Boostershoppen’; Extra vaccin haal je ‘gewoon’ in Frankrijk

Bedankt voor de toevoegingen allemaal!

Maar is dit dan een booster of weer 1e vaccinatie. Volgens mij hebben we nog geen 100% zekerheid of we 1 of 2 prikken moeten toch?

aartstyle op 03 dec 2021 09:25

Ja dat blijft een gokje inderdaad. Misschien moeten we met Janssen wel nóg een booster prik. Voor Oostenrijk lijkt 1 booster bovenop Janssen echter wel voldoende voorlopig.

sietze op 03 dec 2021 09:57

Voor Frankrijk is het Janssen + booster (twee prikken totaal). Voor Oostenrijk weet ik het niet, maar kan me voorstellen dat dat hetzelfde is (ook vanwege de verplichte tijd tussen de verschillende prikken).
De verwarring is ontstaan door de Franse regel rond 15 december: mensen met Janssen die de in Frankrijk geadviseerde prik die je daar standaard 4 weken na Janssen krijgt niet hebben gehaald, verliezen hun pass sanitaire als ze die extra prik de 15e nog niet hebben. Halen ze die alsnog, dan wordt de pass sanitaire weer geldig. Hadden ze die al gehaald, dan is de pass sanitaire vanaf 15 januari 7 maanden na die laatste prik geldig.

Zojuist gekeken voor een afspraak, maar de meeste locaties lijken vol te zitten. Iemand nog tips voor locaties nabij de grens?

Valenciennes heeft nog plek voor Moderna dacht ik maar op de site staat dat je dan 30 jaar of ouder moet zijn.

Anders Lille ff proberen?

Zojuist gekeken voor een afspraak, maar de meeste locaties lijken vol te zitten. Iemand nog tips voor locaties nabij de grens?

VBas op 03 dec 2021 23:45

Er zijn ook locaties waar je zonder afspraak terecht kunt, volgens mij ook die in Denain. En die had gister ook nog voldoende plek voor afspraken.

Zojuist gekeken voor een afspraak, maar de meeste locaties lijken vol te zitten. Iemand nog tips voor locaties nabij de grens?

VBas op 03 dec 2021 23:45

Er zijn ook locaties waar je zonder afspraak terecht kunt, volgens mij ook die in Denain. En die had gister ook nog voldoende plek voor afspraken.

Jorien83 op 04 dec 2021 11:44

Dat zou ik niet aandurven als je daarvoor 4 uur in de auto moet zitten.

Click. Click. Peace

Zojuist gekeken voor een afspraak, maar de meeste locaties lijken vol te zitten. Iemand nog tips voor locaties nabij de grens?

VBas op 03 dec 2021 23:45

Er zijn ook locaties waar je zonder afspraak terecht kunt, volgens mij ook die in Denain. En die had gister ook nog voldoende plek voor afspraken.

Jorien83 op 04 dec 2021 11:44

Dat zou ik niet aandurven als je daarvoor 4 uur in de auto moet zitten.

Rogier op 04 dec 2021 11:58

Ik persoonlijk ook niet, daarom ook de toevoeging dat ze daar ook voldoende plek hadden voor afspraken:)

We hebben een afspraak gereserveerd via doctolib.fr, met wat hulp van Google Translate. Daar kan je kiezen welke prik je wil (pfizer/moderna/etc) en de hoeveelste (booster, 1e vaccinatie, 2e vaccinatie, etc) en waar (plaats vrij in te vullen). Vervolgens kies je een tijdsslot dat beschikbaar is en moet je nog wat persoonlijke gegevens invullen. That’s it eigenlijk.

Er zijn nog 2 dingen die ik niet helemaal zeker weet:

  1. Als het goed is mag dit gewoon, maar er is natuurlijk altijd een kans dat zo’n arts zegt: eeeeh ja leuke poging maar rij maar weer terug.

Willen jullie mij oppikken in Antwerpen zodat ik kan meerijden voor een boosterprik? 😊

2: Ik las op rijksoverheid dat ze nog geen boosters registreren uit het buitenland maar dat daar aan wordt gewerkt, Ga ervan uit dat dat goedkomt maar in het slechtste geval moet ik de Franse QR code in Oostenrijk gaan gebruiken maar da’s een latere zorg.

sietze op 03 dec 2021 09:10

Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb mijn prik kunnen inplannen op 10 december in Lille. Ik zal een update posten als het gelukt is vrijdag.

Weet iemand naar welke code het artikel refereert dat ze in Frankrijk willen zien?

“Net als we de moed bijna opgeven, biedt een fotootje uitkomst van de GGD-registratiekaart die direct >na het prikken in Nederland is meegegeven. Daarop staat een code waarmee de Franse ’dokter >Bibber’ wél uit de voeten kan.”

*bericht bewerkt door _Jack op 04 dec 2021 14:03

Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb mijn prik kunnen inplannen op 10 december in Lille. Ik zal een update posten als het gelukt is vrijdag.

Weet iemand naar welke code het artikel refereert dat ze in Frankrijk willen zien?

“Net als we de moed bijna opgeven, biedt een fotootje uitkomst van de GGD-registratiekaart die direct >na het prikken in Nederland is meegegeven. Daarop staat een code waarmee de Franse ’dokter >Bibber’ wél uit de voeten kan.”

_Jack op 04 dec 2021 14:02

Dat is de code (batchnr) op de registratiekaart die je van de GGD hebt gekregen na je eerste vaccinatie. @WillemG gaf ook aan dat je ze die GGD-kaart nodig hebben vanwege het batchnummer.

Heb op de site gekeken en moet zeggen dat het prikken in Frankrijk goed geregeld is; apotheken, huisartsen en vele andere priklocaties. In Nederland moeten de 60 plussers 6 uur in de regen en kou staan voor een boosterprik zonder afspraak! https://www.telegraaf.nl/nieuws/1973411094/lange-rijen-en-fi…

Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb mijn prik kunnen inplannen op 10 december in Lille. Ik zal een update posten als het gelukt is vrijdag.

Weet iemand naar welke code het artikel refereert dat ze in Frankrijk willen zien?

“Net als we de moed bijna opgeven, biedt een fotootje uitkomst van de GGD-registratiekaart die direct >na het prikken in Nederland is meegegeven. Daarop staat een code waarmee de Franse ’dokter >Bibber’ wél uit de voeten kan.”

_Jack op 04 dec 2021 14:02

Dat is de code (batchnr) op de registratiekaart die je van de GGD hebt gekregen na je eerste vaccinatie. @WillemG gaf ook aan dat je ze die GGD-kaart nodig hebben vanwege het batchnummer.

Jorien83 op 04 dec 2021 14:08

Te vinden via https://mijn.rivm.nl

Zojuist gekeken voor een afspraak, maar de meeste locaties lijken vol te zitten. Iemand nog tips voor locaties nabij de grens?

VBas op 03 dec 2021 23:45

Er zijn ook locaties waar je zonder afspraak terecht kunt, volgens mij ook die in Denain. En die had gister ook nog voldoende plek voor afspraken.

Jorien83 op 04 dec 2021 11:44

Dat zou ik niet aandurven als je daarvoor 4 uur in de auto moet zitten.

Rogier op 04 dec 2021 11:58

Bij de locatie waar ik ben geweest in Denain leek het eenvoudig om ook zonder afspraak te laten prikken. Er waren twee rijen, een voor mensen met en een voor mensen zonder afspraak. Was goed geregeld. Desalniettemin zou ik gewoon een afspraak maken, kleine moeite.

Gelukt! Afspraak op zondag 5 december. We nemen onze Nederlandse paspoorten en GGD-vaccinatiebewijzen mee, moeten we verder nog iets meenemen of laten zien? Een doos bonbons, een boekingsbewijs van een hotel?

*bericht bewerkt door speurneus op 04 dec 2021 23:28

Waar ga jij naartoe @speurneus? Ik heb woensdag een afspraak in Valenciennes.
Je hebt iig het vaccinatiebewijs van de GGD nodig. Verder nog het Gele Boekje als je dat hebt en een Paspoort of ID-kaart.
Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal werkt. Zou je dat niet kunnen laten weten? Goede reis gewenst!

@speurneus : laat je weten of het gelukt is? Ik heb mij ingeboekt voor 23/12. Ik geef België eerst nog eventjes tijd 😁.

Gelukt! Afspraak op zondag 5 december. We nemen onze Nederlandse paspoorten en GGD-vaccinatiebewijzen mee, moeten we verder nog iets meenemen of laten zien? Een doos bonbons, een boekingsbewijs van een hotel?

speurneus op 04 dec 2021 23:27

Heel erg benieuwd hoe het ging!

Het is gelukt!

Nice! Kort verslagje? Had je dat ggd document nog nodig of alleen t batch nummer?

Het lijkt alsof er een hoop mensen zijn die gaan proberen een boosterprik in Frankrijk te halen. Hierbij een samenvatting van mijn ervaringen met het halen van een boosterprik. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die een andere ervaring hebben of dat het bij iedereen zo makkelijk gaat.

Ik heb dinsdag een afspraak gemaakt via de Doctolib-app voor vrijdag 3 december in het vaccinatiecentrum van Denain. Ik heb in juni een Janssenvaccin gekregen, dus ik heb in de app aangegeven dat ik voor de derde prik/booster/rappel ging.

Ik ben op 3 december naar Denain gereden. Op de parkeerplaats bij het centrum waren enkel Franse nummerborden te zien. Met borden was de ingang goed aangegen. Bij binnenkomst van het centrum werd gevraagd de handen te ontsmetten. Er waren twee rijen, 1 voor mensen met afspraak en 1 voor mensen zonder afspraak. Ik kwam in de eerste rij terecht. Het was niet druk. Na 1 minuut was ik aan de beurt en werd ik door een aardige mevrouw achter een tafel geroepen. Ze vroeg naar mijn geboortedatum die ze in haar computer invoerde. Ze noemde mijn voornaam en vroeg of ik dat was. Ik bevestigde en mocht doorlopen en plaatsnemen op een stoel. Voor de wachtruimte stonden een stuk of 8 kleine tenten opgesteld. Hier moest ik wachten tot ik werd geroepen door een medewerker die mij vertelde welke tent ik binnen mocht gaan. In de tent werd ik opgewacht door een man achter een computer die een aantal gegevens van mij vroeg. Ik spreek geen Frans en hij geen Engels. Door mee te lezen op het computerscherm en op mijn telefoon het antwoord in te typen gingen we vlot door het proces. Hij had mijn naam, geboortedatum, email, telefoonnummer, verblijfplaats in Frankrijk en informatie van eerder COVIDvaccinaties waaronder batch nummer nodig. Ik heb mijn vakantieverblijfplaats als adres opgegeven. Het was niet nodig een identificatiebewijs te laten zien. Na het invoeren van alle gegevens printte hij twee A4’s uit met daarop de bevestiging en QR-code. Op de bevestiging werd aangegeven dat ik doses 2 van de 2 had ontvangen. Een 2e prik na Janssen wordt in Frankrijk dus niet gezien als booster maar als voltooiing van het vaccinatieschema. De man gaf aan dat ik de QR-code na 7 dagen kon gebruiken. Dit alles duurde 10 minuten waarna ik de tent uit mocht en moest plaatsnemen op een stoel waar ik door een gepensioneerde arts werd gevaccineerd. Na 15 minuten op een stoel te hebben gewacht ivm eventuele bijwerkingen kon ik gaan.

Al met al een eenvoudig proces, ondanks het feit dat ik geen Frans spreek.

Dankzij de informatie op deze website hebben we onze 3de Pfizer-prik binnen 16 uur gekregen. Veel dank dus voor het artikel, en als dank veel informatie terug.

Gisterenmiddag dit artikel gevonden en gisterenavond is het ons al gelukt de afspraak te maken voor vandaag, zondag 5 december.

De reis naar DOUAI verliep vlekkeloos, evenals de afspraak in de kliniek. De dokter en de assistentes waren heel vriendelijk en we zijn echt uitstekend geholpen. Het was onderweg uiteraard even spannend of het allemaal ging lukken. Het is toch een behoorlijke afstand en de taal zijn we ook niet helemaal machtig.

De assistente controleerde eerst onze paspoorten en vroeg vervolgens naar onze ziekenfondskaart. Waarschijnlijk bedoelde ze een Franse ziekenfondskaart en we zeiden dat we die niet hebben en op vakantie in Frankrijk zijn. Ze maakte er gelukkig geen enkel probleem van. Ze vroeg niet naar een adres in Frankrijk, al hadden we uit voorzorg er wel een opgeschreven van een hotel in Roubaix. We hadden een afspraak voor Pfizer, maar ze vroeg ons: ‘Pfizer of Moderna?’. Het klonk alsof ze ons werd gevraagd of we een ijsje wilden met een bolletje citroen of meloen. We zeiden: ‘Pfizer si vous plait’. Na de registratie namen we plaats in een kleine wachtkamer. Die zat helemaal vol met mensen van alle leeftijden, allemaal keurig met een mondkapje op. We waren duidelijk de enige Nederlanders. Korte tijd later werden we door de assistente geroepen, en liepen we naar de dokter. Die zette de prik, en vervolgens moesten we even in de wachtkamer wachten, en kregen we ieder een printje mee met daarop ‘certificat de vaccination’ met een grote QR-code. Wij zijn dus helemaal bij!

Een overzichtje hoeveel tijd ons alles heeft gekost:

  • Inlezen over boosterprikken en huidige regels in Frankrijk: 1 uur
  • Registratie van twee accounts op doctolib, incl. mail- en telefoonverificatie: 1 uur
  • Zoeken van een priklocatie voor een Pfizer-prik via doctolib: 3 uur
  • Afspraken plannen via doctolib, incl. GGD vaccinatiebewijzen fotograferen en uploaden: 1 uur
  • Totale reisduur: 5 uur
  • Gegevens checken, wachten, prikken zetten en wachten op vaccinatiebewijzen: 1 uur

De meeste tijd ging zitten in het vinden van een Pfizer priklocatie binnen een enkele reisafstand van 2.5 uur. We vonden wel de hele tijd priklocaties voor Moderna, maar bij een keuze voor Pfizer kregen we telkens een melding op doctolib dat de priklocatie slechts Moderna geeft voor mensen boven de 30 (en we zijn rond de 70). Uiteindelijk na heel lang zoeken zagen we er opeens een priklocatie met beschikbare plekken, en toen was de afspraak zo gepiept.

Tip 1: Als je geen afspraak kunt vinden, probeer het later nog eens op de site. De aanhouder wint.
Tip 2: Maak eerst je account(s) aan en zorg ervoor dat alles gegevens kloppen in doctolib. Voer bij postcode niet je eigen postcode in, maar de postcode van de stad waar je waarschijnlijk de prik gaat halen. Doctolib accepteert geen Nederlandse postcodes.
Tip 3: Als je met twee personen gaat, gebruik dan twee verschillende browsers of browsersessies (een gewone sessie en een incognito sessie).
Tip 4: Als je een afspraak voor twee personen maakt, gebruik dan de twee browsers of browsersessies, en maak gelijktijdig de afspraken, zodat je ervan verzekerd bent dat je tweede afspraak nog beschikbaar is.

Voor de zekerheid hebben we van te voren de GGD vaccinatiebewijzen gefotografeerd en geupload in doctolib. Of dit echt noodzakelijk was weten we niet, maar je kan het voor de zekerheid doen.

De laatste stap is het registreren van de 3de prik bij het RIVM/GGD. Is het een idee dat we elkaar daar nog bij helpen? Mochten we informatie vinden zodra dit kan, dan lijkt het ons handig als we dat hier met elkaar delen.

*bericht bewerkt door speurneus op 05 dec 2021 12:16

Wij hebben dezelfde ervaring als bovenstaande schrijvers.

Het ging wel heel eenvoudig. Samen met twee zoons (hadden alle drie Janssen) een afspraak gemaakt in Roubaix op 23 november en vanochtend gevaccineerd.

We hebben een afspraak gereserveerd via doctolib.fr, met wat hulp van Google Translate. Daar kan je kiezen welke prik je wil (pfizer/moderna/etc) en de hoeveelste (booster, 1e vaccinatie, 2e vaccinatie, etc) en waar (plaats vrij in te vullen). Vervolgens kies je een tijdsslot dat beschikbaar is en moet je nog wat persoonlijke gegevens invullen. That’s it eigenlijk.

Er zijn nog 2 dingen die ik niet helemaal zeker weet:

  1. Als het goed is mag dit gewoon, maar er is natuurlijk altijd een kans dat zo’n arts zegt: eeeeh ja leuke poging maar rij maar weer terug.
    2: Ik las op rijksoverheid dat ze nog geen boosters registreren uit het buitenland maar dat daar aan wordt gewerkt, Ga ervan uit dat dat goedkomt maar in het slechtste geval moet ik de Franse QR code in Oostenrijk gaan gebruiken maar da’s een latere zorg.
sietze op 03 dec 2021 09:10

Hi Sietze, welke booster heb je gekozen? Ik krijg bij meerdere praktijken deze melding : ‘Dr *********** ne reçoit pas de nouveaux patients en ligne pour le motif suivant : 3e injection ou dose de rappel vaccin COVID-19 (Pfizer-BioNTech)’

Sölden en Willingen fanboy

Hoe oud ben je @Alex, Pfizer is voor mensen jonger dan 30 in Frankrijk. Toen ik koos voor 2e prik met Moderna (dus geen booster) kreeg ik veel meer opties. Misschien kun je dat eens proberen.

Dankzij de informatie op deze website hebben we onze 3de Pfizer-prik binnen 16 uur gekregen. Veel dank dus voor het artikel, en als dank veel informatie terug.

Gisterenmiddag dit artikel gevonden en gisterenavond is het ons al gelukt de afspraak te maken voor vandaag, zondag 5 december.

De reis naar DOUAI verliep vlekkeloos, evenals de afspraak in de kliniek. De dokter en de assistentes waren heel vriendelijk en we zijn echt uitstekend geholpen. Het was onderweg uiteraard even spannend of het allemaal ging lukken. Het is toch een behoorlijke afstand en de taal zijn we ook niet helemaal machtig.

De assistente controleerde eerst onze paspoorten en vroeg vervolgens naar onze ziekenfondskaart. Waarschijnlijk bedoelde ze een Franse ziekenfondskaart en we zeiden dat we die niet hebben en op vakantie in Frankrijk zijn. Ze maakte er gelukkig geen enkel probleem van. Ze vroeg niet naar een adres in Frankrijk, al hadden we uit voorzorg er wel een opgeschreven van een hotel in Roubaix. We hadden een afspraak voor Pfizer, maar ze vroeg ons: ‘Pfizer of Moderna?’. Het klonk alsof ze ons werd gevraagd of we een ijsje wilden met een bolletje citroen of meloen. We zeiden: ‘Pfizer si vous plait’. Na de registratie namen we plaats in een kleine wachtkamer. Die zat helemaal vol met mensen van alle leeftijden, allemaal keurig met een mondkapje op. We waren duidelijk de enige Nederlanders. Korte tijd later werden we door de assistente geroepen, en liepen we naar de dokter. Die zette de prik, en vervolgens moesten we even in de wachtkamer wachten, en kregen we ieder een printje mee met daarop ‘certificat de vaccination’ met een grote QR-code. Wij zijn dus helemaal bij!

Een overzichtje hoeveel tijd ons alles heeft gekost:

  • Inlezen over boosterprikken en huidige regels in Frankrijk: 1 uur
  • Registratie van twee accounts op doctolib, incl. mail- en telefoonverificatie: 1 uur
  • Zoeken van een priklocatie voor een Pfizer-prik via doctolib: 3 uur
  • Afspraken plannen via doctolib, incl. GGD vaccinatiebewijzen fotograferen en uploaden: 1 uur
  • Totale reisduur: 5 uur
  • Gegevens checken, wachten, prikken zetten en wachten op vaccinatiebewijzen: 1 uur

De meeste tijd ging zitten in het vinden van een Pfizer priklocatie binnen een enkele reisafstand van 2.5 uur. We vonden wel de hele tijd priklocaties voor Moderna, maar bij een keuze voor Pfizer kregen we telkens een melding op doctolib dat de priklocatie slechts Moderna geeft voor mensen boven de 30 (en we zijn rond de 70). Uiteindelijk na heel lang zoeken zagen we er opeens een priklocatie met beschikbare plekken, en toen was de afspraak zo gepiept.

Tip 1: Als je geen afspraak kunt vinden, probeer het later nog eens op de site. De aanhouder wint.
Tip 2: Maak eerst je account(s) aan en zorg ervoor dat alles gegevens kloppen in doctolib. Voer bij postcode niet je eigen postcode in, maar de postcode van de stad waar je waarschijnlijk de prik gaat halen. Doctolib accepteert geen Nederlandse postcodes.
Tip 3: Als je met twee personen gaat, gebruik dan twee verschillende browsers of browsersessies (een gewone sessie en een incognito sessie).
Tip 4: Als je een afspraak voor twee personen maakt, gebruik dan de twee browsers of browsersessies, en maak gelijktijdig de afspraken, zodat je ervan verzekerd bent dat je tweede afspraak nog beschikbaar is.

Voor de zekerheid hebben we van te voren de GGD vaccinatiebewijzen gefotografeerd en geupload in doctolib. Of dit echt noodzakelijk was weten we niet, maar je kan het voor de zekerheid doen.

De laatste stap is het registreren van de 3de prik bij het RIVM/GGD. Is het een idee dat we elkaar daar nog bij helpen? Mochten we informatie vinden zodra dit kan, dan lijkt het ons handig als we dat hier met elkaar delen.

speurneus op 05 dec 2021 11:45

Graag, ik ben benieuwd via welke weg de Franse prik geregistreerd kan worden in de Nederlandse app

Al kun je op een dag heen en weer, ik twijfelde nog even een hotel te boeken (en dat dan ook meteen als adres op te geven bij doctolib). Ik zag echter dat (i.i.g. IBIS) alleen puur zakelijke overnachtingen accepteerde vanwege Corona. Is dit op basis van algemene maatregelen? Kon daar nl. niets over vinden.

Al kun je op een dag heen en weer, ik twijfelde nog even een hotel te boeken (en dat dan ook meteen als adres op te geven bij doctolib). Ik zag echter dat (i.i.g. IBIS) alleen puur zakelijke overnachtingen accepteerde vanwege Corona. Is dit op basis van algemene maatregelen? Kon daar nl. niets over vinden.

Whatgoesup op 05 dec 2021 13:38

Het is niet nodig om een overnachting te boeken. Ik heb eerst geprobeerd een afpsraak met een B&B te maken dat ik het adres van de B&B mocht gebruiken. Dit lukte niet en daarom gewoon een adres van een hotel genomen.

Wat ik me afvraag met al dat boostershoppen… ( dixit @Hessel )

Prik komt niet in Qr code…wat met al de zomertripjes voor al deze boostershoppers?😮🤔🤔🤔

Born to run. B.S.

Gewoon de tweede prik in de Franse DCC app registreren. Pass Sanitaire is daarmee op orde. En de booster in Nederland laat in het jaar (2022) laten prikken. Dat wordt dan de derde vaccinatie. Lijkt mij geen probleem @Dan58

Wat ik me afvraag met al dat boostershoppen… ( dixit @Hessel )

Prik komt niet in Qr code…wat met al de zomertripjes voor al deze boostershoppers?😮🤔🤔🤔

dan58 op 05 dec 2021 14:10

De huidige stand van zaken is dat als je een Janssen prik hebt en je haalt een booster in Nederland, je waarschijnlijk juist dan een probleem hebt in de zomer. Dit omdat de eerstvolgende prik na Janssen door Frankrijk wordt gezien als prik 2/2 en niet als booster. Je zou dan na 7 maanden alsnog een extra prik moeten halen.

Ik ben 20 jaar en heb 8 juli 1 Janssen prik gehad. Ik heb aanstaande woensdag in Douai een afspraak voor `3e injectie of boosterdosis COVID/19 vaccin (Pfizer, Bio-ntech)'. (3e injection ou dose de rappel vaccin…).

Is dit de juiste? En kan ik met het hierbij verkregen QR naar Oostenrijk? Na 3 januari…

Sölden en Willingen fanboy

Plaats een reactie