Tips voor omboeken Oostenrijk naar Zwitserland (of Frankrijk) 4/12 -11/12

Ok, onze skitrip 4/12 naar Montafon gaat niet door omwille van de nieuwe Lock down in Oostenrijk.

We overwegen om iets te zoeken in Zwitserland of eventueel Frankrijk. Appartementje voor drie personen in een skigebied (minimum 100 km) dat dan normaal gezien volledig open is. Misschien beste nog afwachten of de voorspelde sneeuw van volgende week er door komt of niet maar er zijn gebieden waar het nu al niet slecht is qua sneeuw.

Budget = 650 euro per persoon (verblijf + skipas) en gratis annuleren is een voorwaarde …

Ik “luister” even mee. Een gebied vinden dat open is zo vroeg in het seizoen is niet makkelijk. Buiten de gletsjers natuurlijk. Persoonlijk heb ik liever een niet gletsjer gebied (ivm wind & kou🥶)

Ik volg ook. Onze geplande skireis begin december naar Obergurgl gaat eveneens niet door.
In Frankrijk zijn op het eerste zicht nog niet veel gebieden open

Tignes (300km ) gaat open (schat toch zo een 150km) vanaf 27 Nov.
Via Mediavacances.com, Air B&B, Tignes reservations, Pierre Vacances, etc…
Nog genoeg keuze.
vanaf 25 nov tot 02 dec, wordt er toch wel wat sneeuw voorzien volgens meteo France
mvg
Marc

Hier hetzelfde verhaal, maar zojuist omgeboekt naar davos Zwitserland, nu hopen dat deze open blijft en het nog wat gaat sneeuwen.
Gekozen voor Zwitserland omdat er ook al geruchten zijn dat Frankrijk ook in overleg gaat.

Met dat budget en die eis voor geopende pistekilometer zal je volgens mij best in Frankrijk kijken. (Tignes, Val Thorens).

Wat er dan in Zwitserland al open is dat mogelijks aan die hoeveelheid geopende pistes kan raken (Davos/St. Moritz/Zermatt/Arosa-Lenzerheide kom je er sowieso niet met dat bedrag.

Alpe d’Huez gaat 4/12 open en opent meestal ook direct een flinke hoeveelheid pistes. Veel pistes liggen hoog, maar zijn door de ligging toch erg zonnig.

Born to Ride

Hier hetzelfde verhaal, maar zojuist omgeboekt naar davos Zwitserland, nu hopen dat deze open blijft en het nog wat gaat sneeuwen.
Gekozen voor Zwitserland omdat er ook al geruchten zijn dat Frankrijk ook in overleg gaat.

Jillcrijns op 19 nov 2021 12:38

Dank je. Goede tip, ik ga ook eens kijken in Zwitserland. Heeft misschien iemand ervaring met Engelberg? Lijkt makkelijk aanrijden😁.

Les deux alpes is ook al open , en is sneeuw zeker en gezellig dorp daarbij

Les deux Alpes zal dan wel beperkt zijn tot de gletscher en een verdieping daaronder. Lager zie ik op de webcams nog nauwelijks sneeuw.

Hen48

Helaas hetzelfde verhaal hier: geboekt voor Stuben voor 3/12-7/12…
Stel ik wil naar Italie, zijn er nog moeilijkheden qua doorreis door Oostenrijk ivm de lockdown?
Weet iemand dat?

Dat weet ik sneeuwzeker!❄️

Gewoon door Oostenrijk rijden, ze gaan het land niet hermetisch afsluiten hoor.

Bla, bla, bla.

Ook mijn vakantie van 12-12 geannuleerd na Zell am Ziller. Ik zit nu te denken aan Mürren Zwitserland. Maar weet iemand of Mürren al open is rond deze tijd. Op de ene site staat 4 december en op een andere net voor de kerst. En is er voor ieder wat. Ik bedoel mooie blauw of rode pistes om te Carvan

JMW

Ok, onze skitrip 4/12 naar Montafon gaat niet door omwille van de nieuwe Lock down in Oostenrijk.

We overwegen om iets te zoeken in Zwitserland of eventueel Frankrijk. Appartementje voor drie personen in een skigebied (minimum 100 km) dat dan normaal gezien volledig open is. Misschien beste nog afwachten of de voorspelde sneeuw van volgende week er door komt of niet maar er zijn gebieden waar het nu al niet slecht is qua sneeuw.

Budget = 650 euro per persoon (verblijf + skipas) en gratis annuleren is een voorwaarde …

GeensMaarten op 19 nov 2021 12:07

Beetje zelfde situatie, met 6 gasten naar Flachau 10-12 tot 18-12. Enerzijds toch handig dat we om moeten boeken, gezien de misrekening wat sneeuwval betreft. (Er ligt niks)
Ik heb omgeboekt naar Valtho, nog nooit geweest en geen francofiel maar prima. Misschien is het een aangename verrassing :)👍🏻

Een tip van heel andere aard: als je tot nu toe altijd naar relatief laaggelegen gebieden in Oostenrijk gaat (bijvoorbeeld Flachau) en je kiest nu voor Tignes of Val Thorens, hou er dan rekening mee dat het dorp al ruimschoots hoger ligt dan het hoogste punt van het skigebied waar je normaal heen gaat. Met name op de dag van aankomst kan het zijn dat je écht even moet wennen aan de hoogte. Inspanning op 3000 meter hoogte kan vies tegenvallen en ben ook niet verrast als je na de eerste nacht met een lichte hoofdpijn opstaat. Dat komt gewoon door de hoogte.

De meeste mensen hebben hier weinig last van, maar de ijle lucht kán dit wel veroorzaken.

En verder hoop ik natuurlijk dat het jullie allemaal lukt om een mooi alternatief te vinden. Veel succes!

Daarover gesproken: ik meen dat Rogier aangaf dat Montgenèvre ook al open is/gaat. Dat kan een mooi, betaalbaar alternatief zijn.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Hier het zelfde probleem. 1e januari Ischgl inmiddels gecanseled en het weekend 10-14/12 hadden we nog niet vastgelegd maar meestal rond die tijd ook Ischgl, obergurgl, anton of solden. Dus dat wordt gezien de lockdown uitwijken jaar zwitserland of frankrijk. In frankrijk ken ik de weg wel maar Zwitserland niet. Wat ik (of eigenlijk vooral mijn vrouw :-) ) is een gebied met veel luxe stoeltjesliften… dus met kap, verwarmd hoeft niet. Ze heeft namelijk een hekel aan t in wn uitstappen van gondels (zoals bijv in SFL). Iemand tips voor een gebied in Zwitserland om dan aan te denken? Graag gebied met sneeuw zekerheid maar ook de mogelijjheid bij extreem weer iets lager op de berg met wat bomen te skien. Idealiter tussen 3000 en 1500 meter. Valtho daarom geen optie omdat je bij slecht weer 4 dagen werkelijk niks ziet.

@Pascal6: puur op basis van je ideale gebiedsbeschrijving denk ik spontaan aan Lenzerheide-Arosa met als uitvalsbasis Lenzerheide. Een groot gevarieerd skigebied met een gedeelte onder de boomgrens aan de rechterzijde van Lenzerheide, maar evengoed hoogalpien terrein aan de Rothorn. Vooral in Lenzerheide heeft men modernere stoeltjesliften en nauwelijks gondels. Voor de verbinding tussen Arosa en Lenzerheide is wel een gondel benodigd.

Alleen weet ik niet wanneer het skigebied opent, het zal ook in grote mate afhankelijk zijn van de gevallen natuursneeuw.

Een gegarandeerde opening met een rijkelijk pistenaanbod (naar Zwitserse normen) vind je ongetwijfeld in Sankt Moritz. Specifiek naar jouw normen lijkt Corviglia me interessant. Weliswaar hooggelegen, praktisch zonder pistes onder de boomgrens, maar met een grotere kans op zonnige dagen. Op de verplichte dalliften na (gondel, cabinelift of tandradbaan) bestaat het gebied grotendeels uit modernere stoeltjesliften mét overkapping.

@mathijs! Top, dat zijn nog eens tips. Zet beide op de shortlist van Zwitserland.
In frankrijk kom ik uit op:
Meribel
Alpe Huez
Flaine
Italie voor nu alleen sestriere of aostadal
Mis ik nog iets??

Wij zouden 28 november 5dgn naar Ischgl gaan. Ben nu ook aan t kijken voor een alternatief. In Valto ligt nog weinig sneeuw en was maar 25km open. Iemand nog tips voor ons?

@mathijs! Top, dat zijn nog eens tips. Zet beide op de shortlist van Zwitserland.
In frankrijk kom ik uit op:
Meribel
Alpe Huez
Flaine
Italie voor nu alleen sestriere of aostadal
Mis ik nog iets??

Pascal6 op 20 nov 2021 20:03

Alpe d’Huez heeft behoorlijk wat gondel en cabineliften. Als je daar niet van houdt zou ik dat gebied niet adviseren.

Born to Ride

Ik lees ook met belangstelling even mee maar ik heb ook moeite om voor eerste week december al een geschikt gebied te vinden, op de meeste plekken is nog niet zoveel sneeuw gevallen lijkt het.

Hier hetzelfde verhaal, maar zojuist omgeboekt naar davos Zwitserland, nu hopen dat deze open blijft en het nog wat gaat sneeuwen.
Gekozen voor Zwitserland omdat er ook al geruchten zijn dat Frankrijk ook in overleg gaat.

Jillcrijns op 19 nov 2021 12:38

Dank je. Goede tip, ik ga ook eens kijken in Zwitserland. Heeft misschien iemand ervaring met Engelberg? Lijkt makkelijk aanrijden😁.

Francina op 19 nov 2021 17:09

Heerlijk gebied en goed asn te rijden. Weet alleen niet of je het dan binnen budget gaat lukken.

Edwin van Riel

Bedankt voor de tips. We gaan afwachten tot volgende week woensdag voor we boeken.

Hier hetzelfde verhaal, maar zojuist omgeboekt naar davos Zwitserland, nu hopen dat deze open blijft en het nog wat gaat sneeuwen.
Gekozen voor Zwitserland omdat er ook al geruchten zijn dat Frankrijk ook in overleg gaat.

Jillcrijns op 19 nov 2021 12:38

Dank je. Goede tip, ik ga ook eens kijken in Zwitserland. Heeft misschien iemand ervaring met Engelberg? Lijkt makkelijk aanrijden😁.

Francina op 19 nov 2021 17:09

Heerlijk gebied en goed asn te rijden. Weet alleen niet of je het dan binnen budget gaat lukken.

evr66 op 21 nov 2021 17:08

Sorry late reactie. (Tijdje weg geweest voor mijn werk). Dank je wel goed om te weten. Mijn budget is wel wat hoger dus dat was geen probleem (Ik ga normaal vaak naar Kitzbühel, dat is ook niet het goedkoopste).
De nieuwe maatregelen wel zijn wel een probleem. Ik heb het maar opgegeven voor skiën in de advent tijd🤬. Duik wel een keer de hal in en maar hopen op volgend jaar. 🍀

@Francina ik vrees dat het dit seizoen weer de skihal wordt… gelukkig hebben we ondertussen wel plaatjes en webcams om bij weg te dromen! we blijven hopen en duimen… ik zou niet graag op wintersport gaan als de omstandigheden voor de zorg zo penibel blijven.

*bericht bewerkt door KarinEs op 28 nov 2021 12:30

Karin Es

Waarom zou je omboeken? Zover ik kan zien draaien in meerdere skigebieden de liften en kun je gewoon hotels en andere accommodatie reserveren. Het enige nadeel is dat de restaurants op de piste zijn gesloten. (er is wel take-away). Of heb ik het mis?

De liften draaien, de hotels zijn gesloten (iig voor toeristen). Dat boekingsmodules misschien niet bijgewerkt zijn maakt niet dat de lockdownberichtgeving niet meer klopt.

Ik zou de gok niet wagen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie