Mogelijkheid ski pas uit wisselen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hallo,
Wij zijn van plan komende winter naar Les Menuires te gaan. Inmiddels zijn er in onze vriendengroep 2 baby’s bijgekomen. Wij hadden het idee om 6 skipassen aan te schaffen voor een groep van 8 personen. Zodat er altijd 2 personen beneden kunnen blijven. Wij willen een huisje boeken inclusief skipas.
Is het dus mogelijk om deze passen onderling te laten rouleren, of zijn ze persoonsgebonden?

Die zijn persoonsgebonden, en in L3V wordt hier zeker op gecontroleerd.

Heb je in L3V geen 5-uit-7-passen? In veel Oostenrijkse skigebieden bestaan die. Dan is je probleem opgelost.

Ski a la carte skipassen kunnen een oplossing zijn. Je betaalt alleen de dagen die je skiet. Er is wel een membership fee van 29€. https://www.skialacarte.fr/FrontOffice/index.xhtml?lang=en…

Vanaf dit seizoen ook in Les 3 Vallées te gebruiken: https://www.skialacarte.fr/blog/en/

*bericht bewerkt door Hupla op 10 okt 2021 00:13

Misschien hebben ze een familiepas, daar kun je als ouder beiden gebruik van maken en staan beide op de foto, dat hebben ze zo in het ski Amade, en je betaald dezelfde prijs.

Dienten Die Alte schule

Als je de skipassen los koopt in L3V zijn de skipassen totaal niet persoonsgebonden. Wij gaan altijd naar Val Thorens en sinds 5 jaar met kinderen. De eerste jaren zijn nu net voorbij maar wij kochten inderdaad 1 skipas per ouders, zodat de andere met de kids thuis kon blijven.

Als je een skipas koopt via een reisorganisatie, moet je hem meestal ophalen op locatie(bij Bizztravel bijvoorbeeld in de kroeg Le monde). Maar ook dan zit er niks(voor zover ik weet van 15 jaar skiën in valtho) van bewijs bij die gekoppeld is aan een persoon.

Maar garantie tot aan de deur natuurlijk. Wellicht met Covid-19 nu anders. Maar kan ik me bijna niet voorstellen dat alle skipassen ineens persoonsgebonden zijn.

Deze zomer was ik in Courchevel en kocht je gewoon je skipas bij de autotmaat. Dan moest je wel je e-mail adres ingeven, maar dat is dan ook de enige koppeling…

Fijne vakantie alvast ;-)

een skipas heel duidelijk persoonsgebonden, en dit kunnen ze controleren met een camera systeem boven de ingang van de liften.

Ik haal uit de voorwaarden:

forfait 3 Vallées Liberté sous format carte à puce RFID, nominative, personnelle et incessible, permettant l’accès aux remontées mécaniques du Réseau."

vertaald:
3 Vallées Liberté-pas in het formaat van een RFID-chipkaart, persoonlijk en niet-overdraagbaar, die toegang geeft tot de skiliften van het netwerk."

Het delen van een skipas mag dus niet en is dus geheel voor eigen rekening, met kans op inname van skipas. En bovenal is het verboden.

Click. Click. Peace

Mijn ervaring is ook dat er een computer staat bij de poortjes en daarop de foto’s voorbij komen van de mensen die door de poortjes gaan. en dat er soms ook dan een persoon bij staat die dit controleert.

Mijn ervaring is ook dat er een computer staat bij de poortjes en daarop de foto’s voorbij komen van de mensen die door de poortjes gaan. en dat er soms ook dan een persoon bij staat die dit controleert.

Marco_ski op 11 okt 2021 21:13

Ik heb meermaals meegekeken naar al die mooie foto’s en ook eens mezelf kunnen zien. Er wordt wel degelijk gecontroleerd, maar seizoenspassen hebben prioriteit boven kortdurende kaarten. Haal gewoon een familiepas of bestel via de reisorganisatie. Daar krijg je zo veel korting op dat een systeem als ski-a-la-carte duurder is.

persoonsgebonden, dus kans op pakkans (boete terwaarde van 3 x prijs van de skipas)

Ik geloof direct dat ze de passen in zullen nemen, maar kan een liftmaatschappij je een boete geven? Of doet de plaatselijke handhaving dat dan?

Of is het beetje een sterk verhaal? Ik weet het echt niet…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@ rogier
Ik snap dat het volgens de regels niet mag. Het lijkt me ook duidelijk dat als je gepakt wordt dat het dubbel pech is. Maar is de pakkans echt zo groot? Het lijkt me meer een beetje zoals met te hard rijden. Het mag niet maar iedereen doet het toch… Maargoed ik heb nog nooit meegekeken met dit proces.

Als ik er naast zit geef ik het graag toe. Ik begrijp uiteraard ook dat alle liften onderhouden moeten worden en de salarissen betaald. Maar zeker met de echt kleine kindjes kom je misschien twee uur per dag aan skiën toe. Dan is een skipas voor een hele week zeker in L3V echt een serieuze investering. Maar de andere kant is ook weer dat je zelf op wintersport wilt en regels zijn regels.
Zoals veel mensen betaamd, regels zijn er om gebogen te worden. Dan moet je ook zelf op de blaren zitten als je gepakt wordt…

Vrienden van ons zijn een keer bij controle “gepakt”.
De zoon had per ongeluk de skipas van zijn moeder (in zitski = pas met korting) ipv zijn eigen skipas en is bij de lift aangehouden. Na een kleine toestand en nadat zijn moeder met zijn pas bij de lift arriveerde is e.e.a. zonder problemen opgelost. Maar de controle is er dus wel degelijk.

@ rogier
Ik snap dat het volgens de regels niet mag. Het lijkt me ook duidelijk dat als je gepakt wordt dat het dubbel pech is. Maar is de pakkans echt zo groot? Het lijkt me meer een beetje zoals met te hard rijden. Het mag niet maar iedereen doet het toch… Maargoed ik heb nog nooit meegekeken met dit proces.

Als ik er naast zit geef ik het graag toe. Ik begrijp uiteraard ook dat alle liften onderhouden moeten worden en de salarissen betaald. Maar zeker met de echt kleine kindjes kom je misschien twee uur per dag aan skiën toe. Dan is een skipas voor een hele week zeker in L3V echt een serieuze investering. Maar de andere kant is ook weer dat je zelf op wintersport wilt en regels zijn regels.
Zoals veel mensen betaamd, regels zijn er om gebogen te worden. Dan moet je ook zelf op de blaren zitten als je gepakt wordt…

Flinty op 12 okt 2021 14:10

Maar moet je dan wel naar Trois Vallees gaan? Kun je dan niet beter een goedkoper gebied zoeken, wat misschien hier wel oplossingen voor heeft (die zijn er volgens mij wel)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik geloof direct dat ze de passen in zullen nemen, maar kan een liftmaatschappij je een boete geven? Of doet de plaatselijke handhaving dat dan?

Of is het beetje een sterk verhaal? Ik weet het echt niet…

Roy83 op 12 okt 2021 13:02

De politie kan je natuurlijk gewoon een boete geven. Je betaald niet voor een dienst die je afneemt / je bent aan het zwartrijden. En skigebieden kunnen dit wellicht als aanbieder van openbaar vervoer ook.

Click. Click. Peace

Ja het skiliftenbedrijf deelt de boete uit, doormiddel van controleurs 'assermenté (dat mag dus). Als er daarna alsnog geweigerd wordt om te betalen wordt de Gendarmerie erbij gehaald.

Interessant, dat wist ik niet. Op zich wel logisch als liften als OV worden gezien…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Inmiddels geboekt, inclusief een pas voor iedereen. Dit omdat het inderdaad verboden is. Alsook je met deze pas als wandelaar eventueel nog eens een lift ergens zou kunnen pakken.

We zouden zeker naar een ander (goedkoper) gebied kunnen gaan.
Ook zijn er inderdaad gebieden die een ouder pas aanbieden. Deze pas is echter alleen geschikt voor de daadwerkelijke ouders, en niet zoals in ons idee, dat degene die beneden gaat blijven niet alleen de ouders gaan zijn.

Ik denk dat dit voorlopig een van de laatste jaren gaat zijn dat we naar L3V kunnen gaan.
Als mijn kind kan/gaat skiën gaan we waarschijnlijk terug naar Tsjechië.

Moet je een pasfoto meenemen als je je skipassen ophaalt?

Tegenwoordig hoef je volgens nergens meer een foto mee te nemen. (Misschien als je een seizoenspas koopt, maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt?)
Wat bij de grotere gebieden gebeurt; eerste keer dat jij met je kaart door een poortje gaat wordt en een foto van je genomen.
Die foto geeft dan dus aan dat jij het bent en dat de pas bij jou hoort.

Iedere keer als jij een poortje passeert, ziet de lift medewerker jouw foto. En zou dus kunnen zien of jij het wel of niet bent. Hoe vaak dit in werkelijkheid gebeurt is de vraag.
Er zijn gebieden waar je elke keer als je passeert je eigen foto boven het poortje ziet.

Zorg dus dat je leuk op je eerste foto staat, daar heb je een hele vakantie plezier van ;-)

Er zijn heel veel niet-overheidsinstanties die je boetes mogen geven.
Bekendste voorbeeld in Nederland: de NS.

Bedankt voor de info!

Afgelopen week met de zoon van een vriend geskied in L3V. De jongen is 12 maar erg groot voor zijn leeftijd. tm 13 is er korting.

En ja hij werd er een keer uitgepikt met de vraag hoe oud hij was. er wordt wel degelijk in L3V controle uitgeoefend. Ook wordt van elke passerende skiër een foto getoond. Volgens mij worden die met een webcam bij de pasverkoop gemaakt.

Afgelopen week ook 3 keer Covid pas controle bij de lift. Ze zijn zeker alert! En dat is maar goed ook.

Plaats een reactie