Moeten reizigers vrezen voor vakanties ondanks de QR-code?

Hier een stukje uit de Telegraaf, voor aankomend seizoen zou het voor mij nog geen probleem zijn…maar voor een evt zomervakantie wel…
https://www.telegraaf.nl/financieel/136728011/moeten-reizige…

Moeten reizigers vrezen voor vakanties ondanks de QR-code?

Door YTEKE DE JONG EN KOEN NEDERHOF

01 nov. 2021 05:30 in FINANCIEEL

AMSTERDAM - Krijgt Nederland de beperkte geldigheid van de vaccinatie in Europa van tafel? Die vraag wordt cruciaal voor reizigers, die moeten vrezen dat ze ondanks hun prik toch moeten testen om te reizen.

„Ten tijde van de ingebruikname van het Europese bewijs DCC heeft een aantal lidstaten ervoor gekozen een geldigheidsduur te koppelen aan het certificaat. Nu blijkt dat we het DCC voor langere tijd nodig hebben om reizen mogelijk te houden, is de discussie in Europa met betrekking tot een eventuele geldigheidsduur op gang gekomen”, aldus een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid.

Onderbouwing

Nederland ziet daar niets in en doet er ook niet aan mee. De wetenschappelijke onderbouwing dat een vaccinatie naar verloop van tijd niet meer zou beschermen, ontbreekt. „Daarom kan wat Nederland betreft vooralsnog een onbepaalde geldigheidsduur aangehouden worden. Nederland staat hier niet alleen in, meerdere lidstaten pleiten hiervoor”, klinkt het.

Onder meer Oostenrijk en Italië varen voorlopig echter een andere koers. In Oostenrijk geldt je coronabewijs niet meer als het langer dan 270 dagen geleden is dat je Janssen hebt gehad, of 360 dagen na een dubbele vaccinatie. Ook Italië hanteert een grens van 270 dagen.

Volledig gevaccineerd

Dat betekent voor een kleine groep mensen dat zelfs in januari al problemen opdoemen. De eerste Janssen-prikken werden namelijk in april 2021 gezet. Ook waren begin februari al enkele tienduizenden mensen volledig gevaccineerd. In april 2021 was een miljoen Nederlanders al volledig gevaccineerd. In 2022 begint de zomervakantie op 9 juli voor de regio midden. Als de regels niet wijzigen, zouden op die datum bijna 8 miljoen Nederlanders niet meer op basis van hun vaccinatie naar meerdere landen kunnen.

Reiskoepel ANVR laat weten dat het risico in dit geval bij de consument ligt. Wie nu boekt, kan namelijk weten dat er een geldigheidsduur is gekoppeld aan de coronapas. Dit soort regels moet je zelf checken en in de gaten houden, benadrukt de branchevereniging. Tegelijk denkt de ANVR dat er in de tussentijd een hoop kan veranderen. Nu al nadenken over de niet-geldigheid van een vaccinatiebewijs wordt gezien als koffiedik kijken. „Zo ver vooruit kijken is niet haalbaar. Dat betekent tegelijk ook dat mensen in het ongewisse blijven”, aldus Mirjam Dresmé van de ANVR.

Certificaat

De luchtvaartmaatschappijen wachten de ontwikkelingen af, zo blijkt uit een rondgang. De reizigers lijken zich nog niet bewust te zijn dat het coronacertificaat voor een aantal landen een beperkte geldigheidsduur heeft. Hoe het precies zal uitwerken is nog onzeker, waardoor het lastig is om als sector te anticiperen, behalve met een flexibel boekingsbeleid.

„De afgelopen anderhalf jaar hebben we continu te maken met restricties en beperkingen. Onze klanten kunnen tot vlak voor vertrek omboeken. Het gaat om een gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij we erop aandringen dat een eenduidig Europees beleid belangrijk is”, zegt een woordvoerder van Transavia. Dat laatste ontbreekt tot nu toe volkomen, met voortdurende reischaos tot gevolg.

Beperkte geldigheidsduur

Luchtvaartmaatschappij KLM, dat op 162 bestemmingen vliegt, zegt in een reactie over de beperkte geldigheidsduur van het DCC dat het allereerst de verantwoordelijkheid is van passagiers om te voldoen aan de eisen die een land stelt. De luchtvaartmaatschappij zegt te begrijpen dat het plannen van een reis bepaalde ’onzekerheid’ met zich meebrengt.

„Wij proberen de klant daarbij te ondersteunen, middels informatie over restricties, benodigde testen en prikken per land op een eigen interactieve kaart”, zegt een woordvoerder. Ook vakantiegigant TUI wacht af of het zo’n vaart loopt, zegt woordvoerster Petra Kok. „De zomervakanties worden doorgaans tussen kerst en eind maart geboekt. Ik neem aan dat er tegen die tijd meer duidelijkheid is. Je kunt nu niet al voorzien wat er dan gebeurt. Tegelijk hebben we bewezen dat we kunnen meebewegen.”

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 01 nov 2021 10:41

Ik moet inderdaad ook nog maar allemaal zien of het door kan gaan. Zeker nu ook uit een studie van de oxford university blijkt dat gevaccineerden ongeveer net zo veel virusdeeltjes verspreiden wanneer ze besmet zijn als niet gevaccineerden. Het enige middel om de verspreiding dus echt te stoppen is iedereen steeds weer te testen, zowel gevaccineerden als niet gevaccineerden. Het enige verschil is dus dat alleen de gevaccineerden gemiddeld minder ziek worden. Maar wanneer dus de besmettingscijfers maar hoog genoeg oplopen stromen de ziekenhuizen uiteindelijk toch vol, zelfs al zou je 100% vaccinatiegraad halen.

Zeker ook gezien het punt dat de bescherming van het vaccin na verloop van tijd steeds verder afneemt zou het goed kunnen dat zeker in de loop van de winter bij veel mensen de bescherming steeds minder is aangezien het dan al een maand of 9 tot een jaar geleden is dat de meesten hun eerste prik hebben gehad. Misschien dat we dus op korte termijn pas weer groen licht hebben om dingen te doen wanneer we onze 3e prik hebben gehad.

Kortom ik wacht tot last minute met boeken en kijk dan in welk land er het meeste mogelijk is.

Meer info over het onderzoek van de oxford university: https://panorama.nl/artikel/461437/nieuwe-britse-studie-wein…

Born to Ride

Ja dat is mooi klote; Ik heb op 12 juni Janssen gehad en zou 2e week maart willen skieen in Oostenrijk…

3e prik, 3e prik, 3e prik

@Matthias123

2 kanttekeningen bij die studie, die ook in het artikel benoemd worden:

  • dit gaat om besmettingen binnenshuis. Voor binnenshuis is het effect van vaccinatie minder groot omdat de piek dus blijkbaar net zo hoog is. Maar omdat gevaccineerden sneller herstellen zullen ze minder lang besmettelijk zijn, en dus buiten hun huisgenoten minder mensen besmetten.
  • als een huishouden volledig gevaccineerd is, loopt de kans op een besmetting tussen huisgenoten terug van 38% naar 25% (!).

Ik vind het daarom niet helemaal je stelling onderbouwen dat het vaccin niet nuttig is in de bestrijding van het virus.

@Matthias123

Pfff je valt in herhaling met je wazige uitspraken.

Ik word echt moe van dit soort artikelen. Alleen maar speculatie. Ik word ook moe van het gehalte Youtube-wetenschappers op dit forum. Totaal gebrek aan referentiekader.

@Matthias123

2 kanttekeningen bij die studie, die ook in het artikel benoemd worden:

  • dit gaat om besmettingen binnenshuis. Voor binnenshuis is het effect van vaccinatie minder groot omdat de piek dus blijkbaar net zo hoog is. Maar omdat gevaccineerden sneller herstellen zullen ze minder lang besmettelijk zijn, en dus buiten hun huisgenoten minder mensen besmetten.
  • als een huishouden volledig gevaccineerd is, loopt de kans op een besmetting tussen huisgenoten terug van 38% naar 25% (!).

Ik vind het daarom niet helemaal je stelling onderbouwen dat het vaccin niet nuttig is in de bestrijding van het virus.

Bierdopje op 01 nov 2021 11:04

Aan de ene kant zijn ze minder lang besmettelijk, aan de andere kant hebben ze vaker geen symptomen terwijl ze wel net zo besmettelijk zijn waardoor ze zich sneller onder de mensen begeven. Daarom is naar mijn idee alleen frequent testen voordat je je ergens binnen onder een groep mensen begeeft de enige manier om het aantal besmettingen snel omlaag te krijgen. En onder binnenshuis vallen dus ook plekken zoals apres ski gelegenheden en cabineliften.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 01 nov 2021 11:34

Born to Ride

Laten we hier wederom (ik vraag het ondertussen onder elk corona gerelateerd topic) on-topic blijven en dat is hier: de kans op restricties mbt reizen, en dus zeker niet over het nut van vaccins.

off-topic reacties zla ik verwijderen, en dit geldt ook op andere topics en ook zonder waarschuwing.

Click. Click. Peace

Over de geldigheidsduur van de vaccinaties wordt op Europees niveau overlegd. Is de Telegraaf hè, knap speculatief.

Life is what happens while you were checking your phone

On-topic: ik verwacht eigenlijk wel weer een toename van maatregelen (alhoewel ik als gevaccineerde voorlopig wel buiten schot zou kunnen blijven).

Gewoon gaan als het enigszins kan, binnen is binnen tenslotte. Boeken op een manier die de schade beperkt mocht een reis niet doorgaan. Vooruitkijken hierin blijft een hachelijke zaak.

Edwin van Riel

@Matthias123

2 kanttekeningen bij die studie, die ook in het artikel benoemd worden:

  • dit gaat om besmettingen binnenshuis. Voor binnenshuis is het effect van vaccinatie minder groot omdat de piek dus blijkbaar net zo hoog is. Maar omdat gevaccineerden sneller herstellen zullen ze minder lang besmettelijk zijn, en dus buiten hun huisgenoten minder mensen besmetten.
  • als een huishouden volledig gevaccineerd is, loopt de kans op een besmetting tussen huisgenoten terug van 38% naar 25% (!).

Ik vind het daarom niet helemaal je stelling onderbouwen dat het vaccin niet nuttig is in de bestrijding van het virus.

Bierdopje op 01 nov 2021 11:04

Binnenshuis is natuurlijk ook cabineliften en bars en restaurants in de skigebieden. Dus als de cijfers harder en harder blijven oplopen, icm met de teruglopende werking van het vaccin. Vorig jaar zag het er in september/oktober ook nog redelijk goed uit voor de wintersportvakanties, toen werden er voor de winter ook weer een hoop beperkingen opgeworden wat betreft reizen. Iedereen weet helaas hoe de afgelopen winter is gelopen qua wintersport en reizen. Nu de besmettingen in Nederland en veel andere landen weer sterk oplopen is een logisch gevolg dat er weer strengere regels komen. Een 3e prik, of ondanks dat je gevaccineerd bent toch moeten testen, lijkt mij een heel voor de hand liggende regel om toch nog te kunnen skien of zelfs uberhaupt een land binnen te mogen reizen. Zeker een land als Oostenrijk welke van de traditionele Alpenlanden toch keer op keer de strengste regels hebben en zelfs al hebben aangegeven dat er een termijn zit aan de geldigheid van het 2e vaccin.

Zoals in het onderzoek dat ik aanhaalde ook te lezen is zijn onder de gevaccineerde mensen meer mensen die geen klachten hebben, wat aangeeft dat het vaccin wat dat betreft werkt, maar dus wel gewoon net zo besmettelijk zijn als ieder willekeurig andere persoon die besmet is met corona. Dat het terugloopt van die 38% naar die 25% is dat je vermoedelijk iets minder snel besmet raakt wanneer je het vaccin hebt. Ja het vaccin helpt, nee het helpt nog lang niet voldoende om nu al zekerheid te hebben voor wat betreft het reizen en skien komende winter!

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 01 nov 2021 11:57

Born to Ride

Over de geldigheidsduur van de vaccinaties wordt op Europees niveau overlegd. Is de Telegraaf hè, knap speculatief.

Leon100 op 01 nov 2021 11:36

Er word over alle maatregelen op Europees niveau overlegd, voorlopig heeft ieder land nog zijn volledig zijn eigen regels en maatregelen. Gezien deze verdeeldheid denk ik ook dat ieder land gewoon nog zelf een eigen termijn voor de geldigheidsduur gaan aannemen, gebaseerd op eigen onderzoek, net als dat ieder land de huidige maatregelen afstemmen op eigen onderzoek. Zo staat het ook in het artikel, Nederland vind dat wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt voor een geldigheidstermijn, Oostenrijk en Itallie nu al een geldigheidstermijn gebaseerd op eigen wetenschappelijk onderzoek. Dat overleg op Europees niveau iets opleverd wat dat betreft is dus ook zeer speculatief.

Voorlopig stellen Italie en Oostenrijk dus dat je vaccin niet verlopen mag zijn wil je een geldig certificaat hebben, als Nederland dus blijft volhouden dat een 3e prik overbodig is, is het heel lastig of zelf onmogelijk misschien om hier je 3e prik te krijgen en zal het voor Nederlanders gewoon super moeilijk worden om naar die landen op wintersportvakantie te gaan.

Born to Ride

Bij een Janssen prik moet je eerst 22 dagen optellen tot het moment dat de werking compleet zou zijn en dan die 270 dagen geldigheid voor o.a. Oostenrijk. Heb zelf eind mei mijn prik gehad en die is ‘geldig’ tot half maart.
Overigens net aanbetaling gedaan voor week begin februari naar Wagrain met voorbehoud dat we alles terugkrijgen als er beperkingen zijn voor reizen.

@Folkski,
Dat klopt helaas niet. de 270 dagen zijn geteld vanaf de dag van inenting.
(Heb dat recent nagezoch op een oostenrijkse site, maar kan de bron nu even niet vinden, maar hier staat het ook: https://www.austria.info/nl/praktische-info/coronavirus-info…

Omdat uit o.a amerikaans onderzoek is gebleken dan een boostershot voor het Janssen vaccin de bescherming aanzienlijk verbetert, verwacht ik dat voor die mensen die Janssen hebben gehad, er wel een mogelijkheid voor een extra prik komt. Of dat op tijd gaat zijn voor de vakantie is de vraag, maar ik hoop het wel.

Op dit moment is er nog te weinig data over hoe lang bescherming blijft, maar als tijd verstrijkt komt dat van steeds meer mensen beschikbaar. Ik verwacht daarom dat of de normen zullen worden bijgesteld als blijkt dat de bescherming na een jaar nog steeds hoog is, of dat er boostershots voor iedereen beschikbaar komen, wanneer blijkt dat bescherming toch snel afneemt na een jaar. Voor de zomervakantie verwacht ik dat die duidelijkheid er wel is. Maar voor die mensen die vroeg zijn ingeent en/of met Janssen (waaronder ik zelf), kan wintersporten in maart betekenen dat er getest moet worden, omdat Nederland geen boostershots beschikbaar stelt.
Misschien dat we ons TZT dan in duitsland of oostenrijk extra kunnen laten vaccineren.

Bij een Janssen prik moet je eerst 22 dagen optellen tot het moment dat de werking compleet zou zijn en dan die 270 dagen geldigheid voor o.a. Oostenrijk. Heb zelf eind mei mijn prik gehad en die is ‘geldig’ tot half maart.
Overigens net aanbetaling gedaan voor week begin februari naar Wagrain met voorbehoud dat we alles terugkrijgen als er beperkingen zijn voor reizen.

Folski op 01 nov 2021 12:07

Ziet de Oostenrijkse regering dat ook zo? En waar staat dat dan? Of houdt onze QR code daar al rekening mee?

En als ik over die laatste vraag nadenk, onze regering vind dat je bescherming langer is, volgens mij was het zo dat je QR alleen maar aangeeft dat je een vaccin gehad hebt. Niet wanneer of welk vaccin. Of klopt die aanname ook niet?

Het blijft een kwis in de laatst ronde: er kan nog vanalles gebeuren😱😱😱

Ziet de Oostenrijkse regering dat ook zo? En waar staat dat dan? Of houdt onze QR code daar al rekening mee?

Nee, 270 dagen geldt vanaf de dag van inenting.

En als ik over die laatste vraag nadenk, onze regering vind dat je bescherming langer is, volgens mij was het zo dat je QR alleen maar aangeeft dat je een vaccin gehad hebt. Niet wanneer of welk vaccin. Of klopt die aanname ook niet?

Het blijft een kwis in de laatst ronde: er kan nog vanalles gebeuren😱😱😱

Tetris op 01 nov 2021 12:30

In je internationale QR code staat ook welk vaccin je hebt gehad en wanneer. Deze info staat in ieder geval ook op je papieren certificaat.

Volgens mij is het toch als volgt mbt Janssen;

Begin is 22e dag na vaccinatie en einde is na 270 dagen en die 270 dagen start vanaf de het begin en dat is dag 22 dus Janssen is 270 + 22 dagen 292 dagen geldig…zit ik er naast of niet???

Begin van de geldigheid:

Op de dag van volledige immunisatie = ontvangst van de tweede inenting met een vaccin met twee doses (BioNtech/Pfizer, Moderna, AstraZeneca, Sinopharm of Sinovac; minimaal 14 dagen beet tussen de twee doses), OF 22 dagen na ontvangst van een vaccin met één dosis (Johnson & Johnson/Janssen)

Einde van de geldigheidsduur:

360 dagen na de tweede inenting met een vaccin met twee doses of 270 dagen na inenting met een vaccin met één dosis.

Boosterdoses die ten minste 120 dagen na de tweede inenting (of eenmalige inenting met J&J/Janssen) worden ontvangen, verlengen de geldigheidsduur van de vaccinatiestatus met nog eens 360 dagen vanaf de dag van ontvangst van de boosterdosis.

*bericht bewerkt door Gerjon op 01 nov 2021 13:40

Volgens mij is het toch als volgt mbt Janssen;

Begin is 22e dag na vaccinatie en einde is na 270 dagen en die 270 dagen start vanaf de het begin en dat is dag 22 dus Janssen is 270 + 22 dagen 292 dagen geldig…zit ik er naast of niet???

Ja, je zit er naast. Geldigheid is tot 270 dagen vanaf de dag van inenting. In feite is de geldigheid dus 248 dagen. Bron:https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coro….
Impfstoffe, bei denen nur eine Impfung vorgesehen ist (z.B. von Johnson & Johnson), gelten ab dem 22. Tag nach der Impfung für insgesamt 270 Tage ab dem Tag der Impfung.

Begin van de geldigheid:

Op de dag van volledige immunisatie = ontvangst van de tweede inenting met een vaccin met twee doses (BioNtech/Pfizer, Moderna, AstraZeneca, Sinopharm of Sinovac; minimaal 14 dagen beet tussen de twee doses), OF 22 dagen na ontvangst van een vaccin met één dosis (Johnson & Johnson/Janssen)

Einde van de geldigheidsduur:

360 dagen na de tweede inenting met een vaccin met twee doses of 270 dagen na inenting met een vaccin met één dosis.

Boosterdoses die ten minste 120 dagen na de tweede inenting (of eenmalige inenting met J&J/Janssen) worden ontvangen, verlengen de geldigheidsduur van de vaccinatiestatus met nog eens 360 dagen vanaf de dag van ontvangst van de boosterdosis.

Gerjon op 01 nov 2021 13:17

heb toch inderdaad een booster nodig… het is inderdaad bij Janssen 270 dagen vanaf datum vaccinatie maar pas geldig in AU na 22 dgn;
https://oead.at/en/to-austria/entry-and-residence/entry-cond…

heb toch inderdaad een booster nodig… het is inderdaad bij Janssen 270 dagen vanaf datum vaccinatie maar pas geldig in AU na 22 dgn;
https://oead.at/en/to-austria/entry-and-residence/entry-cond…

Gerjon op 01 nov 2021 14:26

Thnx! Was op zoek naar die info uit Oostenrijk zelf ipv uit de Telegraaf.

Dit is de officiële tekst;

Impfstoffe, bei denen nur eine Impfung vorgesehen ist (z.B. von Johnson & Johnson), gelten ab dem 22. Tag nach der Impfung für insgesamt 270 Tage ab dem Tag der Impfung.

Nogmaals de oproep om on-topic te blijven. Ik heb weer verschillende off-topic reacties onzichtbar gemaakt.

Personen die regelmatig off-topic blijven gaan, of off-topic reacties uitlokken kunnen een ban verwachten.

Click. Click. Peace

On topic: het antwoord op de vraag is dus ja. Als wintersporter moet je vrezen dat je vakantie niet doorgaat omdat je vaccinatie niet lang genoeg geldig is in Oostenrijk en Italië. Tenzij ze in Oostenrijk op andere gedachten worden gebracht, of we in NL nog een booster of 2e/3e prik kunnen krijgen.

Het worden weer spannende maanden, geef mij maar snel weer alleen de spanning over de sneeuwhoogte terug….

tja, sommige mensen die vroeg Janssen hebben gekregen zullen misschien een booster nodig hebben maar ik lees het toch zoals Wintersport.nl eerder gemeld heeft…Janssen is geldig vanaf de 22e dag en na de 22e dag 270 dagen erbij optellen ivm de geldigheid. Krokus vakantie duurt nog even en dan is er misschien wel een andere situatie…

Impfstoffe, bei denen nur eine Impfung vorgesehen ist (z.B. von Johnson & Johnson), gelten ab dem 22. Tag nach der Impfung für insgesamt 270 Tage ab dem Tag der Impfung.

Het staat er toch duidelijk. Geldig vanaf de 22ste dag en vervolgens totaal 270 dagen NA de dag van vaccinatie. Dus niet vanaf de 22ste dag 270 dagen rekenen, maar vanaf de vaccinatie datum.

Ja, het is misschien allemaal een beetje verwarrend, maar ik heb me inderdaad een beetje vergist met de 292 dagen. Al meen ik me te herinneren dat die rekensom ergens zo beschreven stond.
Gelukkig hou ik zelf 10 dagen ‘over’, maar voor velen is het te hopen dat er nog wat aangepast gaat worden.
Heb je (in mijn geval) je best gedaan om zo snel mogelijk geprikt te worden, zou je hier toch een beetje de deksel op je neus krijgen. Maar ja, dat weet op zo’n moment natuurlijk ook niet.

Geprikkeld door deze berichten, in combinatie met mijn eigen belang, ben ik even gaan spitten voor Italië. En dat leverde goed nieuws op: in Italië is de geldigheidsduur voor alle soorten vaccinaties opgerekt naar 12 maanden na (laatste) indiening (dat was voor alle vaccinaties max. 270 dagen). Deze verlenging is ingegaan per 19 september 2021.

Bron: https://www.dgc.gov.it/web/faq.html#pvaccinate , en dan in het bijzonder het antwoord op de 6e vraag onder “Informazioni generali” (google translate): Het tijdstip van afgifte en de duur van de Certificering variëren afhankelijk van de gezondheidsdienst waaraan deze is verbonden.
In geval van vaccinatie:

  • voor de eerste dosis vaccins waarvoor er twee nodig zijn, wordt de certificering gegenereerd vanaf de 12e dag na toediening en is deze geldig vanaf de 15e dag tot de volgende dosis;
  • in het geval van een tweede dosis en een enkele dosis voor infectie voorafgaand aan vaccinatie of daaropvolgende infectie ten minste 14 dagen na de eerste dosis, wordt de certificering binnen een paar dagen gegenereerd en is deze 12 maanden geldig vanaf de datum van toediening;
  • in het geval van vaccins met een enkelvoudige dosis, wordt de certificering gegenereerd vanaf de 15e dag na toediening en is deze 12 maanden geldig;
  • Certificering voor “derde dosis” booster wordt de dag na vaccinatie afgegeven en is 12 maanden geldig vanaf de datum van toediening van de aanvullende dosis tot de voltooide cyclus (derde dosis per cyclus van twee doses, tweede dosis in geval van voltooide enkelvoudige dosis cyclus).
    In het geval van een negatieve test, wordt de certificering binnen enkele uren gegenereerd en is deze 48 uur geldig vanaf het moment van afname in het geval van een snelle antigeentest, 72 uur in het geval van een moleculaire test.
    In geval van herstel van COVID-19, wordt de certificering de volgende dag gegenereerd en is deze 180 dagen (6 maanden) geldig.
    Let op: vanaf 19 september 2021 is de geldigheid van de reeds afgegeven Covid-19 groencertificaten voor het doorlopen van de vaccinatiecyclus automatisch verhoogd naar 12 maanden door het Nationaal Platform DGC. De verificatie-app past de nieuwe geldigheidscriteria toe door simpelweg de QR-code te lezen, die niet zal veranderen, zelfs als de certificering nog steeds zegt: “Geldigheid in Italië: 9 maanden”. Voor een korte overgangsperiode na de publicatie in het Staatsblad van de omzettingswet van wetsdecreet 105 van 2021, kunnen de nieuwe certificeringen ook “Geldigheid in Italië: 9 maanden” lezen, maar zullen nog steeds 12 maanden geldig zijn.

Nu niet allemaal naar Italië gaan hè!

Ja nu niet allemaal tegelijk komen he…ik hou van rustige pistes 😁😉

Ik ga niet naar Italie hoor, ik hoop gewoon dat Oostenrijk dit verstandige besluit volgt :)

Plaats een reactie