Boostershoppen’; Extra vaccin haal je ‘gewoon’ in Frankrijk

‘Boostershoppen’; Extra vaccin haal je ‘gewoon’ in Frankrijk

Door ROY KLOPPEN
01 dec 2021, 6:30 in BINNENLAND https://www.telegraaf.nl/nieuws/1845308244/boostershoppen-ex…

AMSTERDAM - Voor de meeste Nederlanders laat een boostervaccinatie nog maanden op zich wachten. Hemeltergend nu corona voortwoekert én de wintersport in het water valt nu skilanden zo’n aanvullende Covid-injectie verplicht stellen. Een koninkrijk voor een booster, zou je zeggen. Maar het is juist een republiek die uitkomst kan bieden. Vive la France.

Begin november leek Oostenrijk de redding. Dit land beloofde bezoekers een vaccinatie bij aankomst. Twee weken later trok Wenen de keutel weer in. „We hebben de middelen noch capaciteiten om buitenlandse toeristen te vaccineren.”

Wat nu? Op Twitter staat een gedetailleerde handleiding voor een vaccinatie-afspraak in Frankrijk. Naast hoopvolle reacties, zijn er vooral veel vragen. „Heeft iemand deze ontsnappingsroute uitgetest? Zijn er addertjes onder het gras?” Niemand die het weet. Dus gaan verslaggever en fotograaf van De Telegraaf het maar gewoon uitproberen.

Legale prikdate

De landelijke afsprakensite voor vaccinaties (doctolib.fr) is met wat middelbare school-Frans eenvoudig te doorgronden. Ook bij het minutieus doornemen van de kleine lettertjes, valt nergensuit op te maken dat de Covid-prikken louter beschikbaar zijn voor ingezeten van Frankrijk. Dus proberen we, klaarblijkelijk volstrekt legaal, als Nederlanders een ’prikdate’ te regelen. Al snel in het keuzeprogramma kan een gewenste vaccinatielocatie worden gekozen. Vanwege de korte afstand vanaf Breda, valt onze keuze op Lille en Roubaix. Daar blijken de meeste klinieken tot midden december vol te zitten. In kleinere gemeenten in de buurt zijn echter nog opties genoeg. En zo plannen we vrijdagmiddag 26 november vanaf een Nederlandse keukentafel een snelle boosterafspraak in Frankrijk: drie dagen later om 12 uur ’s middags in het Noord-Franse Valenciennes. Geregeld!

Doch dit blijkt te vroeg gejuicht: na wat doorklikken in het online-programma moeten we nog de nodige gegevens invoeren. Omdat we alles keurig volgens de regeltjes willen aanpakken, maken we netjes melding van een geboorteplaats en telefoonnummer in Nederland. Daarna wordt om een verblijfadres en postcode gevraagd. Het eigen huisadres werkt niet. Doch de gegevens van een Frans hotel waar we blijven slapen indien de prikprocedure te lang duurt, bieden wél soelaas. Uiteindelijk volgt, keurig op het Nederlandse e-mailadres, de afspraakbevestiging.

Na drie nachtjes slapen wordt maandagochtend vanaf Breda-Noord koers gezet naar Valenciennes, volgens de routeplanner een ritje van 206 kilometer. Ruim negen kwartier en wat omwegen vanwege files later, staan we voor de vaccinatiehal. Een vrouw in een wachthokje op het parkeerterrein vraagt of we een afspraak hebben, waarna ze ons, zonder acht te slaan op het steenkolen-Frans, naar binnen verwijst. „Geen probleem dat u drie kwartier te vroeg bent, u kunt meteen terecht.”

Geen bezwaren

Binnen eveneens slechts vriendelijkheid bij een in een doktersjas gestoken Franse vijftiger. Hij ziet geen bezwaren als hij de Nederlandse app met de internationale QR-code onder ogen krijgt. We mogen plaatsnemen bij één van de acht tenten waarin schijnbaar gepensioneerde dokters deze ochtend lopendebandwerk verrichten.

Dan klinkt de roep dat de eerst wachtende mag komen. De gang naar de arts doet denken aan die naar de conrector in lang vervolgen schooltijden: je hebt kattenkwaad uitgehaald, maar geen flauwe notie in hoeverre hij van alles op de hoogte is. De dik-zestiger achter het bureau vertrouwt het Nederlandse duo overduidelijk niet zo. Hij kan ook al niets uitrichten met de Nederlandse QR-codes. Die laten volgens hem onbenoemd welk vaccin eerder is ingespoten.

Net als we de moed bijna opgeven, biedt een fotootje uitkomst van de GGD-registratiekaart die direct na het prikken in Nederland is meegegeven. Daarop staat een code waarmee de Franse ’dokter Bibber’ wél uit de voeten kan. Maar hij is nog niet klaar: of er een Frans ziekenfondsnummer bekend is of anders een verblijfadres in zijn land? Zijn vertrouwen wordt er niet groter op als het inmiddels nerveus hakkelende duo het adres vanaf een mobieltje voorleest, waarbij deemoedig wordt verteld dat dit hotelgegevens betreft. De arts tikt met gefronst voorhoofd nog wat zaken in.

‘Goede reis naar huis’

Net als we verwachten elk moment door een lokale gendarme te worden verwijderd, begint een printer te brommen. Er komen officieel ogende formulieren uit, compleet met juiste naam en een indrukwekkend grote QR-code met EU-embleem. Technisch nog niet toe te voegen aan de Nederlandse QR-app, maar wel bruikbaar overal binnen Europa. „Goede reis naar huis”, bromt de arts als hij uitvoerig wordt bedankt. Vijf minuten later zet een vriendelijke verpleegkundige de felbegeerde én gratis boosterprik.

Bij de coördinator van het vaccinatiecentrum maken we ons bekend als journalist en vragen of er veel buitenlanders komen.

Na intern beraad weigert de arts commentaar. „Het is niet de bedoeling dat een stormloop vanuit het buitenland ontstaat.” Goedgeluimd rijden we terug naar huis, meezingend met La ballade de gens heureux. Een extra bescherming van de gezondheid rijker plus een vrijgeleide voor vakantie. Het goede humeur blijft zodra bij tankstation Hazeldonk blijkt dat het ritje 51 euro aan benzine kostte. De Nederlandse overheid is handiger met accijnzen dan met vaccinaties.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 01 dec 2021 09:40

Omdat voor niks alleen de zon op gaat, verwacht ik dat de Franse overheid deze route binnenkort de pas af zal snijden. Maar tot die tijd is het wel een sluiproute. Wel handig dan om te weten hoe je die buitenlandse booster kunt laten registreren in de Nederlandse systemen, anders kun je straks in de zomer weer niet op vakantie…

Ik weet niet of het inmiddels verbeterd is, maar ik ben in april in Amerika 1x geprikt met Moderna en heb uiteindelijk deze prik niet geregistreerd gekregen in Nederland, ondanks maandenlang proberen. Om een Nederlandse QR code te krijgen heb ik uiteindelijk besloten om 2 prikken hier in NL te nemen.

Ik geloof dat je in Utrecht een afspraak kunt maken bij het RIVM, en daar je bewijs van volledige vaccinatie moet laten zien. Dit hoorde ik na 3 maanden kastje-muur, want bij de telefoonlijnen van RIVM was er eigenlijk ook niemand echt op de hoogte. Die gaven aan te mailen, waarna er na anderhalve maand reactie kwam dat registreren niet mogelijk was ivm fraudegevoeligheid. Bij volledig gevaccineerd kon je mogelijk langskomen in Utrecht om dit daar aan te tonen, maar in mijn geval ging dat niet omdat ik niet volledig in het buitenland gevaccineerd ben.

Mogelijk werkt het systeem wat beter nu, en is het met een Europees vaccinatiebewijs wat makkelijker allemaal, maar mijn ervaring was niet heel positief.

Goeie opmerking van Hessel, je moet nog maar zien of het werkt in de Nederlandse app. Hier gaat natuurlijk alles via Digi D. Ben benieuwd.

Ik zou denken dat die registratie in Nederland via je huisarts moet lukken. Er zijn ook genoeg mensen ‘nornaal’ gevaccineerd bij hun huisarts. Al ging die ‘vertaling’ naar je QR-code ook niet bij iedereen erg soepel, heb ik wel gehoord.

Mijn huisarts kon voor mij niks betekenen.

@Hessel @elisabeth101 Maar dat is toch ook niet noodzakelijk? Als je de Franse app downloadt, waar je de Franse booster vervolgens kunt inladen, schijn je er ook te zijn.
Ik weet alleen niet uit ervaring of dat idd zo is🙃

@Hessel @elisabeth101 Maar dat is toch ook niet noodzakelijk? Als je de Franse app downloadt, waar je de Franse booster vervolgens kunt inladen, schijn je er ook te zijn.
Ik weet alleen niet uit ervaring of dat idd zo is🙃

Jorien83 op 01 dec 2021 10:02

True, maar ik zou graag willen dat mijn eventuele booster wel gewoon werkt in de Nederlandse app 😉

Ben benieuwd, en geinteresseerd specifiek over integratie tss je prik en de Nederlandse app.

Zit zelf in dezelfde omstandigheid. Gebruik de Belgische covidsafe app, heb mijn 2 pfizer prikken in Belgie gehad, maar kan erg gemakkelijk een booster pakken in Italie (zo vermijdt ik een heen en terugrit naar Belgie voor een prik). Alleen integreert het bewijs van die boosterprik uit Italie niet zo gemakkelijk met de Belgische app. Ik zou dan ook mijn huisarts moeten aanspreken om dan die prik te laten integreren in de Belgische database.

Onze huisartsen zijn met COVID ongelooflijk overwerkt, dus laat ik 'm liever met rust. Hoor graag hoe dit verder loopt en of integratie gelukt is ;-)

Sinds wanneer is Valenciennes een kleine Franse gemeente? 😅

Sinds wanneer is Valenciennes een kleine Franse gemeente? 😅

Mathijs! op 01 dec 2021 10:23

heeft maar 40000 inwoners dus is ook niet zo heel groot

Geknipt uit deze blog: https://fantastischoostenrijk.nl/boosterprik-oostenrijk/…

Ik weet, dit gaat om Oostenrijk en in dat geval om mensen met een zweitwohnsitz, maar het gaat me om het HKVI formulier waarover gesproken wordt. Daarmee kun je je prik vast laten leggen in je NL Corona app indien je in het buitenland de mogelijkheid hebt een prik te halen.

Op zich is het gele boekje in Oostenrijk voldoende bewijs. Maar toch zou ik graag het vaccin ook in de app zien. Eenmaal in Nederland heb ik daarom direct contact opgenomen met mijn huisarts. Hier heb ik het verhaal uitgelegd en gevraagd of die een geldige QR-code kon aanmaken in de corona-checkapp. Na controle of de vaccinatie wel degelijk in mijn persoonlijke vaccinatiebewijs stond, heeft de huisarts voor mij rondgevraagd.

Het is gelukt!

Na wat rondbellen is het gelukt met een zogenoemd “HKVI-formulier”(Hulpverleners Kunnen Verklaring Invullen). Met behulp van dit formulier wordt een papieren QR-code/coronatoegangsbewijs gemaakt. Op pagina 3 van dit bewijs staat vervolgens uitlegt hoe deze toegevoegd kan worden in de Coronacheck-app. Dit is gelukt! Vanaf nu staan beide vaccinaties digitaal in mijn corona-checkapp. We kunnen ook ná 3 januari naar Oostenrijk.

*bericht bewerkt door Pedro187 op 01 dec 2021 10:44

Mooi! 👍

De Jonge belooft dat alle 60 plussers hun booster voor eind december kunnen krijgen…
Hoop dat het vanaf januari snel gaat… https://www.telegraaf.nl/nieuws/47558421/de-jonge-belooft-ee…

@Hessel @elisabeth101 Maar dat is toch ook niet noodzakelijk? Als je de Franse app downloadt, waar je de Franse booster vervolgens kunt inladen, schijn je er ook te zijn.
Ik weet alleen niet uit ervaring of dat idd zo is🙃

Jorien83 op 01 dec 2021 10:02

True, maar ik zou graag willen dat mijn eventuele booster wel gewoon werkt in de Nederlandse app 😉

Ik snap deze obsessie niet. Je krijgt in Frankrijk gewoon een uitgeprinte QR-code mee die in heel Europa geldig is. Daarbij is ook een geel boekje gewoon een geldig vaccinatiebewijs, internationaal erkend.

Overigens wordt dit probleem binnenkort opgelost en kun je de 3e prik straks gewoon laten registreren, aldus het RIVM:

“Op dit moment is het nog niet mogelijk om een boosterprik die in het buitenland is gezet op deze manier te laten registreren. Er wordt gewerkt aan een oplossing.”

*bericht bewerkt door havana op 02 dec 2021 09:05

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik heb alle off-topics verwijderd.

Laten we hier niet gaan discusieren over de voors of tegens van het vaccin (dat is reden dat ik al deze reacties weghaal Freerider, om deze off-topic discussies voor te zijn).

@Freerider Als je oplet zie je dat wij ook blogs schrijven hoe je zonder vaccin kan wintersporten, en verder houden wij iedereen gewoon op de hoogte van de regels. Discussies voor of tegen vaccinaties, daar zijn andere plekken voor op het internet.

Mocht je hier vragen of opmerkingen over hebben kun je mij een PM sturen.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 02 dec 2021 10:46

Click. Click. Peace

Als we als Nederlanders in Frankrijk een booster kunnen halen, en deze direct geldig is, is het voor een met Jansen gevaccineerde persoon uit mijn reisgezelschap misschien wel mogelijk om mee te gaan op reis zonder elke dag te testen. Ben benieuwd of hij dit ook als optie ziet.

Als we als Nederlanders in Frankrijk een booster kunnen halen, en deze direct geldig is, is het voor een met Jansen gevaccineerde persoon uit mijn reisgezelschap misschien wel mogelijk om mee te gaan op reis zonder elke dag te testen. Ben benieuwd of hij dit ook als optie ziet.

Thehenk op 02 dec 2021 10:55

Die booster is volgens mij pas na 7 dagen geldig, dus dan moet hij toch in de weken voorafgaand aan de wintersport een dagje naar Noord Frankrijk, voor zolang het nog kan.

Als we als Nederlanders in Frankrijk een booster kunnen halen, en deze direct geldig is, is het voor een met Jansen gevaccineerde persoon uit mijn reisgezelschap misschien wel mogelijk om mee te gaan op reis zonder elke dag te testen. Ben benieuwd of hij dit ook als optie ziet.

Thehenk op 02 dec 2021 10:55

Die booster is volgens mij pas na 7 dagen geldig, dus dan moet hij toch in de weken voorafgaand aan de wintersport een dagje naar Noord Frankrijk, voor zolang het nog kan.

Willem7 op 02 dec 2021 11:11

Volgens het Franse consulaat is de booster meteen geldig en hoef je geen 7 dagen te wachten. Maar er zijn ook Franse overheidssites die stellen dat er wel een wachttijd van 7 dagen is😬

null

Hi all,

Vriendin en ik gaan het proberen, 11 december in Noord-Frankrijk. Zal laten weten of het is gelukt.

We hebben van een grote groep als enige Janssen en eind januari Oostenrijk geboekt bij Sunweb. We zijn halverwege de 20-30 en gaan de boosterprik niet halen, vandaar.

We zijn vooral geïnspireerd door dit topic, dus mocht het lukken dan alvast bedankt ;)

*bericht bewerkt door sietze op 03 dec 2021 08:59

Hoi Sietze,

Hoe heb je dat geregeld? Heb je dat gereserveerd of een afspraak gemaakt?

Zou het graag willen horen want dan rij ik ook die kant op binnenkort.
Succes alvast!

We hebben een afspraak gereserveerd via doctolib.fr, met wat hulp van Google Translate. Daar kan je kiezen welke prik je wil (pfizer/moderna/etc) en de hoeveelste (booster, 1e vaccinatie, 2e vaccinatie, etc) en waar (plaats vrij in te vullen). Vervolgens kies je een tijdsslot dat beschikbaar is en moet je nog wat persoonlijke gegevens invullen. That’s it eigenlijk.

Er zijn nog 2 dingen die ik niet helemaal zeker weet:

  1. Als het goed is mag dit gewoon, maar er is natuurlijk altijd een kans dat zo’n arts zegt: eeeeh ja leuke poging maar rij maar weer terug.
    2: Ik las op rijksoverheid dat ze nog geen boosters registreren uit het buitenland maar dat daar aan wordt gewerkt, Ga ervan uit dat dat goedkomt maar in het slechtste geval moet ik de Franse QR code in Oostenrijk gaan gebruiken maar da’s een latere zorg.

*bericht bewerkt door sietze op 03 dec 2021 09:11

Maar is dit dan een booster of weer 1e vaccinatie. Volgens mij hebben we nog geen 100% zekerheid of we 1 of 2 prikken moeten toch?

2: Ik las op rijksoverheid dat ze nog geen boosters registreren uit het buitenland maar dat daar aan wordt gewerkt, Ga ervan uit dat dat goedkomt maar in het slechtste geval moet ik de Franse QR code in Oostenrijk gaan gebruiken maar da’s een latere zorg.

sietze op 03 dec 2021 09:10

Die Franse covid app werkt ook prima. Deze zomer bij het testen kreeg je keurig een linkje toegestuurd op je mobiel om je qr in die app te zetten (had de Franse app ook nodig omdat mijn tweede vaccinatie pas na 7 dagen geldig was en de kids nog helemaal geen vaccinaties hadden).

2: Ik las op rijksoverheid dat ze nog geen boosters registreren uit het buitenland maar dat daar aan wordt gewerkt, Ga ervan uit dat dat goedkomt maar in het slechtste geval moet ik de Franse QR code in Oostenrijk gaan gebruiken maar da’s een latere zorg.

sietze op 03 dec 2021 09:10

Die Franse covid app werkt ook prima. Deze zomer bij het testen kreeg je keurig een linkje toegestuurd op je mobiel om je qr in die app te zetten (had de Franse app ook nodig omdat mijn tweede vaccinatie pas na 7 dagen geldig was en de kids nog helemaal geen vaccinaties hadden).

Hessel op 03 dec 2021 09:32

Maar staat hij dan ook als booster genoteerd? Want dan heb je 1 prik in coronacheck app en 1 in de franse app. Dan is het nog niet voldoende ben ik bang. Je moet ze wel kunnen samenbrengen ergens.

2: Ik las op rijksoverheid dat ze nog geen boosters registreren uit het buitenland maar dat daar aan wordt gewerkt, Ga ervan uit dat dat goedkomt maar in het slechtste geval moet ik de Franse QR code in Oostenrijk gaan gebruiken maar da’s een latere zorg.

sietze op 03 dec 2021 09:10

Die Franse covid app werkt ook prima. Deze zomer bij het testen kreeg je keurig een linkje toegestuurd op je mobiel om je qr in die app te zetten (had de Franse app ook nodig omdat mijn tweede vaccinatie pas na 7 dagen geldig was en de kids nog helemaal geen vaccinaties hadden).

Hessel op 03 dec 2021 09:32

Maar staat hij dan ook als booster genoteerd? Want dan heb je 1 prik in coronacheck app en 1 in de franse app. Dan is het nog niet voldoende ben ik bang. Je moet ze wel kunnen samenbrengen ergens.

aartstyle op 03 dec 2021 09:42

In de franse app is er ook de mogelijkheid de QR code van de NL’se app in te laden. Deze scan je dan met de QR-scanner die in de franse app ingebouwd is. Zo kun je eerst de 1e (nederlandse) vaccinatie in de Franse app laden en daarna nog je (eventueel franse) booster.

Thanks, nou dan moeten we maar die kant op he…

Wat een onzin toch allemaal.

2: Ik las op rijksoverheid dat ze nog geen boosters registreren uit het buitenland maar dat daar aan wordt gewerkt, Ga ervan uit dat dat goedkomt maar in het slechtste geval moet ik de Franse QR code in Oostenrijk gaan gebruiken maar da’s een latere zorg.

sietze op 03 dec 2021 09:10

Die Franse covid app werkt ook prima. Deze zomer bij het testen kreeg je keurig een linkje toegestuurd op je mobiel om je qr in die app te zetten (had de Franse app ook nodig omdat mijn tweede vaccinatie pas na 7 dagen geldig was en de kids nog helemaal geen vaccinaties hadden).

Hessel op 03 dec 2021 09:32

Maar staat hij dan ook als booster genoteerd? Want dan heb je 1 prik in coronacheck app en 1 in de franse app. Dan is het nog niet voldoende ben ik bang. Je moet ze wel kunnen samenbrengen ergens.

aartstyle op 03 dec 2021 09:42

In de franse app is er ook de mogelijkheid de QR code van de NL’se app in te laden. Deze scan je dan met de QR-scanner die in de franse app ingebouwd is. Zo kun je eerst de 1e (nederlandse) vaccinatie in de Franse app laden en daarna nog je (eventueel franse) booster.

marnixb op 03 dec 2021 09:44

Trouwens de nederlandse app wel even op Internationaal zetten voordat je hem scant;)

Bedankt voor de toevoegingen allemaal!

Maar is dit dan een booster of weer 1e vaccinatie. Volgens mij hebben we nog geen 100% zekerheid of we 1 of 2 prikken moeten toch?

aartstyle op 03 dec 2021 09:25

Ja dat blijft een gokje inderdaad. Misschien moeten we met Janssen wel nóg een booster prik. Voor Oostenrijk lijkt 1 booster bovenop Janssen echter wel voldoende voorlopig.

Je zou toch verwachten dat de skidorpen zelf een boostercampagne gaan opzetten voor hun gasten. De QR code is meteen geldig. Dus zaterdag aankomen, zaterdagavond/zondagochtend een booster halen en gaan met die banaan.

Ja dat zou perfect zijn natuurlijk. Wie weet komt dat nog, maar ben er bang voor…

*bericht bewerkt door sietze op 03 dec 2021 10:03

Plaats een reactie