All Season Contact - Continentaal voldoende voor wintersport?

Hallo allemaal,
Begin dit jaar heb in een nieuwe tweedehands ford fiesta (bj jan 2020) gekocht, met hieronder all season contact continentaal banden. Ik heb tot nu toe gewoon altijd met deze banden gereden, maar nu de wintersport er weer aankomt begin ik toch te twijfelen of ik hier mee naar Oostenrijk wil rijden. Daarnaast heb ik ook mijn twijfels of deze band eigenlijk wel zo geschikt is voor de zomer. (met name het eventueel hogere brandstofverbruik in de zomer en meer geluid t.o.v. echte zomerbanden).

Nu wil ik deze nog goede banden (nu nog circa 7 mm profiel, 22.000km mee gereden) niet wegdoen en twijfel ik dus tussen of een set stalen velgen met winterbanden bijkopen en de all seasons gaan gebruiken als zomerband, of juist een nieuwe set lm velgen met zomerbanden bijkopen en de all seasons gaan gebruiken als winterband.

Nu neig ik meer naar de laatste optie, maar dan rest nog steeds de vraag of de all seasons voldoende zijn om als winterband mee naar Oostenrijk te rijden. En dan bedoel ik niet of het mag, want zover ik weet mag het (er zit een M+S en sneeuwvlok op en ze hebben nog voldoende profiel), maar of het ook verstandig is en het niet te veel onder doet t.o.v. echte winterbanden?

Ik hoor graag wat jullie vinden en wat jullie ervaringen zijn met all season banden in de sneeuw.

Het gaat om deze all seasons: https://www.bandenspotter.nl/continental/all-season-contact/…

Hangt ook een beetje van je locatie af. Moet je bergpassen over, of ver binnendoor rijden, of een heuvel op moeten bij je acco…als je toch 2 sets wil dan was ik voor winterbanden gegaan. Als het weer een keer slecht is ben je heel blij met je winterbanden. Die gaan op sneeuw meer grip geven dan een allseason. En een allseason kan prima in de zomer. Niet zo eng als glibberend over het asfalt…

Zou dan inderdaad een set winterbanden op stalen velg kopen en de all seasons in de zomer eerst oprijden. Ofwel 2dehands verkopen en zomerbanden opleggen, kost alleen wat meer. Als ik zelf moest kiezen ging ik voor mijn eerste keuze.

Check je steekmaat als je andere velgen wilt gaan kopen: https://www.steekmaat.nl/auto/Ford/Fiesta%20(2017%20-%20).ht…

Vergeet ook niet dat je TPMS moet hebben op je nieuwe set, verplicht vanaf nieuwe auto’s 2014.
https://www.steekmaat.nl/tpms.html

Op zich voldoe je aan de wettelijke eisen, maar snap ook je gevoel!
In winterse omstandigheden voldoen echte winterbanden ook echt veel beter ! Meer grip en kortere remweg, scheelt echt een bak…
Mocht je al kettingen hebben kijk dan of die ook onder je nieuwe set passen!

Helaas heb je een andere steekmaat, Heb nog 4 velgen staal liggen, maar die passen niet onder je Ford.
Succes! Groetjes hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Bij testen op anwb (wel andere maat, 175/65 R 14 T) komt deze band er als winterband goed uit:

Testbeoordeling

Band met het hoogste gewogen eindcijfer uit de test. Goed tot zeer goed op nat wegdek en goed op sneeuw en ijs (op het niveau van een winterband). Verder een laag verbruik (beste uit de test) en een prima slijtvastheid. Afgewaardeerd door lichte tekortkomingen op droog wegdek.

Zo er gewoon mee op wintersport gaan.

(ook een grotere maat [225/50 R 17] krijgt bij autobild.de een goede winterbeoordeling bij een recente test:
Stärken: Überzeugendes Allroundtalent mit guten Winterqualitäten, präzises Lenkverhalten, beste Sicherheitsreserven bei Aquaplaning, guter Abrollkomfort, kraftstoffsparender Rollwiderstand.
Schwächen: Erhöhter Preis.)

*bericht bewerkt door 4frank2 op 22 okt 2021 09:54

Tja, blijft een lastige discussie met feiten en meningen. Officieel kun je die banden voor winterse omstandigheden gewoon gebruiken. Twijfel je over of de banden goed presteren in de winter, dan moet je gewoon ‘echte’ winterbanden kopen. En gebruik je de all seasons in de zomer.
Ik vergelijk het altijd met een all mountain ski :-) Die kan ook alles, maar een echte piste ski presteert beter op de piste en een echte poederbak, presteert beter in de poeder.
Succes met je keuze, ik hoop dat de verwarring niet te groot is :-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Ik rij inmiddels al 4 jaar op mijn vorige en huidige Honda Crv Awd met de all seasons Vredestijn Quatrac (Pro). Niet alleen goed getest maar ook met goede ervaringen onder ook lastige omstandigheden.
Heb ook nog nooit sneeuwkettingen moeten gebruiken, al is dat wel een andere discussie.

Hen48

Waarom koop je niet gewoon een set zomerbanden en laat je de all seasons op stalen velgen zetten?

When life gets too complicated.... SKI

Waarom koop je niet gewoon een set zomerbanden en laat je de all seasons op stalen velgen zetten?

Alex op 22 okt 2021 13:56

Dat is nu net de vraag, twijfeld over echte winterbanden ipv all season! En bij twijfel… volg je gevoel!
Nu is mijn auto met de all terain niet helemaal vergelijkbaar… hebben wel winter keur, en permanente 4wd… dus grip voldoende !
Toch een keer de kettingen ECHT nodig moeten hebben.
Ik zou in jouw voorbeeld voor een andere set velgen gaan met echte winter slofjes…

*bericht bewerkt door HV180 op 22 okt 2021 19:16

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Dat is nu net de vraag, twijfeld over echte winterbanden ipv all season! En bij twijfel… volg je gevoel!
Nu is mijn auto met de all terain niet helemaal vergelijkbaar… hebben wel winter keur, en permanente 4wd… dus grip voldoende !
Toch een keer de kettingen ECHT nodig moeten hebben.
Ik zou in jouw voorbeeld voor een andere set velgen gaan met echte winter slofjes…

HV180 op 22 okt 2021 19:11

Er staat toch ‘M+S’ en een ‘Sneeuwvlok’ op de band. Hoeveel ‘winter’ wil je nog hebben in een band :-)

When life gets too complicated.... SKI

Alex, die aanduidingen betekenen slechts dat die band aan bepaalde minimale eisen voldoet. Nu is die Continental band wel n goeie band, maar toch. Bij slecht weer gaan winterbanden gewoon veel beter zijn. Mijn ervaring is dat de meeste Nederlanders totaal onderschatten wat ze tegen kunnen komen op een sneeuwrijke dag. Don’t be that person.😆

Je zal die ene meter maar net te kort komen…

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Positieve ervaringen met all season banden en wintersport en bij het slecht weer met sneeuw toch kettingen nodig

Mijn ervaring is dat de meeste Nederlanders totaal onderschatten wat ze tegen kunnen komen op een sneeuwrijke dag. Don’t be that person.😆

elisabeth101 op 22 okt 2021 21:18

I’m not that person :-P Ennuh, als mensen in problemen komen durf ik te beweren dat de oorzaak vaak de bestuurder zelf is en niet de band.

De banden van @HV180 mogen dan allseason heten, maar imo zijn deze meer winter dan allseason band.

*bericht bewerkt door Alex op 22 okt 2021 22:54

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie