Nogal brede voet: ervaring met bootfitters

Al jaren ski ik en nog nooit hebben mijn skischoenen echt lekker gezeten. Dat komt vooral door mijn voetbreedte van 12 cm bij schoenmaat 43. Dat is nogal breed dus. Voorheen ging ik vooral in januari (laagseizoen) op vakantie in hoger gelegen gebieden. Vaak is het daar en om die tijd koud en dan zijn je voeten minder gevoelig voor pijn. Sinds we met de kinderen gaan zitten we meestal eind februari en lager skigebied. Dan is vaak boven nul en dan voel je de pijn heel snel (soms niet leuk meer). Ik heb ik altijd confectieskischoenen gehad, zoveel mogelijk op de breedte gekocht. Bijwerking: slippende hiel. En nog is de pijn niet weg. Nu zijn mijn schoenen aan vervangen toe en wil ik eens en voor altijd afrekenen met dit probleem. Ik heb geïnformeerd bij bootfitters en je raad het al: net zoveel meningen en prijzen als er bootfitters zijn. De duurste optie is een Strolz van 1100 euro tot een confectieskischoen, speciaal voor brede voeten, die mogelijk nog verder aangepast wordt. Dat zou ongeveer 350 euro moeten kosten. Ze geven allemaal wel een vorm van garantie op de pasvorm.

Wie heeft ervaring met het oplossen van dit probleem met een bootfitter (dus brede voet en een skischoen) en kan dat met me delen? Bedankt alvast. Ik wil best investeren, maar dan wil ik er ook echt vanaf zijn.

Mijn vrouw heeft door een breuk in haar kinderjaren een hele complexe voet en had altijd pijnlijke voeten met skien. Een paar jaar geleden heeft ze bij Norbert Maier sport in Rotterdam schoenen laten fitten en dit is zeer goed bevallen. Dit is echt een professionele bootfitter die hele dagen dit werk doet. De service is prima en ze nemen uitgebreid de tijd voor je. Eerst word er een 3d opname van je voeten gemaakt om te kijken welke schoen al het dichtst in de buurt zit qua pasvorm en daarna word de schoen helemaal naar de voet gemaakt dmv onder andere frezen, verwarmen extra schuim in de binnenvoering.

Born to Ride

Ik ben erg blij met mijn Ficher Vacuum. Nu heb ik een soort van eendenvoet, de voorkant is breed maar rond mijn enkel en hiel weer smal. Deze schoenen gaan in de oven en vormen zich danb naar je voet.
In standaard skischoenen schuurde ik dan mijn enkels kapot of zat mijn voorvoet klem. Hiervoor had ik skischoenen die je aan de binnenkant bij de hiel kon oppompen, dat werkte ook, maar die worden volgens mij niet meer gemaakt.
Ik heb ze gekocht bij DAKA in Amersfoort, en niet hoeven betalen voor het vormen van de schoen. Je bent wel even bezig, dus ga niet op zaterdag . (vroeger kon je een afspraak maken, ik weet niet of dat nog kan).

Belangrijkste is voet bij stuk houden😉☃️
Als je niet kritisch genoeg bent/kunt zijn zal het nooit goed worden.
Als de verkoper hierin niet wil meegaan dan is het niet de juiste verkoper/winkel.
Want als ze jou gewoon niet kunnen helpen gezien hun assortiment dan moet je wel zo eerlijk zijn om je ongeslaagd de deur uit te laten gaan.
Het klinkt allemaal heel mooi maar zo simpel is het voor vele niet om een juiste schoen te vinden.
Als je twijfelt dan niet doen of een nieuwe afspraak maken om nog eens te passen, dit is vooral handig als je al veel schoenen hebt aangehad en zodoende niet meer goed kan aanvoelen wat de schoen doet aan je voet.
Dan heb je nog de verkoper, er zijn genoeg winkels met kundig personeel om je aan de juiste schoen te helpen echter werken er in die winkel ook die die kunde niet hebben en tref je die dan is dat een enorme domper.
Dan kom ik dus meteen terug op stelling 1 vraag gewoon naar een kundig persoon omdat je in deze persoon geen vertrouwen hebt. Dit klinkt waarschijnlijk voor vele als zeuren maar is in het belang van beide partijen, de klant komt specifiek voor een schoen die eindelijk verlossing gaat geven van de ellende die je al jaren ervaart en als jij geslaagd de deur uitloopt dan maak je daar graag reclame over die dan weer voor extra klandizie gaat zorgen☃️

Ik zou je naar MK skiservice sturen en dan met bovenstaande in je achterhoofd naar binnen stappen. Daar is iig genoeg kennis in huis waar ook onderling door het personeel navraag gedaan wordt of ze fff kunnen meekijken hoe hun het zien en dat is iets wat je niet vaak meer ziet iig. De tijd willen nemen en samen tot het gewenste resultaat komen is wat je wil🥳

LA NORMA😍☃️

De wat betere kunnen allemaal prima schoenen op de juiste plek beter maken en kunnen evt extra breedte door doorzakken ook meenemen. Je hebt wel net ff iets meer nodig dan een zaak die de binnenschoen in de kachel zet, dat wel.

Welke regio woon je? Norbert Maier, MK ski service, Dutch Bootfitter kunnen dit allemaal prima, maar ik weet niet of dat in jouw buurt is?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mocht je in Brabant zitten is Kustomaid misschien iets voor jou. Daar hebben ze verschillende opties. https://www.kustomaid.com/bootfitting/

Beste Marinus, ik heb standaard schoenen gezien van Salomon die speciaal gemaakt zijn voor brede voeten.
Een goede sportzaak kan deze nog extra voor je aanpassen (verwarmen etc). Denk ook aan een custom zooltje als je nieuwe schoenen aanschaft maar de betere sportzaken zullen je dit adviseren. Dus je kan kiezen voor een custom schoen (gaat speciale schuim in) of een semi custom standaard schoen. Dus er is altijd een oplossing te vinden die bij je past, succes.

Ik ben bereik om er best een stuk voor te rijden. Maar alleen Suuski heeft dus echt ervaring met dit probleem? En met inzet van Fischer Vacuum-techniek. Bij een van de genoemde bootfitters heb ik mijn vorige schoenen gekocht (confectie, met wat aanpassingen) en die zaten beter dan mijn vorige schoenen, maar bij warm weer gaven ze ook weer problemen, maar minder heftig. Nu wil ik helemaal van dit probleem af en ik zou graag contact hebben met iemand die dus echt gelukt is.

*bericht bewerkt door @Marinus op 11 nov 2021 13:24

Hier ook brede voeten en uiteindelijk op Salomon S pro uitgekomen.
Zoals gezegt ga naar een speciaalzaak (ik ben in Nieuwegein geweest) maar er zijn er genoeg.
Fisher of Salomon maakt niet veel uit (bij de een heet het Vacuumfit en de ander Customshell), maar beide hebben schoenen met smalle en brede leest in het assortiment. Een merk als Lange bijv zal minder snel geschikt zijn voor je.
Verder ga op een doordeweekse dag waardoor de kans kleiner is dat je met een zaterdaghulp te maken hebt (al is mijn ervaring dat zowel in NIeuwegein en bij de eerder genoemde MK de zaterdaghulpen best de benodigde kennis hebben).
Ga er ook niet vanuit dat het in 1 keer goed is. Ga een dagje Snowworld doen en ga als het niet goed is terug (krachten etc tijdens een dag skien zijn anders dan tijden het passen en het wandelen in de winkel), heb je daarna tijdens je wintersport weer last, ga na de vakantie terug. ZIjn er na een dag skien zichtbare knelpunten op je voet maak er foto’s van welke je dan kan laten zien.
De echte shop zal je steeds met dezelfde vriendelijkheid helpen.
Zo ben ik alles bij elkaar een keer of 3 terug geweest en de 4de keer met een pak koeken omdat de schoenen perfect waren

Ik ben bereik om er best een stuk voor te rijden. Maar alleen Suuski heeft dus echt ervaring met dit probleem? En met inzet van Fischer Vacuum-techniek. Bij een van de genoemde bootfitters heb ik mijn vorige schoenen gekocht (confectie, met wat aanpassingen) en die zaten beter dan mijn vorige schoenen, maar bij warm weer gaven ze ook weer problemen, maar minder heftig. Nu wil ik helemaal van dit probleem af en ik zou graag contact hebben met iemand die dus echt gelukt is.

[@Marinus](/profiel/marinus) op 11 nov 2021 13:23

Iedere zichzelf respecterende bootfitter zal gelijk verder gaan met aanpassen als je na je vakantie terugkomt en aangeeft nog problemen te hebben. Norbert Maier bijvoorbeeld geeft dit al bij de verkoop en heeft het ook zo op zijn website staan. Het kan gewoon een laatste beetje fine tuning zijn waardoor ze opeens wel helemaal goed zitten. Ze gaan net zo lang door totdat het helemaal goed is, maar daar moet je ze dan wel de kans voor geven.

Born to Ride

Ik ben zelf ooit begonnen met Fischer Vaccuums maar heb deze na 2x skiën (midden in t seizoen) weer weggedaan, vond t zelf geen fijne schoenen vond ze ook te slap en hebben bij mij nooit lekker gezeten. Heb ze tot 2x toe laten verwarmen en om m’n voet heen laten ‘persen’.

Daarna ben ik voor Strolz gegaan en ik zou nooit meer andere skischoenen wil. Ze zien er nu allemaal wat moderner uit maar ik heb nog de volledige rode Strolz schoenen (de meest stijve). Ja, ze kosten een vermogen maar dan heb je m.i. ook wat. Zulke fijne schoenen. Heb ze bij Austria Sport in Malden laten bootfitten. Zie ze altijd van heinde en verre daar naartoe komen om Strolz te kopen. Zij leveren deze schoen al tientallen jaren en zijn m.i. de beste partij voor Strolz hier in de regio. (Geloof dat je ook in Amsterdam terecht kunt tegenwoordig en enkele plekken in Duitsland).

Had begrepen inderdaad dat Dutch Bootfitter inmiddels ook in Strolz doet. Goed om te weten van Fischer Vacuum.

Nooit iemand een ‘gewone’ brede skischoen laten ‘bewerken’ voor een nog iets bredere voet? Dat lijkt toch wel de oplossing met de beste prijskwaliteitverhouding. Als dat goed komt tenminste.

Ik krijg nu wel meer inzicht op de materie.

En zoals gewoonlijk wordt er weeeeerrrrr niks met de adviezen gedaan!

Je kunt niet afgaan op een schoen die een ander heeft want iedere voet is anders!

Heb je gedaan wat Matthias zegt?

Over die Fischers, ik heb ook vacuüm fit aangemeten gekregen bij dezelfde zaak als Suuski en na het hele traject doorlopen te hebben mocht ik ze de andere dag thuis weer aandoen, er was gewoon niks gebeurd en de schoen zat nog hetzelfde als voordat ze met vacuüm behandeld waren. Terug zonder resultaat en wilde ze een ander paar aansmeren maar ik bleef volhouden dat ze niet de schoen hadden die ik zocht. Uiteindelijk mijn geld terug gekregen omdat ik dus vol hield en niet akkoord ging met een schoen die niet voldeed aan mijn wensen!

LA NORMA😍☃️

Om een lang verhaal kort te maken…je gaat met je lengte en breedte verhouding nooit in een standaard skischoen passen. Een schoen die op de voorvoet past gaat veel te ruim zijn bij je enkel. Het skien wordt dan niks. Dus je wilt een schoen die op de enkel strak zit en dan moet er fors ruimte gemaakt worden bij je voorvoet. Dit vergt wel flink tijd en moeite als een bootfitter dit goed wil doen. Laat je niet afschepen met Vacuum Fits of ander snelle oplossingen…gaat niet werken. Het plastic kan met deze methodes nooit ver genoeg gerekt worden voor blijvend resultaat. Strolz ook geen fan van, daar worden veel te ruime schalen gewoon dichtgepurd, gevolg hele dikke binnenschoenen en geen gevoel in de skis. 3d scan, gaat ook niet werken, die schalen blijven te ruim. In jouw geval moet je naar iemand gaan die een gewone schoen heel goed kan verbouwen. Ik denk dan aan Patrick rademakers in Dieren.

Ik heb ook een paar lastige voeten.
Ik heb er daarom voor gekozen in de plaats waar wij altijd skiën mijn schoenen te kopen bij een fitter.
Het voordeel daarvan is dat ik zelfs na jaren bij een probleem er direct en ter plaatse iets aan gedaan kan worden.
In mijn geval zitten mijn gegevens in een database en kan de fitter precies zien wat er al is gebeurd en wat er nog kan gebeuren.
Wel duurder maar bij vervanging doe ik het direct weer bij dezelfde fitter.

Veel verschillende geluiden dus, net als bij de bootfitters zelf. Moet maar gewoon op onderzoek uitgaan. Begin gewoon bij de dichtstbijzijnde, hier genoemde bootfitter die beloofd net zo lang te sleutelen totdat alles in de schoen goed zit of anders de schoen weer terugneemt. Dan even naar een indoorrolbaan om de voet en schoen flink te martelen bij temperaturen boven nul, want dan komt het probleem het snelst aan licht. Daarna terug om bij te stellen en dan in de voorjaarsvakantie een tweede proef. Daarna eventueel weer terug. Dat zou maar een paar honderd euro hoeven kosten, begreep ik.

Dank allemaal voor het meedenken.

*bericht bewerkt door @Marinus op 11 nov 2021 21:21

Hou ons maar op de hoogte Marinus, ben benieuwd. Succes!

Hier ook een brede voet. En na mijn wedstrijd schoenen (gemaakt bij atomic in de fabriek) nooit meer echt goed passende schoenen gehad tot 2 jaar geleden. In Oostenrijk bij een speciale fitter 10 km verderop geweest. Kwam tot 80% goed. Uiteindelijk met de schoen naar de dutch biotfitter gegaan. Daar nog veel aangepast en nu zit ie na eerst 5 minuten gevoelig te zijn geweest de rest van de dag goed. Schoenen blijft verreweg het lastigste onderdeel. Mijn vriendin loopt nu ook moeilijk te doen met een smalle voet en grote kuit met heel erg gevoelige schenen. Wordt nu geholpen bij kustomaid. Na een eerste pas sessie naar huis gestuurd om later een 2de sessie te doen als de voeten en schenen niet meer geïrriteerd zijn. Lijkt wel een serieus goede aanpak.

Ik heb mijn schoenen ook laten fitten in de wintersportplaats zelf. Op een rustig moment laten doen, dus die fitter had ook ruim de tijd.
Voordeel is dat je na een dag skiën gelijk weer keer terug kunt voor toch nog overblijvende drukpuntjes en extra aanpassingen. Net zo lang tot het helemaal goed is.

*bericht bewerkt door phma op 12 nov 2021 12:47

ik vind advies het van Phma ook een goede, laat je schoenen fitten in je wintersportplaats, als je er dan een paar dagen op geskied hebt en je hebt nog wat knelpunten dan passen ze het direct weer voor je aan en kan je het weer proberen…

Zou inderdaad een goede oplossing zijn, maar in ons dorp zit alleen een kleine dorpswinkel met een beperkt assortiment en dat is gelijk de grootste zaak in het dal bij mij weten.

Ik zou ook maiersport aanbevelen

persoonlijk ook goede ervaringen met Norbert Maier Sport. Ben hier in het verleden terecht gekomen met een soortgelijke klacht en daar heeft (ik geloof zijn zoon) mijn skischoen goed weten aan te passen. Momenteel ski ik ook op de fischer Vacuum welke ik bij hun heb gekocht. Na een tweede aanpas zitten deze ook erg goed

Strolz. Goedkoper dan een paar weggooien en weer andere moeten kopen. Zeker als je de ergernis meetelt

@Marinus

Een maat 43 bij 120mm krijg je niet fatsoenlijk in een confectieschoen. Bij deze afmetingen zie ik ook vaak nog een hoge wreef en een goede fit wordt dan lastig.

Kom eens vrijblijvend langs een afspraak maken kan hier: https://www.bootfitter.nl/afspraak/

Groet,
Marco-Paul Breijer
DutchBootFitter

Date your skis but marry your boots

Begreep ook van mijn bootfitter dat brede voeten vaak samen gaan met hoge wreef en holle voet, dus zooltjes zijn vermoedelijk ook nodig. De Tecnica Ten.2 High Volume deden het voor mij met een paar aanpassingen. Maar 120mm breedte lijkt wel heel erg veel. Denk dat ik op 103mm zat bij maat 43 en dat was al te breed voor een normale schoen.

Goed om even mijn ervaringen te delen. Ik heb me een stel Technica Mach 1 HV 110 aan laten meten bij een bootfitter op basis van de lengte van mijn voet. Natuurlijk waren deze schoenen aanvankelijk te smal voor mijn voet. Maar na vier sessies verwarmen, uitduwen en frezen leken we toch een heel eind gekomen te zijn. Toen was het natuurlijk spannend hoe de schoenen zich zouden houden in de praktijk, tijdens het skiën in de echte omstandigheden tijdens de voorjaarsvakantie. Links zat direct goed op een kleine drukplek bij een van mijn tenen na (kwam een blaartje). Rechts voelde ik nog wel wat druk aan de zijkanten van mijn voeten, maar dat resulteerde al niet meer in pijnkramp, zoals bij de oude schoenen. Het kwam tijdens de vakantie niet ruim boven nul, dus ik kan dus niet zeggen wat er dan gebeurt. Na de vakantie ben ik nog een keer terug geweest om rechts nog verder in de breedte uit te laten vrezen en drukplek links weg te laten werken. Het effect daarvan zal ik op zijn vroegst volgend jaar merken.

O ja, wat ook hielp was dunne skisokken. Ik had altijd van die Falke met van die dikkere stukken erin. Toch heb ik geen last van koude voeten gehad. Het was dan ook niet zwaar onder nul.

Sowieso was het een verademing om de hele dag de schoenen aan te kunnen houden en er goed op te kunnen lopen, zonder de behoefte te hebben de schnallen los te gooien of ze uit te doen. Ook vind ik het ondanks hun hogere flex hele comfortabele schoenen. Ook belangrijk, de hiel zat ook prima gefixeerd. Dat was bij de oude schoenen ook wel anders.

Kortom: tot op heden ben ik zeker niet ontevreden over het resultaat.

*bericht bewerkt door @Marinus op 26 mrt 2022 22:12

Goede ervaringen bij Edelweis in in Dieren. Patrick heeft me een stel Technica Mach 1 LV 110 passend gemaakt voor mijn voeten. Tot op heden ben ik zeer tevreden over het resultaat.

@Marinus ook ik heb lastige voeten. zelfs met snowboarden had ik er last van. toen ik besloot om ook skien te gaan leren heb ik me er goed in verdiept mbt skischoenen. Mijn conclusie was dat ik voor strollz ging in malden. volgens mij kosten het toen 900 euro en dit was inclusief alle aanpassingen. (ook in de toekomst doen ze gratis). Het probleem is met heeft veel andere skischoenen is dat ze vaak ze verwarmen of materiaal weg slijpen. Dat verwarmen heb ik veel gelezen dat schoen weer “terug veren”. En dat wegslijten werkt wel maar dat je vaak meerdere keren terug moet naar de winkel moet gaan om aanpassingen te doen, dit kost veel tijd. En is niet handig als je na de eerste dag op wintersport er achter kom dat de schoenen toch pijn doen. Ook lees ik veel dat mensen daarna weer andere schoenen moeten kopen omdat met het eerste paar het niet goed te krijgen is. en dan denk ik weer. 2x skischoenen is ongeveer net zo duur als strollz.

Als je 1000 euro te duur vind zou ik zeggen ga naar het skigebied waar je gaat skiën en koop daar schoenen. zodat je eventueel elke dag terug kan gaan om ze te laten aanpassen (bij klachten) anders is het een gedoe.

zelf had ik daar allemaal geen zin in en koos voor stollz. en geen spijt van.
ps als je naar malden gaat is het nog helemaal geen garantie dat je er met strollz schoenen de deur uit loopt. best kans dat hij je wat anders adviseert. Heb bij deze zaak wel het gevoel dat ze echt advies geven.

succes er mee

/edit ik lees net dat je er al wat gevonden hebt wat goed bevalt…mooie. zelf ski en board ik met dunne compressie skisokken…dat helpt op met vermoeide benen.en zitten lekker strak.

*bericht bewerkt door Yahoo op 14 apr 2022 11:51

From a galaxy far far away.............

@Yahoo Dat Strollz voor jou de oplossing is wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Ieder merk heeft zijn eigen karakteristieken. Dat die van Strollz goed bij jou passen is goed, bij een ander past juist een ander merk weer goed.

Born to Ride

@Yahoo Dat Strollz voor jou de oplossing is wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Ieder merk heeft zijn eigen karakteristieken. Dat die van Strollz goed bij jou passen is goed, bij een ander past juist een ander merk weer goed.

Matthias123 op 14 apr 2022 11:58

Ik heb dat ook niet gezegd. Hoewel de methode die strollz gebruikt al jaren bekend om staat dat ze de meeste problemen kunnen oplossen. Het is niet goedkoop maar het is wel goed. En levenslange garantie.

From a galaxy far far away.............

Plaats een reactie