Tussenstop Duitsland icm Coronaregels 2G / 2G+ kind 6 jaar

Hoi, toch even uitvragen, want ik kan de antwoorden (nog) niet vinden. Ik heb de Rijksoverheid website geraadpleegd over de corona maatregelen in Duitsland, inclusief 2G / 2G+, maar het effect voor onze (ongevaccineerde 6 jarige) zoon is me nog niet helemaal duidelijk.

De vraag: samen met onze zoon van 6 jaar willen we op 1 januari met een overnachting in een hotel in Duitsland naar Oostenrijk reizen. Daardoor voldoen we niet aan de “doorreis” voorwaarden, en dienen we ons aan te melden via http://www.einreiseanmeldung.de.

Wij zijn beiden gevaccineerd, onze zoon nog niet. Moeten we onze zoon nu ook laten testen voor toegang in een hotel in Duitsland ivm 2G? Of is hij als 6 jarige uitgezonderd?

Bergen + Sneeuw = ❤

In Duitsland moet iedereen gevaccineerd of genezen zijn (bij 2G). Dit geldt ook voor kleine kinderen. Dus als je niet aan de doorreis regeling voldoet zal je 5 dagen in quarantaine moeten…

Kun je wel met je kind in een (fast food) restaurant eten op doorreis?
we slapen niet in Duitsland, maar zouden er wel graag ergens onderweg eten.

Hoi, toch even uitvragen, want ik kan de antwoorden (nog) niet vinden. Ik heb de Rijksoverheid website geraadpleegd over de corona maatregelen in Duitsland, inclusief 2G / 2G+, maar het effect voor onze (ongevaccineerde 6 jarige) zoon is me nog niet helemaal duidelijk.

De vraag: samen met onze zoon van 6 jaar willen we op 1 januari met een overnachting in een hotel in Duitsland naar Oostenrijk reizen. Daardoor voldoen we niet aan de “doorreis” voorwaarden, en dienen we ons aan te melden via http://www.einreiseanmeldung.de.

Wij zijn beiden gevaccineerd, onze zoon nog niet. Moeten we onze zoon nu ook laten testen voor toegang in een hotel in Duitsland ivm 2G? Of is hij als 6 jarige uitgezonderd?

Nelis op 09 dec 2021 15:42

Dit zijn de voorwaarden.

Können Kinder, die das zwölfte Lebensjahr noch nicht erreicht haben und sich in einem Hochrisikogebiet aufgehalten haben, sich ausnahmsweise von der Einreisequarantänepflicht freitesten?

Unter folgenden Voraussetzungen ist auch bei Kindern unter 12 Jahren eine Testung zur Verkürzung beziehungsweise Befreiung von der Einreisequarantäne möglich:

Es muss eine der oben genannten Ausnahmen von der 5-Tages-Frist für das Freitesten nach Aufenthalt im Hochrisikogebiet vorliegen (siehe hierzu unter „Welche Ausnahmen gibt es von der Wartefrist für das Freitesten nach Aufenthalt im Hochrisikogebiet?“)
Es muss ein (negativer) Testnachweis an die zuständige Behörde über das Einreiseportal übermittelt werden.
Nur wenn diese Voraussetzungen erfüllt sind, endet für Kinder unter 12 Jahren die Absonderung ab dem Zeitpunkt der Übermittlung (also gegebenenfalls schon zu einem früheren Zeitpunkt als fünf Tage nach der Einreise). Ohne Ausnahmegrund und Testübermittlung bleibt es bei der Grundregelung einer Quarantäne. https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus/info…

De “ Ausnahmen” staan iets eerder in de link (“1 t/m 13”). Op het eerste gezicht voldoe je daar niet aan.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2021 16:45

Kun je wel met je kind in een (fast food) restaurant eten op doorreis?
we slapen niet in Duitsland, maar zouden er wel graag ergens onderweg eten.

Suuski op 09 dec 2021 16:13

Nee.

Personen, die lediglich durch ein Hochrisiko- oder Virusvariantengebiet durchgereist sind und dort keinen Zwischenaufenthalt hatten sind von der Einreisequarantänepflicht ausgenommen. Zwischenaufenthalte sind Aufenthalte, die die übliche Zeitdauer notwendiger Halte zum Beispiel zur Rast oder für Tankvorgänge überschreiten; Umsteigezeiten an einem Flughafen gelten nicht als Zwischenaufenthalt.

Beispiel: Eine Pause für einen Toilettengang an einer Autobahnraststätte ist kein Zwischenaufenthalt. Wenn Sie jedoch auf dem Weg an ihr eigentliches Ziel jemanden besuchen oder mehrere Stunden in einer Stadt verbringen, handelt es sich um einen Zwischenaufenthalt.

**Dasselbe gilt für Personen, die zur Durchreise in die Bundesrepublik Deutschland einreisen und die Bundesrepublik Deutschland auf schnellstem Wege wieder verlassen, um die Durchreise abzuschließen.

Zie de laatste alinea, die ik heb gemarkeerd met **.
Plassen mag dus wel, rusten ook. Maar eten niet.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2021 16:35

Het punt is dat je in Duitsland zonder 2G gewoon niet meer in een fastfood restaurant kunt eten, ook niet als Duitser. Er wordt ook bij McD, BK, KFC etc. tegenwoordig stelselmatig op QR-codes gecontroleerd. Afhalen kan nog wel zonder QR-code, maar dan mag je bij het wachten ook niet zitten en/of je masker afzetten. Sommige fastfood restaurants willen zelfs bij binnenkomst al 2G zien, anders mag je zonder 2G alleen nog door de “Drive-In”.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor hotels en/of andere accomodaties. Daar wordt ook naar een QR-code gevraagd. Heb je die niet, mag je er helaas niet overnachten.

Het punt is dat je in Duitsland zonder 2G gewoon niet meer in een fastfood restaurant kunt eten, ook niet als Duitser. Er wordt ook bij McD, BK, KFC etc. tegenwoordig stelselmatig op QR-codes gecontroleerd. Afhalen kan nog wel zonder QR-code, maar dan mag je bij het wachten ook niet zitten en/of je masker afzetten. Sommige fastfood restaurants willen zelfs bij binnenkomst al 2G zien, anders mag je zonder 2G alleen nog door de “Drive-In”.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor hotels en/of andere accomodaties. Daar wordt ook naar een QR-code gevraagd. Heb je die niet, mag je er helaas niet overnachten.

Frans op 09 dec 2021 17:16

Dat lijkt me ook de bedoeling van de regeling. Of mis ik iets?

Natuurlijk. M’n reactie was zo bedoeld, dat je ook geheel los van de verscherpte inreisregelingen alsnog zonder 2G niet ergens onderweg kunt eten en/of overnachten.

Ja, maar het probleem zit m bij beide vragen niet in al dan niet 2G, maar om niet-Duitse kinderen. Met wel-Duitse kinderen (en ouders 2G) doet het probleem zich niet voor, toch? Of bedoel je dat de restaurants, juist omdat ze zo streng controleren, aan de QR-code zullen zien dat het Nederlanders zijn, en dus een probleem zullen maken van de kinderen? Ja, dan heb je een goed punt.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 dec 2021 17:44

Volgens mij hebben een aantal deelstaten ook 2G+, ook in hotels. Beieren niet, dat is qua tussenovernachting voor de meeste mensen het belangrijkst, maar het is ook iets om rekening mee te houden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij zijn afgelopen weekend op doorreis geweest met kinderen doorheen Duitsland.

In 2G+ gebied moesten we stoppen bij een McDonald’s owv een zeer dringende sanitaire stop van de jongste. Wij hadden allen certificaten van antigentesten van dezelfde dag (QR codes voor allemaal dus). Voor volwassenen vroegen ze inderdaad certificaat van 2 vaccinaties + certificaat van test. Een eventuele booster had ook gekund ipv de bijkomende test.
Voor kinderen vroegen ze de QR code van het testcertificaat. Gewoon om te plassen dus.
Het restaurant was leeg (ze weigerden verschillende mensen aan de ingang, oa een gezin met kleuters), aan de drive-in stond een hele lange rij auto’s.

In 2G gebied hadden we een hotel geboekt. Voor de kinderen hadden we 3 antigentesten per kind van de afgelopen week, omdat Duitse kinderen normaalgezien een testboekje hebben van school waar ze 3x per week getest worden. Dit was in orde. Op voorhand hadden ze ons doorgegeven dat eventueel een antigentest daar ter plaatse ook een mogelijkheid was, waarbij de receptionist dus zelf moet kunnen toezien dat het resultaat negatief is. Kinderen laten ze dus niet zomaar toe, ook niet met negatieve zelftest.

In 2G (dus NIET 2G+) gebied; Moeten kinderen onder de 12 dan nog steeds een antigentest certificaat kunnen tonen voor een wegrestaurant?

null

Deze informatie komt uit de Reisapp

In 2G (dus NIET 2G+) gebied; Moeten kinderen onder de 12 dan nog steeds een antigentest certificaat kunnen tonen voor een wegrestaurant?

HarryP op 09 dec 2021 20:41

Lees eens rustig terug. Het antwoord staat er toch heel duidelijk.

Oh wauw, dat ons jongste kind niet mag plassen onderweg had ik nog niet bedacht. Eten en slapen al wel.
De oudsten en wij als ouders zijn allemaal gevaccineerd, maar de jongste mag vanwege leeftijd nog niet worden gevaccineerd. Wordt dan toch testen of achter een boom plassen 🤭, mag natuurlijk ook niet.

Je mag wel stoppen om te plassen (zie mijn 2e bericht), maar in het restaurantgedeelte levert dat kennelijk problemen op. In de Raststätte zijn de toiletten vaak afzonderlijk, dan zou het geen probleem moeten zijn.

Dank je, idd te snel gelezen. Dank voor de opheldering 👌

Er zijn natuurlijk altijd nog de openbare toiletten op de parkeerplaatsen. Koud en niet altijd even schoon, maar ja. Verder maar gewoon ouderwets de thermoskan met koffie en belegde broodjes meenemen. Wel goed dat dit topic er is, de reis maar vooral de overnachting in Duitsland kan anders nog een behoorlijk obstakel zijn.

Life is what happens while you were checking your phone

We hebben nog even tot de krokus, maar als het zo blijft wordt de overnachting in Duitsland voor ons ook wel een dingetje met de 9 jarige…Net geboekt in de buurt van München. Hopen dat hierin nog wat versoepelt wordt, anders maar in 1x rijden, het is niet anders.

Ik blijf nog altijd met 1 vraag zitten
Momenteel zit hier heel het gezin in quarantaine wegens positief
Maandag eindigt dat en hebben wij als volwassenen zowel een vaccinatiebewijs als herstelcertificaat.
Geen probleem dus voor ons volwassenen in Duitsland.
Maar nergens vind ik terug dat onze dochter van 11 die ook een herstelcertificaat gaat hebben, op die manier vrijgesteld is van quarantaine en andere beperkingen aangezien zij voldoet aan 2G
Heeft iemand daar het antwoord op ?

In 2G (dus NIET 2G+) gebied; Moeten kinderen onder de 12 dan nog steeds een antigentest certificaat kunnen tonen voor een wegrestaurant?

HarryP op 09 dec 2021 20:41

Lees eens rustig terug. Het antwoord staat er toch heel duidelijk.

DrPhil op 09 dec 2021 23:15

Ik heb een extra uitleg nodig, zou je het wellicht in andere woorden kunnen toelichten. Om alle twijfel uit te sluiten, alsjeblieft DrPhil?

Je mag niet onderweg stoppen met een (niet gevaccineerd) kind onder de 12 om te eten. Punt.

Ik blijf nog altijd met 1 vraag zitten
Momenteel zit hier heel het gezin in quarantaine wegens positief
Maandag eindigt dat en hebben wij als volwassenen zowel een vaccinatiebewijs als herstelcertificaat.
Geen probleem dus voor ons volwassenen in Duitsland.
Maar nergens vind ik terug dat onze dochter van 11 die ook een herstelcertificaat gaat hebben, op die manier vrijgesteld is van quarantaine en andere beperkingen aangezien zij voldoet aan 2G
Heeft iemand daar het antwoord op ?

oldgrumpy op 10 dec 2021 09:19

Als ze hersteld is voldoet ze aan 2G. Je moet dit wel kunnen aantonen .

Was gilt als Genesenennachweis?
Ein Nachweis hinsichtlich des Vorliegens einer vorherigen Infektion mit dem Coronavirus SARS-CoV-2 in deutscher, englischer, französischer, italienischer oder spanischer Sprache in verkörperter oder digitaler Form, wenn die zugrunde liegende Testung durch eine Labordiagnostik mittels Nukleinsäurenachweis (PCR, PoC-PCR oder weitere Methoden der Nukleinsäureamplifikationstechnik) erfolgt ist und mindestens 28 Tage sowie maximal sechs Monate zurückliegt.

Er staat nergens dat dit niet geldt voor kinderen, maar je positieve test moet dus wel meer dan 28 dagen en minder dan 6 maanden oud zijn.

*bericht bewerkt door Suuski op 10 dec 2021 09:56

Is er ook een minimumleeftijd?

(Wij reizen met baby (0jr) en peuter (2jr))

Dank voor dit topic! Ik had dit me helemaal nog niet gerealiseerd. We gaan weliswaar met 2 gevaccineerden op pad maar het is wel handig om uit te zoeken waar 2G+ is zodat we die regio kunnen mijden als we iets willen eten onderweg.

Ik blijf nog altijd met 1 vraag zitten
Momenteel zit hier heel het gezin in quarantaine wegens positief
Maandag eindigt dat en hebben wij als volwassenen zowel een vaccinatiebewijs als herstelcertificaat.
Geen probleem dus voor ons volwassenen in Duitsland.
Maar nergens vind ik terug dat onze dochter van 11 die ook een herstelcertificaat gaat hebben, op die manier vrijgesteld is van quarantaine en andere beperkingen aangezien zij voldoet aan 2G
Heeft iemand daar het antwoord op ?

oldgrumpy op 10 dec 2021 09:19

Via www.coronacheck.nl kun je, indien je voor je dochter een digiD hebt aangemaakt een QR code aan maken.
Zojuist hetzelfde gedaan voor mijn 6 jarige zoon.

Als je dochter nog geen eigen digiD heeft is dat sowieso aan te raden. Je krijgt dan veel sneller de uitslag van een eventuele test. Hoe je nu zonder een digiD een QR code krijgt weet ik niet. Waarschijnlijk kunnen ze je helpen op 0800-1421

Is er ook een minimumleeftijd?

(Wij reizen met baby (0jr) en peuter (2jr))

RuudvW op 10 dec 2021 10:03

Nee,
Misschien dat voor een baby nog wel een uitzondering wordt gemaakt, als die nog niet zelfstandig kruipt en dus in een wagen of draagzak zit. (mensen worden snel zenuwachtig van krijsende babies ) Maar dan zit je nog steeds met een peuter die dus niet naar binnen mag.

Ik ga gewoon plankgas door Duitsland, zoon van 8 plast maar op een onbemand parkeerplaatsje en dochter heeft 2 inentingen
gehad. Broodjes mee en gaan! is zoveel makkelijker op die manier

Hoi, bedankt voor de initiële reacties. De Duitse website en reisinformatie had ik ook tot mij genomen. Aan een uittreksel in het Duits heb ik niet zoveel, dat begrijp ik niet goed.

Ons plan is nu om voor vertrek testen voor toegang te doen voor ons drieën. Dan hebben we een bewijs voor evt 2G+ maar helpt ons niet met het probleem voor onze zoon en de overnachting.

Leuke suggestie voor het doorgassen en plassen in de berm, maar zo gaan wij doorgaans niet op reis. We doen het graag rustiger aan met wat stops, zodat het voor chauffeur en gezin gezellig en relaxt is.

Verder de site van Koch Institute maar even in de gaten houden voor de laatste regels.

Misschien reizen we tot Salzburg en doen daar een overnachting. De volgende dag gaan we dan in de loop van de dag de laatste 2,5u naar Mariapfarr. (We kunnen er pas op zondag terecht)

*bericht bewerkt door Nelis op 10 dec 2021 13:06

Bergen + Sneeuw = ❤

Duitse tekst kopiëren en in Google translate plakken. (Enige zelfredzaamheid is wel handig….)
Verder heb ik een korte samenvatting eronder staan.
Bottomline:

  • je kind kan niet vrij-testen:
  • je mag met je kind (tenzij je kind 2G is) niet onderweg stoppen om te eten (wel plassen)

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 dec 2021 13:12

Thx @DrPhil

Bergen + Sneeuw = ❤

Plaats een reactie