Boosterprik halen in Duitsland?

Ik heb hier al diverse mogelijkheden gezien om in Frankrijk een boosterprik te kunnen halen en hoe je dat moet aanpakken.
Waarom niet naar Duitsland? Daar kan het toch ook?
Dat is voor veel Nederlanders een stuk dichterbij dan Frankrijk. Voor mij (omgeving den Haag) is het bijvoorbeeld ongeveer 150 km om achter Arnhem/Nijmegen in Duitsland te komen en ongeveer 250 km om in de buurt van Lille/Valenciennes in Frankrijk te komen.
Wie heeft er een duidelijke uitleg wat je moet doen om een booster te halen in Duitsland (en de zo felbegeerde QR code te bemachtigen!)?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 13 dec 2021 11:12

The older I get, the better I was

Kijk even in het topic over de Frankrijk booster. Daar gaan de laatste pagina’s zowat over het halen van de booster in Duitsland, met ervaringen van gebruikers.

https://www.gelderlander.nl/duitsland/duitsers-waarschuwen-k…

Gaat het misschien toch niet zo makkelijk?

Kijk even in het topic over de Frankrijk booster. Daar gaan de laatste pagina’s zowat over het halen van de booster in Duitsland, met ervaringen van gebruikers.

DrPhil op 09 dec 2021 15:02

Die heb ik gelezen, een van mijn vragen is bijvoorbeeld of je de QR code moet halen bij een apotheek cq huisarts of dat je die ook op een andere manier (email of direct bij vaccinatie ) kunt krijgen

In Duitsland moeten QR-codes bij een apotheek opgehaald worden. Je krijgt deze niet bij de vaccinatie zelf, maar je kunt natuurlijk aansluitend direct naar de eerstvolgende apotheek rijden en daar een certificaat laten uitprinten.

Afspraak gemaakt om morgen te boostershoppen in Duitsland. Geen zin om te wachten op duidelijkheid mbt skiën met Janssen in Frankrijk. Wordt nu ook wel kort dag, vertrek 1-1. Ik merk dat al onzekerheden mijn voorpret beïnvloed. Hopen dat het goed komt morgen.

Kijk even in het topic over de Frankrijk booster. Daar gaan de laatste pagina’s zowat over het halen van de booster in Duitsland, met ervaringen van gebruikers.

DrPhil op 09 dec 2021 15:02

Die heb ik gelezen, een van mijn vragen is bijvoorbeeld of je de QR code moet halen bij een apotheek cq huisarts of dat je die ook op een andere manier (email of direct bij vaccinatie ) kunt krijgen

HenkBr op 09 dec 2021 17:36

via de apotheek in Duitsland. Heel eenvoudig. Wat houd je tegen?

Afspraak gemaakt om morgen te boostershoppen in Duitsland. Geen zin om te wachten op duidelijkheid mbt skiën met Janssen in Frankrijk. Wordt nu ook wel kort dag, vertrek 1-1. Ik merk dat al onzekerheden mijn voorpret beïnvloed. Hopen dat het goed komt morgen.

Caroo op 09 dec 2021 20:19

succes!!!

Ik plaats de vraag hier ook nog maar even:
Wij willen zondag gaan boosteren in Duitsland, maar dan zijn de apotheken dicht ivm de QR code. Ik kan zelf vrij eenvoudig op een later moment de grens over om dit te regelen, maar mijn booster collega’s helaas niet. Weet iemand of het mogelijk is om de QR code voor iemand anders op te halen bij de Duitse apotheek? Hoor het graag!

Let op: Voor de boosterprik in Aken is de leeftijd verhoogd naar 30+

Check dat ook voor andere locaties in Duitsland. Of heeft iemand nog een tip. Mijn schoondochter met Jansen is je eeuwig dankbaar!!

Date your skis but marry your boots

Afspraak gemaakt om morgen te boostershoppen in Duitsland. Geen zin om te wachten op duidelijkheid mbt skiën met Janssen in Frankrijk. Wordt nu ook wel kort dag, vertrek 1-1. Ik merk dat al onzekerheden mijn voorpret beïnvloed. Hopen dat het goed komt morgen.

Caroo op 09 dec 2021 20:19

succes!!!

Helaas het is niet gelukt, het ging mis toen ik mijn zorgpas moest laten zien. Niet verzekerd in DLD dus

jwgroeneveld op 09 dec 2021 20:40

Wij willen morgen naar Aken rijden. (Gezellig met een hotelletje en een kerstmarkt ;)) Ik begrijp alleen niet zo hoe dat werkt met de QR code ophalen bij een apotheek? Kan iemand mij vertellen hoe dat werkt.

Je moet je ID hebben en een vaccinatieboekje? Die hebben wij niet. Mag je ook de info uit de CoronaApp laten zien?

Qua verzekering hoort dat niet uit te maken toch als je je Europese verzekeringskaart laat zien?

Ik heb de info van deze site: https://www.staedteregion-aachen.de/de/navigation/aemter/oef…

Bedankt alvast

Wij willen morgen naar Aken rijden. (Gezellig met een hotelletje en een kerstmarkt ;)) Ik begrijp alleen niet zo hoe dat werkt met de QR code ophalen bij een apotheek? Kan iemand mij vertellen hoe dat werkt.

Je moet je ID hebben en een vaccinatieboekje? Die hebben wij niet. Mag je ook de info uit de CoronaApp laten zien?

Qua verzekering hoort dat niet uit te maken toch als je je Europese verzekeringskaart laat zien?

Ik heb de info van deze site: https://www.staedteregion-aachen.de/de/navigation/aemter/oef…

Bedankt alvast

Lina op 10 dec 2021 19:31 Ja, je ID en ik moest mijn boekje laten zien. Misschien omdat hier het batchnr in staat? Heb je geen uitgeprint papier destijds van de GGD gekregen waarop staat welk vaccin je gekregen hebt? Wellicht is dat ook voldoende? Verzekeringbewijs wordt niet gevraagd. Bij de apotheek ontvang je een papier waarop staat "digitales covid zertifikat der EU". Je zou deze in de corona warn app moeten kunnen scannen, dat laatste is bij mij nog niet gelukt...

Inmiddels uit andere topic begrepen dat de duitse qr codes (die je dus bij apotheek krijgt) direct in franse app te plaatsen zijn! Problem solved :)

*bericht bewerkt door Liesski op 10 dec 2021 20:12

Vandaag vaccin gehaald in Duitsland.
We werden met open armen ontvangen. Fantastisch geregeld, uit alles blijkt dat NL het gewoon bedroevend slecht geregeld heeft. Wat een relaxte sfeer in Duitsland.
Vaccinatiebewijs en paspoort meenemen. Met de rest word je heel vriendelijk geholpen.
Na het vaccin een nieuwe qr code halen bij de apotheek. Die code kun je vervolgens uploaden in de apps van alle landen. Behalve natuurlijk de Nederlandse app. Wat een apeland is NL toch…

Waar ben je precies geweest en hoe oud ben je?
Lees dat het 30+ is?

Ik zou een stuk van 5 vaccinatie plaatsen opzoeken zodat je een 2e poging achter de hand hebt mocht het niet lukken. Je kan de QR code ophalen bij de apotheek en deze in de (Franse) vaccinatie app inplannen samen met de Nederlandse QR code. Ik ga straks onderweg naar Duisburg. Ik heb van te voren papieren al ingevuld en uitgeprint maar dat is niet perse nodig als ik de andere ervaringen lees.

Waar ben je precies geweest en hoe oud ben je?
Lees dat het 30+ is?

ConnyV op 11 dec 2021 06:55

In de Impfstelle in Gelsenkirchen. Je kunt via Doctolib.de een afspraak maken. Na de afspraak gemaakt te hebben heb ik nog even gebeld of het een probleem was dat we NL’er zijn en werd bevestigd dat ze dat al gezien hadden en geklärt hadden dat dat prima was. We waren ook niet de enige NL’ers in de korte rij. De prikdame vroeg nog waarom we dat nou deden, speciaal naar D rijden voor die Impfung, en schudde meewarig haar hoofd toen we vertelden over de aanpak in NL en wanneer we verwachtten aan de beurt te komen in ons eigen land.
Ik (53) kreeg Moderna, mijn dochter (25) Pfizer.
En als ik in NL een oproep krijg ga ik nog een keer. Na die ene Janssen spuit heb ik dan ook eindelijk drie prikken. En ik ben benieuwd wat ze bij de GGD zeggen als ik die spuit net gekregen heb. 😂

Omdat ik hier dankbaar gebruik heb kunnen maken van al jullie ervaringen wilde ik de mijne ook even delen:

Mijn vriendin en ik zijn in juni met Janssen gevaccineerd. In januari willen we naar Oostenrijk gaan maar hebben natuurlijk nooit op tijd een booster in Nederland. We hadden gelezen dat er wat te regelen was in Frankrijk en waren dus van plan om daar een nachtje te blijven en er een uitje van te maken. Toen we lazen dat er ook mensen naar Duitsland zijn gegaan wilde we dat toch eerst proberen. Op doctolib een afspraak gemaakt in Ahaus om 11:00 uur op 11-12-2021. Afgelopen vrijdag, 10-12-2021, lazen we diverse nieuwsartikelen dat de Duitsers door hadden dat Nederlanders daar heen kwamen om te ‘boostershoppen’. Wij wilde het risico niet lopen dat we zaterdags geweigerd zouden worden en zijn dus vrijdag gelijk gegaan.

Met de “Chayns” app een afspraak gemaakt in Bochelt, tevens op gezocht dat er in Borken vrije inloop was in als laatste optie konden we naar Coesfeld. De “Chayns” app ben ik hier niet eerder tegengekomen maar had ik gevonden op een aantal Duitse gezondheidssites. Ik zelf had via de “Chayns” app een afspraak gemaakt om 11:00 's ochtends voor 18:15, voor mijn vriendin kon ik dezelfde afspraak ook nog maken om 16:30.

Toen we rond 18:00 aankwamen in het centrum van Bochelt zijn we vriendelijk geholpen bij het vaccinatie centrum, lieten ons paspoort en gele boekje zien waarbij het hen opviel dat we “Niederlandisch” waren en werden naar de vaccinatie kamers gestuurd. Mijn vriendin kreeg Moderna, mij vroegen ze of ik Pfizer goed vond. Dit terwijl we beide voor Moderna gereserveerd hadden (dat was de enige optie in de app). Alles prima, prik werd snel gezet. We liepen daarna naar een meneer die ons gele boekje invulde. Hij sprak Engels en gaf aan dat we schuin tegenover bij de apotheek de QR code konden halen.

Ter info. In de “Chayns” app heb ik mijn internationale QR code gescand en persoonlijke info gezet met een Duits adres. Deze info moest ik ook op papier invullen. Of ze echt naar de adressen kijken betwijfel ik maar wij wilde gewoon graag alles geregeld hebben.

Bij de apotheek was het overigens ook zo geregeld. Papieren QR gekregen en ingescand in de Corona-Warn app en daarin te zien dat ik over twee weken weer volledig gevaccineerd ben.

Heb dit gisteren al in twee andere topics gepost, maar hier nogmaals onze goede ervaring met prikken in Duitsland….

Wij zijn beiden (36 jaar en 41 jaar) begin juli ingeënt met het Janssen vaccin. Aangezien wij in de kerstvakantie naar Disneyland willen, hebben wij een booster nodig (om niet elke dag te hoeven testen). Hiervoor hebben wij, na het lezen van verschillende berichten, gekozen om een afspraak te maken bij RapidCare in Aken. Hierbij hebben wij gewoon onze eigen gegevens ingevuld en gekozen voor een booster. Vervolgens krijg je een bevestigingsmail waarin staat dat je een aantal papieren in tweevoud moet uitprinten en invullen. Aangezien dat tweevoud mij niet nodig leek, hadden we het slecht eenmaal per persoon uitgeprint en ingevuld.

Gisteren (zaterdag) was dan onze reis naar Aken. Hou er rekening mee dat je in Aken alle auto’s een milieusticker nodig hebben. Als je die niet hebt, kun je nog wel op een P+R parkeren. Dat hadden wij dan ook gedaan, op P+R Tivoli (bij het voetbalstadion). Het is een beetje zoeken, maar het P+R terrein (parkeergarage) ligt achter het stadion. In deze garage heb je ook de mogelijkheid om je elektrische auto op te laden. In het weekend kost parkeren hier 5 euro waarbij je met max. 5 personen gebruik kan maken van de bus om naar het centrum te reizen. Ik had niet het idee dat je kon pinnen, dus neem voor de zekerheid cash mee. De busrit met lijn 51 naar het centrum duurt ongeveer 10 minuten. Wij hebben er zelf een dagje Aken met kerstmarkt van gemaakt, dus zijn niet meteen naar de vaccinatielocatie gegaan. In de middag hadden we de afspraak waarbij we heel even buiten moesten wachten omdat er binnen een rij was. Deze rij ging vlot. Als eerste werd je ingevulde formulier gecontroleerd (alleen een ingevulde ‘Anamnese und Einwilligung mRNA-Impfstoff’ is voldoende) en je gele boekje en legitimatiebewijs. Er werd overigens niet gecontroleerd of je een afspraak had. Hoorde later ook iemand zeggen dat het mogelijk is om zonder afspraak te komen, maar dat mensen met afspraak voorrang hebben als het druk is. Maar wellicht goed om te verifiëren of dit echt zo is. Vervolgens kregen wij te horen dat we het Moderna vaccin ging krijgen en mochten we nog even plaatsnemen in de wachtruimte. Het schijnt dat er een tekort is aan Pfizer, dus ben je jonger dan 30 jaar, dan zou ik van tevoren checken of Pfizer beschikbaar is. Na een paar minuten mochten we al naar een prikhokje waarbij we één bovenarm moesten vrijmaken waarna na een paar minuten iemand kwam om het vaccin te zetten. Blijkbaar krijgen mensen in Duitsland na 1 vaccin met Janssen een hele dosis (0,5ml) Moderna omdat ze het zien als afronding van de basisvaccinatie en niet als booster, waarbij je een halve dosis krijgt. In Nederland krijg je geloof ik een halve dosis. Er werd gezegd dat momenteel ongeveer 50% van de mensen uit Nederland komt, maar had totaal niet het idee dat ze daar een probleem van maakten. Na de vaccinatie moet je nog 15 minuten wachten in de wachtruimte (waarbij je gebruik kan maken van een toilet) om daarna je stempel in het gele boekje te krijgen. Met je gele boekje en legitimatiebewijs kun je bij een apotheek (zit er ongeveer naast) een QR-code ophalen. Hierbij werd gevraagd of dit een tweede prik of derde prik was, waarbij wij aangaven dat dit een tweede prik/booster was. Omdat het druk was, werd ons voorgesteld om de spullen achter te laten en 10 minuten later op te halen. Zo gezegd, zo gedaan. Bij terugkomst kregen wij onze spullen terug incl. een papiertje met wat gegevens en een QR-code. In de Franse TousAntiCovid app had ik mijn Janssen vaccin al gescand (even printscreen naar andere telefoon maken), waarbij aangegeven werd dat deze 15 december zou verlopen. Na het scannen van de Moderna QR-code kreeg ik de melding dat een week later mijn passe sanitaire in zou gaan. Dit is dus volgens mij omdat het een 2e vaccin is en geen 3e vaccin (booster). Mijn vriend had alleen de Moderne QR-code ingescand en dat geeft hetzelfde resultaat. Het is dus niet nodig om eerst je Janssen QR-code in te scannen. Hou er rekening mee dat de (meeste) apotheken op zondag dicht zijn in Aken.

Na deze prik hebben we ons bezoek aan Aken vervolgd waarna we in de namiddag tevreden terug naar huis zijn gegaan. Via de mail krijg je nog een bevestiging van je vaccinatie. Daarbij staat wel dat het om een Boosterimpfung gaat, maar wellicht is dat alleen omdat wij voor het maken van de afspraak gekozen hadden voor een booster.

Let op: Voor de boosterprik in Aken is de leeftijd verhoogd naar 30+

Check dat ook voor andere locaties in Duitsland. Of heeft iemand nog een tip. Mijn schoondochter met Jansen is je eeuwig dankbaar!!

Marco-Paul op 10 dec 2021 19:04

Hey! Waar heb jij deze info gevonden?
Ik denk ook Aachen te gaan opzoeken maar ben geen 30+…

Edit: ik zie op https://www.doctolib.de/ dat het bij Moderna (wat ik wens - heb er al twee van) nu 30+ vermeld staat.

*bericht bewerkt door Hendrik5 op 13 dec 2021 11:46

Het is o zo hard genieten.

Goedemiddag,

Ik heb afgelopen vrijdagavond in Kranenburg mijn booster gehaald. In juni gevaccineerd met Janssen en hier zonder problemen een Pizer-booster gekregen. Duits adres was hier wel vereist. Volgende dag met ID en gele boekje een QR code gehaald bij de apotheek.

Let op: Voor de boosterprik in Aken is de leeftijd verhoogd naar 30+

Check dat ook voor andere locaties in Duitsland. Of heeft iemand nog een tip. Mijn schoondochter met Jansen is je eeuwig dankbaar!!

Marco-Paul op 10 dec 2021 19:04

Hey! Waar heb jij deze info gevonden?
Ik denk ook Aachen te gaan opzoeken maar ben geen 30+…

Edit: ik zie op https://www.doctolib.de/ dat het bij Moderna (wat ik wens - heb er al twee van) nu 30+ vermeld staat.

Hendrik5 op 13 dec 2021 11:44

Dat betekent waarschijnlijk dat de Pfizer daar op is. Onder 30 krijg je Pfizer, vandaar…

Bijzonder toch al die verschillende ervaringen. De zoon van een vriendin van mij is 11/12 in Aken met Moderna geprikt, want inderdaad geen Pfizer daar. Hij is onder de 30, maar dat was geen punt. Wel moest hij een ‘waiver’ tekenen dat hij akkoord ging met Moderna. Dat hoefde mijn zoon (30+) niet.
Gele boekje, Duits adres, Duitse zorgverzering: allemaal niet nodig daar.

Wij gaan zondag een booster halen in Aachen. Weet iemand of er dan ergens een apotheek open is om hem te laten registreren?

*bericht bewerkt door Vught.bosmans@gmail.com op 13 dec 2021 18:00

ERVARING
Ik ben niet zo van het online delen van ervaringen. Maar voor een enkele keer maak ik een uitzondering.

Ik bel al weken met de GGD voor advies extra vaccinatie bovenop Janssen vaccin. Naast een geplande wintersportvakantie zijn we ook zakelijk afhankelijk van vrij EU verkeer en zijn we voor onze omgeving graag en goed beschermd.

Een kleine GGD bloemlezing. Komt ie:
Meneer, mevrouw de telefonist(e), mag ik u om advies vragen? Ik zit met het volgende; Ik wil graag een extra vaccinatie bovenop Janssen. Kunt u mij adviseren?

  • Janssen zegt u? Sorry, dan kunnen we u niet helpen.
    Ja excuus ik zal het toelichten, we zijn ook zakelijk afhankelijk ivm bezoeken EU landen en in sommige landen volstaat Janssen blijkbaar (straks) niet meer.
  • Sorry wacht u op de eerstvolgende persconferentie.
    Ja dank u, dat deed ik al, maar ik wil toch echt graag een extra vaccinatie gezien de beperkingen.
  • Sorry begrijp ik, maar we kunnen u echt niet helpen
    Dat begrijp ik niet. Waarom ongevaccineerden wel en welwillend niet?
  • Sorry NL ziet nog geen medisch toegevoegde waarde in 2e vaccin na Janssen.
    Dat kan. Maar begrijpt u mijn spagaat. De keuze voor Janssen beperkt ons nu maximaal?.Want we zijn immers toch 1 EU? Want in andere EU landen wordt dit wel verplicht?
  • Belt u anders even met binnenlandse zaken, ik zal het telefoonnummer voor u opzoeken
    Ja dank u, maar zij gaat toch niet over vaccinaties?
  • Ja dan helaas ik kan u niet verder helpen.

Allervriendelijkst en toch wederzijds klem. Toen maakt u excellentie met veel furore in de media bekend dat Nederland gaat boosteren. Fantastisch en wat een weldenkende voortgang. Met mijn geboortejaar mag het echter blijkbaar nog even duren. Toch weer bellen, en men raadt het al…… Begin maar weer bovenaan met lezen.

Of niet en probeer het in Aken! Na een rit van 3,5 uur en onderwijl het on-gecompenseerde Groningse landschap, ouders met kinderen en wellicht toeslagenkwestie, autobahn zonder beperking, Der Grunen met regeerakkoord aanschouwend, aangekomen in Aken; Onderweg neuriede ik ongemerkt een Portugese mars, frivool en toch melodisch, met zeker 92% vaccinatiegraad, waarbij de legerschoenen van de covid leiding blijkbaar meer gezag geniet dan het slangenleder schoeisel met eloquente leest.

En aangekomen in Aken. En werkelijk jongens wat was het fijn! Zo kan het ook:

  1. Vooraf afspraak gemaakt via https://www.rapidcare-webshop.com
  2. Bevestigingsmail met toegang QR printen en anamnese invullen, printen en ondertekenen
  3. Beide met identiteitskaart meenemen naar afspraak
  4. Ook kunt u het gele vaccinatiepaspoort meenemen (heeft u deze niet dan maakt men ter plekke een formulier voor u aan)
  5. Parkeren onder gebouw Rapid Care en aansluiten in de wachtrij
  6. Werkelijk allervriendelijkst en behulpzaam personeel, ze nemen alle tijd, ook voor de juiste administratie, zelfs de Engels sprekende Nederlanders ‘Ohne Termin’ werd na even wachten verder geholpen.
  7. Ikkie Prikkie en Danke für Ihre freundliche Hilfe und Unterschrift, Herr Doktor!
    8 Na injectie kwartiertje wachten, stempel halen op formulier of vaccinatiepaspoort
  8. Met dit formulier in Duitse apotheek aan voorkant gebouw QR print opgehaald en ingescand in buitenlandse apps
  9. Klaar en weer 3,5 uur terugrijden

Wirklich großes Lob!!!

*bericht bewerkt door Anne01 op 13 dec 2021 22:18

Hoi allemaal,
Ik heb Jansen gehad (1976) en ga 2de week januarie op wintersport (Oostenrijk) Ik wil graag een booster halen, ik zie hier al vele positieve verhalen. Ik heb eigenlijk nog wel een aantal vragen, hoe voeg je die QR codes toe? Ik heb de app Greenpass gedownload en zou die dan willen gebruiken. 1 hoe krijg ik mijn Jansen vaccinatie in die app en vervolgens de duitse “auffrischungsimpfungen” En welke tijd moet er tussen de laatste prik en de groene vink zitten?

Graag jullie reactie en bevindingen.

Maikel

Ik heb zondag een afspraak staan in Aken. Mijn partner gaat mee; kan hij ook geprikt worden zonder afspraak? Want hij is pas na 26 dec. vijf maanden geleden geprikt en dat hoeft nu niet meer aangezien 4 weken voldoende is. Maar ja, online geen plekje vrij via de site van RapidCare.

Op zondag zijn de apotheken dicht. Kunnen we dan in een andere plaats naar een apotheek? Want de dichtstbijzijnde is 25 min. rijden maar Aken zelf is een reistijd van 2 uur…

(Grapje, sneeuw is leuk.)

Allen ik ben vandaag in duisburg geweest voor booster prik. Ik heb in juni 2021 1 prik Janssen gehad in Nederland. Ik ga met kerst naar Frankrijk en was dus niet voldoende gevaccineerd volgens Franse normen.

In Duisburg bij het Centraal station staat grote party tent, makkelijk te bereiken met voldoende parkeerplekken in de buurt.

Mijn ervaringen:

  • afspraak maken niet nodig!
  • gele boekje meenemen (anders even kopen kost 3 euro) en je bevestiging van je eerste/tweede prik.
  • geen wachtrij (ben rond lunchtijd gegaan)
  • geen opgave adres nodig gehad, alleen korte gezondheidsverklaring ingevuld die je bij ingang krijgt
  • binnen 25 min stond ik weer buiten (naar 15min op stoel wachten)
  • aan de overkant zit een apotheek waar je de QR code kan aanvragen ahv ingevuld gele boekje!
  • ik kon zelfs nieuwe QR code krijgen van mijn eerste prik in Nederland. Dat is handig want dan heb je 2 QR codes die je beiden kan scannen beide uitgegeven door Duitse RIVM.
  • ik scan beide QR codes in de Franse Covid app aangezien je daar na 7 dagen een volledig vaccinatiebeeld ontvangt (na uploaden beide QR codes kreeg ik bericht dat vanaf 22 dec corana app groene vink gaat geven). Overigens kun je je Nederlandse covid app vaccinatie ook scannen met de Franse app!
  • je kan ook beide QR codes in de Duitse corona app uploaden (begreep alleen dat je dan na 14 dagen pas een groene vink krijgt, ik kreeg iig geen melding wanneer die geldig zou zijn).

Succes!

Heb dit gisteren al in twee andere topics gepost, maar hier nogmaals onze goede ervaring met prikken in Duitsland….

Wij zijn beiden (36 jaar en 41 jaar) begin juli ingeënt met het Janssen vaccin. Aangezien wij in de kerstvakantie naar Disneyland willen, hebben wij een booster nodig (om niet elke dag te hoeven testen). Hiervoor hebben wij, na het lezen van verschillende berichten, gekozen om een afspraak te maken bij RapidCare in Aken. Hierbij hebben wij gewoon onze eigen gegevens ingevuld en gekozen voor een booster. Vervolgens krijg je een bevestigingsmail waarin staat dat je een aantal papieren in tweevoud moet uitprinten en invullen. Aangezien dat tweevoud mij niet nodig leek, hadden we het slecht eenmaal per persoon uitgeprint en ingevuld.

Gisteren (zaterdag) was dan onze reis naar Aken. Hou er rekening mee dat je in Aken alle auto’s een milieusticker nodig hebben. Als je die niet hebt, kun je nog wel op een P+R parkeren. Dat hadden wij dan ook gedaan, op P+R Tivoli (bij het voetbalstadion). Het is een beetje zoeken, maar het P+R terrein (parkeergarage) ligt achter het stadion. In deze garage heb je ook de mogelijkheid om je elektrische auto op te laden. In het weekend kost parkeren hier 5 euro waarbij je met max. 5 personen gebruik kan maken van de bus om naar het centrum te reizen. Ik had niet het idee dat je kon pinnen, dus neem voor de zekerheid cash mee. De busrit met lijn 51 naar het centrum duurt ongeveer 10 minuten. Wij hebben er zelf een dagje Aken met kerstmarkt van gemaakt, dus zijn niet meteen naar de vaccinatielocatie gegaan. In de middag hadden we de afspraak waarbij we heel even buiten moesten wachten omdat er binnen een rij was. Deze rij ging vlot. Als eerste werd je ingevulde formulier gecontroleerd (alleen een ingevulde ‘Anamnese und Einwilligung mRNA-Impfstoff’ is voldoende) en je gele boekje en legitimatiebewijs. Er werd overigens niet gecontroleerd of je een afspraak had. Hoorde later ook iemand zeggen dat het mogelijk is om zonder afspraak te komen, maar dat mensen met afspraak voorrang hebben als het druk is. Maar wellicht goed om te verifiëren of dit echt zo is. Vervolgens kregen wij te horen dat we het Moderna vaccin ging krijgen en mochten we nog even plaatsnemen in de wachtruimte. Het schijnt dat er een tekort is aan Pfizer, dus ben je jonger dan 30 jaar, dan zou ik van tevoren checken of Pfizer beschikbaar is. Na een paar minuten mochten we al naar een prikhokje waarbij we één bovenarm moesten vrijmaken waarna na een paar minuten iemand kwam om het vaccin te zetten. Blijkbaar krijgen mensen in Duitsland na 1 vaccin met Janssen een hele dosis (0,5ml) Moderna omdat ze het zien als afronding van de basisvaccinatie en niet als booster, waarbij je een halve dosis krijgt. In Nederland krijg je geloof ik een halve dosis. Er werd gezegd dat momenteel ongeveer 50% van de mensen uit Nederland komt, maar had totaal niet het idee dat ze daar een probleem van maakten. Na de vaccinatie moet je nog 15 minuten wachten in de wachtruimte (waarbij je gebruik kan maken van een toilet) om daarna je stempel in het gele boekje te krijgen. Met je gele boekje en legitimatiebewijs kun je bij een apotheek (zit er ongeveer naast) een QR-code ophalen. Hierbij werd gevraagd of dit een tweede prik of derde prik was, waarbij wij aangaven dat dit een tweede prik/booster was. Omdat het druk was, werd ons voorgesteld om de spullen achter te laten en 10 minuten later op te halen. Zo gezegd, zo gedaan. Bij terugkomst kregen wij onze spullen terug incl. een papiertje met wat gegevens en een QR-code. In de Franse TousAntiCovid app had ik mijn Janssen vaccin al gescand (even printscreen naar andere telefoon maken), waarbij aangegeven werd dat deze 15 december zou verlopen. Na het scannen van de Moderna QR-code kreeg ik de melding dat een week later mijn passe sanitaire in zou gaan. Dit is dus volgens mij omdat het een 2e vaccin is en geen 3e vaccin (booster). Mijn vriend had alleen de Moderne QR-code ingescand en dat geeft hetzelfde resultaat. Het is dus niet nodig om eerst je Janssen QR-code in te scannen. Hou er rekening mee dat de (meeste) apotheken op zondag dicht zijn in Aken.

Na deze prik hebben we ons bezoek aan Aken vervolgd waarna we in de namiddag tevreden terug naar huis zijn gegaan. Via de mail krijg je nog een bevestiging van je vaccinatie. Daarbij staat wel dat het om een Boosterimpfung gaat, maar wellicht is dat alleen omdat wij voor het maken van de afspraak gekozen hadden voor een booster.

LotteV op 13 dec 2021 11:20

Heb dit gisteren al in twee andere topics gepost, maar hier nogmaals onze goede ervaring met prikken in Duitsland….

Wij zijn beiden (36 jaar en 41 jaar) begin juli ingeënt met het Janssen vaccin. Aangezien wij in de kerstvakantie naar Disneyland willen, hebben wij een booster nodig (om niet elke dag te hoeven testen). Hiervoor hebben wij, na het lezen van verschillende berichten, gekozen om een afspraak te maken bij RapidCare in Aken. Hierbij hebben wij gewoon onze eigen gegevens ingevuld en gekozen voor een booster. Vervolgens krijg je een bevestigingsmail waarin staat dat je een aantal papieren in tweevoud moet uitprinten en invullen. Aangezien dat tweevoud mij niet nodig leek, hadden we het slecht eenmaal per persoon uitgeprint en ingevuld.

Gisteren (zaterdag) was dan onze reis naar Aken. Hou er rekening mee dat je in Aken alle auto’s een milieusticker nodig hebben. Als je die niet hebt, kun je nog wel op een P+R parkeren. Dat hadden wij dan ook gedaan, op P+R Tivoli (bij het voetbalstadion). Het is een beetje zoeken, maar het P+R terrein (parkeergarage) ligt achter het stadion. In deze garage heb je ook de mogelijkheid om je elektrische auto op te laden. In het weekend kost parkeren hier 5 euro waarbij je met max. 5 personen gebruik kan maken van de bus om naar het centrum te reizen. Ik had niet het idee dat je kon pinnen, dus neem voor de zekerheid cash mee. De busrit met lijn 51 naar het centrum duurt ongeveer 10 minuten. Wij hebben er zelf een dagje Aken met kerstmarkt van gemaakt, dus zijn niet meteen naar de vaccinatielocatie gegaan. In de middag hadden we de afspraak waarbij we heel even buiten moesten wachten omdat er binnen een rij was. Deze rij ging vlot. Als eerste werd je ingevulde formulier gecontroleerd (alleen een ingevulde ‘Anamnese und Einwilligung mRNA-Impfstoff’ is voldoende) en je gele boekje en legitimatiebewijs. Er werd overigens niet gecontroleerd of je een afspraak had. Hoorde later ook iemand zeggen dat het mogelijk is om zonder afspraak te komen, maar dat mensen met afspraak voorrang hebben als het druk is. Maar wellicht goed om te verifiëren of dit echt zo is. Vervolgens kregen wij te horen dat we het Moderna vaccin ging krijgen en mochten we nog even plaatsnemen in de wachtruimte. Het schijnt dat er een tekort is aan Pfizer, dus ben je jonger dan 30 jaar, dan zou ik van tevoren checken of Pfizer beschikbaar is. Na een paar minuten mochten we al naar een prikhokje waarbij we één bovenarm moesten vrijmaken waarna na een paar minuten iemand kwam om het vaccin te zetten. Blijkbaar krijgen mensen in Duitsland na 1 vaccin met Janssen een hele dosis (0,5ml) Moderna omdat ze het zien als afronding van de basisvaccinatie en niet als booster, waarbij je een halve dosis krijgt. In Nederland krijg je geloof ik een halve dosis. Er werd gezegd dat momenteel ongeveer 50% van de mensen uit Nederland komt, maar had totaal niet het idee dat ze daar een probleem van maakten. Na de vaccinatie moet je nog 15 minuten wachten in de wachtruimte (waarbij je gebruik kan maken van een toilet) om daarna je stempel in het gele boekje te krijgen. Met je gele boekje en legitimatiebewijs kun je bij een apotheek (zit er ongeveer naast) een QR-code ophalen. Hierbij werd gevraagd of dit een tweede prik of derde prik was, waarbij wij aangaven dat dit een tweede prik/booster was. Omdat het druk was, werd ons voorgesteld om de spullen achter te laten en 10 minuten later op te halen. Zo gezegd, zo gedaan. Bij terugkomst kregen wij onze spullen terug incl. een papiertje met wat gegevens en een QR-code. In de Franse TousAntiCovid app had ik mijn Janssen vaccin al gescand (even printscreen naar andere telefoon maken), waarbij aangegeven werd dat deze 15 december zou verlopen. Na het scannen van de Moderna QR-code kreeg ik de melding dat een week later mijn passe sanitaire in zou gaan. Dit is dus volgens mij omdat het een 2e vaccin is en geen 3e vaccin (booster). Mijn vriend had alleen de Moderne QR-code ingescand en dat geeft hetzelfde resultaat. Het is dus niet nodig om eerst je Janssen QR-code in te scannen. Hou er rekening mee dat de (meeste) apotheken op zondag dicht zijn in Aken.

Na deze prik hebben we ons bezoek aan Aken vervolgd waarna we in de namiddag tevreden terug naar huis zijn gegaan. Via de mail krijg je nog een bevestiging van je vaccinatie. Daarbij staat wel dat het om een Boosterimpfung gaat, maar wellicht is dat alleen omdat wij voor het maken van de afspraak gekozen hadden voor een booster.

LotteV op 13 dec 2021 11:20

Super bedankt! Op deze manier is het mij gisteren ook in Aken gelukt. Het heeft onze vakantie gered!

Plaats een reactie