Ski's voor op de borstelbaan

Ik overweeg om ski’s te kopen die ik op de borstelbaan kan gebruiken. Waar moet ik bij de aanschaf op letten?

Ik heb gewoon tweedehandse Fischer RC4 SC . Nadeel voor de ski’s vind ik dat als er te weinig water wordt gesproeid of als het buiten nog te warm is dat ze erg heet worden, wat de kwaliteit niet ten goede komt. Aan de andere kant zijn er ook genoeg lui in mijn trainings groepje die dezelfde ski’s ook tijdens de wintersport vakantie gebruiken…

Bij de Schans in Uden zit het gebruik van de ski’s en evt schoenen gewoon bij je abonnement of entree inbegrepen.

Oeh ik zou die borstelbaan skis toch niet gebruiken voor in de sneeuw…dat belag is dan toch niks meer waard lijkt me.

Een tweedehands setje erbij is denk ik de beste keuze.

Ideaal is twee sets inderdaad, sneeuwski’s en borstelbaan ski’s.
Je kunt ook met je borstelski’s de sneeuw in, maar dat vraagt wel wat preparatie.
Op de borstels wax je de ski’s niet met gewone wax. Dat glijdt niet goed op de borstels. In plaats daarvan en om je belag te beschermen tegen de wrijving gebruik je ceramic wax (holmenkol). Die glijdt dan weer in de sneeuw voor geen meter.
Dus als je ze wilt wisselen van sneeuw naar baan of andersom moet de ene laag eruit en de andere erin. Dan kun je wisselen wat je wil.
Het belag zelf is nog prima geschikt voor de sneeuw. Behalve als ze een keer toch te heet zijn geworden en het belag verbrand is. Maar dan zijn ze ook niet meer op de borstels fatsoenlijk te skiën. Verbranden gebeurt door te droge baan en/of vaak teveel en te lang druk op je kanten zetten.

Qua ski zelf:

  • borstelbaan ski’s zijn bij voorkeur kort. De baan is kort en smal en je wil dus ook kort kunnen draaien. Bij onze club staan we bijna allemaal op 155 slalomlatten.
  • qua belag zit er kennelijk wel wat verschil tussen de merken. Bij onze club skiën de meesten op Elan (SLX) en Atomic.(S9)
    De head slalomlatten hadden qua belag een veel korter leven.

Het is zo dat je belag erg slijt en daardoor je kanten een paar millimeter boven je belag uitkomt.
Skiet waardeloos in de sneeuw uiteraard.
Kanten moeten dan weer op de juiste hoogte geslepen worden.
Ideaal 3 sets ski’s.
Voor de baan.
Één In de sneeuw op de piste en één buiten de piste.

Het is zo dat je belag erg slijt en daardoor je kanten een paar millimeter boven je belag uitkomt.

Hooykaas op 23 nov 2021 12:07

Dergelijke onzin slaat werkelijk nergens op @Hooykaas

Hessel Hessel @Hessel
Ik ben jaren bestuurslid geweest van de grootste borstelbaan van Nederland.
Wij hadden altijd last van dit probleem bij onze verhuur ski’s.
Eerst even inlezen 😄😄 voor je me weer bekritiseerd.
Trouwens je moet oude apen niet leren klimmen 😄

Ik weet niet welk belag er onder die huurski’s zat, maar tegenwoordig (zeg de laatste 15 jaar) slijt het belag echt niet zo hard dat de kanten hoger komen te staan dan het belag zelf.

Verzin een list Tompoes.
Je bent een echte jurist Amice

Ik heb van andere skiërs met een lang borstelbaan-verleden gehoord dat er fabrikanten zijn (of minstens ééntje was…), die vroeger voor hun race-teams (die in de zomer even goed op borstels gingen trainen) een belag hebben ontworpen dat specifiek voor gebruik op een borstelbaan was, en veel beter bestand was tegen de hitte.

Een van hun materiaal-mensen had goeie contacten met het race-team van (ik denk) een Franse ski-bouwer, en had een rol van dat speciale belag liggen om reparaties uit te voeren voor het slalomploegje op de borstelbaan. Dat belag was zwart/groen gespikkeld, dus je kon goed zien welke stukken opgelapt waren.

Verder heeft @Hessel het wel allemaal gezegd…

Volg @hessel maar. Heb hier even gekeken naar een setje rossi st ti dat dit jaar zo’n 35 uur op de borstels gedraaid (met ceramic wax natuurlijk). Geen sprake van dat de kanten boven het belag zouden liggen.

Edwin van Riel

Ik kan me herinneren, in een ver verleden (+/- 30 jaar), dat wij de snowboards voorzagen van stroken met een speciaal belag naast de staalkanten omdat het belag op de borstelbaan helemaal “op brandde” (en de staalkanten uit staken). Ik ga ervan uit dat belag van tegenwoordig veel beter is en veel beter de hitte kan weerstaan door de wrijving. Maar vroeger was alles anders… ;)

*bericht bewerkt door GerritA op 23 nov 2021 16:20

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Heel erg bedankt voor jullie nuttige tips, daar kan ik verder mee!

Ik volg Hessel maar niet Edwin voor de zekerheid 🤪
Het waren verhuur ski’s. Dus veel meer dan 35 uur per jaar op de baan.

Plaats een reactie