skiën zonder voorste kruisband

Hallo allemaal, zijn hier mensen die ervaring hebben met het skiën zonder voorste kruisband. Ik ben mijn kruisband kwijt en een reconstructie doet de arts liever niet. Nu kan ik in het dagelijks leven er prima mee door. Deze winter ga ik voor het eerst ermee skiën. Vind het best spannend. Heeft iemand tips. Ik snap dat het extra trainen van mijn bovenbeen spieren belangrijk blijft.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 30 sep 2021 11:35

Zonder kruisband kan ik niet over meepraten. Maar zonder kraakbeen in de knie gaat dat bij mij goed.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Ga een keer naar een skihal om daar te testen wat je kan en hoe het je afgaat. Mocht het in een skihal al niet goed afgaan dan kun je misschien proberen om je knie in te tapen of eventueel te gaan skiën met een brace. Ik zou het er niet op gokken dit pas te ondervinden tijdens je wintersport.

De gevolgen van een kruisband letsel is per persoon erg verschillend.
Zelf heb ik ook geen reconstructie gehad maar en het dagelijkse leven ook helemaal geen last van.
Je geeft het zelf al aan voor je beenspieren, flink trainen en vergeet ook je core niet.
Met skiën heb ik helemaal geen last van mijn knie.
Ik ski op aanraden van de orthopeed wel met een CTI brace om bij een eventuele val de schade te beperken.
Over het skiën met een brace zijn ook de meningen verdeeld overigens.
Ga inderdaad voor je vakantie eens indoor skiën, bij mij was na 1 afdaling het onwennige er al vanaf :-)

Gewoon uit interesse : waarom doet de arts liever geen reconstructie?

Reconstructie is op latere leeftijd niet altijd een succes, kan het zelfs verslechteren.
Heb mijn vkb een aantal jaar geleden ook afgescheurd en de meniscus gebroken en bij mij werd reconstructie ook afgeraden.
Ben wel de beenspieren en kniebanden extra gaan trainen, kniebanden moeten het verlies van vkb overnemen.
Heb ook wat indoorlessen genomen om te kijken hoe ik er voor stond.
Skien gaat nu verder prima maar naar een dag zwaar en intensief te hebben geskied wordt de knie wel minder stabiel.

Reconstructie is op latere leeftijd niet altijd een succes, kan het zelfs verslechteren.
Heb mijn vkb een aantal jaar geleden ook afgescheurd en de meniscus gebroken en bij mij werd reconstructie ook afgeraden.
Ben wel de beenspieren en kniebanden extra gaan trainen, kniebanden moeten het verlies van vkb overnemen.
Heb ook wat indoorlessen genomen om te kijken hoe ik er voor stond.
Skien gaat nu verder prima maar naar een dag zwaar en intensief te hebben geskied wordt de knie wel minder stabiel.

martin10500 op 30 sep 2021 18:14

dank voor je reactie. Hoe train je je kniebanden?

Ik doe nog steeds veel aan kickboksen en en 3 maal fitnes in de week.
op de evenwichtsbal kun je ook goed de stabiliteit trainen.

Het kan! Bij mijn vrouw ontbreekt ook de voorste kruisband. Ze is sportief en speelt Tennis en Hockey. Voor de wintersport doet ze vaak een maand of 2 wat aanvullende oefeningen met een stabilisatie bal en een kleine trampoline.

Tijdens de winterstop draagt ze een soort knie verstevigen uit een zorgwinkel,. Dat geeft steun en vertrouwen, maar doet volgens mij weinig. Het enige nadeel is dat ze graag een extra stopje maakt op de dag, al twijfel ik eraan of dat voor behoud van de knie is😂

Een goede externe brace kan veel opvangen.
Heel veel sporters maken hier gebruik van.
Er is hier wel enorm veel verschil in prijs en kwaliteit.
Ik zou zeggen: ga na een echte sport-kinesist (b.v. verboden aan een profclub voetbal) of sportarts en laat je goed adviseren wat best past bij jouw lichaamsbouw/spiermassa en beoogd gebruik.
Zelf zomaar op goed geluk iets kopen vanop amazon zou ik afraden.

Glide on!

Mijn persoonlijke ervaring is dat je prima kunt skiën met een gescheurde kruisband. Kapotter kan-ie niet ;)
Ik heb zelf 4 wintersportvakanties gehad voordat ik een VKB-reconstructie kreeg. Bij de eerste drie vakanties wist ik nog niet dattie gescheurd was. Bij de vierde vakantie wist ik het al wel. Wat ik vooral merkte, was dat ik het aangedane been graag als dalbeen had, zodat ik het met iets meer gewicht/druk onder controle kon houden. Als bergbeen was ik bang dat het bij de eerste de beste oneffenheid of disbalans een andere kant op kon zwabberen.
Door die onevenredige belasting was het been sneller vermoeid en heb ik dus iets vaker pauze moeten houden.

Overigens is het voor een man iets makkelijker om te leven zonder VKB. Vrouwen hebben door hun bredere heupen van nature meer een X-stand van de benen, waardoor ze een hoger risico lopen op VKB-letsel en daarna ook meer instabiliteit ervaren / eerder zwikken.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik ski al jaren lang zonder voorste kruisband, doe er wel altijd een soort brace (met een paar gekruiste banden) omheen omdat ik anders soms de botten over elkaar voel schuiven…
Heb ook wel een echte brace maar dat skiet niet zo lekker
inmiddels twee keer ook een gescheurde meniscus opgelopen…volgens de orthopeed had dat lang geduurd (17jr) voordat dat gebeurde omdat dat er dan altijd wel een keertje in zou zitten…had er wel de balen van dat dat niet eerder verteld was, want dan had ik toch wel een reconstructie overwogen…nu niet omdat ik er dus eigenlijk geen echt last van had…inmiddels vinden ze me te oud voor een dergelijke operatie en nu zit m’n knie dus nog losser in elkaar (en zal er dus ook vervroegde slijtage optreden) ik kan alles nog behalve na de twee keer meniscus geen schokbelasting…reden waarom ik ook niet meer hardloop (kan wel op crosstrainer)
training voor de bovenbeen en knie spieren is natuurlijk altijd aan te raden !

Ben ook benieuwd naar andere reacties.
Heb in 2008 een ongeval gehad en nu in 2021 weer met mijn linkerknie. Ik kwam er nu achter dat mijn voorste kruisband toen al bijna af was en een scheurtje in mij meniscus had.(toen der tijd wist ik niet van mijn bijna af gescheurde kruisband. Met skieen heb ik dat nooit gemerkt alleen dat ik aan het eind van de dag een zwabber been kreeg. Bij de orthopeed kreeg ik nu te horen dat hij niet kon zien dat de scheur erger geworden was en kreeg het advies om mijn been spieren te versterken. Nu ik ik ook op zoek naar een goed advies voor een brace. Dus waar kan ik het beste om advies vragen in de buurt van Zuid-Holland Zeeland?

Ben ook benieuwd naar andere reacties.
Heb in 2008 een ongeval gehad en nu in 2021 weer met mijn linkerknie. Ik kwam er nu achter dat mijn voorste kruisband toen al bijna af was en een scheurtje in mij meniscus had.(toen der tijd wist ik niet van mijn bijna af gescheurde kruisband. Met skieen heb ik dat nooit gemerkt alleen dat ik aan het eind van de dag een zwabber been kreeg. Bij de orthopeed kreeg ik nu te horen dat hij niet kon zien dat de scheur erger geworden was en kreeg het advies om mijn been spieren te versterken. Nu ik ik ook op zoek naar een goed advies voor een brace. Dus waar kan ik het beste om advies vragen in de buurt van Zuid-Holland Zeeland?

ceel op 03 okt 2021 17:50

Ik heb een brace laten aanmeten bij een orthopedisch centrum. Ik ben alleen benieuwd hoeveel gebruik ik ervan ga maken. Het zit niet erg aangenaam en de meningen zijn nogal verdeeld. Mijn fysiotherapeut leek het goed om vooral de eerste dagen ermee te skiën. Ik benmijn hele kruisband kwijt. Tijdens operatie zijn de restanten verwijderd. Ik had veel last van de restanten. Succes met het vinden van de juiste brace voor jou. Beenspieren trainen is het belangrijkste.

Ik zou veel gaan trainen op de rolband, 2x/week. Dit om de ski spieren beter te trainen + hoe beter je techniek, hoe minder kans op blessures. Dus 2 vliegen in 1 klap

Hi!
Ik ski sinds de winter van 2019/2020 zonder voorste kruisband in mijn rechterknie. Voorjaar 2019 vkb afgescheurd (met skien door een ongelukkige actie waarbij 1x ski over een stuk ijs wegschoot en ik dat probeerde te corrigeren).
Op advies van orthopeed niet laten opereren omdat er vrij weinig speling op zat. Zoals hij het zei ‘zelfs iemand met hypermobiele gewrichten is er slechter aan toe dan jouw knie en zij sporten ook gewoon’.
Skien (en tennis/padel) gaat prima, zonder brace overigens!
Wel doe ik 1x per week krachttraining om alle beenspieren sterk te houden en richting de wintersport voer ik dat op naar 1-2x pw. Wat skien betreft; ik ski iets rustiger aan dan voorheen, vooral op buckel-achtige pistes en off-piste was toch al niet zo’n mijn ding dus dat vermijd ik ook wat meer. Af en toe een stukje gaat overigens ook prima.
Kortom, ja je kan prima zonder vkb skien maar kijk vooral naar je eigen situatie. Hoe stabiel is je knie? Hoeveel train je om de spieren sterk te houden die het gemis van de vkb opvangen? En let op wat je doet.

Hi!
Ik ski sinds de winter van 2019/2020 zonder voorste kruisband in mijn rechterknie. Voorjaar 2019 vkb afgescheurd (met skien door een ongelukkige actie waarbij 1x ski over een stuk ijs wegschoot en ik dat probeerde te corrigeren).
Op advies van orthopeed niet laten opereren omdat er vrij weinig speling op zat. Zoals hij het zei ‘zelfs iemand met hypermobiele gewrichten is er slechter aan toe dan jouw knie en zij sporten ook gewoon’.
Skien (en tennis/padel) gaat prima, zonder brace overigens!
Wel doe ik 1x per week krachttraining om alle beenspieren sterk te houden en richting de wintersport voer ik dat op naar 1-2x pw. Wat skien betreft; ik ski iets rustiger aan dan voorheen, vooral op buckel-achtige pistes en off-piste was toch al niet zo’n mijn ding dus dat vermijd ik ook wat meer. Af en toe een stukje gaat overigens ook prima.
Kortom, ja je kan prima zonder vkb skien maar kijk vooral naar je eigen situatie. Hoe stabiel is je knie? Hoeveel train je om de spieren sterk te houden die het gemis van de vkb opvangen? En let op wat je doet.

Sheila op 06 okt 2021 13:16

Dank voor je reactie. Ga jij er in het dagelijks leven nog wel zo nu en dan door je knie heen? Tennissen doe ik echt niet meer. En buckels/ off-piste is me ook afgeraden. Maar goed, ik ben al lang blij als ik op geprepareerde pistes kan skiën.

Hi!
Ik ski sinds de winter van 2019/2020 zonder voorste kruisband in mijn rechterknie. Voorjaar 2019 vkb afgescheurd (met skien door een ongelukkige actie waarbij 1x ski over een stuk ijs wegschoot en ik dat probeerde te corrigeren).
Op advies van orthopeed niet laten opereren omdat er vrij weinig speling op zat. Zoals hij het zei ‘zelfs iemand met hypermobiele gewrichten is er slechter aan toe dan jouw knie en zij sporten ook gewoon’.
Skien (en tennis/padel) gaat prima, zonder brace overigens!
Wel doe ik 1x per week krachttraining om alle beenspieren sterk te houden en richting de wintersport voer ik dat op naar 1-2x pw. Wat skien betreft; ik ski iets rustiger aan dan voorheen, vooral op buckel-achtige pistes en off-piste was toch al niet zo’n mijn ding dus dat vermijd ik ook wat meer. Af en toe een stukje gaat overigens ook prima.
Kortom, ja je kan prima zonder vkb skien maar kijk vooral naar je eigen situatie. Hoe stabiel is je knie? Hoeveel train je om de spieren sterk te houden die het gemis van de vkb opvangen? En let op wat je doet.

Sheila op 06 okt 2021 13:16

Dank voor je reactie. Ga jij er in het dagelijks leven nog wel zo nu en dan door je knie heen? Tennissen doe ik echt niet meer. En buckels/ off-piste is me ook afgeraden. Maar goed, ik ben al lang blij als ik op geprepareerde pistes kan skiën.

jwgroeneveld op 06 okt 2021 22:32

Hi JW,
Tot nu toe slechts 1x op de tennisbaan soort van door mn knie gegaan met een rare beweging (stond ineens stil op gravel met een slide naar de bal), verder geen enkel probleem met tennissen & padel. Ik speel overigens alleen nog dubbelwedstrijden (niveau 5/6) tegenwoordig, singles vond ik toch al minder leuk en dit is een goed excuus (LOL).

Buckel/offpiste is mij ook afgeraden. Hoewel… de laatste wintersportvakantie de sneeuw dermate was dat 's middags alle pistes op een buckelpiste leken met veel losse sneeuwhopen ;) En zelfs dat heeft mijn knie uitstekend doorstaan; geen reacties, gevoeligheid, oid gehad die week en toch de hele week behoorlijke skidagen gemaakt. Vertrouwen was na 1 dag skien eigenlijk ook wel weer terug. de eerste 2 dagen nog even zwarte piste overgeslagen om te kijken of ik na een dag skien een reactie had maar die bleef uit, dus de dagen erna gewoon ook die weer lekker geskied. Scheelt misschien wel dat ik al 35+ jaar ski en goede techniek heb.
Jij succes!

Plaats een reactie