als ik het niet bij me had.

skistokken, skischoenen en ski’s (of snowboard + schoenen) ga je huren.

sneeuw witje en de 7 bergen

als je het snel warm hebt is een skicol of thermo-ondergoed niet echt nodig. Heb ik ooit ook gekocht; maar nooit aangehad.
Een t-shirt is vaak voldoende en als t -5 of kouder is een trui :)

Pro-tip: stop je skibroek niet in je skischoenen.

Bron: knoepert van een blaar de allereerste keer skiën.

Wij zijn een van onze eerste keren naar het skigebied van Oberjoch gegaan. Het is makkelijk aanrijden (zuid Duitsland) en heeft heel moderne liften. En de accommodaties die aangesloten zijn bij de Bad Hindelang plus Karte geven je een gratis skipas. De Plus karte kun je ook voor parkeren of de skibus gebruiken mocht je in een omliggend dorp verblijven. Daarnaast kan je Plus Karte ook nog voor meerdere activiteiten gebruiken zoals de roddelen maar ook zwemmen. Wij zijn nog nooit zo goedkoop op skivakantie geweest.

Pro-tip: stop je skibroek niet in je skischoenen.

Bron: knoepert van een blaar de allereerste keer skiën.

Bierdopje op 01 okt 2021 11:41

Los van die vervelende blaar: sneeuw in je skischoenen is ook niet echt prettig. Dat is dé manier om koude voeten te krijgen!

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Plaats een reactie