2 in 1 buff/nekwarmer i.v.m. maatregelen Corona Frankrijk

Ik heb geboekt voor Val Thorens en ik zie berichten dat je een 2 in 1 buff of nekwarmer moet gebruiken. Die schijnen vorig ook al te zijn gebruikt. Wie weet hier meer van? Zijn ze lokaal goed op voorraad? Kun je niet toe met een gewone buff?

*bericht bewerkt door Rob_Scheffer op 28 nov 2021 16:57

Dit zijn buffs met een filter erin. Deze zijn bij bijvoorbeeld Bever te koop: https://bit.ly/3FCg6rU

Veel skigebieden (zeker ook Val Tho) bieden deze buffs aan, of ze voorradig zijn weet ik niet ;-)

Gewone buffs mogen officieel niet maar hoe streng daar op gelet wordt en of ze gedoogd worden durf ik echt niet te zeggen. Ik heb zelf van die filter buffsgekocht voor mijn hele familie.

Click. Click. Peace

Thanks!

@Rogier Heb je die buffs ook al gebruikt? Hoe zitten ze? Beslaat je bril niet te snel?
Stond gisteren in de Bever, maar daar kon men me niet van raad voorzien.

Ik heb ze alleen even geprobeerd, en dat beviel erg goed. Ik heb ze nog geen hele dag in de sneeuw gedragen. Ik heb voor deze buffs gekozen omdat het veel makkelijker is om deze buffs over je neus en mond te trekken dan telkens weer een mondkapje voor.
Wanneer de skigebieden hier openen zal ik mijn ervaring achterlaten.

Click. Click. Peace

@Bennie Ik heb ze vorig jaar gekocht toen er nog hoop was op wintersport in Frankrijk. We hebben ze toen uiteindelijk maar voor dagelijks gebruik gebruikt. Ze zitten wel lekker en het sluit goed af dus denk dat het met beslaan best mee valt. Maar ik draag geen bril dus geen idee eigenlijk.

Maar eerlijk gezegd vind ik het niet zo chill voor wintersport. De filters blijven niet goed in de maskers zitten als je het vaak op en af doet. Ze schuiven omhoog en steken er dan half uit of klappen zelfs dubbel. En dat is dan weer een onwijs gehannes om weer goed te krijgen (handschoenen uit etc…). De filters zijn ook best klein en bedekken maar net mijn mond en neus.

Ik heb alleen nog geen goed alternatief gevonden. Ik denk dat ik voor dit seizoen 1 of 2 buffs met een geïntegreerd wasbaar filter neem. Op zich is het systeem met wisselbare filters van Buff wel ideaal.

Ik heb eerder al ervaring met het gewone mondmasker van Buff, dat dezelfde wisselbare filter gebruikt, met dezelfde conclusies van @Bierdopje: als je die dingen op en af doet, gaat de filter-insert op reis naar de meest onmogelijke plaatsen en posities. Zolang je niet aan het masker gaan frunikken, valt het redelijk mee.

Ik vermoed dat beslaan van de bril ook voor een groot stuk afhankelijk is van hoe jouw gezicht eruit ziet. Als je gezegend bent met een grote neus én een bril draagt zoals ik, zijn er helaas weinig maskers te vinden waar je bril niet van gaat aandampen. Zolang je niet te veel stil staat hoeft dat geen probleem te zijn, maar in een lesgroepje waar je toch regelmatig stopt om uitleg te geven (of aan te horen, hangt er maar vanaf wat jouw rol is) is dat allesbehalve ideaal.

Desondanks heb ik ondertussen ook een paar Buffs van hetzelfde systeem besteld (het aparte masker was voor gebruik in Snowworld), omdat elk masker toch gedoe oplevert en ik van Buff enerzijds een goed idee heb van de kwaliteit, en anderzijds de kans groot is dat ze in de skigebieden het merk kennen en ze niet lastig doen.

Ik vermoed dat beslaan van de bril ook voor een groot stuk afhankelijk is van hoe jouw gezicht eruit ziet. Als je gezegend bent met een grote neus én een bril draagt zoals ik, zijn er helaas weinig maskers te vinden waar je bril niet van gaat aandampen. Zolang je niet te veel stil staat hoeft dat geen probleem te zijn, maar in een lesgroepje waar je toch regelmatig stopt om uitleg te geven (of aan te horen, hangt er maar vanaf wat jouw rol is) is dat allesbehalve ideaal.

Morzel op 28 nov 2021 20:19

Op de piste hoef je het mondkapje niet op. Alleen in de rij / lift.

Click. Click. Peace

Op de piste hoef je het mondkapje niet op. Alleen in de rij / lift.

Rogier op 28 nov 2021 20:32

Bij herhaaldelijk aan/uit doen gaat het filter-insert van de Buff dus op wandel 😛, en is de kans groot dat je bij het opzetten je je handschoenen uit moet doen om dat ding terug goed te steken.

In een skigebied in de Alpen is dat waarschijnlijk een minder groot probleem dan in de skihal, of een gebied zoals Winterberg waar je langer in de lift zit dan dat je skiet. Maar het blijft gedoe…

Op de piste hoef je het mondkapje niet op. Alleen in de rij / lift.

Rogier op 28 nov 2021 20:32

Bij herhaaldelijk aan/uit doen gaat het filter-insert van de Buff dus op wandel 😛, en is de kans groot dat je bij het opzetten je je handschoenen uit moet doen om dat ding terug goed te steken.

In een skigebied in de Alpen is dat waarschijnlijk een minder groot probleem dan in de skihal, of een gebied zoals Winterberg waar je langer in de lift zit dan dat je skiet. Maar het blijft gedoe…

Morzel op 28 nov 2021 20:47

Gedoe mee eens. Maar ik verwacht toch minder dan een gewoon mondkapje, maar we gaan het meemaken.

Click. Click. Peace

Hier ook slechte ervaring met Buff, filter blijft niet op zijn plek zitten.
Uiteindelijk maar overgestapt op een FFP2 masker.

Op de site van Buff zelf kun je ze ook bestellen. Gaven dinsdag een levertijd van 30 dagen aan, maar ik heb wel al een trackingnummer.

Zijn deze ook toegestaan in Italië (waar nu geldt: chirurgisch of FFP2)?

Bij Bergzeit.nl nu in enkele kleuren nog geen 11 euro. Via Ali iets grotere filterpads erbij gekocht, 5 laags, 50 stuks voor paar eurootjes. Passen er goed in. Nu maar hopen dat we ze kunnen uitproberen.

Je kan om je FFP2 masker vast te maken ook eenvoudig metalen pinnetjes gebruiken die je vast zet op je oorklep of bandjes van je helm. Dan hoef je niet steeds je helm af te doen als je masker op en af doet.
Er zijn ook speciale klemmetjes te koop hiervoor trouwens.

null

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....

Je kan om je FFP2 masker vast te maken ook eenvoudig metalen pinnetjes gebruiken die je vast zet op je oorklep of bandjes van je helm. Dan hoef je niet steeds je helm af te doen als je masker op en af doet.
Er zijn ook speciale klemmetjes te koop hiervoor trouwens.

null

GerritA op 30 nov 2021 12:21

Met die pinnetjes heb je meteen nieuwe oorbellen als je eens een stevige klapper maakt 😉.

Ik heb geboekt voor Val Thorens en ik zie berichten dat je een 2 in 1 buff of nekwarmer moet gebruiken. Die schijnen vorig ook al te zijn gebruikt. Wie weet hier meer van? Zijn ze lokaal goed op voorraad? Kun je niet toe met een gewone buff?

Rob_Scheffer op 28 nov 2021 16:57 [@Rob_Scheffer](/profiel/rob-scheffer) Mijn ervaring is dat op dit moment een ‘gewone’ buff geaccepteerd wordt - die heeft als voordeel dat je dwars doorheen ademt, zodat je bril niet beslaat (en dat zegt waarschijnlijk voldoende over de bescherming die die biedt…). De vraag is hoe lang nog. Daarnaast heb ik een mask/buff van Les3V gekregen, gemaakt van een soort rubberachtig spul - daar hebben ze vooralsnog dozen vol van, en waarschijnlijk nog ergens een berging met de rest van de voorraad. Je bril beslaat een stuk meer, dus de filtratie zal wel een stuk beter zijn. Volgens de folder maximaal 4 uur te gebruiken en 50 keer te wassen. Ik ben zo naïef te geloven dat als ze bij skipassen worden verkocht of meegegeven, ze dan wel door het skigebied zullen zijn goedgekeurd.

null

Iedereen hartelijk dank voor de reacties: meer en sneller dan ik had verwacht. Nou maar hopen dat we ook echt kunnen gaan… :(

Wat ik lees op jullie blog ivm Covid regels:

Oostenrijk: Waar de 2G-regel geldt hoeven wettelijk gezien geen FFP2-maskers meer te worden gedragen, maar het skigebied kan strengere regels hanteren. Elders is een FFP2-masker verplicht voor iedereen vanaf 14 jaar oud.

Frankrijk: In alle publieke binnenruimtes zijn mondkapjes verplicht. Dat geldt ook voor skiliften en wachtrijen waar vanaf 11 jaar een mondkapjesplicht geldt (chirurgisch masker of een stoffen masker van categorie 1, incl. bepaalde buffs).

Italië: De capaciteit van afgesloten liften mag maximaal voor 80% benut worden en mondkapjes zijn verplicht, al hoeven dat geen FFP2-maskers te zijn.

Voor zij die hopen deze winter nog in meerdere landen te gaan wintersporten (zoals mezelf):

  • Ben ik met een FFP2 stoffen masker zowiezo in orde in alle drie de landen? Ook Frankrijk?
  • Geldt dit dan ook voor zo een buff/nekwarmer met filter? Ervaring mee intussen iemand?
  • Kan ik er vanuit gaan dat als ik me zo een buff aanschaf in een Frans skigebied, dat ik daar later ook mee terecht kan in Oostenrijk bvb. (of vice versa)?

Verplicht een standaard buff/nekwarmer (zonder extra filter dus) had de zaken toch wat vergemakkelijkt in mijn ogen…

@dunga In Oostenrijk mag je een Buff/nekwarmer om maar alleen met FFP2 filter er in, vlgs mij is Ski Austria de enige die dat heeft. De halsdoek is soepel van stof en waar de filter in moet, het extra binnen gedeelte, is de filter goed in te schuiven en blijft ook zitten, aan de buiten kant zitten er plooien voor meer ruimte, net als bij zo’n medisch mondmasker.

Dienten Die Alte schule

Zijn deze ook toegestaan in Italië (waar nu geldt: chirurgisch of FFP2)?

G11ling op 29 nov 2021 13:43

Niemand die dit weet? 🧐

Ik heb ze alleen even geprobeerd, en dat beviel erg goed. Ik heb ze nog geen hele dag in de sneeuw gedragen. Ik heb voor deze buffs gekozen omdat het veel makkelijker is om deze buffs over je neus en mond te trekken dan telkens weer een mondkapje voor.
Wanneer de skigebieden hier openen zal ik mijn ervaring achterlaten.

Rogier op 28 nov 2021 18:40

Hoi Rogier, weet je inmiddels al wat meer over het gebruik/handhaving van de Buff met filter?

bart

Ik zou dus niet zo moeilijk doen met een los filter. Vorig jaar hadden we eentje van Buff met los filter en nu 1 die 50x gewassen kan worden en die bevallen echt veel beter. Trek je makkelijk over je neus op of af als je de lift in gaat. Geen gedoe met het filter dat dubbelvouwt/kreukelt/er half uit hangt.

Ik zou dus niet zo moeilijk doen met een los filter. Vorig jaar hadden we eentje van Buff met los filter en nu 1 die 50x gewassen kan worden en die bevallen echt veel beter. Trek je makkelijk over je neus op of af als je de lift in gaat. Geen gedoe met het filter dat dubbelvouwt/kreukelt/er half uit hangt.

Bierdopje op 20 dec 2021 21:30

Welke buff betreft dit? Heb je er toevallig een link van?

Die buff met losse filters werkt inderdaad niet goed. Ik ben happy met de clips op mn helm.

@Stef3
https://www.buff.com/nl_nl/buff-filter-tube-graphite-htr.htm…

Zo’n type waren we niet zo blij mee. Dat vervangbare filter is op zich een goed idee, want wel iets betere bescherming als je het filter kunt vervangen. Maar dat losse filter blijft voor geen meter zitten. Dus dan heb je er alsnog niks aan. Als je hem 100% van de tijd op hebt is het overigens geen probleem. Het gaat mis als 'ie vaak op of af gaat.

Uiteindelijk hebben we er 1 gekocht zonder los filter, maar die je X aantal keer kunt wassen. Deze is het uiteindelijk geworden voor ons: https://zaltana.shop/collections/tours-de-cou Voor ons was die AFNOR norm belangrijk, want Frankrijk. Geen idee hoe het voor andere landen is. Maar in de praktijk checkt niemand of je buff wel aan de norm voldoet.

Enige nadeel van deze was dat je maar 1 maat hebt. Mijn partner moet hem hoog over haar hoofd trekken omdat die een beetje te groot is voor haar. Verder is het wel makkelijk dat je hem (met handschoenen) gewoon over je neus kunt trekken.

@Stef3
https://www.buff.com/nl_nl/buff-filter-tube-graphite-htr.htm…

Zo’n type waren we niet zo blij mee. Dat vervangbare filter is op zich een goed idee, want wel iets betere bescherming als je het filter kunt vervangen. Maar dat losse filter blijft voor geen meter zitten. Dus dan heb je er alsnog niks aan. Als je hem 100% van de tijd op hebt is het overigens geen probleem. Het gaat mis als 'ie vaak op of af gaat.

Uiteindelijk hebben we er 1 gekocht zonder los filter, maar die je X aantal keer kunt wassen. Deze is het uiteindelijk geworden voor ons: https://zaltana.shop/collections/tours-de-cou Voor ons was die AFNOR norm belangrijk, want Frankrijk. Geen idee hoe het voor andere landen is. Maar in de praktijk checkt niemand of je buff wel aan de norm voldoet.

Enige nadeel van deze was dat je maar 1 maat hebt. Mijn partner moet hem hoog over haar hoofd trekken omdat die een beetje te groot is voor haar. Verder is het wel makkelijk dat je hem (met handschoenen) gewoon over je neus kunt trekken.

Bierdopje op 21 dec 2021 09:01

Hoi Bierdopje, deze zien er ook goed uit en zijn dus goedgekeurd voor gebruik op de piste begrijp ik uit je verhaal? Bedankt voor de tip!

bart

@Bierdopje. Dus online besteld bij de zaltana.shop? Levertijd?

Hen48

@Stef3
https://www.buff.com/nl_nl/buff-filter-tube-graphite-htr.htm…

Zo’n type waren we niet zo blij mee. Dat vervangbare filter is op zich een goed idee, want wel iets betere bescherming als je het filter kunt vervangen. Maar dat losse filter blijft voor geen meter zitten. Dus dan heb je er alsnog niks aan. Als je hem 100% van de tijd op hebt is het overigens geen probleem. Het gaat mis als 'ie vaak op of af gaat.

Uiteindelijk hebben we er 1 gekocht zonder los filter, maar die je X aantal keer kunt wassen. Deze is het uiteindelijk geworden voor ons: https://zaltana.shop/collections/tours-de-cou Voor ons was die AFNOR norm belangrijk, want Frankrijk. Geen idee hoe het voor andere landen is. Maar in de praktijk checkt niemand of je buff wel aan de norm voldoet.

Enige nadeel van deze was dat je maar 1 maat hebt. Mijn partner moet hem hoog over haar hoofd trekken omdat die een beetje te groot is voor haar. Verder is het wel makkelijk dat je hem (met handschoenen) gewoon over je neus kunt trekken.

Bierdopje op 21 dec 2021 09:01

Jaa inderdaad, via het werk heb ik ook een dergelijke buff met vervangbare filter, maar dat is het toch niet. Uiteindelijk gooi je die filter eruit en doe je verder zonder…

  • Maar als ik die norm begin op te zoeken, ofwel ben ik compleet mis, komt het er op neer dat deze beter is dan een chirurgisch mondmasker?
  • Kennen ze dit gebruik in Frankrijk maw dat je niet constant jezelf moet gaan verdedigen dat dit wel een degelijk mondmasker vervangt die op hetzelfde neer komt ( of beter is dan een chirurgische)? (heb je hier weet van?)

@bart1980 @Stef3

Die norm maakt echt niemand wat uit. In ieder geval niet waar wij geweest zijn (Alpe d’Huez / Chamrousse). Maar ik denk niet dat het ergens anders wel wat uitmaakt. Als je al iets over je mond + neus hebt, dan zit je wel goed. Zat mensen die maar wat deden, of een sjaal gebruikten. Of een verfrommeld en nat mondmasker op deden. Liftbediendes gaan echt niet controleren of je buff wel aan de norm voldoet. Bovendien ging in veel gevallen die maskers weer af zodra de lift het station verliet. Zou me niet zo zorgen maken om normen in ieder geval.

Maar als je googlet op tour de cou masque dan zijn er wel veel opties van webshops in Frankrijk. Hier ergens anders werd ook die van Val Thorens aanbevolen. Die ik linkte van zaltana.shop voldoet op zich aan de norm, en heeft ook een symbooltje waar je op zou kunnen wijzen (in het zeer onwaarschijnlijke geval dat iemand ernaar vraagt).

Overigens, in onze zoektocht kwamen we deze nog tegen: https://www.heidimask.com/ Vond ik ook best een elegante oplossing. Voor als mensen toch een wisselbaar filter willen hebben.
@Hulst Levertijd in Frankrijk was 3-5 werkdagen geloof ik. Geen idee wat de levertijd in NL/BE is.

@bart1980 @Stef3

Die norm maakt echt niemand wat uit. In ieder geval niet waar wij geweest zijn (Alpe d’Huez / Chamrousse). Maar ik denk niet dat het ergens anders wel wat uitmaakt. Als je al iets over je mond + neus hebt, dan zit je wel goed. Zat mensen die maar wat deden, of een sjaal gebruikten. Of een verfrommeld en nat mondmasker op deden. Liftbediendes gaan echt niet controleren of je buff wel aan de norm voldoet. Bovendien ging in veel gevallen die maskers weer af zodra de lift het station verliet. Zou me niet zo zorgen maken om normen in ieder geval.

Maar als je googlet op tour de cou masque dan zijn er wel veel opties van webshops in Frankrijk. Hier ergens anders werd ook die van Val Thorens aanbevolen. Die ik linkte van zaltana.shop voldoet op zich aan de norm, en heeft ook een symbooltje waar je op zou kunnen wijzen (in het zeer onwaarschijnlijke geval dat iemand ernaar vraagt).

Overigens, in onze zoektocht kwamen we deze nog tegen: https://www.heidimask.com/ Vond ik ook best een elegante oplossing. Voor als mensen toch een wisselbaar filter willen hebben.
@Hulst Levertijd in Frankrijk was 3-5 werkdagen geloof ik. Geen idee wat de levertijd in NL/BE is.

Bierdopje op 21 dec 2021 10:58

Top, bedankt in ieder geval voor de info! We gaan het meemaken ;-)

bart

Plaats een reactie