Zoek ski voor mijn zus :-)

Hoi Allemaal,

Nog maar eens een “ik zoek de ski” topic, maar deze keer met een kleine twist. Ik woon in de dolomieten met mijn vriendin en zoontje. Mijn zus die vroeger af en toe skiede, komt nu regelmatig langs voor een lang weekend om haar neef te zien. Nu dat 't skieen terug mogelijk wordt liet ze weten dat ze telkens wel een dagje skieen wilt vasthangen aan haar bezoek. Tot hiertoe huurde ze altijd skies (botten enz heeft ze), maar voor telkens een dagje skieen is dat wat tijdverlies. Ze wilt dus een setje skies aanschaffen die ze dan bij ons laat staan.

Wat gegevens van haar:

  • 36 jaar oud
  • 1m65, 60kg, redelijk sportief
  • ski niveau 4-5 (beginner/half gevorderd). Ze skiet parallel op blauw, maar af en toe wel met ploeg ertussen en zeker als het wat steiler wordt (rood) valt ze terug naar ploeg. Korte tot middellange bochten, roetschen niet echt carven. Ze wilt nog wel wat verbeteren maar 't idee is wel plezier en niet supersnel.

Heb 't eerst natuurlijk aan mijn (zeer) goed skieende vriendin gevraagd, maar zij heeft niet echt een zicht op wat in dat spectrum van skis zit en ik ben zelf een redelijke noob. We gaan zowiezo wel eens de eerste dag dat ze komt wat ski’s uittesten, maar al enig idee van lengte en goede modellen is natuurlijk meegenomen.

Dacht zelf aan Rossignol Experience modellen, Head v-shape of Joy, misschien iets van elan? Maar zoals gezegd dat is gewoon gebasseerd op internet surfen en helemaal niet skieen.

Mijn vriendin heeft alleen maar HEAD modellen, ik heb eigenlijk de laatste paar jaar alleen op Rossignol gestaan (de hero elite st ti) en ski nu met een dynastar speedzone 14, vind alle 3 merken erg goed, maar er zijn ws geen slechte merken meer, maar wel slechte skis ;-)

Anyway… bedankt voor het duwtje in de juiste richting!

@Asterino
Als er nog regelmatig ploegbochten bij komen kijken als het ook maar iets buiten de comfortzone is, klinkt dit als het niveau van 1 a 2 weken skiles in groep.
Met de genoemde skis Rossignol hero elite st ti, dynastar speedzone 14, … ga je haar dan ook zeker geen plezier doen wegens gericht op skiërs met meer ervaring.

Ik lees tussen de lijnen door ook dat ze weinig les gehad heeft en daar ook niet onmiddellijk voor zou willen gaan (op een korte dag/weekendtrip is dat ook een serieuze investering in tijd), wat natuurlijk op zich wel jammer is.

Ik vermoed dus dat een basisski wel zal volstaan voor haar.
Een overzicht van vorig jaar kan je hier vinden: https://www.ski-online.de/tipps-infos/dsv-skitest-archiv/dsv…
-> focus op hoge score voor “Einsteiger / Geniesser”

De skis waarmee mijn vrouw op pad gaat (Rossignol Famous 6) = voorloper van de Nova 6 zijn ook echte alleskunners die veel vertrouwen geven en die geen goede techniek eisen voordat je er plezier mee hebt. Deze kan je hier en daar nog tegen een spotprijs vinden.
Dit soort skis die ook voor gemiddeld niveau geschikt is, heeft als voordeel dat je er ook als ze bijkomende lessen zou nemen en nog vele weken/jaren van kan genieten.

*bericht bewerkt door Vivace op 30 nov 2021 15:24

Glide on!

In dat lijstje van Vivace staan een paar mooie modellen. Ikzelf vindt de atomic cloud 9 en salomon s max 8 W goede ski’s. Eenvoudig te skien en nog enige ruimte om door te groeien.

Heb een paar Head pure Joy van in 158cm die van eigenaar mogen wisselen.
Denk van 2018.

*bericht bewerkt door Sander23 op 30 nov 2021 15:40

Omdat het toch maar voor een paar dagen per jaar is: kan je niets overkopen van de lokale verhuurwinkel?
(wel opletten dat ze niet totaal afgeleefd zijn natuurlijk en er liefst al een volledige dag mee testskiën).

Glide on!

@Asterino
Als er nog regelmatig ploegbochten bij komen kijken als het ook maar iets buiten de comfortzone is, klinkt dit als het niveau van 1 a 2 weken skiles in groep.
Met de genoemde skis Rossignol hero elite st ti, dynastar speedzone 14, … ga je haar dan ook zeker geen plezier doen wegens gericht op skiërs met meer ervaring.

Ik lees tussen de lijnen door ook dat ze weinig les gehad heeft en daar ook niet onmiddellijk voor zou willen gaan (op een korte dag/weekendtrip is dat ook een serieuze investering in tijd), wat natuurlijk op zich wel jammer is.

Ik vermoed dus dat een basisski wel zal volstaan voor haar.
Een overzicht van vorig jaar kan je hier vinden: https://www.ski-online.de/tipps-infos/dsv-skitest-archiv/dsv…
-> focus op hoge score voor “Einsteiger / Geniesser”

De skis waarmee mijn vrouw op pad gaat (Rossignol Famous 6) = voorloper van de Nova 6 zijn ook echte alleskunners die veel vertrouwen geven en die geen goede techniek eisen voordat je er plezier mee hebt. Deze kan je hier en daar nog tegen een spotprijs vinden.
Dit soort skis die ook voor gemiddeld niveau geschikt is, heeft als voordeel dat je er ook als ze bijkomende lessen zou nemen en nog vele weken/jaren van kan genieten.

Vivace op 30 nov 2021 15:12

Hoi Vivace, dankjewel voor je hulp! De dynastar speedzone 14 en Rossignol zijn skies waar ik op ski en zeker niet het soort ski dat ik mijn zus aan de hand wil doen. Was gewoon om aan te geven welke merken ik een beetje ken en welke niet, meer niet.

Ze heeft in totaal idd een week of 3 op de latten gestaan, inclusief les. Misschien schat ik haar kunnen wel te laag in hoor, maar het is gewoon een tijdje geleden dat ik haar zelf heb zien skieen. Ze gaat wel lessen (in landgraaf) en zelfs wanneer ze hier is voor die “shortski tripjes”.

Dankjewel voor de tips: Hier kan ik mee aan de slag. Ga zowiezo morgen eens 2 ski winkels hier in de buurt aflopen om te kijken of ze goed 2de hands materiaal hebben staan, etc… snap dat 't nu niet echt het beste moment van 't seizoen is om koopjes te doen maar wie weet.

Lijstje (met dank aan iedereen)

  • Rossignol Nova
  • HEAD real joy
  • Atomic Cloud 9

Iemand iets met de Elan Insomnia? Welke lengte past bij deze ski, gewoon standaard gaan en 10 cm kleiner? (dwz rond de 1m55)?

@ Sander: Lijkt me leuk, maar ik woon in Italië, dus is waarschijnlijk wat moeilijker te regelen ;-)

Dankjewel iedereen!

Plaats een reactie