Sneeuwsituatie Winterberg 21/22

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Afgelopen weekend genoten van de pistes in winterberg. De pistes lagen er verrassend goed bij ondanks de hoge temperaturen en het was gezellig druk. De kwaliteit op de kappe was iets minder maar ik lees dat deze nu dicht is.
Ok het is geen Oostenrijk of Frankrijk maar voor een gebied zo dicht bij, voor een dagje of 2 is het gewoon toch echt genieten.

Aantal keer gereageerd hier, dus vind wel dat ik mijn bevindingen moet delen ;)

Wij zijn donderdag en vrijdag wezen skiën. Beide dagen prima sneeuw gehad! In de ochtend heel goed, en in de middag was het vooral papperig op de pistes die de hele dag in de zon liggen. Andere pistes bleven echt prima waardoor je gewoon de hele dag door kon blijven skiën (in ieder geval tot 14:30 uur, want toen kregen we dorst).
Verder hadden we geen wachttijden bij de liften. Er waren hooguit 3 rijtjes voor ons, maar 80% van de tijd konden we gewoon gelijk de poortjes door.
In de eettentjes op en om de piste was het relatief rustig, maar was er nog wel genoeg bedrijvigheid voor een gezellig sfeertje. Rond lunchtijd kon het nog wel wat drukker worden waardoor je even moet wachten.

Al met al twee topdagen gehad!
Blijft een luxe om zo’n gebied binnen 3 uur bij huis te hebben voor als je maar max 2 dagen hebt.

Vandaag laatste avond Flutlichskiën, en door de nachtvorst en kurkdroge lucht ook komend weekend nog heel goede skimogelijkheden, schitterend weer en geen wachttijden!

Wellicht dat enkele pistes nog tot en met Pasen (16/17 april!) open blijven.

Op dit moment zijn de volgende liften en/of pistes open: 3 (beide pistes), 4, 5, 6 (alle varianten), 7, 8, 9, 10, 10a, 12, 22, 25 met 10 stoeltjesliften en 3 lopende banden

Kappe is helaas dicht ivm kap van zieke bomen en ombouw naar mountainbikeseizoen

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Nou werpt zich langzaam de vraag op wat voor een seizoen het skiliftkarussell heeft gehad.

Nou werpt zich langzaam de vraag op wat voor een seizoen het skiliftkarussell heeft gehad.

Frank66 op 18 mrt 2022 23:32

Ik denk wel een goed seizoen? vorige keren was het minder.

Het seizoen is al zeer lang bezig, sinds 27 november. Over het algemeen waren de omstandigheden goed en lag er op veel dagen ook natuursneeuw, zij het meestal maar zo’n 20 cm, heel even tot een halve meter.

Rond oud en nieuw, eerste week januari was het bar slecht en waren er nog maar 7 pistes open. Maart was en is nog steeds, zoals bijna altijd met afstand de beste maand: super weer, opvallend goede pistes en weinig drukte.

Indien enkele pistes het volhouden tot 1e paasdag, dan zou het seizoen 142 dagen lang zijn. Een record.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 19 mrt 2022 23:42

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 19 mrt 2022 23:44

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Waarom gaat de quickjet piste zo vroeg dicht? ligt nog zat sneeuw…:(

Waarom gaat de quickjet piste zo vroeg dicht? ligt nog zat sneeuw…:(

Legenden op 21 mrt 2022 21:37

Die zijn altijd wat eerder dicht.
Skigebied is nog open tot en met zondag, daarna alleen nog de Poppenberg

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

En wanneer komt nu dan de lift verbinding met Alt- en Neuastenberg??

En wanneer komt nu dan de lift verbinding met Alt- en Neuastenberg??

Frank66 op 26 mrt 2022 23:46

Nog niets definitief, maar het kan soms snel gaan. Afgelopen seizoen reden er bussen.

Intussen wordt gefluisterd dat de Poppenberg- piste mogelijk zelfs tot 1 mei open blijft, sneeuw en weder dienende.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 27 mrt 2022 11:44

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

dat zou super zijn. Het huisje is al geboekt met de meivakantie. Hopelijk houden ze de piste dan ook aan beide kanten open. Serieuze bron of misschien toch broodje app?

Poppenberg mogen ze wat mij betreft open houden, zolang ze de Kappe dan maar allang hebben laten smelten zodat het bijepark optijd open kan 🙈

*bericht bewerkt door Rene op 27 mrt 2022 13:58

Poppenberg mogen ze wat mij betreft open houden, zolang ze de Kappe dan maar allang hebben laten smelten zodat het bijepark optijd open kan 🙈

Rene op 27 mrt 2022 13:58

Weten we vanaf nu ook dat je in je vrije tijd imker bent @Rene 🐝 🐝🐝 🍯 🍯🍯

LA NORMA😍☃️

Hahaha, mooie typo 😂 laten we het maar op bikepark houden 😬

Hahaha, mooie typo 😂 laten we het maar op bikepark houden 😬

Rene op 27 mrt 2022 14:27

Wanneer komt daar de review van? Of heb ik die gemist?

Übung macht den meister!!!

Hahaha, mooie typo 😂 laten we het maar op bikepark houden 😬

Rene op 27 mrt 2022 14:27

Wanneer komt daar de review van? Of heb ik die gemist?

RFKANGOO op 27 mrt 2022 14:51

Nieuwigheden van vorig jaar: https://www.mtb-news.de/news/bikepark-winterberg-neuheiten-2…

Intussen zijn er ook diverse beginnersvriendelijke trikes gemaakt door de bossen rond de Schneewittchenbahn, die vanaf komend seizoen ook bij het bikegebied betrokken wordt
https://www.bikepark-winterberg.de/nl/
Die routes bij Schneewittchen waren net als die bij de Panoramabahn deze winter al erg populair bij de kinderen als funtrails bij het skiën. Bij de Panoramabahn was ook heel even een echt funparkje gebouwd, wie weet een blijvertje.

Wat je op zal vallen is dat er veel bos op de Kappe weg is (Whats in the name), door een erg hardnekkig rotkevertje.

Skiën en biken in één vakantie, mooi toch? Alleen is de openingsdatum van het bikepark vooralsnog niet bekend…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Intussen wordt gefluisterd dat de Poppenberg- piste mogelijk zelfs tot 1 mei open blijft, sneeuw en weder dienende.

Harry(Winterberg) op 27 mrt 2022 11:43

Dat zou een knappe stunt zijn, zelfs in de Alpen lukt dat tegenwoordig maar weinig gebieden.
Ik herinner me wel een stuk op Alpinforum van jaren geleden dat ze er in mei nog aan het skiën waren. Maar toen was het gebied wel al lang gesloten.

Dit weekend op de valreep nog even een weekendje Winterberg geweest, onwijs goed bevallen!
Totaal niet druk en er was echt nog super veel open, mooi om te zien hoe trots het personeel er ook op was.

ik draag dus een pet

volgens facebook van skikarrussell proberen ze de liften open te houden tot en met pasen.

Dat zal met de voorspelde sneeuw waarschijnlijk wel gaan lukken denk ik…

Er is nieuws van Altastenberg: De eerste stoeltjeslift komt eraan. De SL Kapellenhang is blijkbaar defect en wordt dus vervangen door een nieuwe lift. Aangezien deze lift het dichtste staat bij Winterberg, misschien een eerste signaal voor de verbinding?

Meer uitgebreid nieuws over de kapotte lift, en de vervanging, op Alpinforum.
Wanneer er roddels zijn of zelfs bevestiging is, dan staat dat hier als eerste https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=2011&s…

Op skiresort staan al technische details https://www.skiresort.de/skigebiet/altastenberg/liftebahnen/…

En de meest uitgebreide reportages van bouw, incl tekeningen en foto’s, vind je altijd op “remontees mecaniques” forum https://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?s=07fe…

The older I get, the better I was

@Onnem, die Westfalenhang 1 mag je met een korrel zout nemen op skiresort, die staat er al op sinds 2005… De geruchten spreken eerder over Westfalenhang 2 momenteel als 2de stoeltjeslift.
Aangezien de meetpaaltjes reeds aanwezig zijn voor de Kapellenhang kunnen we hier toch vrij zeker van zijn. Ook op hun website spreken ze reeds over een verrassing voor volgend seizoen…

Misschien een mooi project voor @Henri om daar als lift guru eens in te duiken en te proberen alle plannen boven water te krijgen.

Born to Ride

@Onnem, die Westfalenhang 1 mag je met een korrel zout nemen op skiresort, die staat er al op sinds 2005… De geruchten spreken eerder over Westfalenhang 2 momenteel als 2de stoeltjeslift.
Aangezien de meetpaaltjes reeds aanwezig zijn voor de Kapellenhang kunnen we hier toch vrij zeker van zijn. Ook op hun website spreken ze reeds over een verrassing voor volgend seizoen…

Joy85 op 31 mrt 2022 10:17

Skiresort mag je sowieso altijd met een korreltje zout nemen ;)

Maar de Kapellenhang, dat is toch maar een heel kort stukkie (lift F)? Wat is dan de zin van een KSB?
Misschien is het beter om dit af te splitsen naar een separaat topic, Sauerland lift speculaties

null

*bericht bewerkt door Onnem op 31 mrt 2022 18:24

The older I get, the better I was

@Onnem
Het lijkt me logisch dat ze voor een nieuwe stoeltjeslift een iets ander tracé kiezen. Ik denk dat een dalstation wat lager zal komen, in de buurt van de Bruchetallift ( C ), en het bergstation misschien iets meer naar links richting de skischool.

Ik ben wel benieuwd wat voor lift ze daar dan neer gaan zetten. Want als het er nog van komt om de aansluiting te maken met het gebied van Winterberg, zal deze lift een belangrijke schakel zijn.

*bericht bewerkt door Yippee op 31 mrt 2022 20:01

Ik ken de situatie in Winterberg en Kappe wel, maar in Altastenberg niet.

De huidige lift heeft zijn brgstation aan de weg. Dus als ze door willen trekken naar Kappe, dan moet je de weg over en nog een stukje verder omhoog.
Variant 2; de volgende lift krijgt zijn dalstation onder de we. Plus sowieso een brug of tunnel. Flinke verbouwing dus

Ik denk dat het variant 1 wordt. Anders gaan de groenen gelijk rechtzaken aanspannen. Eerst deze verbetering maar eens binnenhalen.

*bericht bewerkt door Onnem op 31 mrt 2022 23:16

The older I get, the better I was

Ik ken de situatie in Winterberg en Kappe wel, maar in Altastenberg niet.

De huidige lift heeft zijn brgstation aan de weg. Dus als ze door willen trekken naar Kappe, dan moet je de weg over en nog een stukje verder omhoog.
Variant 2; de volgende lift krijgt zijn dalstation onder de we. Plus sowieso een brug of tunnel. Flinke verbouwing dus

Ik denk dat het variant 1 wordt. Anders gaan de groenen gelijk rechtzaken aanspannen. Eerst deze verbetering maar eens binnenhalen.

Onnem op 31 mrt 2022 23:13

Bedoeling is niet naar de Kappe, dat is voorzien voor Neuastenberg (als het er ooit komt) De verbinding naar Altastenberg zou via de Sahnehang verlopen, naar de Bremberg. Volgens mij wil men toch eerst Altastenberg klaarmaken voor een verbinding, want je heb toch minstens 2 zetelliften nodig dan om een eventueel stroom bezoekers aan te kunnen…

https://skiinformatie.nl/winterberg-straks-grootste-skigebie…
nog steeds de meest waarschijnlijke invulling?

Plaats een reactie