Testevent Snowworld

Gisteren ben ik in de huid gekropen van het testteam…nou ja ik heb eigenlijk maar wat gedaan, maar dan mag de pret niet drukken. Volgende week is er weer een testevent, dus voor diegene die dan gaan: Veel plezier!

Net voordat ik dit opschrijf, nog even de snowshow van de testweek in Kuhtai zitten kijken (https://www.wintersport.nl/weblog/14/11/2021/snow-show-s4e1-nationale-skitest-202122). Voor mij geen standaard invullijstjes en voor mij ook geen mogelijkheid om te wisselen qua niveau/ skistijl. Ik ben een autodidact van de oude stempel. Ben in mei nog even indoor wezen skiën, maar daarvoor was het februari 2020, dus was ik wat roestig. Bijkomstig is dat een indoorafdaling kort is en het gisteren aardig druk was, dat beïnvloed ook wel de mogelijkheden. Oh ja… 178cm en 85kg, man, begin 40, ± 40-50 weken ervaring en overal waar ik de ski of de piste de schuld geef van iets, moet ik waarschijnlijk de hand in eigen boezem steken :)

Vorig jaar oktober/ november heb ik tijdens een clinic zelf ski’s gemaakt, dus die wilde ik eerst weer even proberen. Na 20 minuten warmdraaien kon het testen beginnen. Voor elke ski heb ik minimaal 5 afdalingen gedaan en toch wel bewust geprobeerd wat harder of zachter van de piste af te gaan. Iedere keer als ik dan in het sleepliftje naar boven zat, snel even wat aantekeningen gemaakt.

Head Supershape e-Original 170cm (129-66-107 R12,1)
Ik vond dat de ski sneller wilde dan dat ik wilde gaan, waardoor die ook wat springerig werd. korte bochten, al dan niet geslipt, ging prima, maar middellange bochten vond ik niet top. De ski had dan wat moeite met de bultjes op de pisten en daardoor de grip. De site van Head geeft aan dat de ski bedoeld is voor de ervaren slalom en carving enthousiasteling.

Head Worldcup Rebels I.SLR 165cm (122-66-107 R11,5)
Dit is een fanatieke slalomlat. Ik heb me laten vertellen dat het een uitgeklede wedstrijdski is. Het korte werk gaat dan ook meer dan prima. Dusdanig goed dat je na enkele korte afdalingen al wel merkt dat je het hier geen hele dag op vol gaat houden, tenzij je stalen beenspieren hebt. Ik vond dat hij wat moeite had in de lossere sneeuw. Snelheid was wel goed controleerbaar, ook met minder korte bochten.

Head Worldcup rebels I.GRS 170cm (117-68-101 R14,4)
Dit is de grote slalom lat van de vorige ski. Zelfde familie. Lange en middellange bochten gaan soepel. Ik vond dat deze ski zich goed laat sturen. Op hogere snelheid en eventueel wat smijtwerk is het ook nog mogelijk old-school te wedelen. Erg fijn om te skiën en een waarop je het waarschijnlijk wel een hele dag vol gaat houden.

Salomon S Race.
Had eigenlijk verwacht dat ik de S Max zou krijgen, toen ik vroeg om een GS ski, maar blijkbaar was dit de ski die ik moest hebben. Er stond ook een heel arsenaal aan S/ Force ski’s. Een vluchtig kijkje op de site van Salomon leert dat ik beter had moeten opletten. Force, max en race zijn groepen en binnen die groep heb je weer soorten ski’s. Ik vermoed dus dat ik de S/ Race Rush GS of de S/ Race GT onder heb gehad. 170cm in ieder geval. De medewerker van Salomon had het over een sportieve GS ski. Ik moest hierop harder werken dan de Heads. Hij hapte een beetje op de kanten. Hij voelde niet vanzelfsprekend, maar dat kan ook zijn dat deze ski je juist dwingt je niveau omhoog te brengen. Zeker geen slechte ski zou ik zeggen, maar voor mij was het deze niet. Medewerker gaf ook aan dat deze ski zich ook niet echt leent om indoor te testen. Te korte baan en te lage snelheid.
Had de S max of S force ook nog wel willen testen, maar op dat moment was het even druk bij de stand en time was limited.

K2 Disruption STI 170cm (125-72-107 R±13)
Op naar K2. Medewerkers vertelde me dat K2 zich meer richt op de goede maar speelsere ski. “Andere merken willen wereldbekers winnen, wij willen een ski bouwen waar de consument mee uit de voeten kan”. Dit is weer een echte slalomlat en ook voelt als zodanig gebruikt te moeten worden. Dat ga ik in ieder geval geen dag volhouden. Het was sowieso weer even wennen na 2 GS latten onder gehad te hebben. Piste was denk ik op het drukst op dat moment. Ik heb deze ski na 2 afdelingen weer ingeleverd. Dit was hem niet voor mij. Ik kreeg deze niet lekker in de bocht/ lijn. Misschien te stijf? Vroeg daarna naar de Disruption SC, maar die was er helaas niet.

K2 Disruption MTI 170cm (118-74-104 R±17,5)
Zoals de naam al aangeeft is deze voor de middellange bochten. Met denk ik meer de neiging naar lange bochten dan naar korte bochten. Fanatieke ski en voor mij aanzienlijk beter dan de STI. Gemakkelijke afwisseling tussen langere en middellange bochten en spoorvaster dan de STI. Het is wel werken, hij laat zich niet gemakkelijk skien. Dus bij de les blijven (werken).

Rossignol Hero Elite LT TI 167cm (119-71-101 R15)
Deze stond er in 167cm en in 177cm. Uiteindelijk gekozen voor de 167cm (er is ook een 172 variant, was er niet, maar had dan mijn voorkeur gehad). Ik had hoge verwachtingen van deze ski. Heb 2 jaar geleden de HE ST TI aan gehad. Die hapte mij veel te veel. Deze past me aanzienlijk beter. Is goed agressief te skiën, maar ook rustig te cruisen. Deze vindt zijn weg in de bocht cq laat zich sturen, ook door een soms luie skiër zoals mij. Ook wedelen gaat met deze ski en dat vind ik een pluspunt. Had graag een maatje langer willen proberen en misschien toch eigenlijk nog de 177 onder moeten binden. Samen met de Head I.GRS voor mij de fijnste ski.

En toen was de tijd bijna om, dus wilde ik nog even op mijn eigen handmade ski’s skiën (175cm 124-72-106 R15,2). Daarvan is het verhaal en de zweetdruppels erachter mooier dan de ski-eigenschappen. Het is een ski die eigenlijk nergens echt in uitblinkt, behalve schoonheid. Maar ook niet echt ergens slecht in is. Ik denk een echte ski om met de familie op pad te gaan en dat was ook de insteek. Echter wil ik er een keer op knallen en lange bochten maken vind ie dat ook prima. Slalommen zal zijn zwakste punt zijn.

Al met al dus een mooie gelegenheid om verschillende ski’s uit te proberen en je ruim 3,5u non stop te kunnen vermaken op een piste 300m. Hopelijk heeft iemand er iets aan en sluiten mijn bevindingen een beetje aan bij wat de experts ervan vinden…. Zo niet, dan wil dat alleen nog meer zeggen dat je zelf moet testen alvorens tot aanschaf over te gaan.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Super tof om te lezen! Volgende week komt onze video van deze avond(en) uit!

mooi verslag en jammer dat ik ik er niets van wist. ik had niets gelezen over een testevent op de website van Snowworld, was dit een avond voor leden only?

mooi verslag en jammer dat ik ik er niets van wist. ik had niets gelezen over een testevent op de website van Snowworld, was dit een avond voor leden only?

GertSkietOok op 19 nov 2021 17:09

Jip, voor leden van Club Wintersporters en de Nederlandse Ski Vereniging :)

@Rene Weer bijgekomen van het vlak voor Arjen boarden? Tevreden over gisteren?

Leuk om te lezen Veenhoorn!

7 nieuwe ski"s getest. Je hebt hard gewerkt en dan ook nog serieus aantekeningen gemaakt. Ik heb het bij 4 zeer verschillende ski’s gehouden van Head en Salomon. Was erg leuk en leerzaam om te doen. Dacht het lange tijd met mijn eigen allmountain piste ski’s (Salomon S Max 10) te gaan doen, maar na gisterenavond denk ik dat ik bij mijn volgende ski vakantie 3 paar ski’s in de dakkoffer heb zitten voor verschillende omstandigheden. Volgend week ben ik er weer en ga ik ski’s van de andere merken proberen. Gaaf evenement. Blij dat ik lid ben van NLskiV en Club Wintersporters en mee kon doen.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Vorig jaar oktober/ november heb ik tijdens een clinic zelf ski’s gemaakt, dus die wilde ik eerst weer even proberen. Na 20 minuten warmdraaien kon het testen beginnen. Voor elke ski heb ik minimaal 5 afdalingen gedaan en toch wel bewust geprobeerd wat harder of zachter van de piste af te gaan. Iedere keer als ik dan in het sleepliftje naar boven zat, snel even wat aantekeningen gemaakt.

Head Supershape e-Original 170cm (129-66-107 R12,1)
Ik vond dat de ski sneller wilde dan dat ik wilde gaan, waardoor die ook wat springerig werd. korte bochten, al dan niet geslipt, ging prima, maar middellange bochten vond ik niet top. De ski had dan wat moeite met de bultjes op de pisten en daardoor de grip. De site van Head geeft aan dat de ski bedoeld is voor de ervaren slalom en carving enthousiasteling.

Head Worldcup Rebels I.SLR 165cm (122-66-107 R11,5)
Dit is een fanatieke slalomlat. Ik heb me laten vertellen dat het een uitgeklede wedstrijdski is. Het korte werk gaat dan ook meer dan prima. Dusdanig goed dat je na enkele korte afdalingen al wel merkt dat je het hier geen hele dag op vol gaat houden, tenzij je stalen beenspieren hebt. Ik vond dat hij wat moeite had in de lossere sneeuw. Snelheid was wel goed controleerbaar, ook met minder korte bochten.

Head Worldcup rebels I.GRS 170cm (117-68-101 R14,4)
Dit is de grote slalom lat van de vorige ski. Zelfde familie. Lange en middellange bochten gaan soepel. Ik vond dat deze ski zich goed laat sturen. Op hogere snelheid en eventueel wat smijtwerk is het ook nog mogelijk old-school te wedelen. Erg fijn om te skiën en een waarop je het waarschijnlijk wel een hele dag vol gaat houden.

Salomon S Race.
Had eigenlijk verwacht dat ik de S Max zou krijgen, toen ik vroeg om een GS ski, maar blijkbaar was dit de ski die ik moest hebben. Er stond ook een heel arsenaal aan S/ Force ski’s. Een vluchtig kijkje op de site van Salomon leert dat ik beter had moeten opletten. Force, max en race zijn groepen en binnen die groep heb je weer soorten ski’s. Ik vermoed dus dat ik de S/ Race Rush GS of de S/ Race GT onder heb gehad. 170cm in ieder geval. De medewerker van Salomon had het over een sportieve GS ski. Ik moest hierop harder werken dan de Heads. Hij hapte een beetje op de kanten. Hij voelde niet vanzelfsprekend, maar dat kan ook zijn dat deze ski je juist dwingt je niveau omhoog te brengen. Zeker geen slechte ski zou ik zeggen, maar voor mij was het deze niet. Medewerker gaf ook aan dat deze ski zich ook niet echt leent om indoor te testen. Te korte baan en te lage snelheid.
Had de S max of S force ook nog wel willen testen, maar op dat moment was het even druk bij de stand en time was limited.

K2 Disruption STI 170cm (125-72-107 R±13)
Op naar K2. Medewerkers vertelde me dat K2 zich meer richt op de goede maar speelsere ski. “Andere merken willen wereldbekers winnen, wij willen een ski bouwen waar de consument mee uit de voeten kan”. Dit is weer een echte slalomlat en ook voelt als zodanig gebruikt te moeten worden. Dat ga ik in ieder geval geen dag volhouden. Het was sowieso weer even wennen na 2 GS latten onder gehad te hebben. Piste was denk ik op het drukst op dat moment. Ik heb deze ski na 2 afdelingen weer ingeleverd. Dit was hem niet voor mij. Ik kreeg deze niet lekker in de bocht/ lijn. Misschien te stijf? Vroeg daarna naar de Disruption SC, maar die was er helaas niet.

K2 Disruption MTI 170cm (118-74-104 R±17,5)
Zoals de naam al aangeeft is deze voor de middellange bochten. Met denk ik meer de neiging naar lange bochten dan naar korte bochten. Fanatieke ski en voor mij aanzienlijk beter dan de STI. Gemakkelijke afwisseling tussen langere en middellange bochten en spoorvaster dan de STI. Het is wel werken, hij laat zich niet gemakkelijk skien. Dus bij de les blijven (werken).

Rossignol Hero Elite LT TI 167cm (119-71-101 R15)
Deze stond er in 167cm en in 177cm. Uiteindelijk gekozen voor de 167cm (er is ook een 172 variant, was er niet, maar had dan mijn voorkeur gehad). Ik had hoge verwachtingen van deze ski. Heb 2 jaar geleden de HE ST TI aan gehad. Die hapte mij veel te veel. Deze past me aanzienlijk beter. Is goed agressief te skiën, maar ook rustig te cruisen. Deze vindt zijn weg in de bocht cq laat zich sturen, ook door een soms luie skiër zoals mij. Ook wedelen gaat met deze ski en dat vind ik een pluspunt. Had graag een maatje langer willen proberen en misschien toch eigenlijk nog de 177 onder moeten binden. Samen met de Head I.GRS voor mij de fijnste ski.

En toen was de tijd bijna om, dus wilde ik nog even op mijn eigen handmade ski’s skiën (175cm 124-72-106 R15,2). Daarvan is het verhaal en de zweetdruppels erachter mooier dan de ski-eigenschappen. Het is een ski die eigenlijk nergens echt in uitblinkt, behalve schoonheid. Maar ook niet echt ergens slecht in.

Dat lijkt me ook een leuke ! Zelf je eigen ski’s maken, waar kan de en is dat misschien ook een leuke activiteit voor de leden hier ?

Jammer dat Stockli er niet staat maar ik ga volgende week zeker een aantal goede alternatieven testen!

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Daar hoefde je het hele bericht niet voor de selecteren om die vraag te stellen. Vraag me af of ik daarvoor reclame mag maken. (Forumregels) maar het is wintersportfanaat/-winkel uit Berlicum (bij Den Bosch). Hij zal het leuk vinden als hier een wintersport.nl-activiteit van gemaakt wordt hoor 😅. (Bart als je dit leest, 10% is voor mij 😉).

Zonder gekheid: is echt wel een gave activiteit/ workshop. Als je meer info wil hebben, stuur me een PB.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Fijn verslag, zo’n reviews lees ik graag.👍
Mogen we eens een fotootje zien van je zelfgemaakte ski’s?

Bla, bla, bla.

mooi verslag en jammer dat ik ik er niets van wist. ik had niets gelezen over een testevent op de website van Snowworld, was dit een avond voor leden only?

GertSkietOok op 19 nov 2021 17:09

Jip, voor leden van Club Wintersporters en de Nederlandse Ski Vereniging :)

Rene op 19 nov 2021 17:42

Top, bedankt. Alleen dit is al een reden om lid te worden.

Fijn verslag, zo’n reviews lees ik graag.👍
Mogen we eens een fotootje zien van je zelfgemaakte ski’s?

bartvwg op 20 nov 2021 08:46

null

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Knap! 👍👍

Bla, bla, bla.

Gaaf!

Edwin van Riel

Ik heb ook afgelopen donderdag aan het test event kunnen deelnemen. Ik vond het leuk om te doen. Op deze manier heb je een keer de mogelijkheid om diverse soorten ski’s te proberen en te ervaren welke soorten ski’s je bevallen en misschien nog wel interessanter welke ski’s niet.

Testen in Zoetermeer heeft natuurlijk wel zijn beperkingen. Om 18.00 uur was de baan nog praktisch leeg en glad waardoor je lekker de ruimte had om snelheid te maken. Maar in de loop van de avond werd het steeds drukker (naar mijn mening op een bepaald moment te druk) en de gladde baan veranderde in twee ijzige stroken met in het midden en aan de zijkanten sneeuwhoopjes. Hierdoor kon je je niet meer volledig op de eigenschappen van je skis’ concentreren maar moest je ook goed om je heen blijven kijken. Bijkomend voordeel is wel dat je de ski’s dan niet alleen bij ideale omstandigheden test.

Ik ben 1,85 meter lang, 100 kgs, man en leeftijd 54 jaar. Ongeveer 40 weken ski-ervaring.
Samen met mijn vrouw maak ik graag lange skitochten (Frankrijk). Als de pistes er goed bij liggen en het zicht voldoende is skiën we in een lekker tempo, bij voorkeur in lange of midden lange bochten . Maar bij mindere omstandigheden gaat het tandje rustiger en worden de bochten ook kleiner. Mijn huidige ski’s zijn Rossignol Zenith 76 TI (127-76-108) . Dit is een al wat ouder model. Daarom heb ik afgelopen winter (ook na een test in Snowworld) een set Salomon S Max 12 aangeschaft. Deze heb ik nog niet in de echte sneeuw kunnen gebruiken.

Omdat mijn huidige ski’s van het merk Rossignol zijn ben ik bij die stand begonnen.
Afgelopen winter hebben we alleen een dagje in Landgraaf kunnen skiën dus moest ik er ook weer even inkomen. Daarom ben ik begonnen met een ‘lichte’ ski. Alle ski’s die ik heb getest waren rond de 176 cm lengte. Ik heb met elke ski 3 a 4 afdalingen gemaakt en zeker in het begin van de avond op verschillende snelheden.

Ik zal in het kort ook mijn bevindingen delen.

Rossignol React 8 (127-74-110) :

Een makkelijk te sturen ski, maar voor mijn gewicht te licht. Als ik de ski’s op de kant zette miste ik stabiliteit.

Rossignol Hero Elite LT TI 7cm (119-71-101) :

Een stijve ski waarmee je lekker in de bochten kan gaan hangen. Geeft veel stabiliteit en vertrouwen. Fijne ski om op hoge snelheid te skiën. Op lage snelheid vond ik deze ski minder fijn omdat je constant druk op de ski’s moet houden. Zonder druk draaien ze niet fijn, dus ik zou deze zelf niet kopen .

Rossignol React 10 TI (124-75-110) :

Deze ski kwam het meeste in de buurt van mijn eigen Rossignol ski’s. Door de extra titanal in de ski zijn ze stijver dan de React 8. Deze ski geeft net zoals de Hero Elite veel stabiliteit en vertrouwen maar deze ski kan je ook op lage snelheid goed blijven draaien. Een hele fijne ski.

Rossignol Experience 82 TI (127 - 82 – 115) :

Een allmountain ski. Minder stijf dan een bovengenoemde piste ski’s. Op de harde piste van Zoetermeer hadden dat deze ski’s veel minder grip, waardoor ik ze niet fijn vond skiën. In de verse sneeuw of slush doen ze het vast heel goed.

Head Supershape E-Original (129-66-107)

Skiet lekker stabiel en draait makkelijk op zowel hoge als lage snelheid. Door de sneeuwhoopjes draaiden ze wat minder makkelijk.

Head Supershape E-Rally (132-78-114)

Deze ski is vergelijkbaar met de E-Original maar doordat ze breder zijn draaien ze ook in de sneeuwhoopjes makkelijk. Een hele fijne ski.

Elan Amphibio 16 TI (121 – 73 – 104)

Dit vond ik ook fijne ski. Deze ski voelt niet stijf aan maar is wel stabiel en draait makkelijk op zowel hogere als lage snelheden. Ook door de sneeuwhoopjes waren ze goed te sturen.

Elan Wingman 86 TI (130 – 86 – 115)

Dit is een all mountain ski. Net zoals de Rossignol Experience 82 TI vond ik dit geen fijne ski’s voor de pistes van Zoetermeer. Te weinig kantengrip. In de slush en verse sneeuw zullen ze vast beter bevallen.

Ik ben er zo achter gekomen dat de bredere all mountain ski’s niet voor mij geschikt zijn. We skiën alleen op pistes en deze liggen er meestal wel goed bij. Daarom vind ik de nadelen van een pisteski bij verse sneeuw of slush niet zo erg in vergelijking met de mindere prestaties van een allmountain ski op geprepareerde pistes.

Elan Ace SL (122 – 69 – 105)

Een slalom ski die op hogere snelheid geskied moet worden om de bochten lekker te kunnen maken. Maar het was inmiddels zo druk geworden dat het voor mij niet zo makkelijk was om korte snelle bochten te maken. Ik ski liever midden lange bochten. De ski voelde wel stabiel aan.

Salomon S/Max 12 (121-72-106)

Deze ski had ik eerder al op een lege strakke piste in Zoetermeer getest. Deze ski is heel stabiel op hoge snelheid en geeft veel vertrouwen in de bochten. Draait makkelijk in zowel lange als korte bochten. Toen deze ski’s vorige winter in de aanbieding waren heb ik ze aangeschaft, maar heb er helaas nog nooit op kunnen skiën.

Ik was er wel benieuwd naar hoe ik deze nu in vergelijking met de andere ski’s zou vinden. Zoals gezegd lag de piste er nu niet zo fijn meer bij en was het druk. Hierdoor kon ik alleen rustig naar beneden skiën. De ene keer in korte bochten en de andere keer in langere bochten. Het ging wel lekker maar ik moet toegeven dat het euforische gevoel dat ik de vorige keer bij deze ski’s had wel was verdwenen.

Salomon S/Force TI 76 (128-76-108)

Dit vond ik de fijnste ski’s die ik deze avond heb geskied. De ski’s voelden stabiel aan. Ik ga er vanuit dat ze dat ook bij hogere snelheid zullen zijn. De ski gaf op het ijzige gedeelte voldoende grip en draaide in de sneeuwhoopjes makkelijk.

Na meer dan 3 uur testen had ik toch wel wat vermoeide voeten (vooral van het staan in de sleeplift) en vond dat ik voldoende ski’s had getest. Omdat ik de Rossignol React 10 TI op een stille strakke piste heel fijn vond skiën heb ik die aan het einde van de avond nog eens geskied. Doordat de piste niet meer zo strak waren als aan het begin van de avond skiede deze ski’s niet meer zo lekker als in het begin van de avond.

Als afsluiter het ik nog 2 afdalingen met mijn ‘eigen’ Salomon S/Max 12 gedaan. En het stelde me gerust dat ik ze bij lagere snelheid vergelijkbaar met de Rossignol React 10 TI vond skiëm.

Na 3,5 uur testen ging ik met een tevreden gevoel naar huis.

Wordt dit soort testevent ook eens in Snowworld Landgraaf gedaan of alleen in Zoetermeer?

Glide on!

Vanwege logistieke redenen zal het dit seizoen nog in Zoetermeer blijven.

*bericht bewerkt door Rene op 23 nov 2021 23:30

Hier mijn toevoeging aan het topic. Hoewel ik een aantal mensen heb gesproken, heb ik de meeste bovenstaande forumleden niet getroffen helaas. Hoewel, er moesten zo veel mogelijk ski’s getest worden dus tijd om te praten was er toch niet :D
Nog even voor de minder vaste lezer: Man, midden 30, flink wat seizoenen in de sneeuw gezeten en een allerzins redelijke skiër (niveau 8) die graag snel en met kracht skiet en zijn gewicht (90kg bij 1,90m) in de strijd gooit.

Head Supershape eOriginal (170)
Als ex-eigenaar van een set Supershape iSpeeds uit 2017 bekend met de serie, maar de Original is me toch helemaal nieuw. Een ski voor de bochtenliefhebber, en daar is geen woord van gelogen. Best prettig in de omgang, maar de korte radius en brede schaufel maken de ski wel wat onrustig op oneffen terrein. Goed onder controle te houden door de ervaren skiër, maar niet weggelegd voor skiërs die door de ski rondgeleid worden. Eenmaal op de kant echt een genot om korte bocht aan korte bocht te rijgen, maar misschien wat onrustig om de hele dag op te skiën. Houd je van veel bochten draaien, dan kan dit desondanks wel een ski voor jou zijn; de ski is gewillig zat en makkelijker te slippen dan de Magnum.

Head Worldcup Rebels eRace Pro (175)
Van te voren was ik bang dat dit een beetje te veel ski voor in de hal zou zijn. Geheel onterecht. Wat een pareltje voor de vergevorderde skiër! Heerlijk controleerbaar in alle bochtgroottes en makkelijk te wisselen tussen slippen en snijden. Ook vrij onverstoorbaar in de toch niet al te fantastische baanomstandigheden. Heerlijk om de hele dag op rond te blazen, hoewel rustig skiën ook prima gaat.
Let wel, als je techniek en balans wat minder on point zijn gaat de ski er met jou vandoor. Dat werd mooi gedemonstreerd door sommigen deze avond.

Elan Ace SCX (175)
De nieuwe middellange radius consumentenracer van Elan. Ik dacht hier meteen mee weg te kunnen, aangezien Elan me over het algemeen wel ligt. Helaas had ik er wat ruzie mee. Een mij iets te gedempte ski waar ik niet de grip uit kon halen die ik zocht. Ik dacht dat de tuning misschien niet helemaal top was, maar Merijn Vunderink heeft dat na een paar rondes na mij weerlegd. Enige conclusie die ik er dan aan kan hangen is dat ze voor mij de wauw-factor niet hebben.
Direct daarna even de SLX (160) onder gebonden. Daar was ik na twee bochten al vriendjes mee en luisterden wel precies naar wat ik wilde. Kortom, fijne slalomlatten maar de middenradiusvariant is wat te mak naar mijn smaak.

Elan Voyager (168)
Al veel besproken door de Wintersport.nl en NSkiV redactie. Een ski die terecht goed bevonden is. In essentie een doorgezaagde Amphibio 16Ti. En dat levert een prachtig gebalanceerde ski op die van alle markten thuis is. Snelheid wordt niet geschroomd, maar rustig slippend achter de skiklasjes aan kan evengoed. Hier kunnen heel veel skiërs veel plezier aan beleven. Het Amphibiosysteem (linker en rechterski) zit je totaal niet in de weg, zoals in de begintijd nog wel eens het geval kon zijn voor sommige gebruikers. Heerlijk om mee te carven en te cruisen. De ski reageert best direct, zonder fel te zijn. Wat mij betreft een schot in de roos, als je met de forse meerprijs boven de 16Ti kan leven.

Rossignol Experience 82 Basalt (176)
De eerste ski die ik onder bond deze avond. Op een nog nagenoeg lege piste, aangezien ik de 2e was die ski’s kwam afhalen. Volgens de standhouder een speelse, levendige ski voor bakken met plezier. Dus met goede zin omhoog om eens een paar afdalingen lekker los te gaan op dé ski van Rossi die het komend seizoen moet gaan maken. Wat meteen opviel dat de ski mooi in balans is. Het is een smalle all-mountain die vooral piste-georiënteerd is. Dat is ook wel te merken. Respons is toch wat traag, en alles gaat wat gezapig. De Hero’s nodigen meer uit tot spelen dan deze Experience. De sneeuw bijten ze niet vast, maar de gebruiker ook niet. Ik kan me goed voorstellen dat je hier heerlijk de hele dag op rondklungelt, want ze doen het prima onder alle omstandigheden. Wil je meer performance onder alle omstandigheden, kijk dan naar de Hero Elite Plus, Völkl Deacon 74 en 76 of de Atomic X9WB. Dat zijn dan ook veel meer als racer gebouwde ski’s dan deze Experience 82.

Rossignol Experience 86 Basalt (176)
De iets breder broer van de 82. Je zou nog meer all-mountain performance verwachten ten opzichte van zijn smallere evenknie. Niets is minder waar. Dit is een carve-ski pur sang. Slippen is geen pretje. Gesneden bochten aan elkaar rijgen dan weer wel. En het liefste veel en kort gesneden. IJzige stukken bleken ook geen enkel probleem, wat je niet direct zou verwachten.
Misschien dat de Ti varianten wat beter in balans zijn dan de Basalt Experiences. Misschien dat ik gewoon geen fan ben van Rossignol middensegmentski’s. De React serie en zijn voorgangers met basalt bevielen me namelijk ook al niet. Enfin, ieder zijn ding, toch?

K2 Mindbender 90Ti (177)
Een hoger segment all-mountain ski van K2, meer gericht op pistegebruik. En dat merk je meteen. Deze ski is mooi in balans op de piste, en laat zich eenvoudig carven. Mooi lijnvast en stevig genoeg om goed tempo te kunnen maken. Smeren is niet direct zijn forte, maar dat is ook helemaal niet erg, want deze ski geeft je bakken met vertrouwen. Wel vergt de breedte enige gewenning als dit je eerste brede latten zijn, maar ze skiën een stuk eenvoudiger dan de Experiences die ik hierboven heb genoemd, terwijl ze uiteindelijk ook meer performance te bieden hebben. Een prima ski voor de naseizoenskiër of 70/30 (piste/off-piste) gebruiker die niet wil wisselen gedurende de dag of week.

Line Blade (176)
“Wil je wat leuks proberen?” zei de standman bij K2. “Neem deze eens mee en trap 'm op zijn staart.” Nou, wat kan ik verwachten van ski’s van 95mm onder de voet. Poederperformance waarschijnlijk. Hoewel, het zegt Gas Pedal Metal… We zien wel. Gas d’r op! Even wachten op een gaatje in de drukte. Hé, daar gaan Arjen en René voor een opnamerun! Iedereen wacht, dus ik kan ook als ik netjes aan de kan blijf. Rustig insturen… Rustig?! Wat nou rustig! Carven zal je! En kort ook! Een verrassend fijn carve-apparaat voor de kortere bocht, en slippen kunnen ze ook nog. Zeeën van grip, echt te gek! Deze ski toverde een grote glimlach op mijn gezicht. Want niet alleen carven, maar ook slippen was een eitje. Na een paar runs voelde ik het wel in mijn knieën helaas. Die gaven aan dat deze brede pistebakken beter op de grote open berg geskied kunnen worden. De 181cm lange variant maakte dat al helemaal duidelijk.
Ben je in de markt voor iets quirkies en houd je van snoeihard carven op de big mountain, dan zijn deze opvallende ski’s wel wat voor je. De performance is ongekend voor zijn breedte, want ze handelen alsof je 20mm minder onder de voet hebt. En in 176 lang zien ze er ook gewoon gaaf uit. Let alleen wel op de tails, want daar blijf je overal mee achter haken…

null

*bericht bewerkt door Bennie op 24 nov 2021 22:24

Leuk om te lezen!

Iemand de Salomon Stance 96 geskied die avond die er in een review iets over wil vertellen?

Volgens de pica in het Zoetermeer topic van @Nick_Lobé hij iig wel, wat zijn jouw bevindingen?

BVD☃️

LA NORMA😍☃️

Leuk om te lezen!

Iemand de Salomon Stance 96 geskied die avond die er in een review iets over wil vertellen?

Volgens de pica in het Zoetermeer topic van @Nick_Lobé hij iig wel, wat zijn jouw bevindingen?

BVD☃️

Piefke op 24 nov 2021 23:30

Hallo Piefke, ik ben niet zo’n ervaren skiër en dus geen echte deskundige tester. Ik wilde gewoon graag eens wat heel verschillende ski’s proberen. Van de Salomon Stance had ik niet verwacht dat ik daarmee ook op de, toen al wat ijzige piste van Zoetermeer, nog goed uit de voeten kon. Hij is erg breed en voelde echt heel licht. Toch voelde hij heel stabiel. Ik kon er ook best nog mee op de kant skiën. Bochten maken ging ook bij lagere snelheid prima. Ik vond het geen ski voor een hogere snelheid op deze piste. Hij sneed wel heel gemakkelijk door de hopen sneeuw die er eind van de avond overal lagen. Het lijkt me een heerlijke ski voor zachte pistes in het voorjaar en waarschijnlijk ook off-piste, maar daar heb ik nog helemaal geen ervaring mee. Ik zou hem er voor de zachte pistes graag bij hebben naast mijn allround Salomon S-max 10. Ik denk dat ik hem vanavond nog een keer probeer.

Groet, Nick

*bericht bewerkt door Nick_Lobe op 25 nov 2021 07:27

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Haha op basis van @bennies verhaal toch die blades eens in de gaten houden na het seizoen. Klinkt leuk voor “erbij”

Edwin van Riel

Onze ervaring is ondertussen hier te vinden: https://www.wintersport.nl/weblog/25/11/2021/een-avond-skis-…

Leuk om te lezen!

Iemand de Salomon Stance 96 geskied die avond die er in een review iets over wil vertellen?

Volgens de pica in het Zoetermeer topic van @Nick_Lobé hij iig wel, wat zijn jouw bevindingen?

BVD☃️

Piefke op 24 nov 2021 23:30

Hallo Piefke, ik ben niet zo’n ervaren skiër en dus geen echte deskundige tester. Ik wilde gewoon graag eens wat heel verschillende ski’s proberen. Van de Salomon Stance had ik niet verwacht dat ik daarmee ook op de, toen al wat ijzige piste van Zoetermeer, nog goed uit de voeten kon. Hij is erg breed en voelde echt heel licht. Toch voelde hij heel stabiel. Ik kon er ook best nog mee op de kant skiën. Bochten maken ging ook bij lagere snelheid prima. Ik vond het geen ski voor een hogere snelheid op deze piste. Hij sneed wel heel gemakkelijk door de hopen sneeuw die er eind van de avond overal lagen. Het lijkt me een heerlijke ski voor zachte pistes in het voorjaar en waarschijnlijk ook off-piste, maar daar heb ik nog helemaal geen ervaring mee. Ik zou hem er voor de zachte pistes graag bij hebben naast mijn allround Salomon S-max 10. Ik denk dat ik hem vanavond nog een keer probeer.

Groet, Nick

Nick_Lobé op 25 nov 2021 07:25

Bedankt voor je review.
Jouw beeld bij deze ski komt wel overeen met de meeste reviews die je elders leest maar er zijn er ook die zeggen dat deze ski niet dat gaat geven wat je ervan verwacht… Daarom ook de vraag en voor wat het waard is voor mij hoor ik het dan liever van een niet pro tester😉
Helaas niet in de mogelijkheid om zelf van de testavonden gebruik te maken.
Veel plezier vanavond en mocht je hem nog een x onderklikken en je hebt er dan andere bevindingen bij dan hoor ik het graag.

LA NORMA😍☃️

Is @bennie nu de enige die de “line blades” getest heeft?

Edwin van Riel

Is @bennie nu de enige die de “line blades” getest heeft?

evr66 op 06 dec 2021 16:31

Na de tip van Benny heb ik er op de 2e testavond ook op geskied. Inderdaad ook voor mij een zeer verrassend positieve ervaring. De piste in Zoetermeer was inmiddels erg slecht geworden, afwisselend ijs en sneeuwhopen. Er werd veel gevallen, anderen ondersteboven geskied en ik zag zelfs 2 skiërs de stands van de fabrikanten invliegen. Maar ik bleef op deze blades perfect grip houden, ook met hogere snelheid, carven en bij de korte bochtjes. Dat zegt genoeg als je bedenkt dat ik zeker geen perfect technische skiër ben. Ik zou deze of de Salomon Stance er graag als alternatief bij willen hebben!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Is @bennie nu de enige die de “line blades” getest heeft?

evr66 op 06 dec 2021 16:31

… ik zag zelfs 2 skiërs de stands van de fabrikanten invliegen…

Nick_Lobé op 06 dec 2021 16:54

Oelala! Die namen ski’s testen even iets te serieus 😅

*bericht bewerkt door Rene op 06 dec 2021 17:08

Vandaag om 1509u de mail binnen dat er weer 2 testavonden aankomen. 1e is aankomende donderdag en de 2e is volgende week donderdag. Kijk je 1u45m later op de site, is die van donderdag 24 november al uitverkocht. As donderdag kan ik helaas niet.

Heb ik eerder berichtgevingen gemist? Zijn er zo weinig kaartjes voor de 24e beschikbaar of ben ik te langzaam (of alle drie???). Ik was graag gekomen.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn Ze zijn ons trouwe wintersporters vergeten te informeren naar mijn mening. Aankondiging hing al weken in Snowworld zelf. Staat overigens ook in het magazine, maar die is ook pas een week uit. En ja, een nieuwsbrief 3 dagen van tevoren is wel rijkelijk laat voor iets waar sommigen wel 150km of meer voor moeten reizen.

*bericht bewerkt door Bennie op 14 nov 2022 18:17

Vandaag om 1509u de mail binnen dat er weer 2 testavonden aankomen. 1e is aankomende donderdag en de 2e is volgende week donderdag. Kijk je 1u45m later op de site, is die van donderdag 24 november al uitverkocht. As donderdag kan ik helaas niet.

Heb ik eerder berichtgevingen gemist? Zijn er zo weinig kaartjes voor de 24e beschikbaar of ben ik te langzaam (of alle drie???). Ik was graag gekomen.

Veenhoorn op 14 nov 2022 18:12

Als ik het goed heb gezien en begrepen zijn er ook nog test-avonden van Daka op 1 en 8 december in Zoetermeer.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

null

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

@Veenhoorn Ze zijn ons trouwe wintersporters vergeten te informeren naar mijn mening. Aankondiging hing al weken in Snowworld zelf. Staat overigens ook in het magazine, maar die is ook pas een week uit. En ja, een nieuwsbrief 3 dagen van tevoren is wel rijkelijk laat voor iets waar sommigen wel 150km of meer voor moeten reizen.

Bennie op 14 nov 2022 18:14 [@Bennie](/profiel/bennie) als dat zo is, zou ik dat best kwalijk vinden, maar er zal best een goede reden voor zijn.
Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Plaats een reactie