Langlaufbestemming met trein

Wij willen graag deze winter met de trein naar een “sneeuwzeker” langlaufgebied. Welke plaats is dan goed met het OV bereikbaar in een gebied waar je dan ook gebruik kan maken van een (ski) bus naar je hotel.

Veel goede oostenrijkse ski en langlauf gebieden zijn goed te bereiken met de trein. Brixental bijvoorbeeld ? Ook met de nighthjet , en een overstapje in Wörgl wordt je praktisch voor de deur afgezet …

Maar misschien zijn er mensen net veel betere suggesties …

Seefeld.

Seefeld zou ook mijn tip zijn. Saalfelden ga ik dit jaar eens proberen, nog geen ervaring mee.

Oberstdorf/Kleinwalsertal is ook goed te bereiken met de trein^

Als je een keer een compleet andere ervaring wilt kan ik het massief des Bauges aanraden. Eenvoudig per trein te bereiken wanneer je in Alberville uitstapt. Het is een redelijk hoog en sneeuwzeker gebied in de vooralpen en absoluut niet toeristisch. Authentieke dorpjes en een fantastische natuur.

Born to Ride

Hoewel massif des Bauges leuk is qua langlauf, is het ov er niet fantastisch.
Beter ga je dan richting Les Saisies, heeft een enorm langlaufgebied en is een aardig dorpje. Vanuit Albertville goed met transfer bereikbaar (Altibus).
In Oostenrijk zou ik ook Seefeld tippen en Kleinwalsertal (Mittelberg/Baad).

Davos/Klosters, St. Moritz/Engadin, Altenmarkt/Zauchensee, Kitzbuhel, Saalfelden/Leogang, Montafon.
Dit zijn ook allemaal redelijk grote langlaufgebieden (gevonden via Bergfex).

It's all about the turns duuuuuude!

St. Moritz is een absoluut langlaufwalhalla, @Arjen5. Beetje aan de prijs alleen ;-)

St. Moritz is een absoluut langlaufwalhalla, @Arjen5. Beetje aan de prijs alleen ;-)

Forza op 18 okt 2021 09:48

Als je in Sankt Moritz op een top locatie wilt zitten wel ja. Als je wat tijd investeert om via verschillende kanalen iets te zoeken kun je hoogstwaarschijnlijk wel iets vinden wat binnen je budget valt.

It's all about the turns duuuuuude!

Waarom zou het Montafon wel eens alles kunnen aftikken:

  • Heel goed bereikbaar per OV, trein tot in het dal , Schruns , met 2 keer overstappen vanuit NL te bereiken!
  • Loipes door het gehele dal, met gratis bussen naar alle startpunten van de loipes,
  • Prachtige höhenloipes ; Kristberg vanuit Silbertal, of de Bielerhöhe op 2000mtr!

Seefeld is het eerste dat in mij opkomt. Goed bereikbaar met trein en geweldig gebied voor de langlauf. Tel de sfeer in het levendige dorpje er bij op en klaar.
Ik heb ook goed gelanglaufed bij Rauris en omgeving. Op zich ook goed te doen met de bus vanaf treinstation Zell am See.

Denk verder ook eens aan Noorwegen. Absoluut sneeuwzeker, heerlijke glijsneeuw en oke, geen trein, maar wel vliegtuig en bus.

Ik sluit me aan bij Sankt Moritz. Bijzonder veel langflaufmogelijkheden in het Oberengadin met immer prachtige vergezichten. Een aantal loipes lopen direct naast de bevroren meren tussen Sankt Moritz, Silvaplana en Sils. Zelfs richting de Morteratschgletsjer lopen er loipes. Meestal is er een permanent sneeuwdek tot in het dal vanaf december tot laat in april, terwijl de kans op een aantal zonnige dagen ook behoorlijk groot is.

Het openbaar vervoer is uitstekend geregeld (zoals wel vaker in Zwitserland). Een groot aantal frequente busverbindingen tussen de verschillende dalstations voor het alpijns skiën, maar eveneens de andere dorpen. Daarnaast natuurlijk de Rhätischen Bahn met de fantastische trajecten over de Berninapas en de Albulapas. Dit geldt minder voor het langlauftoerisme, maar wanneer een skipas voor de Oberengadiner Bergbahnen wordt aangekocht, is het openbaar vervoer in en rondom de agglomeratie van Sankt Moritz inbegrepen.

Geilo in Noorwegen. Zit je wel wat langer in de trein.

Bedankt voor alle reacties. Genoeg inspiratie om het een en ander uit te zoeken en af te wegen. Sandra

Ik ben lang geleden eens met de trein naar St Anton gegaan. Een overstap laat op de avond in Hannover geloof ik en de volgende ochtend stapte ik met mijn skipak aan uit de trein rechtreeks de skilift in.

Ook Champery (Les Portes du Soleil) heeft het station naast de gondel omhoog.

Oh haha verkeerd gelezen, ik weet niet zeker of deze gebieden ook geschikt zijn voor langlaufen…

Plaats een reactie