Tips nieuwe herenski's

Hallo allemaal,
Ik kan wel wat keuzehulp en tips gebruiken voor het kopen van een set ski’s. Voorheen heb ik vooral ski’s gehuurd.

Met de Dynastar Powertrack 79XC heb ik goede ervaringen.

Ik ben een skiër van 26 jaar (1.95m en 83 kg) die van kleins af aan een jaarlijks weekje wintersport meepakt.
Qua niveau geef ik mezelf een 8. Ik kom alle pistes probleemloos en gecontroleerd af en tempo/ritmewisselingen gaan prima. Korte gecarvede bochten skiën lukt niet altijd even goed en mijn techniek in de diepe sneeuw is nog niet geweldig. Enorm hoge snelheden ski ik eigenlijk bijna nooit.
90% van de tijd ski ik op de pistes. Af en toe een uitstapje naar de skiroutes of in verspoord terrein buiten de pistes is ook wel eens leuk. Voor het echte off-piste werk heb ik niet de ervaring/techniek/kennis dus freeride ski’s zijn niks voor mij. Freestyle ski’s passen ook niet bij mij.
Ik ben een redelijk sportieve skiër die verschillende bochten skied:

  • lange gecarvede bochten op de brede blauwe pistes
  • korte gerutschte bochten op steile pistes,
  • middellange bochten op makkelijke rode pistes die ik vooral probeer te carven
    Al met al ski ik vaker wat kortere en middellange bochten dan echt lange carvebochten.

Ik ben op zoek naar een ski die zich goed staande houdt in verschillende condities:
• Sportief skiën op strak geprepareerde pistes
• Genoeg float om soepel over zachte bulten verse sneeuw en slush te skien of door een laag verse sneeuw op de pistes.
• Genoeg grip op harde pistes
• Soepel skien in verspoord terrein op skiroutes

De perfecte ski voor deze allround omschrijving bestaat niet dus ik zoek een mooie middenweg.

Welke ski’s zouden jullie aanraden en welke lengte?
Mijn budget is ongeveer 650 euro max.

Salomon s force bold?

Heb je video van jezelf?

Ik kan het ski niveau maar moeilijk inschatten. Een niveau 8 skier skiet eigenlijk alleen maar op gs modellen. De powertrack ski die je hebt is een ski voor lichtgevorderden. Dan kan ik niet helemaal rijmen. Een video zou inderdaad helpen om je beter te adviseren.

M.i. ga je wel een keuze moeten maken tussen een pistemodel die allround is , of een allmountain die goed is op piste. Strak carven en soepel skien in verspoord terrein gaat gewoon niet samen.

Het op afstand adviseren is erg moeilijk. Ik heb ooit voor dezelfde keuze gestaan. Ik ben toen (op afspraak) gaan testen bij in Zoetermeer. Daar mijn vraag en voorkeuren voorgelegd. Ik heb toen verschillende ski’s uit kunnen proberen en daarop mijn keuze gebaseerd. Ik kwam toen op Salomon uit. Die skies zijn inmiddels op en ik heb nu Elan’s. Ook die heb ik eerst (in Oostenrijk) getest. Soms kom je op de piste promotietenten van de verschillende merken tegen. Als je (bijna) toe bent aan nieuwe ski’s, kan je ze daar gratis uitproberen.

Ik kan het ski niveau maar moeilijk inschatten. Een niveau 8 skier skiet eigenlijk alleen maar op gs modellen. De powertrack ski die je hebt is een ski voor lichtgevorderden. Dan kan ik niet helemaal rijmen. Een video zou inderdaad helpen om je beter te adviseren.

M.i. ga je wel een keuze moeten maken tussen een pistemodel die allround is , of een allmountain die goed is op piste. Strak carven en soepel skien in verspoord terrein gaat gewoon niet samen.

elisabeth101 op 28 sep 2021 10:56

Gezien omschrijving van TS (lang gecarved op breed blauw, kort geslipt op steil) zitten we eerder in 6-7 op het lijstje dat hier circuleerde denk ik.

Wat zijn enorm hoge snelheden? 60+/80+/100+ ?

Zou waarschijnlijk toch eerder gaan kijken om het op te splitsen in 2 paar ski’s. Bv een setje Rustler 9 voor alles wat niet strak is. En bv iets als de Rossi MT Ti voor het piste werk, maar er zijn mensen genoeg hier die de pistelatten veel beter kennen dan ik ;)

Ik denk dat je daar op termijn vrolijker van wordt. Als je nu iets koopt waar je een beetje buiten de pistes mee speelt (skiroutes/verspoord terrein) ga je niet gemakkelijk iets vinden waar je op de piste leuke vorderingen op gaat maken (wens: “Sportief skiën op strak geprepareerde pistes”).

Edwin van Riel

Twee jaar geleden bij de lokale sportzaak in Fiss nieuwe ski’s gekocht. Ik wilde graag eerst proberen omdat ik het niet vertrouw op basis van specificaties van een website.

Ik wist toen nog niet dat het mogelijk was om te testen, omdat ik in het hogere segment zocht. Echter ik kon iedere ski uit de winkel “huren” en zo vaak wisselen als ik wilde (soms 2-3 keer per dag) Kocht ik geen ski’s dan betaalde ik uiteindelijk de netto huurprijs. Wanneer ik een van de sets aan zou schaffen werden de huur kosten in mindering gebracht. Ik heb zo in 2 dagen ca. 5 sets getest.

Steeds bij het omruilen gaf ik feedback aan de verkoper waarop hij gebaseerd op deze feedback een andere set mee gaf. Uiteindelijk top ski’s kunnen kopen. Niet het goedkoopste, maar belangrijker: in de praktijk gekozen.

Sportieve groet, Luuk

Twee jaar geleden bij de lokale sportzaak in Fiss nieuwe ski’s gekocht. Ik wilde graag eerst proberen omdat ik het niet vertrouw op basis van specificaties van een website.

Ik wist toen nog niet dat het mogelijk was om te testen, omdat ik in het hogere segment zocht. Echter ik kon iedere ski uit de winkel “huren” en zo vaak wisselen als ik wilde (soms 2-3 keer per dag) Kocht ik geen ski’s dan betaalde ik uiteindelijk de netto huurprijs. Wanneer ik een van de sets aan zou schaffen werden de huur kosten in mindering gebracht. Ik heb zo in 2 dagen ca. 5 sets getest.

Steeds bij het omruilen gaf ik feedback aan de verkoper waarop hij gebaseerd op deze feedback een andere set mee gaf. Uiteindelijk top ski’s kunnen kopen. Niet het goedkoopste, maar belangrijker: in de praktijk gekozen.

Luuk3 op 28 sep 2021 15:02

Ja goed dat dat kan hè, precies zo heeft mijn man de laatste wintersport ook zijn ideale ski gevonden. Eerst een aantal geprobeerd op basis van wat hij online al interessant vond, later aan de hand van zijn feedback ski’s geprobeerd die de verhuurder hem aanraadde. Hij kwam uit op ski’s die hij niet al vooraf op zijn lijstje had staan. (Head Kore 93)

❄️

Ja goed dat dat kan hè, precies zo heeft mijn man de laatste wintersport ook zijn ideale ski gevonden. Eerst een aantal geprobeerd op basis van wat hij online al interessant vond, later aan de hand van zijn feedback ski’s geprobeerd die de verhuurder hem aanraadde. Hij kwam uit op ski’s die hij niet al vooraf op zijn lijstje had staan. (Head Kore 93)

Marije77 op 28 sep 2021 17:37

Is dat zijn enige ski? Een opmerkelijke keuze dan, aangezien de Kore 93 echt geen ski is voor harde pistes. (Verder een prima ski, ik heb ze zelf ook.)

Testen en kopen op wintersport locatie is natuurlijk ook een optie. Had ik nog niet aan gedacht.
@evr66, met hoge snelheden bedoel ik 80+
Een 2e set ski’s is voor later wellicht.

Dan ga ik voor nu eerder voor een allround pisteski die zich ook goed staande houdt op minder strak geprepareerde pistes (zoals slush bulten en ijs op het einde van de dag)

Een filmpje vinden waar ik skiend op sta is nog knap lastig maar dit lijkt er nog het meeste op: https://www.dropbox.com/sh/lwx5rwpf4o9klfb/AAAPZfBHinQ0eGUYF…

Ik kan het ski niveau maar moeilijk inschatten. Een niveau 8 skier skiet eigenlijk alleen maar op gs modellen. De powertrack ski die je hebt is een ski voor lichtgevorderden. Dan kan ik niet helemaal rijmen. Een video zou inderdaad helpen om je beter te adviseren.

M.i. ga je wel een keuze moeten maken tussen een pistemodel die allround is , of een allmountain die goed is op piste. Strak carven en soepel skien in verspoord terrein gaat gewoon niet samen.

elisabeth101 op 28 sep 2021 10:56

Waarom zou een niveau 8 skier alleen maar op een GS model skien ? Er zijn ook goede skiers die van korte bochten houden.
Verder, hij geeft juist aan dat hij nieuwe (betere) skies wilt. Dus waarom twijfels zetten bij zijn niveau omdat hij goede ervaringen heeft met de dynastar powertrack. Zeker in de verhuur, krijg je meestal geen topmodellen, ook al huur je een duurdere categorie.

Voor de keuze van de ski zou ik gewoon eens goed alle testen (o.a. hier op de site) eens doorspitten. Deze zijn door professionals getest en in de beschrijving staat goed beschreven wat je er mee kan en voor wie ze geschikt zijn. Met name met een “favoriet” kan je je eigenlijk geen buil vallen.
Wel goed bedenken wat je wilt, als je 90% op de piste skiet, zou ik vooral een ski nemen die goed is op de piste. Bij een veelzijdige ski is het vaak allemaal net niet. Als je een dagje off-piste / skiroute gaat kan je beter een geschikte ski huren dan dat je altijd met een ski moet skien die net wat minder op de piste is vanwege die iets betere eigenschappen in de diepere sneeuw (maar eigenlijk ook daarvoor niet top is)

Ik kan het ski niveau maar moeilijk inschatten. Een niveau 8 skier skiet eigenlijk alleen maar op gs modellen. De powertrack ski die je hebt is een ski voor lichtgevorderden. Dan kan ik niet helemaal rijmen. Een video zou inderdaad helpen om je beter te adviseren.

M.i. ga je wel een keuze moeten maken tussen een pistemodel die allround is , of een allmountain die goed is op piste. Strak carven en soepel skien in verspoord terrein gaat gewoon niet samen.

elisabeth101 op 28 sep 2021 10:56

Verder, hij geeft juist aan dat hij nieuwe (betere) skies wilt. Dus waarom twijfels zetten bij zijn niveau omdat hij goede ervaringen heeft met de dynastar powertrack. Zeker in de verhuur, krijg je meestal geen topmodellen, ook al huur je een duurdere categorie.

Marko2 op 28 sep 2021 19:47

Omdat een niveau 8 skier die bewuste Powertracks dubbelvouwt.

Testen en kopen op wintersport locatie is natuurlijk ook een optie. Had ik nog niet aan gedacht.
@evr66, met hoge snelheden bedoel ik 80+
Een 2e set ski’s is voor later wellicht.

Dan ga ik voor nu eerder voor een allround pisteski die zich ook goed staande houdt op minder strak geprepareerde pistes (zoals slush bulten en ijs op het einde van de dag)

Een filmpje vinden waar ik skiend op sta is nog knap lastig maar dit lijkt er nog het meeste op: https://www.dropbox.com/sh/lwx5rwpf4o9klfb/AAAPZfBHinQ0eGUYF…

LarsW op 28 sep 2021 19:41

jeej een filmpje!! Superleuk.

Wat opties voor een allrounde pisteski die bij je niveau en wensen passen:
Head E.rally
Nordica Spitfire Pro
Rossignol Plus Ti

Voeg daar eventueel ook de Salomon S/Force 11 aan toe. Samen met de Nordica Spitfire Pro misschien wel de meest verstandige keuze.

Gezien de hoeveelheid backseat en slipgedrag de beste keuzes onder de genoemde modellen.

Zoals al aangegeven: Mocht je in de gelegenheid zijn de verhuur leeg te testen; doen. Heb het zelf meermaals gedaan en je krijgt absoluut een beter beeld van de ski dan van wat droge tekst. En komt vaak met iets anders dan gedacht thuis.

Plaats een reactie