Boosterprik halen in Duitsland?

Boosterpik opgehaald in Duitsland na eerdere Janssen Vaccinatie in NL.

gisteren in Dortmund mijn boosterprik opgehaald.
nu heb ik na de prik in de apotheek een impfzertifikat ontvangen waarin keurig staat: erstimpfung/wiederimpfung 2/2

nu lukt het mij alleen niet om dit zertifikaat in te scannen in de NL app… heeft iemand hier ervaring mee? ik heb iets gelezen over een HKVI formulier via de huisarts.
ik heb geprobeerd het certificaat te uploaden in de Duitse corona warn app: bij check vaildity staat NIET OK als ik NL of Duitsland invoer als country. Maar wel ok als ik AUSTRIA invoer als country.
dit zou dus betekenen dat deze code wel wordt gescand in AT maar niet in NL of DE???
in de Franse app TousAntiCovid geeft hij na het uploaden aan dat na 7 dagen de vaccinatie compleet is… zou dus betekenen dat over 1 week alles ok is in deze app…

Boosterpik opgehaald in Duitsland na eerdere Janssen Vaccinatie in NL.

gisteren in Dortmund mijn boosterprik opgehaald.
nu heb ik na de prik in de apotheek een impfzertifikat ontvangen waarin keurig staat: erstimpfung/wiederimpfung 2/2

nu lukt het mij alleen niet om dit zertifikaat in te scannen in de NL app… heeft iemand hier ervaring mee? ik heb iets gelezen over een HKVI formulier via de huisarts.
ik heb geprobeerd het certificaat te uploaden in de Duitse corona warn app: bij check vaildity staat NIET OK als ik NL of Duitsland invoer als country. Maar wel ok als ik AUSTRIA invoer als country.
dit zou dus betekenen dat deze code wel wordt gescand in AT maar niet in NL of DE???
in de Franse app TousAntiCovid geeft hij na het uploaden aan dat na 7 dagen de vaccinatie compleet is… zou dus betekenen dat over 1 week alles ok is in deze app…

Robing op 16 dec 2021 10:37

Je kunt buitenlandse codes (nog) niet inscannen in de Nederlandse app. Je zult dus for the time being de buitenlandse apps moeten gebruiken.
De code is nog niet valide in de Duitse app, omdat je na je booster daar 14 dagen wachttijd hebt. In Oostenrijk is je certificaat na een booster gelijk weer geldig, vandaar dat je certificaat voor Oostenrijk al wel valide is. In Frankrijk is deze code over 7 dagen geldig en kun je hem daar dus gebruiken.

Zie ook eerdere berichten in dit topic en op andere topics.

Na berichten op dit forum, heb ik dinsdagavond een afspraak gemaakt. In de Impfstelle in Gelsenkirchen had ik een afspraak gemaakt via DoctoLib, gister was het moment. Ook ik heb Jansen gehad en kreeg nu de Moderna (SpikeVox) 0,5. Het geleboekje en paspoort mee, niemand die extra vragen stelde omdat ik uit NL kwam. Het verliep allemaal voorspoedig, moest wel formulieren invullen en dat is wel allemaal in het Duits. Prik gehad, gele boekje bij gewerkt en hup naar de Apotheek, daar heb je veel van in D dus ook daar geen problemen. Je ID/paspoort en je geleboekje laten zien en je krijgt de QR code op papier.

Momenteel kun je die QR (nog) niet in onze Corona app zetten, men werkt hier wel aan. Er zijn diverse apps die werken, GreenPass en voor Oostenrijk kun je ook Corona-Warn gebruiken. Over 15 dagen ben ik volledig beschermt, op naar Wintersport!

Ondertussen in Antwerpen. Iedereen booster voor het einde van de kerstvakantie.

We gaan het zien of we de booster zo snel kunnen gaan halen hier in Antwerpen.
Mijn vervalt op 23 januari voor Frankrijk . Voor de zekerheid omgeboekt met Sunweb om te vertrekken op 15 januari.

Wij willen binnekort in Duisburg de booster gaan halen. Nu hebben veel van ons geen geel boekje (ook nooit gehad). Wat moeten wij meenemen ipv dat boekje?

  • is de corona check app genoeg om aan te tonen dat je volledig gevaccineerd bent? zo niet wat moet je dan meenemen?

Wij willen binnekort in Duisburg de booster gaan halen. Nu hebben veel van ons geen geel boekje (ook nooit gehad). Wat moeten wij meenemen ipv dat boekje?

  • is de corona check app genoeg om aan te tonen dat je volledig gevaccineerd bent? zo niet wat moet je dan meenemen?
Jamven op 16 dec 2021 15:16

Gele boekje heb je nodig om je vaccinatie te registreren. Met het gele boekje kun je bij een apotheek in D je QR code krijgen om hem in een app te zetten. Je hebt bij je prikken in NL toch een papieren bewijs gehad, ik zou die meenemen.

Maikel

Omdat ik hier dankbaar gebruik heb kunnen maken van al jullie ervaringen wilde ik de mijne ook even delen:

Mijn vriendin en ik zijn in juni met Janssen gevaccineerd. In januari willen we naar Oostenrijk gaan maar hebben natuurlijk nooit op tijd een booster in Nederland. We hadden gelezen dat er wat te regelen was in Frankrijk en waren dus van plan om daar een nachtje te blijven en er een uitje van te maken. Toen we lazen dat er ook mensen naar Duitsland zijn gegaan wilde we dat toch eerst proberen. Op doctolib een afspraak gemaakt in Ahaus om 11:00 uur op 11-12-2021. Afgelopen vrijdag, 10-12-2021, lazen we diverse nieuwsartikelen dat de Duitsers door hadden dat Nederlanders daar heen kwamen om te ‘boostershoppen’. Wij wilde het risico niet lopen dat we zaterdags geweigerd zouden worden en zijn dus vrijdag gelijk gegaan.

Met de “Chayns” app een afspraak gemaakt in Bochelt, tevens op gezocht dat er in Borken vrije inloop was in als laatste optie konden we naar Coesfeld. De “Chayns” app ben ik hier niet eerder tegengekomen maar had ik gevonden op een aantal Duitse gezondheidssites. Ik zelf had via de “Chayns” app een afspraak gemaakt om 11:00 's ochtends voor 18:15, voor mijn vriendin kon ik dezelfde afspraak ook nog maken om 16:30.

Toen we rond 18:00 aankwamen in het centrum van Bochelt zijn we vriendelijk geholpen bij het vaccinatie centrum, lieten ons paspoort en gele boekje zien waarbij het hen opviel dat we “Niederlandisch” waren en werden naar de vaccinatie kamers gestuurd. Mijn vriendin kreeg Moderna, mij vroegen ze of ik Pfizer goed vond. Dit terwijl we beide voor Moderna gereserveerd hadden (dat was de enige optie in de app). Alles prima, prik werd snel gezet. We liepen daarna naar een meneer die ons gele boekje invulde. Hij sprak Engels en gaf aan dat we schuin tegenover bij de apotheek de QR code konden halen.

Ter info. In de “Chayns” app heb ik mijn internationale QR code gescand en persoonlijke info gezet met een Duits adres. Deze info moest ik ook op papier invullen. Of ze echt naar de adressen kijken betwijfel ik maar wij wilde gewoon graag alles geregeld hebben.

Bij de apotheek was het overigens ook zo geregeld. Papieren QR gekregen en ingescand in de Corona-Warn app en daarin te zien dat ik over twee weken weer volledig gevaccineerd ben.

SchiPilo op 13 dec 2021 08:59

Na het lezen van alle informatie wordt ik toch voorzichtig enthousiast dat het kan lukken om de booster (na 1x Janssen) in Duitsland te halen.
Wij gaan 1/1 naar Oostenrijk vandaar.
Een paar vragen waar ik graag antwoord op zou willen:

  • via doctolib moet je aangeven 2e vaccinatie of opfrisvaccinatie -> waar kies je voor als je Janssen hebt gehad in Nederland?
  • ik moet dus een buitenlandse app downloaden om de qr code te uploaden -> welke en kan ik die ook in NL gebruiken?
  • is de inenting direct te gebruiken/geldig?

Beste,
We overwegen om de booster in Duitsland te gaan halen. Ik lees dat je de booster (nog) niet in de Nederlandse app kan registeren. Echter, als je bv de Greenpass app gebruikt, kun je die in NL ook gebruiken dan voor een restaurant oid ? We zijn een beetje huiverig hoe we in NL kunnen bewijzen dat we de booster gehad hebben. Veel dank voor alle tips.

Zijn blijkbaar strenger geworden in duitsland. Je moet een duits gezondheidspasje laten zien. Alleen duits adres niet voldoende. Ze willen bewijs dat je in dld woont of werkt.

Zijn blijkbaar strenger geworden in duitsland. Je moet een duits gezondheidspasje laten zien. Alleen duits adres niet voldoende. Ze willen bewijs dat je in dld woont of werkt.

rmgb op 17 dec 2021 17:22

In Aken bij Rapid Care niet. Heb woensdag daar een booster gekregen.

Vrees dat ze inmiddels overal strenger zijn geworden. Gisteren stond er weer wat over in krant. Ik wacht nu wel mijn beurt af in NL

Na het lezen van alle informatie wordt ik toch voorzichtig enthousiast dat het kan lukken om de booster (na 1x Janssen) in Duitsland te halen.
Wij gaan 1/1 naar Oostenrijk vandaar.
Een paar vragen waar ik graag antwoord op zou willen:

  • via doctolib moet je aangeven 2e vaccinatie of opfrisvaccinatie -> waar kies je voor als je Janssen hebt gehad in Nederland?
  • ik moet dus een buitenlandse app downloaden om de qr code te uploaden -> welke en kan ik die ook in NL gebruiken?
  • is de inenting direct te gebruiken/geldig?
MW83 op 16 dec 2021 21:34

Net als in FR heeft DLD het na 1 vaccinatie met Janssen over een 2e vaccinatie als “basisimmunisatie-optimalisatie”. Pas daarná komt de booster-vaccinatie. Je moet dus ‘2e vaccinatie’ kiezen. Wat apps betreft kent DLD de Corona Warning-app en de CovPass-app. Je kunt ook de Franse TousAntiCovid-app gebruiken. Net als een Duitser of een Fransoos die als toerist naar NL komen kun je die app ook in NL gebruiken. Wanneer je een DLD app kiest, dan is je QR code (net als in NL) 14 dagen na de 2e vaccinatie geldig. Kies je voor de Franse app dan is je QR code 7 dagen na je 2e vaccinatie geldig. Succes!!

Beste,
We overwegen om de booster in Duitsland te gaan halen. Ik lees dat je de booster (nog) niet in de Nederlandse app kan registeren. Echter, als je bv de Greenpass app gebruikt, kun je die in NL ook gebruiken dan voor een restaurant oid ? We zijn een beetje huiverig hoe we in NL kunnen bewijzen dat we de booster gehad hebben. Veel dank voor alle tips.

MaudF op 17 dec 2021 13:40

Hi, ik heb na Janssen in FR een 2e vaccinatie met Moderna gehaald en die QR-code ingeladen in de TousAntiCovid-app. Wanneer ik in die app de QR-code op ‘border’ zet, dan kan de QR-code in NL worden gescand met de CoronaCheck Scanner-app. De QR-code krijgt daar 14 dagen na een 2e vaccinatie een groen vinkje.

Toevoeging. Vanaf vandaag nergens in Kreis Kleve meer prik zonder Duits zorgpasje of werkgeversverklaring. Hoor graag of mensen vandaag nog andere ervaringen hebben, waar t wel lukt.

Vrees dat ze inmiddels overal strenger zijn geworden. Gisteren stond er weer wat over in krant. Ik wacht nu wel mijn beurt af in NL

rmgb op 17 dec 2021 17:41

Dit staat er in hun FAQ:

Können Sich auch Personen aus dem Ausland impfen lassen?
Die Impfung ist für alle Personen unabhängig von ihrem Herkunftsland und Wohnort möglich.
Das Impfzertifikat können auch Personen aus dem Ausland in deutschen Apotheken erhalten.
Niederländische Staatsbürger finden weiter Informationen unter: https://www.government.nl/topics/coronavirus-covid-19/covid-…

Dus daar kan het gewoon.

(Grapje, sneeuw is leuk.)

Zojuist weggestuurd bij Kranenburg. Alleen als je aan kan tonen in Duitsland te wonen of werken (met bewijs) word je naar binnen gelaten.

Dezelfde ervaring zojuist in Kranenburg, ook meerdere anderen Nederlanders voor ons in de rij. Het was heel rustig, alleen je moet er wonen of werken en anders geen prik

Na het lezen van alle informatie wordt ik toch voorzichtig enthousiast dat het kan lukken om de booster (na 1x Janssen) in Duitsland te halen.
Wij gaan 1/1 naar Oostenrijk vandaar.
Een paar vragen waar ik graag antwoord op zou willen:

  • via doctolib moet je aangeven 2e vaccinatie of opfrisvaccinatie -> waar kies je voor als je Janssen hebt gehad in Nederland?
  • ik moet dus een buitenlandse app downloaden om de qr code te uploaden -> welke en kan ik die ook in NL gebruiken?
  • is de inenting direct te gebruiken/geldig?
MW83 op 16 dec 2021 21:34

Net als in FR heeft DLD het na 1 vaccinatie met Janssen over een 2e vaccinatie als “basisimmunisatie-optimalisatie”. Pas daarná komt de booster-vaccinatie. Je moet dus ‘2e vaccinatie’ kiezen. Wat apps betreft kent DLD de Corona Warning-app en de CovPass-app. Je kunt ook de Franse TousAntiCovid-app gebruiken. Net als een Duitser of een Fransoos die als toerist naar NL komen kun je die app ook in NL gebruiken. Wanneer je een DLD app kiest, dan is je QR code (net als in NL) 14 dagen na de 2e vaccinatie geldig. Kies je voor de Franse app dan is je QR code 7 dagen na je 2e vaccinatie geldig. Succes!!

MariaJSnow op 17 dec 2021 18:09

Oké,
Tenzij ik mijn qr code op papier meeneem is hij waarschijnlijk direct geldig?

Hallo,
Ik probeer een afspraak te maken voor morgen via doctolib. Mooie locatie gevonden, niet te ver weg maar met voldoende plek. Ik krijg het alleen niet voor elkaar dat ze mijn telefoonnummer accepteren en een sms-code versturen. Die komt steeds niet aan. Hebben jullie hier ook last van gehad? Of nog tips? Ben bang dat het komt omdat het een NL’s nummer is.

Ik ben afgelopen dinsdag met mijn zoon van 18 in Gelsenkirchen geweest en we kregen zonder problemen een prik. We hebben allebei afgelopen jaar Janssen gehad en nu is hij met Pfizer en ik met Moderna geïnjecteerd. Super vriendelijke mensen allemaal. Het was geen enkel probleem. We hadden een afspraak gemaakt via doctolib.de. Aan de overkant bij de apotheek QR code gehaald. Deze kan je daarna inscannen op Tous anti covid. Dan zie je dat de prik na 7 dagen geldig is.

Hallo,
Ik probeer een afspraak te maken voor morgen via doctolib. Mooie locatie gevonden, niet te ver weg maar met voldoende plek. Ik krijg het alleen niet voor elkaar dat ze mijn telefoonnummer accepteren en een sms-code versturen. Die komt steeds niet aan. Hebben jullie hier ook last van gehad? Of nog tips? Ben bang dat het komt omdat het een NL’s nummer is.

WendyLeenstra op 17 dec 2021 19:19

Ik heb er geen last van gehad en ook gewoon NL nummer gebruikt. Wel even +31 en dan je nummer

Zijn er mensen die t vandaag nog gelukt is?

JE HOEFT NIET NAAR DUITSLAND!

Je kunt je gewoon laten vaccineren in Nederland als je 1 Janssen vaccinatie hebt gehad en nu haast hebt met vaccineren om op wintersport te kunnen. Gouden tip:
Ga naar een ‘prikken zonder afspraak’ locatie ergens bij je in de buurt en zeg dat je een tweede vaccinatie komt halen. Zeg dus vooral niet dat je voor een booster komt!

Ik hoorde afgelopen week van mensen dat dit gelukt was en vandaag ben ik naar zo’n locatie geweest in Den Haag, daar is het mij zonder enige moeite gelukt om zo aan mijn ‘booster’ te komen en hierdoor kan ik volgende week tóch nog op wintersport in Frankrijk, ondanks dat ik de hoop eigenlijk al had opgegeven.

Succes!

Aanvulling: ik heb voor mijn tweede vaccinatie Pfizer gehad.

*bericht bewerkt door Santa op 17 dec 2021 20:48

Beste,
We overwegen om de booster in Duitsland te gaan halen. Ik lees dat je de booster (nog) niet in de Nederlandse app kan registeren. Echter, als je bv de Greenpass app gebruikt, kun je die in NL ook gebruiken dan voor een restaurant oid ? We zijn een beetje huiverig hoe we in NL kunnen bewijzen dat we de booster gehad hebben. Veel dank voor alle tips.

MaudF op 17 dec 2021 13:40

Hi, ik heb na Janssen in FR een 2e vaccinatie met Moderna gehaald en die QR-code ingeladen in de TousAntiCovid-app. Wanneer ik in die app de QR-code op ‘border’ zet, dan kan de QR-code in NL worden gescand met de CoronaCheck Scanner-app. De QR-code krijgt daar 14 dagen na een 2e vaccinatie een groen vinkje.

MariaJSnow op 17 dec 2021 18:19

Dankjewel!!!

JE HOEFT NIET NAAR DUITSLAND!

Je kunt je gewoon laten vaccineren in Nederland als je 1 Janssen vaccinatie hebt gehad en nu haast hebt met vaccineren om op wintersport te kunnen. Gouden tip:
Ga naar een ‘prikken zonder afspraak’ locatie ergens bij je in de buurt en zeg dat je een tweede vaccinatie komt halen. Zeg dus vooral niet dat je voor een booster komt!

Ik hoorde afgelopen week van mensen dat dit gelukt was en vandaag ben ik naar zo’n locatie geweest in Den Haag, daar is het mij zonder enige moeite gelukt om zo aan mijn ‘booster’ te komen en hierdoor kan ik volgende week tóch nog op wintersport in Frankrijk, ondanks dat ik de hoop eigenlijk al had opgegeven.

Succes!

Santa op 17 dec 2021 20:36

Registreert die dat normaal in de corona check app? En als je daar komt zie ze toch dat je Janssen hebt gehad? Vinden ze dat oke?

JE HOEFT NIET NAAR DUITSLAND!

Je kunt je gewoon laten vaccineren in Nederland als je 1 Janssen vaccinatie hebt gehad en nu haast hebt met vaccineren om op wintersport te kunnen. Gouden tip:
Ga naar een ‘prikken zonder afspraak’ locatie ergens bij je in de buurt en zeg dat je een tweede vaccinatie komt halen. Zeg dus vooral niet dat je voor een booster komt!

Ik hoorde afgelopen week van mensen dat dit gelukt was en vandaag ben ik naar zo’n locatie geweest in Den Haag, daar is het mij zonder enige moeite gelukt om zo aan mijn ‘booster’ te komen en hierdoor kan ik volgende week tóch nog op wintersport in Frankrijk, ondanks dat ik de hoop eigenlijk al had opgegeven.

Succes!

Santa op 17 dec 2021 20:36

Registreert die dat normaal in de corona check app? En als je daar komt zie ze toch dat je Janssen hebt gehad? Vinden ze dat oke?

Pauliennnn op 17 dec 2021 20:40

Het wordt als het goed is gewoon geregistreerd in de Corona Check app, maar ik hebde vaccinatie vandaag pas gehad dus ik weet niet wanneer dat zichtbaar moet worden.
Ik heb Pfizer gehad vandaag, dat heb ik voor de duidelijkheid nu ook in het bericht gezet.

Is er al iemand in Oostenrijk die meer weet over huidige 2G regel die net is ingegaan? Is voor de skiliften toegang ook een booster nodig (aangezien daar de pcr niet geldig is) of geldt daar nog steeds de ‘oude’ regel van 2 prikken?

Plaats een reactie