Alleen op skivakantie

Hallo: door omstandigheden vrienden die niet kunnen enz. Sta ik er link alleen voor om op wintersport te gaan, ik denk er dus aan om alleen een skireis te boeken voor 6dagen zijn er hier mensen met ervaring? Grt

In ieder geval @Lein heeft daar ervaring mee, maar volgens mij wel meer mensen hier. Ik niet, maar ik kan me best voorstellen dat t fijn is.

Ik denk dat ‘s avonds eten het vervelendste is, omdat je vaak tussen allerlei kletsende mensen zit. Aan een bar heb je zo aanspraak, maar je schuift toch minder snel aan bij het avondeten…verder denk ik dat het prima is, wil je ff kletsen dan kan dat in de lift vaak prima en ik denk dat het contact om een paar afdalingen samen te doen zo gelegd is.

Maar misschien wil je alleen omdat je daar helemaal geen zin in hebt :). Ik denk dan dat het wel fijn is als je weet dat je gezocht gaat worden als je ‘kwijt’ bent, dus even tegen de receptionist zeggen waar je gaat skiën en hoe laat je verwacht terug te zijn, etc.

Ik denk dat t best de moeite waard is. Ik weet nog iemand, btw, @drphil.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zalig zo’n week alleen op (ski-)vakantie, ik verveel me in ieder geval nooit.
Ik neem wel een goed hotel, half pension, waarvan ik weet dat het eten goed is.
Skiën is 1 maar enig culinair genot vind ik ook belangrijk.🤤
Overigens, als je aanspraak wil, Duitsers en Nederlanders denken vaak dat je eenzaam bent, dus gezeur genoeg als je wilt. 😁
Zolang je maar goed met jezelf overweg kan. 😎

Bla, bla, bla.

Oh ja, en onderweg kan ik de muziek spelen die ik wil en zo snel rijden als ik wil zonder ruzie met mijn vrouw. 🥳😁😈
De extra tankbeurt neem ik er wel bij. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Oh ja, en onderweg kan ik de muziek spelen die ik wil en zo snel rijden als ik wil zonder ruzie met mijn vrouw. 🥳😁😈
De extra tankbeurt neem ik er wel bij. 🤷‍♂️

bartvwg op 11 nov 2021 08:38

Euh, anders tankt je vrouw of zo? 😂😂😂

*bericht bewerkt door evr66 op 11 nov 2021 09:02

Edwin van Riel

Niets mis mee. Een skivakantie kun je prima in je eentje doen. Eigen tempo (de hele dag, van opstaan tot naar bed gaan).
Wel eens met bartvwg: neem een goed hotel met halfpension.
Maar hoewel het prima is om alleen te gaan kan een groepsreis ook heel goed uitpakken.

Aftellen maar!

De belangrijkste reden dat ik alleen ga skiën is dat ik twee dagen van te voren kan boeken. Ik wacht dus gewoon op verse sneeuw. Een tweede reden is dat ik dan zelf (ter plekke) kan bepalen hoe lang ik wegblijf. Nog een groot voordeel vind ik dat ik naar een volgend hotel/skigebied kan rijden als ik wil. De laatste vakantie heb ik dat bv gedaan (Dolomieten en elke dag een ander skigebied in Karinthië - erg leuk). Met meerdere personen is dat haast niet te doen.Verder ski ik in mijn eentje aanzienlijk meer kms, kan ik lunchen wanneer ik wil (meestal heel laat) en kan ik steeds de leuke pistes skiën. Ik ben ook een aantal jaren met een groepsreis gegaan. Dat vond ik ook altijd prima. Er is altijd wel iemand met wie het goed klikt, maar sowieso is de sfeer altijd wel relaxt. Het nadeel daarvan vind ik dus het gebrek aan flexibiliteit en de kans op slechte sneeuw.
Met twee of drie man vind ik eigenlijk het leukst, maar helaas heb ik geen vrienden die op stel en sprong weg kunnen.
Ik boek altijd een goed hotel met halfpension. Mijn ervaring is dat ik heel snel aanspraak heb bij het eten. Dat leidt ook geregeld tot skipartners voor de volgende dag. Nou maak ik wel makkelijk contact, dat scheelt, maar vaak komt het contact juist vanaf een ander stel. En anders maak ik met mijn iPhone het plan voor de volgende dag. Ik heb me in elk geval nog nooit eenzaam gevoeld. Mocht je daar wel bang voor zijn: boek een groepsreis. Leuk contact gegarandeerd.
Met live tracking hoef je ook niet bang te zijn dat je ergens in een greppel belandt.
Een nadeel is wel dat ik alleen moet rijden. De laatste keer heb ik in zuid-Duitsland een overnachtingshotel geboekt (de grens ging de volgende dag dicht 😉). Dat beviel me zo goed dat ik dat voortaan altijd ga doen. Omdat je alleen rijdt, is de reis vaak erg duur. Maar groepsreizen zijn tegenwoordig ook vaak duur. Dus dat neem ik op de koop toe. Het avontuur van mijn laatste vakantie vond ik onbetaalbaar.

ik ga de laatste 9 jaar altijd alleen op ski vakantie, vriendin heeft er niet zo veel mee en is bang om lichamelijk letsel op te lopen.
tot aan vorig jaar altijd met het vliegtuig, lekkere korte reistijd en je komt helemaal fris en fruitig aan. in januari altijd 2 weken en in maart 1week of iets korter. hotel altijd een luxe versie met sauna, ruime kamer en goede maaltijden.
eigen tempo, de dag indelen zoals ik dat zelf wil. verveel mij geen minuut!
geen gedoe met rekening houden met wensen en behoeftes van reisgenoten enz…
nog een voordeel, op de piste bij een restaurant is er altijd minimaal wel ergens 1 vrije plaats te vinden om te gaan zitten!
als je met een flinke groep bent zie dan maar eens een hele vrije tafel te vinden! want ja de “kudde” moet bij elkaar blijven!
aanspraak genoeg als je dat wilt, je hebt altijd wel snel met iemand een gesprekje.
mij bevalt het super goed, en zou het denk ik nu lastiger gaan vinden om mij in en met een groep te moeten gaan voegen.
ben inmiddels al zo gewend aan het alleen op wintersport gaan, dat ik de “beperkingen” van een groep ziet zo prettig meer ga vinden.
voel mij nooit eenzaam of alleen, vertier genoeg!
voor de aankomende januari ga ik wel weer met de auto, gezien de maatregelen die gelde voor het reizen met het vliegtuig.
mvg Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ik vind het heerlijk, in m’n eentje skiën. Met niemand rekening hoeven houden, doen wat je zelf wilt: heerlijk! Ik neem altijd één van de eerste liften naar boven, en lunch dan vroeg. Maak challenges voor mezelf om mezelf uit te dagen. Niemand uit mijn omgeving zou zo’n planning aanhouden :).

Het enige dat hierboven ook al wordt aangegeven is het diner. Ik had de vorige keer geen halfpension en werd in het restaurant waar ik wilde eten echt niet voor heel aangezien (dus moest aan de bar eten…). Dus voor aankomende winter heb ik een hotel met halfpension, dan heb ik dat probleem niet.

Ik ga ook met het vliegtuig (en de trein en de bus). Juist naar een gebied wat ik met de kids te ver rijden vind. Ik ben dan ook wel lang aan het reizen maar dat op zich vind ik al heerlijk ;). En uiteindelijk ben je er altijd wel binnen een dag.

Vliegen heb ik ook 3x gedaan. Zeer relaxt. Tip: probeer dan een rechtstreekse vlucht te boeken. De laatste keer vloog ik via Parijs en toen hebben ze mijn bagage niet op tijd doorgecheckt. Gelukkig op de terugreis.
Voordeel van de auto vind ik dan weer dat ik dan meerdere ski’s en schoenen kan meenemen. Maar vliegen vind ik wel heel relaxt omdat je reis dan steeds uit korte stukjes bestaat.

Je kunt ervoor kiezen om met een singlereis te gaan. Je hebt hier verschillende varianten van. Ik ben zelf 6 keer met estivant gegaan. Hier ligt er tenminste geen nadruk op een relatie vinden maar gewoon een leuke vakantie te hebben. Je kunt kiezen voor eigen vervoer of met de bus. Ook kun je kiezen voor een kamer alleen. Ik heb het altijd enorm leuk gehad.
Nu is het niet meer nodig omdat ikeen relatie heb en hij ook van skieen houdt. ( ontmoet tijdens de singlereis en heel cliché liefde op het 1e gezicht🤣)

Hallo: door omstandigheden vrienden die niet kunnen enz. Sta ik er link alleen voor om op wintersport te gaan, ik denk er dus aan om alleen een skireis te boeken voor 6dagen zijn er hier mensen met ervaring? Grt

Tom_vdd op 11 nov 2021 08:09

Hi Tom!

Tof dat je dit wilt gaat doen!. Ik heb dit vorig jaar eind januari voor het eerst gedaan en het beviel super!
Wel heb ik bewust geboekt in een skigebied dat ik op mijn duimpje ken en in een pension waar ik al vaker was geweest.

Op dag 1 al kwamen er andere gasten uit het pension die vroegen of ik misschien met hen mee wou eten zodat ik niet in mijn eentje hoefde te eten. Wel zo fijn om na een dag skiën je ervaringen te delen.

Qua reis vloog ik op Innsbruck vanaf daar heb ik de taxi gepakt naar Brixen. Een goedkoper alternatief is de trein of wellicht een taxi delen. Veel plezier in iedergeval :)

Ik ben zo’n 5 keer alleen op wintersport geweest. Meestal in oktober al. Vond het altijd heerlijk. Inderdaad gewoon lekker je eigen ding doen, last minute kunnen boeken en op de piste vind je voldoende aanspraak.

Het alleen autorijden vind ik zelf het vervelendste (en gevaarlijkste).
Het liefst probeer ik dus voor een skitrip zonder familie via dit forum 1 of meerdere gelijkgestemde zielen te vinden om samen te rijden en om de kosten van een appartement te delen (ik ben nogal rap tevreden, dus of ik nu iets kleins moet koken op een appartement dan wel op restaurant ga is voor mij niet noodzakelijk een breekpunt).

Alternatief is om een plaats te vinden met een busreis (single of met een reisgenoot via dit formum), wat zeker voor een shortski (3 dagen op de latten) interessanter is om meer uitgerust ter plekke en terug thuis te raken (als extreem geval ben ik ook al eens om 6u30 smorgens terug aangekomen in België om dan na een frisse douche om 9u op het werk te staan).

Of je dan gedurende de dag samen gaat skiën staat ook niet vast (als het niveau en de interesses uitkomen, kan dit zeker ook onderweg afsplitsen en terug afspreken kan ook in het GSM tijdperk). Onderweg kan je altijd een praatje doen op de lift (dit lukte alvast pre-corona).

Alleen s’avonds op hotel is ook geen probleem.
Met een busreis heb je waarschijnlijk zowiso al mensen ontmoet om bij aan te schuiven aan de tafel.
En als je echt alleen bent neem je een goed boek mee op de e-reader (ik ben voor het werk al zo vaak alleen op hotel geweest in alle uithoeken van de de wereld, dus dat leer je ook te appreciëren).

Glide on!

Vliegen heb ik ook 3x gedaan. Zeer relaxt. Tip: probeer dan een rechtstreekse vlucht te boeken. De laatste keer vloog ik via Parijs en toen hebben ze mijn bagage niet op tijd doorgecheckt. Gelukkig op de terugreis.
Voordeel van de auto vind ik dan weer dat ik dan meerdere ski’s en schoenen kan meenemen. Maar vliegen vind ik wel heel relaxt omdat je reis dan steeds uit korte stukjes bestaat.

DrPhil op 11 nov 2021 12:05

Waar ging je dan naartoe? Balen zeg, maar gelukkig inderdaad op de terugreis. Ik heb geen eigen ski’s (mede doordat ik liefst ieder jaar wel alleen reis) en m’n schoenen gaan in m’n backpack.

Overigens, het treinnetwerk in Oostenrijk is echt heel goed. Vanaf INN sta je bijvoorbeeld zo in het Zillertal.

Turijn, en dan met een huurauto naar Cervinia. De KLM vloog toen een paar keer per dag op Turijn, al dan niet via Parijs. Turijn is overigens een dikke aanrader. Heel klein vliegveld, bagage en auto heb je binnen 15 minuten.

In april voor het eerst helemaal alleen (rijden en vakantie) een hele week weggeweest. Daarvoor maakte ik vaker weekend of dagtrips toen ik nog in Torino woonde. Mij persoonlijk heel goed bevallen. Voor mij geldt dat ik als ondernemer door werk het ene moment gewoon teveel te doen heb om weg te kunnen en het andere moment opeens zeeën van tijd. Daarom moet ik altijd wat meer last minute beslissen en acht ik de kans dat ik vaker alleen ga de komende jaren ook groot.

Het rijden heb ik in april, mede door werk, opgeknipt door de eerste avond al een flink stuk te rijden en een overnachting te boeken. Eenmaal op locatie is het ook heerlijk om je eigen plan te kunnen trekken. Dat moet je overigens wel ook persoonlijk liggen. Het is niet hetzelfde als met een vriendengroep of familie weg zijn, maar heeft ook zijn eigen charme. Grootste voordeel als je alleen met de auto bent is dat je continu spontaan naar een ander gebied kan als je daar zin in hebt. Ook met lunch en pauzes ben je niet op anderen aangewezen.

Mocht je aanspraak met anderen belangrijk vinden zou ik vooral naar een gebied gaan dat niet bekend staat vanwege grote groepen studenten of families met kleine kinderen. Die zijn naar mijn beleving meer op zichzelf als groep.

Ik ben ook wel zo’n 5x alleen wezen skieen en het bevalt mij goed.
Lekker je eigen ding doen; je eigen route, met niemand rekening hoeven houden.
In de Apres-ski is het soms wat minder; maar dan zoek ik een leuk plekje aan de bar en vermaak ik mij ook wel.

qua (avond)eten doe ik dat dan vaak laat op de piste; dan hoef je 's avonds niet alleen ergens in een restaurant te zitten.
Zeker restaurants die aan de dalafdaling zitten serveren tot bijvoorbeeld 17u wel complete maaltijden. Je moet dan alleen soms in het donker naar beneden skieen :)

Ondergetekende ging (voor corona) wel vaker alleen te skiën, heeft z’n voors en z’n tegens.

Als je wilt is er goed aanspraak te verkrijgen, sterker nog, als je denkt helemaal alleen te gaan zonder aanspraak te krijgen kom je bedrogen thuis…
Mijn favoriete openingszin is: heb je tips, restaurants / pistes? Zo kwam ik in Obergurgl in de Schönwieshütte, ik moest hiervoor de eigenaar bellen die me sleeptouw ophaalde met een sneeuwscooter, erg leuke ervaring die ik nooit zelf bedacht had en waar we met de vrienden waarschijnlijk ook niet waren gekomen gezien de hut alleen bereikbaar was via een wandelpad.

Zoals voor mij geschreven is, alleen rijden is het duurste (voor mij het grootste nadeel). Maar eenmaal daar in het halfpension of in de lift wordt je vaak snel aangesproken door bijvoorbeeld koppels die wat andere aanspraak zoeken. Waar je vervolgens een dag(-deel) mee optrekt.

Grootste voordeel van alleen reizen is gaan naar waar je wilt en waar de condities goed zijn.

Met een (E-)boek/netflix/spotify/socialmedia hoef jij je niet te vervelen. Als je single bent kan je ook nog je datingapp op locatie aanzetten voor een date in de sneeuw. ;)

Als mijn "december"groepje nog verder halveert, dan blijf ik alleen over, maar dat weerhoud mij niet van gewoon weer alleen te vertrekken voor de 4e keer.

Eventueel kan hier hier op het forum ook een groepje proberen te regelen als je toch niet alleen wilt rijden/vertrekken.

Handtekening forum

Ik zou sowieso met de bus gaan op hotel halfpension , ik denk eraan om met skiworld te reizen naar les deux alpes. Grt

Ik vond het heerlijk alleen te skiën. Ook nog eens les op- en off piste. Dan is je dag snel gevuld.
De avond hangt een beetje af van je eigen gemoedstoestand. Als je gewone ff geen zin hebt om bij nieuwe mensen aan te haken zit je zelf lekker ergens een boek te lezen met een biertje oid. Maar het laagdrempelig bespreken van de heerlijke skidag vond ik wel een gemis soms!,
Anderzijds ik was elke dag veel vermoeider dan in een groep skiën, op tijd naar bed en als eerste weer in de lift! Dat gaat alleen zo super gemakkelijk!

Ik zou willen tekenenen om enkele skidagen alleen te hebben. Pistes doen zoveel en wanneer je maar wil.eten wat en wanneer je wil.

Het mooiste geschenk dat ik mezelf cadeau kan doen 😀

Heerlijk!

Wel ff een hotel met goede halfpension en een fijne wellness.

Na het skiën een drankje, dan lekker sauna, eten, wandelingetje ,nog wat lezen (leve de e-reader) en lekker slapen.

Maar moet er niet aan denken altijd alleen te gaan. Vind het ook gaaf met familie, maten etc.

Totales Vollidiot

Vliegen vind/ vond ik ook altijd gemakkelijk, alleen niet dat gehannes en gesleep met de bagage (of je moet ski’s huren natuurlijk, dat kan ook), inchecken, gewacht op de luchthaven. Dit jaar ben ik voor t eerst met de nachttrein (NightJet) geweest en vond t een echte aanrader, tenminste buiten het hoog seizoen: de trein was vrij leeg en ik heb lekker geslapen en stond na aankomst s ochtends binnen een uur op de ski’s. Verder geen gedoe met inchecken etc, gesleep met bagage ( had maar een overstap), goedkoop en milieuvriendelijk😊. Bovendien kon ik de dag van vertrek nog de hele dag skiën, want hoefde pas om 1800u weg. Enige nadeel: vertraging op de terugreis🤔. Maar ook een fijn alternatief voor alleen reizigers dus.

Anne Marie

@AMie Dat klinkt goed Anne Marie! Wat was je bestemming? Misschien idd goed idee voor of heel binnenkort of volgende winter

Even ter info, ik ben dus in januari alleen naar les deux alpes geweest en is zeer goed meegevallen. Ik zou het onmiddellijk terug doen, alvast bedankt voor de vele info die ik hier gekregen heb. Grt.

Ik heb er geen enkele moeite mee om zelf op vakantie te gaan, bijvoorbeeld fietstrips maak ik ook bijna altijd alleen (argumenten beetje hetzelfde als wat @DrPhil noemt). Maar alleen op wintersport, nee. Ik heb wel eens een middagje alleen moeten skiën toen mijn kinderen nog heel klein waren, maar daar vond ik toch maar héél weinig aan…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

De voorgaande jaren ben ik meermaals alleen op pad geweest, omdat vrienden, broer en andere stukken familie niet konden. Het was/is zalig en ik raad het iedereen al een paar jaar aan om te doen, “skien alleen”. Echter ben ik er sinds februari mee gestopt omdat aan te raden.

Afgelopen februari ben ik alleen op pad gegaan incl. een heerlijke treinreis. Op dag 2 ben ik echter compleet onderste boven geskied door een mede piste gebruiker incl. buitenbewustzijn, letsel en helivlucht. Op dat moment is het toch wel lastig om alleen te zijn en dan is reisgezelschap wel praktisch. Ik wil hier uiteraard niet de spelbreker zijn en ik weet ook dat behoort bij het risico van het spelletje en dat het een dergelijke situatie je ook niet ieder jaar overkomt, maar na een stukje negatieve ervaring weeg ik dit vanaf heden wel mee of ik denk na over andere mogelijkheden om alleen op pad te gaan.

@AMie Dat klinkt goed Anne Marie! Wat was je bestemming? Misschien idd goed idee voor of heel binnenkort of volgende winter

fritselsingha op 10 apr 2022 20:21

He Frits, ik ging naar Schladming, ben in Utrecht opgestapt en vroeg in de ochtend op Rössl (hoop dat ik t goed schrijf) overgestapt naar Schladming. Op de terugreis ging ik via Salzburg en Den Bosch. Ik heb 60 euro per reis betaald, zonder bed, (maar je kunt van de coupe een bed maken door alle banken neer te klappen en ik had de coupé voor mezelf en zelf een slaapzak en kussen mee). Je moet alleen wel een gemakkelijke slaper zijn denk ik. Maar als je net als ik overal kunt pitten is t echt prima.

Anne Marie

2 jaar geleden heb ik 5 weken alleen een roadtrip gemaakt door de Dolomitie superski gebieden. Ik had her en der een uitvalsbasis geboekt. Om zo meerdere gebieden te bezoeken of meerdere dagen in een deelgebied te verblijven. Ik had B&B’s, hotels, appartementen, boerderij, een Tiny Cabin in de bergen geboekt. Ik vind het heerlijk om alleen te skiën, bergpassen rijden, espresso halen en lunchen wanneer je wilt en hoelang je wilt, wachtrijen zijn een stuk korter. genoeg aanspraak, leuke ontmoetingen en mooie gesprekken.Je skiet ook meer KM op een dag, je hoeft niet op iemand wachten. Er hoeft niks en het is jouw dag. Ik merkte wel dat ik het verblijf in een hotel of appartement 's avonds het prettigst vond. Allen uit eten gaan 's avonds in een restaurant vind ik niet leuk. Zelf koken of aanschuiven aan een tafel in het hotel beviel me beter. In de avond beetje werken en een serie kijken. Jezelf kunnen vermaken is wel een dingetje. Ik vind alleen op skivakantie gaan heerlijk en met een paar vrienden is het gezelliger.

Plaats een reactie