Ski advies gevraagd geen SL geen GS, maar wat dan wel?

Hallo medewintersporters,

Na enkele jaren veel op de ski’s te hebben gestaan én veel ski’s versleten te hebben ben ik op zoek naar een nieuwe set ski’s voor op de piste waarmee ik mij goed kan vermaken in de vakantieweken. (ca. 3 weken per winterseizoen in de Alpen te vinden)

profiel:
Man, 33jr, 88kg, 190cm
‘gepensioneerd’ skileraar ;)
4 winterseizoenen skiles gegeven en meerder opleidingen afgerond (Anwärter, Landes ).

Ik zoek een ski voor alle soorten bochten óp de piste, echter heb ik een voorkeur voor korte en middelgrote bochten op redelijke tot hoge snelheid.

Voorheen heb ik o.a. geskied op; Head Ispeed Pro 185, Volkl Racetiger GS 183 etc. voor opleiding ed.

Nu heb ik online al meerdere type ski’s voorbij zien komen met een zgn mediumradius. (dus géén SL of GS) zoals;

Head E.Race Pro
Fischer RC4 Worldcup CT M/O Plate
Rossignol Hero Elite MT TI Konect (iets breder dan de rest…)
Nordica Dobermann Spitfire 70 Pro Piston

Heeft iemand voor mij nog een advies/ervaring in de categorie van: “Deze ski mag absoluut niet ontbreken om even te bekijken / testen” dan hoor ik dat graag.

Ik merk namelijk dat mijn eigen ervaring met bepaalde merken/modellen ski’s toch een beetje een blinde vlek veroorzaakt (tunnelvisie…) richting andere merken/modellen.

1(meervoud: wintersporten) sport die alleen 's winters beoefend wordt, bv. schaatsen, skiën, sleeën.

Wellicht dat de Salomon S/Race Rush op 170 cm interessant kan zijn. Radius van ongeveer 16 m. Valt op de relatief kortere bochten ook goed mee te skiën, maar is wel minder veelzijdig dan een E-race pro.

Uit eigen ervaring zou ik je de E-race pro aanraden, echt een geweldige ski met een medium radius. Ski zelf op de I.Speed Pro, maar overweeg serieus om ze in te wisselen voor de E-Race Pro.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

E-Race Pro is wel een hele fijne ski. Met evt de genoemde Fischer of een The Curv of de Atomic X9s heb je wel zo’n beetje de stevigste uit de lijst.

De Blizzard Firebird HRC (let op, geen WRC) WC Piston (met of zonder plaat is persoonlijke keuze) lijkt me dan een heel geschikte optie. Juist voor de wens om tussen SL en GS in te zitten.

Een SL in een wat langere maat is trouwens soms ook nog een optie. Heb ik zelf ook en het biedt mij alle vrijheid van echt korte slalom tot zeer lange hoge snelheidsbochten.

*bericht bewerkt door Thomas op 22 nov 2021 16:59

Even a bad day skiing is better then a good day at work

De Nordica die je noemt is ook een serieuze kandidaat om eens te testen.

null

Paul

Ik snap er niets van.
Een leraar advies geven over zijn ski’s.
Veel gekker moet het niet worden.

Heb je toch allemaal tijdens de opleiding gehad.
Buiten dat is het toch een deel van de basis nieuwsgierigheid om zelf jou ideale ski te vinden in het brede spectrum van wat er in de markt te koop is zonder dat aan particulieren te hoeven vragen.
@Uli-Skipulli

@hooykaas

Je geeft het zelf al aan: Brede spectrum.
Misschien zijn er bepaalde merken of ski’s die de TS niet kent of aan gedacht heeft. Hij geeft zelf al een mooi lijstje. Zoekt enkel nog aanvullingen.

Ik zou in jouw geval de Rossignol MT en Nordica spitfire Pro niet doen. Ga je te soft vinden.

Verder sluit ik me aan bij anderen:
Head E race met of zonder plaat
Atonic X9s
Blizzard HRC met of zonder plaat

Ik was zelf wel gecharmeerd van die Head e Race. Machtig mooie ski, wel een maatje te groot voor mij.

Maar waarom zou je niet gewoon lekker een SL pakken? Makkelijke rebound, lekker speels, meer dan genoeg variatie voor iemand met goede techniek, zonder 80+ te hoeven skiën…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik snap er niets van.
Een leraar advies geven over zijn ski’s.
Veel gekker moet het niet worden.

Heb je toch allemaal tijdens de opleiding gehad.
Buiten dat is het toch een deel van de basis nieuwsgierigheid om zelf jou ideale ski te vinden in het brede spectrum van wat er in de markt te koop is zonder dat aan particulieren te hoeven vragen.
@Uli-Skipulli

Hooykaas op 22 nov 2021 19:46

Dit soort opmerkingen slaan nergens op, als je niets te melden hebt. De topic starter niet kunt helpen reageer dan niet.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 22 nov 2021 23:47

Click. Click. Peace

Salomon S/max Blast zeker niet vergeten als optie. Heerlijke ski met super veel grip.

Een Augment 77 Ti , die van twee jaar geleden was een pittige ski.

@hooykaas

Je geeft het zelf al aan: Brede spectrum.
Misschien zijn er bepaalde merken of ski’s die de TS niet kent of aan gedacht heeft. Hij geeft zelf al een mooi lijstje. Zoekt enkel nog aanvullingen.

japser op 22 nov 2021 22:00

Precies dát is mijn bedoeling. Als skileraar kon ik via mijn skischool goed (en goedkoop) aan Head en Völkl ski’s komen, vandaar dat andere merken buiten mijn scope bleven en ik daar minder ervaring mee heb.
Natuurlijk valt er adhv de dimensies en opbouw van een ski veel te zeggen of hoe deze skiet.

Maar, een heel forum met meedenkende mensen met ervaring weet nu eenmaal méér dan één persoon die obv dimensies en opbouw van een ski een nieuwe ideale ski zoekt…

Ik heb ondertussen mijn eigen shortlist aan te testen ski’s nog kunnen uitbreiden met de Atomic X9 en de Blizzard HRC. Moet denk ik zeker de Head E. Race Pro eens goed aan de tand voelen de komende winter.

1(meervoud: wintersporten) sport die alleen 's winters beoefend wordt, bv. schaatsen, skiën, sleeën.

deze testavond zou ideaal voor je zijn maar is helaas uitverkocht, misschien komt er nog een sessie? https://shop.wintersport.nl/products/toegangsticket-wintersp…

Rob

Voeg aan je shortlist anders ook eens de Salamon S/Race Rush SL in 170 toe. Erg fijne slalomski die een heel breed bereik heeft.

Plaats een reactie