Frankrijk alternatief voor Oostenrijk?

Ook wij zijn de dupe van de Oostenrijkse maatregels. Wij zouden 8 januari naar Oostenrijk gaan. Maar 3 mensen van onze groep mogen dus niet. 1x Janssen, 1x niet gevaccineerd (om medische reden) en 1x waarvan de 9 maanden dan om zijn. Balen, balen. Nu overwegen wij om dan naar Frankrijk te gaan als de regels het dan toe laten uiteraard. Dus willen we last minute boeken. Echter geen van ons allen is ooit in Frankrijk geweest voor de wintersport. Wij zoeken: een gezellige plaats, dalafdaling, makkelijk aan te rijden vanuit Nederland. Ik heb zelf ook zitten kijken en ik dacht aan Chatel. Is dit wat? Of heeft iemand andere opties? Ik hoor het graag, ook tips over appartementen zijn welkom.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 08 nov 2021 12:10

Châtel en de andere dorpen in de Portes du Soleil zijn inderdaad aanraders: https://www.wintersport.nl/skigebieden/portesdusoleil…
Ook kun je denken aan Montgenevre en Via Latea https://www.wintersport.nl/dorpen/montgenevre
Of denk aan Grand Massif: https://www.wintersport.nl/skigebieden/grandmassif
Meribel is ook een prima dorp in 's werelds grootste skigebied; https://www.wintersport.nl/dorpen/meribel

Dit zijn allemaal grote skigebieden, als het ook wat kleiner mag:

Le Grand Bornand + La cluzas: https://www.wintersport.nl/skigebieden/aravis
Val Cenis https://www.wintersport.nl/skigebieden/valcenis
Valloire https://www.wintersport.nl/dorpen/valloire

En zo kan ik ook nog wel even doorgaan :-) Misschien wat meer info? Grootte, moeilijkheidsgradatiepistes etc.

Click. Click. Peace

Kijk ook eens naar Morillon 1100 of Les Carroz in het skigebied Grand Massif. Echte ski in, ski out. Goed en makkelijk aan te rijden vanuit NL.

Onze groep is gemengd: beginner, niet skiër, snowboarder, gemiddeld ervaren en 2 kinderen (3 en 5). Het hoeft geen mega groot gebied te zijn maar mag wel

Van de dorpen waar ik geweest ben vond ik Le Carroz, Chatel en Valloire wel geschikt, gezien de wensen

Running against the wind

Maurienne Vallei…

Ik vind het voordeel van Frankrijk tov Oostenrijk de beschikbaarheid van Ski in/Ski Out appartementen/dorpen op hoogte. Voor groepen waarbij de Apres-ski niet zo belangrijk is en die zelf koken in de avond is dat echt ideaal. Heb persoonlijk ook geen moeite met lelijke gebouwen in dorpen.

Qua gebieden heb ik eigenlijk te weinig gezien. Vond zelf als beginner La Plagne/Les Arcs een heel fijn gebied(in Maart buiten hoogseizoen), maar dat is wel wat verder rijden.

Als je voor een gezellige plaats wilt gaan dan zou ik voor Valloire gaan. Als Oostenrijk liefhebber diverse malen shortski’s gedaan in Frankrijk, en qua dorp vond ik Valloire het meest sfeervolle en gezelligste. Dalafdaling heb je midden door het dorp maar ook aan de randen van het dorp, dus waar je je accommodatie ook hebt, veel is ski-in/ski-out.

Zelf heb ik toen in Chalets du galabier gezeten ter hoogte van de lift Moulin Benjamin. Dit is wel iets verder van het dorpcentrum af, maar er rijden gratis skibussen af en aan. In principe was ik tevreden over het appartement, als het schoon en netje is ben ik al snel tevreden, maar zoals altijd in Frankrijk zijn de appartementen veel kleiner dan dat je in Oostenrijk gewend bent. Over het algemeen is een appartement voor 4 personen meer geschikt voor 2 personen als je ook nog wat ruimte wilt hebben. En als je voor een gezin met 2 kinderen een appartement wilt zou ik minimaal een 6/8 persoons appartement nemen.

Misschien ook handig om te weten dat vandaag de strengere Franse vaccinatieregels bekend zijn geworden. Kort gezegd: na 15 december krijgen 65-plussers alleen nog maar een groen vinkje in de coronacheckapp als ze een boostershot hebben gehad (geldt voor alle vaccins). Komt hier nog een update over, Rogier, voordat mensen straks voor niks gaan omboeken naar Frankrijk?

Als je niet persé ski in-ski out wil is Samoens ook nog een heel mooi en sfeervol dorp.
De liften beginnen ongeveer 1 km buiten het dorp, als ik het me goed herinner.
Chatel heeft wel ski in-ski-out, maar dan moet je ervoor zorgen dat je ofwel echt in het centrum zit, ofwel in Chatel-Linga. Als je ergens tussen de 2 in zit, moet je wel met de bus.

Ook wij zijn de dupe van de Oostenrijkse maatregels. Wij zouden 8 januari naar Oostenrijk gaan. Maar 3 mensen van onze groep mogen dus niet. 1x Janssen, 1x niet gevaccineerd (om medische reden) en 1x waarvan de 9 maanden dan om zijn. Balen, balen. Nu overwegen wij om dan naar Frankrijk te gaan als de regels het dan toe laten uiteraard. Dus willen we last minute boeken. Echter geen van ons allen is ooit in Frankrijk geweest voor de wintersport. Wij zoeken: een gezellige plaats, dalafdaling, makkelijk aan te rijden vanuit Nederland. Ik heb zelf ook zitten kijken en ik dacht aan Chatel. Is dit wat? Of heeft iemand andere opties? Ik hoor het graag, ook tips over appartementen zijn welkom.

Mieke68 op 08 nov 2021 12:02

Mieke, je bent niet de dupe van de maatregelen van Oostenrijk maar je eigen naïviteit.

Als je niet persé ski in-ski out wil is Samoens ook nog een heel mooi en sfeervol dorp.
De liften beginnen ongeveer 1 km buiten het dorp, als ik het me goed herinner.
Chatel heeft wel ski in-ski-out, maar dan moet je ervoor zorgen dat je ofwel echt in het centrum zit, ofwel in Chatel-Linga. Als je ergens tussen de 2 in zit, moet je wel met de bus.

Errant op 10 nov 2021 18:19

Klopt, komt daarbij dat Samoens een hééél mooi dorp is, 5 x geweest. 👍

Born to run. B.S.

Ook wij zijn de dupe van de Oostenrijkse maatregels. Wij zouden 8 januari naar Oostenrijk gaan. Maar 3 mensen van onze groep mogen dus niet. 1x Janssen, 1x niet gevaccineerd (om medische reden) en 1x waarvan de 9 maanden dan om zijn. Balen, balen. Nu overwegen wij om dan naar Frankrijk te gaan als de regels het dan toe laten uiteraard. Dus willen we last minute boeken. Echter geen van ons allen is ooit in Frankrijk geweest voor de wintersport. Wij zoeken: een gezellige plaats, dalafdaling, makkelijk aan te rijden vanuit Nederland. Ik heb zelf ook zitten kijken en ik dacht aan Chatel. Is dit wat? Of heeft iemand andere opties? Ik hoor het graag, ook tips over appartementen zijn welkom.

Mieke68 op 08 nov 2021 12:02

Mieke, je bent niet de dupe van de maatregelen van Oostenrijk maar je eigen naïviteit.

erikdeperik op 10 nov 2021 18:43

0 weken lid zijn en vervolgens kritiek hebben op iemand zou ik eerder naïef noemen.

La Cluzas, leuk authentiek dorp ook voor wandelaars mooie wandelingen, de hoogte in en vrij vlak richting La balme. Piste komt in het dorp uit en op la Beauregard boven op een plateau kun je met de skiers en wandelaars afspreken. Mooi omgeving en pistes voor ieder niveau.

Dienten Die Alte schule

Flaine is ook erg leuk. Het heeft een slechte reputatie als betondorp maar daar zijn de meningen over verdeeld. Het hele dorp is ontworpen om het skigebied. Het skiën is daardoor zo efficiënt.Geen skibus, korte afstanden en je kan vrijwel vanaf elke piste in de kom ('cirque") terug naar het dorp. Geen gestres voor de liftsluiting. Leuke restaurantjes. Skigebied is verbonden met authenthieke dorpjes (o.a. Samoens, Morillon, Sixt) en er kunnen leuke tochten worden gemaakt. Voor elk niveau zijn er pistes. Grote sneeuwzekerheid. Mooi uitzicht op de Mont Blanc. De reistijd is ca. 9 à 10 uur. En de prijzen liggen op een concurrerend niveau.

Bedankt allemaal. Ik ga de genoemde plaatsen op mijn gemak bekijken. Hier kan ik wel wat mee. En Erikdeperik: wat bedoel je precies?

Oz en Oisans: zie filmpje https://www.wintersport.nl/dorpen/oz_en_oisans

Via Sunweb zit de skipas erbij in: https://www.sunweb.nl/wintersport/frankrijk/alpe-dhuez-grand…

Alleen voor 8 januari niet veel keuze meer…

Ook wij zijn de dupe van de Oostenrijkse maatregels. Wij zouden 8 januari naar Oostenrijk gaan. Maar 3 mensen van onze groep mogen dus niet. 1x Janssen, 1x niet gevaccineerd (om medische reden) en 1x waarvan de 9 maanden dan om zijn. Balen, balen. Nu overwegen wij om dan naar Frankrijk te gaan als de regels het dan toe laten uiteraard. Dus willen we last minute boeken. Echter geen van ons allen is ooit in Frankrijk geweest voor de wintersport. Wij zoeken: een gezellige plaats, dalafdaling, makkelijk aan te rijden vanuit Nederland. Ik heb zelf ook zitten kijken en ik dacht aan Chatel. Is dit wat? Of heeft iemand andere opties? Ik hoor het graag, ook tips over appartementen zijn welkom.

Mieke68 op 08 nov 2021 12:02

Mieke, je bent niet de dupe van de maatregelen van Oostenrijk maar je eigen naïviteit.

erikdeperik op 10 nov 2021 18:43

0 weken lid zijn en vervolgens kritiek hebben op iemand zou ik eerder naïef noemen.

Maxski op 10 nov 2021 19:17

Ik begrijp het ook niet zo goed. Je gaat dus lid worden van een forum om meteen mensen af te zeiken op een nogal ingewikkeld onderwerp waar iedereen last van heeft…

*bericht bewerkt door Martin9 op 11 nov 2021 07:23

🏂

Ook wij zijn de dupe van de Oostenrijkse maatregels. Wij zouden 8 januari naar Oostenrijk gaan. Maar 3 mensen van onze groep mogen dus niet. 1x Janssen, 1x niet gevaccineerd (om medische reden) en 1x waarvan de 9 maanden dan om zijn. Balen, balen. Nu overwegen wij om dan naar Frankrijk te gaan als de regels het dan toe laten uiteraard. Dus willen we last minute boeken. Echter geen van ons allen is ooit in Frankrijk geweest voor de wintersport. Wij zoeken: een gezellige plaats, dalafdaling, makkelijk aan te rijden vanuit Nederland. Ik heb zelf ook zitten kijken en ik dacht aan Chatel. Is dit wat? Of heeft iemand andere opties? Ik hoor het graag, ook tips over appartementen zijn welkom.

Mieke68 op 08 nov 2021 12:02

Mieke, je bent niet de dupe van de maatregelen van Oostenrijk maar je eigen naïviteit.

erikdeperik op 10 nov 2021 18:43

0 weken lid zijn en vervolgens kritiek hebben op iemand zou ik eerder naïef noemen.

Maxski op 10 nov 2021 19:17

Ik begrijp het ook niet zo goed. Je gaat dus lid worden van een forum om meteen mensen af te zeiken op een nogal ingewikkeld onderwerp waar iedereen last van heeft…

Martin9 op 11 nov 2021 07:20

Onvoorstelbaar inderdaad. En ook erg verbazend dat zulke reacties wel gewoon blijven staan terwijl andere reacties, welke soms gewoon ontopic zijn wel weggemodereerd worden. Zelfs die reactie rapporteren heeft niet geholpen.

Born to Ride

Chatel is zeker een goede optie, zoals gezegd moet je wel goed checken waar je in het dorp zit als je aan de lift wil zitten. Houd er verder rekening mee dat Frankrijk véél minder ver is met kunstsneeuw dan Oostenrijk. De Oostenrijkse regel “de dalafdaling is heilig”. geldt in Frankrijk niet. Die gooien ze gewoon dicht.

Ook de pistepreparatie en de “modernheid” van de liften kan nog wel eens tegenvallen (op een aantal uitzonderingen na zoals Les 3 Vallees).

De reis ernaar toe zal je waarschijnlijk als vrij prettig ervaren. De Franse autowegen zijn 100x beter dan die Duitse Baustellen. Maar niet de fout om door Duitsland en Zwitserland naar Portes du Soleil te rijden (of je moet 's nachts rijden).

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Chatel is een uitzondering, dat is via Zwitserland veel sneller bereikbaar.
Qua kunstsneeuw en liften: vrijwel alle Franse gebieden hebben de afgelopen jaren een flinke inhaalslag gemaakt. Alleen liften met kap en/of stoelverwarming zijn vrijwel afwezig. Die luxe kent Frankrijk niet.
Appartementen: goed de omschrijving lezen en de slaapplekken in de woonkamer niet meetellen, dan zit je eigenlijk altijd goed.

Chatel is een uitzondering, dat is via Zwitserland veel sneller bereikbaar.
Qua kunstsneeuw en liften: vrijwel alle Franse gebieden hebben de afgelopen jaren een flinke inhaalslag gemaakt. Alleen liften met kap en/of stoelverwarming zijn vrijwel afwezig. Die luxe kent Frankrijk niet.
Appartementen: goed de omschrijving lezen en de slaapplekken in de woonkamer niet meetellen, dan zit je eigenlijk altijd goed.

paolie op 11 nov 2021 09:19

Nu is het wel zo dat Chatel en eigenlijk heel het PdS behoorlijk achter blijft qua infrastructuur op de rest van Frankrijk. Veel oude sleepliften en stoeltjesliften lijken nog door Napoleon te zijn aangelegd. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat van alle grote skigebieden (150km+) in Frankrijk portes du soleil qua infrastructuur het meest ouderwets is

Born to Ride

Hoe lang geleden was je er voor het laatst? Zeker rondom Avoriaz is alles echt prima op orde. Aan de buitenkanten van het gebied kom je wel nog aardig wat oudere liften tegen, maar daar is het dan ook meteen veel rustiger skiën.

*bericht bewerkt door paolie op 11 nov 2021 09:50

In Avoriaz is het inderdaad vrij modern, daarbuiten veel minder. In Zwitserland hebben ze veel oude liften vernieuwd, maar er staat nog steeds heel veel oude troep.

Nu maakt mij dat niet zo veel uit, ik vind het wel charmant die oude zooi. Maar als Oostenrijkganger kun je wel degelijk teleurgesteld zijn.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Flaine is ook erg leuk. Het heeft een slechte reputatie als betondorp maar daar zijn de meningen over verdeeld. Het hele dorp is ontworpen om het skigebied. Het skiën is daardoor zo efficiënt.Geen skibus, korte afstanden en je kan vrijwel vanaf elke piste in de kom ('cirque") terug naar het dorp. Geen gestres voor de liftsluiting. Leuke restaurantjes. Skigebied is verbonden met authenthieke dorpjes (o.a. Samoens, Morillon, Sixt) en er kunnen leuke tochten worden gemaakt. Voor elk niveau zijn er pistes. Grote sneeuwzekerheid. Mooi uitzicht op de Mont Blanc. De reistijd is ca. 9 à 10 uur. En de prijzen liggen op een concurrerend niveau.

Marko2 op 10 nov 2021 20:04

Ik vroeg me al af of Flaine iets is als alternatief voor het voorjaar. Erg Bauhaus, maar zo te zien wel budgettair verantwoord:).
Leuke positieve reactie van je!

@ havana

Ik heb juist altijd het gevoel dat in Frankrijk de pistes veel breder en beter geprepareerd zijn als in Oostenrijk, grappig ;-) Verder zijn er weinig stoeltjesliften met kappen in Frankrijk omdat de gebieden vaak een stuk hoger liggen en dus meer last kunnen hebben van de wind (dan zijn die kappen juist een nadeel om open te kunnen blijven).

Flaine is ook erg leuk. Het heeft een slechte reputatie als betondorp maar daar zijn de meningen over verdeeld. Het hele dorp is ontworpen om het skigebied. Het skiën is daardoor zo efficiënt.Geen skibus, korte afstanden en je kan vrijwel vanaf elke piste in de kom ('cirque") terug naar het dorp. Geen gestres voor de liftsluiting. Leuke restaurantjes. Skigebied is verbonden met authenthieke dorpjes (o.a. Samoens, Morillon, Sixt) en er kunnen leuke tochten worden gemaakt. Voor elk niveau zijn er pistes. Grote sneeuwzekerheid. Mooi uitzicht op de Mont Blanc. De reistijd is ca. 9 à 10 uur. En de prijzen liggen op een concurrerend niveau.

Marko2 op 10 nov 2021 20:04

Ik vroeg me al af of Flaine iets is als alternatief voor het voorjaar. Erg Bauhaus, maar zo te zien wel budgettair verantwoord:).
Leuke positieve reactie van je!

Floski op 11 nov 2021 14:46

Flaine is een zeer goed alternatief voor het voorjaar. Het is echt een sneeuwgat en zeker de kom bij Flaine ligt op een mooie hoogte met alles boven de 1600m waardoor je zeker tot eind maart prima omstandigheden hebt.

Born to Ride

Chatel is een uitzondering, dat is via Zwitserland veel sneller bereikbaar.
Qua kunstsneeuw en liften: vrijwel alle Franse gebieden hebben de afgelopen jaren een flinke inhaalslag gemaakt. Alleen liften met kap en/of stoelverwarming zijn vrijwel afwezig. Die luxe kent Frankrijk niet.
Appartementen: goed de omschrijving lezen en de slaapplekken in de woonkamer niet meetellen, dan zit je eigenlijk altijd goed.

paolie op 11 nov 2021 09:19

Nu is het wel zo dat Chatel en eigenlijk heel het PdS behoorlijk achter blijft qua infrastructuur op de rest van Frankrijk. Veel oude sleepliften en stoeltjesliften lijken nog door Napoleon te zijn aangelegd. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat van alle grote skigebieden (150km+) in Frankrijk portes du soleil qua infrastructuur het meest ouderwets is

Matthias123 op 11 nov 2021 09:43

PDS heeft meer dan 150 liften, dan kan het toch geen probleem zijn dat er een paar oudjes bij zijn?
Als dat stoort, dan neem je gewoon een andere lift.
Bv rond Les Crozets heb je veel moderne snelle liften en brede pistes waar elk bobbeltje weggepoetst is.
Voor mij is het net de charme van dat gebied dat er daarnaast nog plekken zijn waar alles wat minder hectisch verloopt en waar het landschap minder verstoord is door allerlei pylonen. Waar je nog kan genieten van een (min of meer) authentiek Alpenlandschap.

@TS : geen concrete tips voor appartementen, maar je kan eens kijken op deze sites
https://www.agencecruz.com/ voor Châtel.
https://www.chamroc.com/fr/louer-vacances/appartement/la-cha… voor Chapelle d’Abondance. Daar moet je wel in het oog houden dat Chapelle d’Abondance 2 skigebieden heeft : 1 kleintje dat niet verbonden is met het grote gebied en 1 dat wel aansluiting geeft tot het grote gebied. Dat laatste heet Panthiaz.

Flaine behoort tot een prachtig skigebied maar is misschien wel het lelijkste Franse skidorp waar ik ooit geweest ben (en ik ben er in vele geweest!).

@Sjakie

Het blijft moeilijk, generaliseren. Ik heb het beter gezien dan in Oostenrijk, ook slechter. Sterk afhankelijk van waar je zit.

Een groot voordeel van FR vind ik dan weer het eten. Toegegeven, het is duurder en het geldt ZEKER niet voor ieder restaurant. Maar als je goed zoekt, krijg je goed te eten. Beter dan die (in mijn ogen) vreselijk ongezonde troep in Oostenrijk waar ik persoonlijk na 1 dag al helemaal klaar mee ben.

*bericht bewerkt door havana op 11 nov 2021 18:10

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ook wij zijn de dupe van de Oostenrijkse maatregels. Wij zouden 8 januari naar Oostenrijk gaan. Maar 3 mensen van onze groep mogen dus niet. 1x Janssen, 1x niet gevaccineerd (om medische reden) en 1x waarvan de 9 maanden dan om zijn. Balen, balen. Nu overwegen wij om dan naar Frankrijk te gaan als de regels het dan toe laten uiteraard. Dus willen we last minute boeken. Echter geen van ons allen is ooit in Frankrijk geweest voor de wintersport. Wij zoeken: een gezellige plaats, dalafdaling, makkelijk aan te rijden vanuit Nederland. Ik heb zelf ook zitten kijken en ik dacht aan Chatel. Is dit wat? Of heeft iemand andere opties? Ik hoor het graag, ook tips over appartementen zijn welkom.

Mieke68 op 08 nov 2021 12:02

Mieke, je bent niet de dupe van de maatregelen van Oostenrijk maar je eigen naïviteit.

erikdeperik op 10 nov 2021 18:43

Hou de politiek en je waardeoordeel svp buiten dit forum? Dit gaat over wintersport, hoe jij over vaccinaties etc denkt doet niet terzake. haar vraag gaat over een skigebied alternatief. Maar Val Cenis en Valloire zijn prijstechnisch erg goed en leuke gebieden.
Of Bardonechia in Italie…kleiner, maar lekker eten en best leuk gebiedje.

Plaats een reactie