Skiegebied Oostenrijk gezocht laatste weekend januari 2 personen

Het laatste weekend januari willen wij (twee mannen) naar bij voorkeur Oostenrijk. Donderdagnacht aankomen, vrijdag zaterdag zondag skiën en dan maandag weer terug.

Normaal gaan we altijd een week in maart. Wat is in deze periode een goede plek die voor de korte periode goed aan te rijden is en sneeuwzekerheid biedt?

Ik ben een gemiddelde skiër, hij een gemiddelde boarder (rode en blauwe pistes).

Sneeuwzekerheid? Eind januari? Echt? Dat wordt moeilijk…

Ernstig: zowat overal is het dan goed, gebruik de zoekfunctie op de skigebiedkeuzesites en kiezen maar, kijk bijvoorbeeld eens naar Nauders, bij k*tweer kan je er ook lekker rodelen. 😉
En het is een plaats in Õ waar ze tenminste pistes kunnen prepareren. 😜

Bla, bla, bla.

Dank voor je reactie, kan ik daar echt vanuit gaan? Ben een keer 7 januari lang weekend naar Ellmau geweest (Skiwelt) en daar hebben we in de regen geskied. Andere dagen was het overigens goed te doen hoor.

Maar uit je reactie maak ik op dat het dus over het algemeen overal goed skien is eind januari en ik geen gletsjer om de hoek hoef te hebben zitten? Want Skiwelt is qua gebied best goed bevallen en ook dichtbij. Maar in de regen skieen of een ijsvlakte met gras aan de zijkanten heb ik echt geen zin in.

Vanuit Nauders ligt de Kaunertaler gletsjer om de hoek. 😎
En regenen kan het altijd en overal, dan boek je beter een skihal (waar dan hopelijk niks defect is). 😉

Bla, bla, bla.

Begin of eind januari maakt ook behoorlijk uit. Wil je liever sneeuw dan regen, zoek het dan hogerop (overigens is skiën in dikke sneeuwbuien ook geen pretje op hoogte).
Plekken als Serfaus, St. Anton of Obertauern zijn nog relatief goed bereikbaar.

Toch zou ik het er op wagen en weer naar SkiWelt gaan. Of Kirchberg. Of Maria Alm. Of Fügen-Kaltenbach.
Eigenlijk zijn de meeste skigebieden in Vorarlberg, Tirol en Salzburg aardig goed aan te rijden, maar dat terzijde.

Opzich zou je eind januari geen problemen met de sneeuw verwachten, sneeuwzekerder dan die periode kan niet. Maarja, lage gebieden heb je altijd kans op een (incidentele) regenbui i.p.v. sneeuw uiteraard.
Skiwelt zal op de piste zelf geen problemen zijn qua condities maar het blijft een vrij laag gebied waar regen een issue kan zijn.

Wil je iets hoger zitten in een gebied dat ook goed aan te rijden is dan is Montafon wellicht een idee. Stuk meer pistes tussen de 1500-2400m waar het gros bij Skiwelt tussen de 1000-1500 ligt (enkel Hohe Salve en bij Westerdorf echt iets hoger).
Weliswaar minder groot/ aaneengesloten gebied dan Skiwelt maar alles bij elkaar toch aardig wat kilometers en de deelgebieden (Gargellen, Golm etc) vond ik zelf erg leuk als afwisseling naast het hoofdgebied (Nova/ Hochjoch).

Kleinwalsertal. Goed aan te rijden (je hoeft niet langs München) en erg sneeuwzeker. Voor gemiddelde boarder/skiër meer dan voldoende uitdaging te vinden.
Voor apres ski moet je daar niet zijn overigens, maar wellicht speelt die keuze überhaupt niet dit jaar.

Voor lang weekend / eenvoudig bereikbaar denk ik ook direct aan Montafon. Genoeg piste variatie voor een aantal dagen. Vanuit Bludenz (stad voorin het dal) kun je ook eenvoudig naar Brandnertal of richting Arlberg.

Mellau/Damuls ook een goede optie, helemaal vooraan in Oostenrijk! Vooral Mellau makkelijk aan te rijden en bijna het hele gebied bestaat uit blauwe en licht rode pistes.

*bericht bewerkt door Nuet op 19 nov 2021 20:21

Skiwelt, Kleinwalsertal, Damuls, Warth, Zugspitze Arena,
Montafon, Flachau, allemaal prima bereikbaar en overal ligt zat sneeuw.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik denk ook gelijk aan Montafon en Kleinwalsertal, zeker de moeite waard om verder uit te zoeken. Beide zijn vlot aan te rijden, voldoende mooie pistes voor 3 dagen en sneeuwzeker.

Een zeer leuk en mooi skigebied ideaal voor gezinnen en middelmatige skiërs is het skigebied Riesneralm gelegen in Donnersbachwald (Stiermarken dicht bij Salzburgerland). In deze omgeving zijn tevens de skigebieden Planneralm (hoogst gelegen skidorp in Stiermarken), Tauplitzalm en Loser gelegen. Ook de skigebieden van Schladming Dachstein zijn niet ver af.
Een aanrader wat verblijf betreft : Chalet ‘Haus Liene’ gelegen op 1,5 km van het skigebied https://www.villaforyou.com

Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga mij eens even verdiepen in de genoemde gebieden!

Montafon, met Gargellen en Gaschurn

Zugspitzarena, met Lermoos, Berwang, Ehrwald

Brandnertal

Arlberg, Stuben

Mellau, met Damüls

Klostertal, Sonnenkopf

Net terug van een lang weekend Silvretta Montafon met verblijf in Gaschurn. Veel sneeuw, 8,5 uur over gereden zowel heen als terug. Groot genoeg voor een lang weekend. Ik zal op de pagina over het gebied nog wel een klein reviewtje plaatsen maar hierbij dus nogmaals dank voor de tip, het was precies wat we zochten.

Plaats een reactie