Eerste keer wintersport met hele familie

Skipjack hoeft helemaal niet. Heb je een waterdicht adement regenjack? Fleece er onder en klaar.

Nederland is toch geen tropisch land, dus de meeste kleding (m.u.v. ski sokken) zal je toch wel hebben?

Gezien de grootte van jullie gezelschap is er vast iets mogelijk aan of heel dichtbij de piste. Mijn ervaring is dat dat toch echt wel heel fijn is. Het skiën/board en voor het eerst is al inspannend genoeg. Dan is het fijn als je even een uurtje pauze kunt nemen en de rest van de crew kunt zien stuntelen terwijl in het zonnetje geniet. Of even terug omdat je je Labello vergeten bent of iets anders. Als je ervaring hebt, weet je beter wat je nodig hebt op een dag. Als beginner is dat nog best even stuntelen soms.

Qua kleding: ik heb 2 outfits voor 30 euro gekocht. Combinatie van Vinted, kringloopwinkel, Reshare store en Marktplaats. Het is niet modieus, maar het is warm, ademend en waterdicht. Meer is niet nodig. Ik bespaar echter niet op bescherming!
Verder was ik de eerste keer heel blij met oordopjes en pijnstiller die je lokaal (met een soort spraybus) kunt toedienen.
Vooral was ik gelukkig dat ik een alles-in-1 reis had geboekt: accomodatie, skipas, vervoer, les, materiaal. Het is goedkoper en neemt je allerlei geregel uit handen.

Dank voor de reacties weer! We merken toch dat we waarschijnlijk wat flexibeler zijn in de periode die we kunnen gaan. De voorjaarsvakantie heeft nog steeds voorkeur maar wellicht dat we ook al eerder kunnen (eind januari begin februari).

Een paar puntjes ter overweging.

  • materiaal zou ik ter plekke huren en niet in Nederland (als er wat mee is kan je er direct mee heen).
  • spreken jullie allemaal Duits/Frans oid?
  • Ik zou denk ik niet beginnen met Tsjechie (en nu gok ik). Ik denk dat de totale beleving van skiën en gezelligheid op de piste wel een fijne bijkomstigheid is. Wellicht levert Frankrijk je net een taalprobleem op. Maar… Schwarzwald is een mooie, en anders skigebied van beperkte omvang in Oostenrijk. Mijn persoonlijk advies zou Oostenrijk zijn, echter dat lijkt me budgettechnisch in de duurtste week van het jaar een uitdaging.
Henrike op 29 sep 2021 11:45

We spreken vrijwel allemaal duits/frans. Dat komt dus wel goed.

Via Tsjechoreizen hebben we een aantal gebieden en huisjes aangeraden gekregen. We kijken nu naar drie gebieden in Tsjechie:

  • Een huisje in de buurt van Dolni Dvur, dit lijkt een erg klein gebied met maar twee korte afdalingen en ik denk dat de de beginners met iets meer ervaring hier snel op uitgekeken zijn. Wel prettig voor de absolute beginners onder ons misschien. Het gebied spreek mij niet zo aan.
  • Harrachov, dat lijkt nog redelijk klein en ook best gezellig. Redelijk lange afdalingen, zeker voor ons als beginners. Ook de uitzichten van bovenaf zien er mooi uit. Een leuke optie lijkt mij.
  • Huis aan de rand van het dorp Mlade Buky, een dorp dat centraal ligt ten opzichte van de ski arealen van Skiresort Cerna Hora Pec. Dit lijkt mij een goede optie met een redelijk groot ski areaal in de buurt voor beginners en wat meer gevorderden.

Waar ik nog benieuwd naar ben: Als je in een vakantiehuis zit, neem je dan gewoon de auto naar de skigebieden toe? Zet je die dan neer bij de skischool vanwaar je ook je materiaal en kleding huurt? Moet dat na het skiën elke dag weer worden ingeleverd of mag dat mee naar het huisje?

Boost op 30 sep 2021 18:04

Hi Boost,
Gezien je budget zou je ook kunnen kijken naar een iets andere opzet van je reis. Mede forum lezers, shoot me if iam wrong.

Je eerste gedachte gaat uit naar een week skien in de duurste periode (misschien na K en O/N) en jullie willen een echte skibelevenis als ik het zo lees.

Mijn eerste skitrip was naar andora, met de trein 24 uir onderweg, hotel 20 km van de piste in eem groen dal… skien was leuk maar voelde meer als sport dan vakantie. T jaar erna een week naar Val Gardena, daar pas kreeg ik de echte wintersportvide. Bergen, sneeuw in t dorp, leuk plaatsje, lekker eten op de piste etc, the hole works.

Gezien je budget en de mogelijkheid eerder dan de krokus te gaan zou je ook een eerste trip van 5 skidagen kunnen overwegen, ergens dichtbij in tirol of vorarlberg. Boek je 4 dagen acco via bijvoorbeeld boeking.com, 5 daagse pas en 3 dagen skiles. Hoe doe je dat:

  • ga voor de skidagen zaterdag tot en met woensdag (bij weekend ski vanaf bijv vrijdag is het vaak lastig acco te vinden omdat je de hele weken breekt)
  • vrijdag middag rijden tot ergens rond Ulm, Kempen of de fernpas -> overnachtings hotel voor weinig boeken. S morgens meteen skikleding aan voor die dag
  • zaterdag morgen vroeg aankomen in skidorp met de auto. Vooraf skiles, skipas en skies huren. Bij het huren van skies heb je vaak de mogelijheid deze te stallen bij de shop, of vlak bij de lift die je het gebied inbrengt. Schoenen die je aanhebt kun je daar laten.
  • met de eerste dag les nemen, is vaak vanaf een uur of 10.00 dus dit is met een beetje voorbereiding prima te doen.
  • s middag na je skies te stallen met de auto naar je acco. Kijk niet zozeer naar de afstand vam de acco tot de lift maar of je dichtbij een skibushalte zit.
  • lekker eten en tukken in je acco en de volgende op tijd bij de bushalte voor dag 2
  • voordeel van de bus is dat je geen stress hebt mbt parkeren van je auto of als er ineens een bak sneeuw valt.
    Zo doe je dat tot dag 5, laatste dag weer met de auto naar de piste. Lekker de berg op tot de lunch. Om 13.30 uur laatste afdaling, ski terugbrengen, omkleden, kan meeatal wel in zo’n depo en met de auto terug naar Nederland.
    Ik weet dat een dergelijke trip prima ye regelen is met een beetje tips en handigheid. Ik denk dat 5 dagen skiën voor een eerste trip een prima ervaring is, en indruk geeft vam wat WS kan zijn. Door de deze constructie bespaar je veel dagen in een dure acco en een dag skipas. Daarnaast liggen veel beginners er na een paar dagen aardig af van de vermoeidheid dus kun je je afvragen wat die extra dag je nog te beiden heeft.
    Ik zie veel tips voor kleine gebieden voorbij komen. Kan zeker want goedkoper maar het verschil in skipas per dag is misschien max 15 euro. Dan zou ik liever iets meer aan een skipas uitgeven voor meer km en meer comfort qua lift.
    Voorbeelden van gebieden waar we dit vaak deden zijn bijvoorbeeld Zugspitsarena, Brixen in Thale, Pasnauntal, Pitztal.
    Misschien sla ik de plank wel helemaal mis maar ik wilde je dit iig in overwegen meegeven. Wil je hulp of een opzetje, laat maar weten.
    Gezien het door jullie omschreven doel zou ik voor een 1e keer een indruk krijgen van WS in al zijn facetten kan zijn niet op de laatste 100 euro kijken. Ik herinner me mijn 2e (1e was andorra in 1993 ofzo) WS nog altijd als een van mijn mooste trips.
    Succes en ga vooral! Mooste vakantie die er is!

“De mooiste vakantie die er is”
Zoals @Pascal6 terecht zegt @Boost

Het duurste van deze eerste vakantie is dat als je eenmaal door het wintersport virus gegrepen wordt je de rest van je leven elk jaar één of tweemaal naar de sneeuw wilt.

Naar betere gebieden betere accomodaties betere ski’s betere kleding en veel meer lessen.

Dus als je echt geld wilt besparen zou ik er niet aan beginnen 😄😄
Succes

“De mooiste vakantie die er is”
Zoals @Pascal6 terecht zegt @Boost

Het duurste van deze eerste vakantie is dat als je eenmaal door het wintersport virus gegrepen wordt je de rest van je leven elk jaar één of tweemaal naar de sneeuw wilt.

Naar betere gebieden betere accomodaties betere ski’s betere kleding en veel meer lessen.

Dus als je echt geld wilt besparen zou ik er niet aan beginnen 😄😄
Succes

Hooykaas op 03 okt 2021 09:36

Ja , het is een hardnekkig virus, zodra ik de ene vakantie geboekt heb ben ik al voor de volgende aan het kijken, dure hobby 😄

als je het snel warm hebt is een skicol of thermo-ondergoed niet echt nodig. Heb ik ooit ook gekocht; maar nooit aangehad.
Een t-shirt is vaak voldoende en als t -5 of kouder is een trui :)

Daffie op 01 okt 2021 11:37

Eens, maar niet alleen als je het snel warm hebt, ik gebruikte eigenlijk nooit thermokleding. Een hemd en/of een t-shirt met een sweater werkt ook.
Het blijft misschien wat lakker klam als je gaat zweten, maar dan doe je je jas even los en ben je zo weer droog.
Skisokken heb ik ook lang niet gebruikt. Gewoon hoge sportsokken werkt ook.
Maar koop dit spul bij de Lidl en je bent voor weinig klaar. De skipully’s zijn daar ook prima bruikbaar.

Sowieso moet je niet teveel denken dat je het koud gaat krijgen bij de wintersport. Je bent erg veel in beweging en dan krijg je het snel warm genoeg. In de skilift kan het koud zijn (hoewel tegenwoordig vaak overdekt en verwarmd) maar dat duurt meestal niet zo lang dat je kern koud wordt.
Wel is het lekker als je dan je hele gezicht kan bedekken met skibril en Kol/sjaal/buff.
Zelf vind ik een wollen sjaal nog steeds het prettigst. Die is poreus genoeg om doorheen te ademen zonder dat hij nat wordt van je adem, maar geeft toch genoeg bescherming.

Het ergste is natte sneeuw of regen, maar dan zijn er maar weinig mensen die overblijven op de piste hoor.

Ik zou inderdaad zeker niet je kleding aanschaffen met als maatstaf dat het moet helpen in de regen of in whiteouts. Die momenten zijn, zeker op je eerste reis, beter om eens de sauna in te duiken of je spieren wat rust te geven :).

Over hoe alles ter plekke gaat zou ik me niet te druk maken, dat blijkt uiteindelijk altijd vrij simpel. Huurski’s zijn overal even duur, skiles is overal even duur en zeker bij kleinere acco’s weten ze ook wel waar je overal voor moet zijn.

Loopafstand van de piste even checken, 300 meter lijkt niet zoveel, maar dat is veel met veel hoogtemeters over bevroren trottoirs :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie