Sneeuwkettingen mee in handbagage vliegreis

Ik overweeg sneeuwkettingen mee te nemen in de handbagage in het vliegtuig (ivm het gewicht mogelijk verspreid over bagage 2 reizigers). Heeft iemand ervaring of dit geweigerd wordt door de beveiliging? Kettingen staan niet expliciet genoemd op de lijst met verboden artikelen maar beveiliging kán een voorwerp weigeren.

Wat denk je zelf…?

Ik denk zelf dat het wel kan. De airline verwijst alleen naar de algemene regels en de luchthaven heb ik ook aangeschreven dus dat hoor ik nog. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen, wat denk jij Ruud?

Mailtje sturen naar de betreffende maatschappij? Als je voor je werk vliegt, mag je ook gereedschap meenemen. Wel ruimbagage, maar dat spreekt voor zich.

Binnen de kaders van ruimbagage, zie ik het probleem niet. Wel vraag ik mij af waarom je dit wilt doen…bij een huurauto kun je de sneeuwkettingen er gewoon bij huren…

Alles wat als een wapen kan worden gebruikt (bv baseball bat) kan niet mee in de hand bagage, maar wel in de checked bagage. Dat is zowat de regel. Denk dat ze bij security wel even gaan opkijken van twee passagiers die met elk een sneeuwketting in de handbagage langskomen. Als je ze niet mag meenemen, is het een heel gedoe om ze alsnog in de checked bagage te krijgen en dat lukt misschien zelfs niet meer. Ik zou ze gewoon in de checked bagage meenemen, maar da’s natuurlijk een half uurtje extra wachten.

Waarom zou je dit willen? Voor een huurauto lijkt me het niet handig, dikke kans dat je opeens een andere auto krijgt en ze niet passen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het is inderdaad enigszins een gok. Sneeuwkettingen bijhuren bij huurauto is een erg dure aangelegenheid. Misschien lukt het met autoverhuurbedrijf duidelijk af te stemmen welk type auto het is. Misschien is ter plekke bij een tankstation kopen dan nog het meest praktisch. Maar ik ga even alle opties af en was benieuwd wat de ervaringen zijn met kettingen meenemen in de handbagage.

Ooit eens sneeuwkettingen nodig gehad voor een huurauto. Bijhuren kostte destijds 100 euri.
Dus maar gekocht bij een benzinepomp toen ik ze daadwerkelijk nodig had. Was iets voordeliger.
Tegenwoordig liggen de huurprijzen van kettingen lager (check je verhuurder), nu ben je bij een benzinepomp duurder uit.

De kettingen die ik gekocht had heb ik in mijn koffer gedaan (dus niet handbagage). Paste nog net binnen de limiet.

Na 40 jaar in die branche werkzaam geweest te zijn, denk ik dat je het in je handbagage wel kunt vergeten.

Zie: https://www.schiphol.nl/nl/pagina/lijst-met-verboden-voorwer…

Rob

Waarom zou je dit willen?

Roy83 op 03 okt 2021 22:09

Om op te leggen voor het landen?
En als het voor een huurauto is zou ik ze ter plekke kopen, zo’n setje van 25 euro of zo. Dan weet je ook zeker dat ze passen.

Bla, bla, bla.

Kettingen huren is erg duur. Maar kopen in de lokale winkel valt vaak weer mee.

Het mooie van het huren van de auto nabij een vliegveld is dat het altijd een loterij is. Wij hebben bijvoorbeeld een Opel Mokka gereserveerd de laatste 5 x dat we vlogen. Echter hebben wij alle 5 de keren geen Opel Mokka meegekregen. De auto’s op de website zijn veelal een duiding van de prijsklasse van de te huren auto.

Dit meegevende, vraag ik mij hierdoor af of het verstandig is om van die dingen mee te nemen. Wel erken ik dat het een groot verschil is waar je de auto huurt. In Italie (Milaan MPS) kosten de sneeuwkettingen/hoezen niets, deze zaten standaard bij de auto bij het geselecteerd verhuur bedrijf. In Frankrijk (Geneve) waren de kosten 20EU. In Oostenrijk (Innsbruck) waren de kosten 5 EU.

Plus, zelfs als je 100% zeker weet welke auto je krijgt, kan er nog een verschil in banden onder zitten. Ik ken genoeg auto’s die in allerlei verschillende varianten met verschillende banden worden geleverd.

Ik zou trouwens die 25 euro kettingen echt afraden. Die dingen zijn niet sterk en kunnen als ze breken heel veel kapot maken.

Click. Click. Peace

Maar wat is dan wijsheid? Meteen tijdens het online huren van de auto de kettingen er al bij reserveren of wachten wat de weersvooruitzichten zijn en bij sneeuwverwachting ze bij het afhalen van de auto ze er nog los erbij huren?

Het kan een verplichting zijn indien je de bergen ingaat dat je sneeuwkettingen in de auto dient te hebben, zodat je deze om kan leggen indien noodzakelijke of het verplicht is. Dit is dan bijvoorbeeld een periodieke verplichting tussen 15 okt en 15 april. Dit kan per land verschillen.

Hiermee ben je dus niet afhankelijke van de weersvoorspelling, maar van de eventuele wet en regelgeving.

Dan is het nog steeds vrij of je ze direct huurt, op locatie pas huurt of aanschaft. Dat kan een afweging zijn per locatie en wat de verhuurder er voor in rekening wil brengen.

De luchthaven laat weten dat het niet mag. Dank voor het meedenken, wordt vermoedelijk ter plekke aanschaffen of bijhuren.

@Jackie_Snow Waar vlieg je heen en wat is je eindbestemming? Afhankelijk van de luchthaven moet je ook even rekening houden met de winterbandenplicht… Als je op bv Genève vliegt, zitten die er aan de Zwitserse kant standaard onder omdat ze daar verplicht zijn, maar aan de Franse kant niet (hoewel dat nu door de aanpassing van de Franse regels rond winterbanden anders is). In Italië zitten ze er ook niet altijd onder.

Sneeuwkettingen zou ik er gewoon bij huren omdat je dan zeker weet dat ze passen. De kosten verschillen flink per aanbieder, dus vergelijken loont.

Wellicht zijn er nog andere manieren om op je bestemming te komen, bv met een (gedeelde) taxi of de bus?

Plaats een reactie