Snowboard waxen

Hi Allen,

Onlangs een volledige nieuwe snowboard set gekocht, welke ik natuurlijk zolang mogelijk goed wil houden. Nu wil ik gaan beginnen met het zelf onderhouden van mijn snowboard, maar voordat ik dat doe, zijn mij nog een aantal dingen onduidelijk.

  • In de winkel is er voordat ik het snowboard meenam een nieuwe wax laat opgezet d.m.v. een machine. Moet ik deze laag er eerst af halen, of kan ik hier gewoon overheen waxen?

  • Het board wat ik heb gekocht, is een Bataleon Thunder 2020. Dien ik nog rekening te houden met de 3D base van het board?

  • Na het aanbrengen van de wax en het laten uitharden ervan, kan je de wax dan opnieuw verwarmen zodat deze nog in het belag kan trekken, of moet je echt eerst afkrabben, borstelen om vervolgens de nieuwe laag aan te brengen?

  • Hoeveel lagen wax raden jullie aan om het board goed te verzadigen?

Verdere tips en tricks zijn natuurlijk ook van harte welkom! Ga gebruik maken van de Holmenkol Smart Waxer Set dus alle materialen zijn in principe binnen!

Vanuit de fabriek zit er een laagje op. Als de winkel hem gewaxt heeft dan kun je rustig 3 dagen ermee boarden. Bij zachte sneeuw iets langer. Ik wax en slijp al lange tijd zelf. Je hebt best wat spullen nodig om het goed te doen. Borstel voordat je slijpt dat waxt eruit. Gebruik liever geen middelen om waxt te verwijderen. Deze drogen het belag uit. Dan waxen, afkrabben en borstelen. Er staat genoeg filmpjes online. Enne… ik glijd altijd als een malle;)

Bedankt voor de reactie in mijn set zit het volgende: smartwaxer, borstel van synthetisch materiaal, borstel van paardenhaar, koperen borstel, Wax Ab, bindingstopper, krabber van 3 mm, FX Stripes zwart, World Cup wax mix cold red/blue, World Cup wax mix hot yellow/red.

Begrijp dus dat ik de wax remover spray eigenlijk niet hoef te gebruiken?

Zo! Dat is een prima setje!
Removerspray gebruik ik na een week of 4 boarden als ik echt alles eraf wil halen. Maar zoals gezegd werkt het uitdrogend. met beide borstels oude wax eruit borstelen en met een doekje de restjes wegvegen is genoeg. Laat je board op kamertemp komen en warm hem een beetje voor met het ijzer dan gaan de porien alvast open. Doe niet teveel wax erop want het grootste deel schraap je er toch vanaf aangezien het erin moet. Ik heb in het begin weleens de fout gemaakt om niet goed genoeg te schrapen en borstelen. Stap je uit op 2500 meter met -15, beetje verse sneeuw en allround wax… Dat gleed niet zo best!!!
Zelf waxen en slijpen geeft veel voorpret!!

*bericht bewerkt door nils3 op 27 nov 2021 15:12

Die wax remover kan je mooi gebruiken om je spullen mee schoon te maken als je klaar bent. Zeker niet op je boord gebruiken of je moet iets op je belag hebben wat er niet thuis hoort.

Ik doe altijd even de koperen borstel eroverheen halen voordat ik ga waxen om de structuur een beetje open te borstelen.

Laat je strijkijzer niet te lang op een plek staan.

En je moet gewoon ieder laag even afschrapen voordat je er een nieuwe opzet. Ik hou het meestal gewoon bij 1 laag. Doe deze niet te dik want anders is het wel veel schrapen. Kijk ook even op YouTube want daar staan hele goede instructie video’s.

Wat ik hieruit begrijp is dat een nieuwe wax laag niet hoeft, maar wel kan en dat de huidige laag er niet af hoeft. Dus dat wordt van de week maar is alles uitproberen!

Verder ben ik nog steeds benieuwd of ik rekening moet houden met de 3D base van mijn Bataleon board. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of kan ik beter even contact opnemen met de winkel?

Plaats een reactie